2.1 C
Polska
poniedziałek, 17 marca, 2025

Stworzenie nowego projektu Audi RS e-tron GT

Ingolstadt, 15 lipca 2024 r. Najnowsze Audi RS e-tron GT przewyższa swojego poprzednika nie tylko pod względem mocy. Jest także ikoną nowej ery w linii w pełni elektrycznych modeli Audi RS, jak wyjaśnia projektant Audi, Frank Lamberty.

„Istnieją zasadniczo trzy elementy, które definiują model Audi RS, jeśli chodzi o jego wygląd zewnętrzny” – mówi projektant Audi Frank Lamberty. Jest to szerokie nadwozie, charakteryzujące się powiększonymi błotnikami, które zapewniają spektakularny wygląd i nadają mu jego główne kształty, a także zaakcentowane wloty powietrza z przodu, imponujące i sportowe obręcze kół oraz efektowny tył z dużym dyfuzorem. „To są wspaniałe akcenty, które zawsze chcemy zachować”. Nawet nowa technologia napędu nie wpłynęłaby na zmianę wyglądu. A jednak całkowicie elektryczne modele podlegają pewnym określonym wymaganiom i należy to uwzględnić w projekcie, wyjaśnia Lamberty, po czym natychmiast dodaje, że zawsze chodzi również o funkcjonalność.

Lamberty kieruje tym samym zespołem Audi Design, który był odpowiedzialny za aktualizację całkowicie elektrycznej serii modeli Audi e-tron GT. „To bardzo ekscytujące zadanie, ponieważ oryginalny pojazd również nazywamy ‘najpiękniejszym Audi’, a dzięki nowej generacji mamy trzy modele zamiast tylko dwóch”. Lamberty zauważa, że odmienny design mocniejszego modelu RS sprawia, że wyróżnia się on z całej gamy. Było to celem od samego początku projektowania – chodziło o odróżnienie wariantu RS od całej linii modelowej i lifting jego wyglądu zewnętrznego, aby wyróżniać się na tle konkurencji. „Chodzi o jasno zaprojektowane elementy, które wskazują, że jest to w pełni elektryczny, bardzo ekscytujący model Audi RS. W końcu to właśnie modele RS w Audi mają wizualnie wskazywać na wyścigi i podkreślać osiągi”. Jednocześnie celem było znalezienie odpowiedniego projektu, który przekazywałby wizualną ideę, wyznaczając styl dla przyszłych całkowicie elektrycznych modeli Audi RS.

Efektywne kierowanie i odprowadzanie chłodzenia

Udoskonalając serię modeli Audi e-tron GT, projektanci mogli oprzeć się na solidnych fundamentach technicznych. „Podstawowy kształt pojazdu jest już bardzo aerodynamiczny,” – mówi Lamberty – „ale wydajność nowej generacji, od przyspieszenia i zasięgu po zarządzanie akumulatorem, znacznie wzrosła”. Jednak większa moc wymaga również większego chłodzenia, i to nie tylko podczas szybkiej jazdy, ale także podczas postoju, a zwłaszcza podczas ładowania. „Podczas ładowania system musi być w stanie zasysać powietrze, aby regulować temperaturę akumulatora”. Dlatego właśnie zaawansowana aerodynamika była kluczem do zaprojektowania nowego Audi RS e-tron GT.

Przepływ powietrza przez pojazd
Przepływ powietrza przez pojazd. Zdjęcie: Audi AG

Przepływ powietrza przez pojazd

„Elementy aerodynamiczne pozwoliły nam znaleźć funkcjonalność z przodu, którą chcieliśmy również zobaczyć z tyłu pojazdu” – wyjaśnia projektant Audi. Duże owalne rury wydechowe modeli spalinowych byłyby do tego idealne, ale w modelu całkowicie elektrycznym ich nie ma, więc zespół skoncentrował się na dyfuzorze. „Śledziliśmy przepływ powietrza z przodu i w naszych umysłach przenieśliśmy te dwa ostre elementy aerodynamiczne w kształcie litery L, ten silny symbol, na tył samochodu” – opisuje Lamberty. „Obróciliśmy kształt litery L i opracowaliśmy dwa elementy dyfuzora otoczone pionowymi żebrami zamiast owalnych rur wydechowych. Wszystko charakteryzuje się sportową elegancją i mocnymi trójwymiarowymi kształtami”. Żebra wystają na kilka centymetrów, ponieważ, jak wyjaśnia Lamberty, im dłuższy jest dyfuzor, tym skuteczniej może działać. „Ponownie zainspirowały nas samochody wyścigowe, w których stosuje się bardzo duże, bardzo funkcjonalne dyfuzory”.

