Porsche 928, sportowy samochód osobowy, który zadebiutował w 1977 roku, jest symbolem innowacji i luksusu w świecie motoryzacji. Znany ze swojego awangardowego wyglądu i technologicznej doskonałości, model ten pozostaje ikoną wśród entuzjastów samochodów. W tym artykule przyjrzymy się bliżej historii modelu, jego wyposażeniu, designowi, a także szczegółowym danym technicznym.
Historia modelu Porsche 928
Porsche 928 zostało zaprezentowane światu w 1977 roku podczas targów w Genewie. Był to awangardowy i innowacyjny samochód sportowy klasy GT, który początkowo miał zastąpić legendarną 911, ale zyskał swoją tożsamość jako mocne i luksusowe coupé. Prace nad projektem rozpoczęto już w 1971 roku, a jego celem było stworzenie trzech odrębnych linii modelowych, w tym ekskluzywnego, ośmiocylindrowego GT, którym był właśnie 928. Inżynierowie Porsche planowali stworzyć gamę, w której podstawowym punktem miał być lekki pojazd z czterocylindrowym silnikiem – 924, a wyżej miało stać rasowe 911 oraz 928.
Porsche 928 – Produkcja i Osiągnięcia Produkcja modelu trwała przez 18 lat, od 1977 do 1995 roku, a samochód zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku w 1978 roku. Był to pierwszy samochód sportowy, który zdobył ten prestiżowy tytuł. W 2023 roku model obchodził swoje 45-lecie produkcji, co podkreśla jego znaczenie w historii motoryzacji.
Porsche 928 – Rewolucja w Ofercie Porsche Model 928 stanowił prawdziwą rewolucję w ofercie Porsche. Z silnikiem umieszczonym z przodu i skrzynią biegów przy tylnej osi, gwarantował idea
lny rozkład mas. Rasowe V8 pod maską, niebanalna stylistyka i świetne drogowe maniery z miejsca podbiły serca dziennikarzy. W roku 1980 ukazała się wersja 928S, która oznaczała powiększenie pojemności z 4,5 do 4,7 l i podniesienie mocy początkowo z 240 KM do 300 KM.
Porsche 928 – Wpływ na Inne Modele 928-ka miała być flagowym modelem nowej rodziny Porsche, która zakładała model 4-cylindrowy (924/944), 6-cylindrowy oraz 8-cylindrowy (928), z jednostkami chłodzonymi cieczą i umieszczonymi z przodu. Z wariantu 6-cylindrowego postanowiono jednak zrezygnować z uwagi na popularność słynnej 911-ki. Przy projektowaniu 944-ki, wykorzystano połowę 5-litrowej jednostki 928.
Segment | sportowe segmentu C |
---|---|
Typy nadwozia | 2-drzwiowe coupé |
Silniki | V8 4,5 l. V8 4,7 l. V8 5,0 l. V8 5,4 l |
Skrzynia biegów | 5-biegowa manualna, 3-biegowa automatyczna, 4-biegowa automatyczna |
Napęd | tylny |
Długość | 4448 mm |
Szerokość | 1836 mm |
Wysokość | 1313 mm |
Rozstaw osi | 2500 mm |
Masa własna | 1450 – 1640 kg |
Zbiornik paliwa | 86 l |
Porsche 928 – Dane techniczne i silniki
Porsche 928 oferowało różne warianty silników V8 o pojemności od 4,5 l do 5,4 l. Były dostępne różne opcje skrzyni biegów, w tym 5-biegowa manualna oraz 3- i 4-biegowa automatyczna. Samochód miał napęd na tylną oś i był wyposażony w zbiornik paliwa o pojemności 86 litrów. Długość wynosiła 4448 mm, szerokość 1836 mm, a wysokość 1313 mm, z masą własną w zakresie od 1450 do 1640 kg.
Wersja | Silnik | Układ zasilania | Średnica × skok tłoka | St. sprężania | Moc maksymalna | Maks. moment obrotowy | 0-100 km/h | V-max |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
928 | V8 4,5 l (4474 cm³), SOHC | wtrysk | 95,00 mm × 78,90 mm | 10,0:1 | 240 KM (177 kW) przy 5250 obr./min | 363 Nm przy 3600 obr./min | 7,5 s | 229 km/h |
928S | V8 4,7 l (4664 cm³), SOHC | wtrysk | 97,00 mm × 78,90 mm | 10,4:1 | 300 KM (220 kW) przy 5900 obr./min | 380 Nm przy 4500 obr./min | 6,2 s | 245 km/h |
928S | V8 4,7 l (4664 cm³), SOHC | wtrysk | 97,00 mm × 78,90 mm | 10,4:1 | 310 KM (228 kW) przy 5900 obr./min | 400 Nm przy 4500 obr./min | 6,2 s | 255 km/h |
928 S4 | V8 5,0 l (4957 cm³), SOHC | wtrysk | 100,00 mm × 78,90 mm | 10,0:1 | 320 KM (236 kW) przy 6000 obr./min | 430 Nm przy 3000 obr./min | 5,7 s | 274 km/h |
928 GT | V8 5,0 l (4957 cm³), DOHC | wtrysk | 100,00 mm × 78,90 mm | 10,0:1 | 330 KM (242 kW) przy 6200 obr./min | 430 Nm przy 4100 obr./min | 5,6 s | 274 km/h |
928 GTS | V8 5,4 l (5397 cm³), DOHC | wtrysk | 100,00 mm × 85,9 mm | 10,4:1 | 350 KM (257 kW) przy 5700 obr./min | 500 Nm przy 4250 obr./min | 5,4 s | 270 km/h |
Wyposażenie i design
Porsche 928 było prawdziwym majstersztykiem technologicznym, z okrągłymi, podnoszonymi reflektorami i mocno zaokrągloną częścią tylną. Nadwozie wykonano z galwanizowanej stali i aluminium, a jego nowoczesna sylwetka z maską przypominającą pysk rekina, uczyniła go szybkim i wygodnym „cruiserem”. Model 928 miał być flagowym modelem nowej rodziny Porsche, z różnymi wariantami jednostek chłodzonych cieczą i umieszczonymi z przodu.
Wersje wyposażenia i osiągi
Porsche 928 oferowało różne warianty wyposażenia, dostosowane do różnych potrzeb i gustów klientów. Mimo zaawansowanych rozwiązań technicznych, model ten nie brał udziału w wyścigach, skupiając się na komforcie i luksusie jazdy. W 1978 roku zdobył tytuł „Europejskiego Auta Roku”, a w 2023 roku obchodził 45-lecie produkcji.
Dostępne wersje Porsche 928
Porsche 928 było produkowane przez 18 lat, oferując różne warianty i unikatowe cechy. Każda wersja była wyjątkowa, odzwierciedlając ducha innowacji i doskonałości, który charakteryzował markę Porsche. Od sportowych segmentów C do luksusowych GT, Porsche 928 zawsze zachwycało swoim stylem i wydajnością.