9.2 C
Polska
środa, 23 kwietnia, 2025

Zachwycająca prezentacja: nowa rodzina Audi A5 na Lazurowym Wybrzeżu

Ingolstadt/Nicea, 23 października 2024 r. Nowe Audi A5* już zdobyło uznanie wśród licznych mediów i potencjalnych klientów podczas jego globalnej premiery w lipcu 2024 r. Obecnie samochód demonstruje swój pełen potencjał, poruszając się po sinue drogach Lazurowego Wybrzeża w południowej Francji.

Sceneria niczym z filmu o przygodach Jamesa Bonda: przez francuskie Alpy Nadmorskie prowadzi wąska droga, wijąca się pomiędzy zalesionymi, surowymi górami. Wiedzie przez wykute w skale tunele, a kierowcom serwuje zakręty niemal każdego rodzaju – jedne wyjątkowo ciasne, inne długie i szybkie. Ze względu na swój profil drogi Lazurowego Wybrzeża są szczególnie wymagające dla podwozia i układu napędowego. Okolice Nicei oferują więc idealne warunki do zapoznania się z charakterem najnowszego Audi A5, nowej linii modelowej klasy średniej, bazującej na platformie Premium Platform Combustion (PPC).

Mocne i częściowo zelektryfikowane silniki benzynowe i wysokoprężne z układem MHEV plus

Wraz z nową serią modelową A5 na rynek trafiają pierwsze silniki z techniką MHEV plus – 48-woltowym układem miękkiej (łagodnej) hybrydy z generatorem zespołu napędowego, rozrusznikiem zintegrowanym z alternatorem z napędem pasowym oraz akumulatorem litowo-żelazowo-fosforanowym. Układ MHEV plus wynosi osiągi i efektywność nowych modeli Audi A5* TDI i Audi S5* na nowy poziom. Dzięki dodatkowej mocy do 18 kW (24 KM) nie tylko zapewnia dynamikę na górskich przełęczach w okolicach Saint-Paul-de-Vence, ale i świetnie sprawdza się w gęstym ruchu w Nicei, gdzie podczas zatrzymywania się i ruszania pozwala poruszać się bez udziału jednostki spalinowej. W trakcie wytracania prędkości generator zespołu napędowego odzyskuje energię i kieruje ją do kompaktowego akumulatora litowo-żelazowo-fosforanowego; rekuperacja odbywa się tu z mocą do 25 kW.

Perfekcyjna symbioza: dzięki wysokiej mocy ładowania akumulator ma zazwyczaj wystarczająco dużo energii na kolejne dynamiczne przyspieszenie.

Układ MHEV plus oferuje liczne zalety również w ruchu miejskim. Z jednej strony elektryczne wsparcie silnika spalinowego znacznie zmniejsza zużycie paliwa, zwłaszcza podczas powolnej jazdy. Z drugiej – zmagazynowana energia pomaga zasilać komponenty o dużym poborze mocy, nawet wtedy, gdy silnik spalinowy nie pracuje, choćby w trakcie postoju na skrzyżowaniu. Przykład: przy wystarczającym stanie naładowania elektrycznie zasilana sprężarka klimatyzacji nadal funkcjonuje i utrzymuje komfortową temperaturę we wnętrzu.

Bardziej dynamiczne podwozie i układ kierowniczy
Bardziej dynamiczne podwozie i układ kierowniczy. Zdjęcie: Audi AG

Bardziej dynamiczne podwozie i układ kierowniczy

Obok napędu kolejnym czynnikiem decydującym o zgodności z DNA Audi jest podwozie. Podczas projektowania nowych Audi A5 i S5 typowe dla marki właściwości jezdne znalazły się na samym szczycie specyfikacji. Właściwości te obejmują nieobciążającą, a jednocześnie precyzyjną jazdę. Nowe Audi A5* powinno imponować zarówno dynamicznym, zwinnym prowadzeniem, jak i komfortem. W tym celu Audi zmodyfikowało podwozie, przeprowadzając szereg szczegółowych udoskonaleń. Na przykład przekładnię kierowniczą przymocowano bezpośrednio do nadwozia i zaopatrzono w znacznie sztywniejszy drążek skrętny. Zabiegi te zmniejszają elastyczność połączenia kierownicy z kołami. W rezultacie kierowca w każdej sytuacji otrzymuje precyzyjne informacje zwrotne na temat warunków drogowych.

Podczas pokonywania zakrętów rodzina Audi A5 korzysta ze stabilizacji przechyłów poprzecznych bardziej skoncentrowanej na tylnej osi oraz sztywniejszego połączenia z tylną osią. Efekt: zwinniejsze prowadzenie. Zintegrowany układ sterowania hamulcami z wektorowaniem momentu hamowania umożliwia dynamiczne narastanie ciśnienia w układzie. Wspiera również ofensywne pokonywanie zakrętów poprzez ukierunkowane interwencje hamowania kół po wewnętrznej stronie łuku.

Standardowo nowe Audi A5* zjeżdża z linii produkcyjnej z dynamicznie skonfigurowanym zawieszeniem stalowym. Alternatywnie dostępne jest zawieszenie sportowe S (seryjne w Audi S5*) oraz zawieszenie sportowe S z elektroniczną kontrolą tłumienia. W obu przypadkach prześwit jest mniejszy o 20 milimetrów. Opcjonalne adaptacyjne zawieszenie sportowe S z kontrolą tłumienia oferuje znacznie szerszą rozpiętość pomiędzy poszczególnymi trybami jazdy, które można wybrać za pomocą systemu Audi drive select. Tryb dynamic odznacza się odczuwalnie sztywniejszym, bardziej dynamicznym zestrojeniem, podczas gdy tryb comfort oferuje większe rezerwy z myślą o zrelaksowanym podróżowaniu.

Nowa koncepcja obsługi z dwoma wyświetlaczami

Po wejściu do samochodu od razu rzucają się w oczy nowe wyświetlacze: 11,9-calowy zestaw wskaźników Audi virtual cockpit i 14,5-calowy ekran Audi MMI tworzą panoramiczny wyświetlacz o zakrzywionym kształcie. Opcjonalnie cyfrową scenę uzupełnia 10,9-calowy ekran MMI dla pasażera z przodu. Kluczowymi elementami w rozwoju tej koncepcji były nienaganna ergonomia oraz intuicyjna, zorientowana na kierowcę obsługa.

Zakrzywiony panoramiczny wyświetlacz został zaprojektowany w taki sposób, aby można było do niego sięgać i obsługiwać go bez wysiłku.

Nowe modele A5 są wyposażone w asystenta głosowego Audi, który rozumie naturalny język i uczy się zwyczajów użytkownika. Kierowca aktywuje go za pomocą polecenia głosowego „Hej Audi” lub przycisku na kierownicy. Może go wykorzystywać do aktywacji różnych funkcji samochodu, uruchomienia nawigacji lub uzyskania odpowiedzi na pytania z wiedzy ogólnej. Jeśli asystent Audi nie może „samodzielnie” odpowiedzieć na pytanie, korzysta z chatbota sztucznej inteligencji (AI) ChatGPT, udostępnianego za pośrednictwem usługi Microsoft Azure OpenAI Service. Tym samym uzyskuje dostęp do milionów rekordów danych i może udzielić odpowiedzi. Obsługa nie nastręcza żadnych problemów, ponieważ wszystkie funkcje są zintegrowane z asystentem Audi.

Również wyświetlacz przezierny (head-up, w skrócie HUD) w nowych modelach Audi A5 został opracowany na nowo. Dzięki maksymalnemu wykorzystaniu przestrzeni montażowej i odpowiednio dostosowanej technice wyświetlania widoczny obszar obrazu jest o ponad 85% większy niż wcześniej, a sam obraz – jeszcze precyzyjniejszy. Ponadto HUD jest teraz konfigurowalny i wyświetla dodatkowe treści na żądanie. W przejrzysty sposób prezentuje informacje takie jak prędkość jazdy, komunikaty systemów wspomagających, instrukcje nawigacji i dane multimediów. Nowo zaprojektowane elementy obsługi na kierownicy umożliwiają kierowcy przewijanie list i dokonywanie bezpośrednich wyborów bez odrywania wzroku od drogi. Korzystając z wyświetlacza head-up, można również odbierać i wykonywać połączenia telefoniczne. W zależności od modelu oraz wyposażenia dostępne są dodatkowe tryby wyświetlania.

Z myślą o wszystkich, którzy lubią słuchać muzyki w samochodzie, Audi oferuje opcjonalne nagłośnienie Bang & Olufsen Premium z dźwiękiem 3D i głośnikami w zagłówkach. System imponuje maksymalną precyzją akustyczną oraz naturalnością brzmienia. Łącznie obejmuje 20 głośników o mocy 810 W i dwa wzmacniacze, które zapewniają wyjątkowe wrażenia odsłuchowe. Z zagłówkami opcjonalnych przednich sportowych foteli zintegrowano cztery głośniki. Wzmacniają one osobiste, wciągające doświadczenie dźwięku przestrzennego. Co więcej, tworzą znacznie bardziej zrównoważony dźwięk między przednim i tylnym rzędem siedzeń. Głośniki w zagłówkach poprawiają też akustykę podczas wykonywania połączeń telefonicznych – rozmowy nie są słyszalne na zewnątrz samochodu, a podróżujący z przodu mogą nawiązywać osobiste połączenia. Na życzenie głośniki w zagłówku kierowcy odtwarzają polecenia nawigacyjne, dzięki czemu nie słychać ich na pozostałych miejscach.

Nowe standardy w zakresie cyfrowego oświetlenia

W swojej klasie nowe modele A5 podkreślają wiodącą rolę Audi w dziedzinie designu i techniki oświetlenia. Z przodu oferują cyfrowe, opcjonalnie konfigurowalne LED-owe światła do jazdy dziennej, a z tyłu – cyfrowe lampy OLED drugiej generacji, które dysponują około 60 segmentami na każdy cyfrowy panel OLED, zmieniając tył A5* w rodzaj wyświetlacza. Te ostatnie umożliwiają komunikację samochodu z otoczeniem (ang. car-to-x) i zwiększają bezpieczeństwo na drodze. Obejmują na przykład nowe oświetlenie komunikacyjne, które za pomocą określonego symbolu świetlnego w cyfrowej sygnaturze świetlnej ostrzega innych użytkowników drogi podczas automatycznego parkowania oraz w razie wypadku lub zagrożenia.

Dynamiczne efekty świetlne podczas odblokowywania i opuszczania samochodu odzwierciedlają estetykę ruchu – element DNA Audi. To samo dotyczy opcjonalnej aktywnej cyfrowej sygnatury świetlnej, która w niespotykany dotąd sposób dynamizuje światło w trójwymiarowych reflektorach i tylnych lampach, łącząc świat fizyczny z cyfrowym.

* Zbiorcze wartości zużycia paliwa/energii elektrycznej i emisji wszystkich wymienionych modeli dostępnych na rynku niemieckim zamieszczono na liście znajdującej się na końcu tego tekstu.

Wartości zużycia paliwa i emisji modeli wymienionych powyżej:
Audi A5 Sedan TFSI 110 kW
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 6,6–7,5 l/100 km;
emisje CO2 w cyklu mieszanym: 150–171 g/km 
Audi A5 Sedan TFSI 150 kW
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 6,6–7,5 l/100 km;
emisje CO2 w cyklu mieszanym: 151–171 g/km
Audi A5 Sedan TFSI quattro 150 kW
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 6,9–7,7 l/100 km;
emisje CO2 w cyklu mieszanym: 158–176 g/km
Audi A5 Sedan TDI 150 kW
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 4,8–5,5 l/100 km;
emisje CO2 w cyklu mieszanym: 125–143 g/km
Audi A5 Sedan TDI quattro 150 kW
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 5,1–5,6 l/100 km;
emisje CO2 w cyklu mieszanym: 133–147 g/km
Audi A5 Avant TFSI 110 kW
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 6,7–7,6 l/100 km;
emisje CO2 w cyklu mieszanym: 153–173 g/km
Audi A5 Avant TFSI 150 kW
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 6,8–7,6 l/100 km;
emisje CO2 w cyklu mieszanym: 154–173 g/km
Audi A5 Avant TFSI quattro 150 kW
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 7,1–7,9 l/100 km;
emisje CO2 w cyklu mieszanym: 161–179 g/km
Audi A5 Avant TDI 150 kW
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 4,9–5,6 l/100 km;
emisje CO2 w cyklu mieszanym: 128–146 g/km
Audi A5 Avant TDI quattro 150 kW
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 5,1–5,7 l/100 km;
emisje CO2 w cyklu mieszanym: 135–149 g/km
Audi S5 Sedan TFSI
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 7,4–7,8 l/100 km;
emisje CO2 w cyklu mieszanym: 169–178 g/km
Audi S5 Avant TFSI
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 7,6–8,0 l/100 km;
emisje CO2 w cyklu mieszanym: 171–182 g/km

Mariusz Brzeziński
Mariusz Brzeziński
Prowadzenie VW to jak płynąć przez życie z elegancją i precyzją. Każdy zakręt, niczym kolejny rozdział, odkrywa przed nami nowe możliwości, a dźwięk silnika śpiewa pieśń o wolności. W tej maszynie, każda podróż staje się bardziej niż przejażdżką; to dialog z drogą, w którym każdy szczegół, od delikatnego dotyku pedału gazu, do pewności, jaką daje mocne uchwycenie kierownicy, tworzy harmonię ruchu. VW, to nie tylko samochód, to towarzysz przygód, który rozumie pasję do odkrywania... Bywam poetą, ale jestem przede wszystkim miłośnikiem szybkiej i dobrej jazdy. Nazywam się Mariusz Brzeziński, a Vwzone.pl to przestrzeń, w której dzielę się swoją pasją do aut z grupy Volkswagen. Z zawodu jestem mechanikiem, dlatego znajdziecie tu wartościowe porady dotyczące serwisu i warsztatu samochodów, ale również wszelkie nowości motoryzacyjne, porady i informacje. Dzięki forum dostępnym na naszej stronie, możecie dzielić się opinią z innymi użytkownikami i dobrze spędzać czas. Z nami będziecie na bieżąco z premierami samochodów, nowinkami motoryzacyjnymi i wszystkim, czego potrzeba do szczęścia we własnym garażu. No to jazda!
Najnowsze artykuły
- Reklama -
Podobne artykuły
- Reklama -