
Porsche 924 – klasa sama w sobie. Historia, która zmieniła oblicze motoryzacji, a także symbol innowacji i doskonałości technologicznej. Zapraszamy do świata Porsche 924, gdzie poznasz historię tego modelu, jego dane techniczne, informacje o silnikach oraz wnikliwy opis jego desingu.
Porsche 924 – historia modelu
Porsche 924, wprowadzone na rynek w 1976 roku, było wynikiem projektu Porsche wykonanego na zlecenie Volkswagen jako następcę modelu 914, który ostatecznie został wyprodukowany wewnętrznie.
Aerodynamika odgrywała kluczową rolę w projektowaniu karoserii 924, szczególnie zwracając uwagę na płaską maskę i wysuwane reflektory. Od roku modelowego 1983 czarny tylny spojler przyczynił się do dalszej poprawy wartości Cd. Co ciekawe, Porsche poszło zupełnie nowym kierunkiem, projektując napęd dla 924. Po raz pierwszy użyto cieczowego silnika z przodu. Silnik ten miał układ cylindrów w linii. Silnik o mocy 125 KM został zaadaptowany z Audi 100 i zmodyfikowany przez Porsche. Moc napędowa była przekazywana zgodnie z zasadą transaxle.
Jednak dopiero od modelu 924 S, produkowanego od roku modelowego 1986, używano silnika zbudowanego przez Porsche – 2,5-litrowego silnika czterocylindrowego z modelu 944. Wielu komponentów modelu 924 S pochodziło z modelu 944, w tym jednostka napędowa, system hamulcowy, komponenty podwozia, a także części wnętrza. Standardowe aluminiowe koła o wzorze „tarcza telefoniczna” również przybliżyły model 924 S do modelu 944. Silnik 2,5-litra modelu 924 S miał tę samą konstrukcję co model 944 i początkowo osiągał 150 KM, a od roku modelowego 1988 – 160 KM.
Porsche 924 jest zatem ważnym modelem w historii Porsche, stanowiąc pierwszy krok firmy w kierunku nowego podejścia do napędu i konstrukcji. Wiele z innowacji wprowadzonych w modelu 924, takich jak płynne chłodzenie, napęd na przedni silnik i zasada transaxle, znalazło później zastosowanie w innych modelach firmy. Pomimo że był to model wejściowy, Porsche 924 wpłynął na kształtowanie przyszłych modeli firmy i stanowił kamień milowy w historii rozwoju Porsche.
Porsche 924 – dane techniczne
Wersje Porsche 924 były wyposażone w silniki 2.0 L Volkswagen EA831 I4, 2.0 L Turbo Volkswagen EA831 I4 oraz 2.5 L Porsche M44/40 I4. Były dostępne z 3-biegową skrzynią automatyczną lub 4-biegową i 5-biegową skrzynią manualną. Porsche 924 mierzy 4200 mm długości, 1685 mm szerokości, 1270 mm wysokości, a jego masa wynosi 1080 kg.

Wersja | Silnik | Układ zasilania | Średnica × skok tłoka | St. sprężania | Moc maksymalna | Maks. moment obrotowy | 0-100 km/h | V-max |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
924 | R4 2,0 l (1984 cm³), SOHC | wtrysk Bo K-Jet | 86,50 mm × 84,40 mm | 9,3:1 | 125 KM (92 kW) przy 5800 obr./min | 164 Nm przy 3500 obr./min | 9,5 s | 203 km/h |
924S | R4 2,5 l (2479 cm³), SOHC | wtrysk Bo L-Jet | 100,00 mm × 78,90 mm | 9,7:1 | 152 KM (112 kW) przy 5800 obr./min | 195 Nm przy 3000 obr./min | 8,8 s | 219 km/h |
924 Turbo | R4 2,0 l (1984 cm³), SOHC, turbo | wtrysk Bo K-Jet | 86,50 mm × 84,40 mm | 7,5:1 | 170 KM (125 kW) przy 5500 obr./min | 245 Nm przy 3500 obr./min | 7,0 s | 225 km/h |
924 Carrera GT | R4 2,0 l (1984 cm³), SOHC, turbo | wtrysk Bo K-Jet | 86,50 mm × 84,40 mm | 8,5:1 | 210 KM (154 kW) przy 6000 obr./min | 280 Nm przy 3500 obr./min | 6,9 s | 241 km/h |
924 Carrera GTS | R4 2,0 l (1984 cm³), SOHC, turbo | wtrysk Bo K-Jet | 86,50 mm × 84,40 mm | 8,0:1 | 245 KM (181 kW) przy 6250 obr./min | 335 Nm przy 3000 obr./min | 6,2 s | 250 km/h |
Porsche 924 – generacje
Jako model produkowany przez ponad dekadę, Porsche 924 przeszło kilka istotnych zmian. Pomimo tego, że 928 zostało zaprojektowane wcześniej, to 924 było pierwszym modelem Porsche dostępnym na rynku, który korzystał z chłodzenia cieczą i miał silnik umieszczony z przodu z napędem na tył. Właśnie te innowacje sprawiły, że Porsche 924 zyskało reputację modelu przełomowego i zdefiniowało kierunek, w którym poszła marka Porsche.
Porsche 924 – najpopularniejsze wersje wyposażenia
Porsche 924 dostępne było z różnymi silnikami, w tym 2.0L Volkswagen EA831 I4, 2.0L Turbo Volkswagen EA831 I4 oraz 2.5L Porsche M44/40 I4. Dostępne były też różne opcje skrzyń biegów, w tym 3-biegowy automat, 4-biegowy manualny i 5-biegowy manualny Getrag.
Model 924 przeszedł przez wiele etapów ulepszeń. Początkowa konfiguracja obejmowała silnik 2.0L inline-4 SOHC z solidnymi przednimi tarczami hamulcowymi i tylnymi hamulcami bębnowymi. Wraz z upływem czasu wprowadzono lepsze hamulce, opcjonalne zawieszenie sportowe, 5-biegowe skrzynie biegów, większą moc silnika oraz ulepszenia w zakresie komfortu i wygody, takie jak dodanie klimatyzacji, elektrycznie sterowanych szyb i luster, a także lepszego systemu audio.
W odpowiedzi na oczekiwania rynku Porsche wprowadziło także różne edycje specjalne, takie jak edycja Martini w 1977 roku, edycja limitowana w 1978 roku oraz edycja Sebring w 1979 roku.
Od modelu 1986 dostępna była również wersja Porsche 924 S. Ta wersja zawierała wiele elementów pochodzących z modelu 944, takich jak jednostka napędowa, układ hamulcowy, elementy zawieszenia oraz części wnętrza. Ta wersja także została wyposażona w standardowe felgi aluminiowe z designem „telephone dial”, co przybliżyło model 924 S do modelu 944.
Mimo iż model 924 często był krytykowany za swoją różnicę od tradycyjnej filozofii Porsche, zyskał popularność jako bardziej przystępna finansowo alternatywa dla modelu 911. Również dzięki temu modelowi Porsche uniknęło bankructwa w latach 70. XX wieku.

Porsche 924 – design
Projektowanie Porsche 924 miało za zadanie stworzenie sportowego samochodu, który byłby nie tylko efektywny, ale i dostępny dla szerszej publiczności. Model ten wywodził się z kontraktu zleconego przez Porsche dla Volkswagen’a, opartego głównie na dostępnych częściach z magazynu VW. Volkswagen zrezygnował jednak z projektu z powodów finansowych, a Porsche przejęło prawa do projektu i rozpoczęło produkcję samochodu.
Porsche 924 to przede wszystkim proporcje – klasyczne, nisko położone coupe, z charakterystycznym, wydłużonym przodem, sugerującym sportowy charakter pojazdu. Samochód ten charakteryzuje się płaskim przodem i wysuwanymi reflektorami, które poprawiają aerodynamikę. Inny wyróżniający element to czarny spoiler na tylnej części, który dodatkowo poprawiał współczynnik oporu powietrza. To były nowatorskie rozwiązania na tamten czas, które przyczyniły się do wyjątkowego wyglądu Porsche 924.
Design 924, który wpisał się na trwałe do historii motoryzacji, był innowacyjny na wiele sposobów. Po raz pierwszy w historii marki Porsche zastosowano tu chłodzenie cieczą oraz silnik umieszczony z przodu samochodu, a napęd na tylną oś. Było to odbicie od tradycyjnego układu Porsche z silnikiem z tyłu, co było tematem wielu kontrowersji wśród tradycjonalistów marki Porsche.
Zasługą Porsche 924 jest nie tylko zastosowanie nowych rozwiązań technologicznych, ale także wprowadzenie zmian w stylizacji, które przyczyniły się do wyjątkowego charakteru tego modelu. Sylwetka auta z płaskim przodem, długą maską i wysuwanymi reflektorami zapewniała dobre właściwości aerodynamiczne, a tylna część z dużym oknem nadawała mu niepowtarzalnego charakteru.
Na koniec warto zauważyć, że Porsche 924 odniosło duży sukces komercyjny, przyczyniając się do stabilizacji finansowej firmy Porsche w tamtym czasie. Dzięki swojemu niepowtarzalnemu designowi i zaawansowanym technologicznie rozwiązaniom, Porsche 924 zapisało się złotymi zgłoskami w historii motoryzacji.
Porsche 924 – najczęściej zadawane pytania
Ile kosztuje Porsche 924?
Porsche 924 kosztuje około 150 tysięcy złotych.
Czy warto kupic Porsche 924?
Jeśli kochasz Porsche i chcesz mieć w swojej kolekcji tę zabytkową perełkę – warto!
Ile pali Porsche 924?
Porsche 924 pali około 8,8 litrów na 100 km.