Frank Lamberty ma doświadczenie w tematach związanych z wyścigami. Jego pierwsze projekty w Audi Design pod koniec lat 90. związane były z samochodami torowymi, dzięki którym Audi wielokrotnie odnosiło sukcesy w Długodystansowych Mistrzostwach Świata. „Wyścigi to fascynujące laboratorium doświadczeń. Zawsze popadasz w skrajności i sprawdzasz, co jest technicznie wykonalne”. Modele RS, niezależnie od technologii napędu, są według niego najbardziej ekstremalną konfiguracją modelu seryjnego Audi. „W tym czasie nauczyłem się niesamowicie dużo o osiągach i aerodynamice. Wiedza o tym połączeniu lub konflikcie jest cenna przy opracowywaniu modelu wyczynowego”.

Emocjonalne i ważne symbole

Elementy aerodynamiczne w kształcie litery L, zarówno z przodu nowego Audi RS e-tron GT, jak i ich interpretacja z tyłu, odróżniają DNA Audi RS od modeli z silnikiem spalinowym od modeli całkowicie elektrycznych, definiując przyszłość. Ale są też elementy, które łączą różne technologie napędowe. „Pośrodku dyfuzora znajduje się pionowe światło ledowe. Moim zdaniem bardzo przypomina to samochód wyścigowy. Zawsze potrzebujemy reflektorów z tyłu pojazdu. Jest to wymagane przez prawo. Jest to więc kolejna cecha nowego Audi RS e-tron GT, która podkreśla nasze wyścigowe korzenie”.

Ale w jaki sposób i w jakich modelach ta symbolika będzie kontynuowana? Lamberty przyznaje, że jest jeszcze zbyt wcześnie, by mówić o tym konkretnie. Można powiedzieć tylko tyle: „Poświęciliśmy się temu zadaniu z jasnym strategicznym poglądem, że Audi RS e-tron GT powinno definiować sygnaturę, symbolikę całkowicie elektrycznych modeli RS. I już widzimy, że działa to po prostu wspaniale”.

Mariusz Brzeziński
Mariusz Brzeziński
Prowadzenie VW to jak płynąć przez życie z elegancją i precyzją. Każdy zakręt, niczym kolejny rozdział, odkrywa przed nami nowe możliwości, a dźwięk silnika śpiewa pieśń o wolności. W tej maszynie, każda podróż staje się bardziej niż przejażdżką; to dialog z drogą, w którym każdy szczegół, od delikatnego dotyku pedału gazu, do pewności, jaką daje mocne uchwycenie kierownicy, tworzy harmonię ruchu. VW, to nie tylko samochód, to towarzysz przygód, który rozumie pasję do odkrywania... Bywam poetą, ale jestem przede wszystkim miłośnikiem szybkiej i dobrej jazdy. Nazywam się Mariusz Brzeziński, a Vwzone.pl to przestrzeń, w której dzielę się swoją pasją do aut z grupy Volkswagen. Z zawodu jestem mechanikiem, dlatego znajdziecie tu wartościowe porady dotyczące serwisu i warsztatu samochodów, ale również wszelkie nowości motoryzacyjne, porady i informacje. Dzięki forum dostępnym na naszej stronie, możecie dzielić się opinią z innymi użytkownikami i dobrze spędzać czas. Z nami będziecie na bieżąco z premierami samochodów, nowinkami motoryzacyjnymi i wszystkim, czego potrzeba do szczęścia we własnym garażu. No to jazda!
Najnowsze artykuły
- Reklama -
Podobne artykuły
- Reklama -