Dlaczego wtryski w silnikach diesla są tak ważne

Wtryskiwacze to część układu wtryskowego, którą można było znaleźć już w pierwszych modelach silników diesla. Także obecnie można je znaleźć w każdym samochodzie napędzanym olejem napędowym. To od nich w dużej mierze zależy, czy silnik będzie działał poprawnie. Właśnie dlatego warto wiedzieć o nich jak najwięcej.

Za co odpowiadają wtryskiwacze paliwa?

Rola układu wtryskowego polega na synchronizacji jednej czynności – dostarczenia właściwej ilości paliwa w momencie, kiedy jest potrzebne do pracy jednostki napędowej. To, jak dużo paliwa wymaga silnik i w jakim momencie zostanie uwolnione, zależy od następujących czynników: obrotowej prędkości wału korbowego oraz całkowitego chwilowego obciążenia.

W skład układu wtryskowego wchodzi pompa wtryskowa, przewody wysokociśnieniowe oraz już wcześniej wspomniane wtryskiwacze. Kluczową częścią całego układu jest pompa. Odpowiada za wytworzenie odpowiednio wysokiego ciśnienia, które może wynosić nawet kilkaset barów. Jednak mimo tak dużego obciążenia do usterek tego elementu dochodzi dość rzadko. O wiele bardziej narażone są wtryski paliwa, które osiągają ciśnienie do 2000 barów.

To właśnie one są bezpośrednio odpowiedzialne m.in. za ilość rozpylonego paliwa, proces spalania czy ilość mocy obrotowej silnika. Wtryskiwacze wyposażone są w specjalną iglicę, która porusza się w górę lub w dół. Podniesienie jej otwiera zawór paliwa, przez co odpowiednia dawka paliwa przedostaje się do komór spalania, a opuszczenie natychmiast przerywa proces.

Wyróżnia się dwa rodzaje najczęściej stosowanych wtryskiwaczy:

  • zamknięty (także: czopikowy), który działa na zasadzie opisanej powyżej,
  • otworkowy, który działa bardzo podobnie, ale iglica ma kształt stożka, a obudowę wyposażono w od 3 do 5 otworów, przez które następuje bezpośrednio wtrysk paliwa.

Ten element układu wtryskowego musi być niezwykle precyzyjny. Dopuszczalny luz między iglicą a obudową wynosi 2/1000 mm. Dodatkowo iglica w czasie pracy jest narażona na temperatury wynoszące nawet 200 st. C, co może skończyć się uszkodzeniami termicznymi. Właśnie dlatego bardzo ważna jest pielęgnacja i profilaktyka.

Jak dbać o wtryskiwacze w dieslach?

Żeby zachować układ wtryskowy w dobrym stanie, warto chociaż raz na rok odwiedzić stację diagnostyczną. W międzyczasie dobrą praktyką jest stosowanie preparatu do czyszczenia wtrysków diesla np. TEC 2000, dzięki czemu żadne osady i inne zanieczyszczenia nie będą w nich zalegać.

Szczególną uwagę musisz zwracać na takie objawy jak ciemny dym, spadek mocy silnika czy zwiększenie spalania paliwa. Jeśli zauważysz choć jeden z nich, zainteresuj się stanem wtryskiwaczy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *