
Skoda Yeti, kompaktowy crossover SUV, który zyskał uznanie na całym świecie za swoją niezawodność, funkcjonalność i wyjątkowy design. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu modelowi, omawiając jego historię, dane techniczne, silniki i wyposażenie.
Historia modelu Skoda Yeti
Model Skoda Yeti, wprowadzony na rynek w 2009 roku, był pierwszym kompaktowym SUV-em czeskiego producenta. Pojazd ten zadebiutował podczas Geneva Motor Show, zyskując od razu dużą popularność.
Yeti został zaprojektowany przez Thomasa Ingenlatha, a jego konstrukcja opierała się na modelu Octavia 4×4 ze zmodyfikowanym zawieszeniem. Oba modele powstały na tej samej płycie podłogowej VW Group A5 (PQ35).
Pierwsze koncepcje modelu Yeti zostały zaprezentowane na targach motoryzacyjnych w Genewie i Frankfurcie w 2005 roku. Wersja produkcyjna pojazdu, która zadebiutowała cztery lata później, zachowała wiele elementów z pierwotnej koncepcji, łącząc nowoczesne technologie, w tym napęd na cztery koła, z charakterystycznym designem i praktycznymi detalami, które stały się znakiem rozpoznawczym marki Skoda.
Produkcja Skoda Yeti trwała do 2017 roku w Europie i do 2018 roku w Chinach. W tym czasie model ten zdobył wielu zwolenników na całym świecie, sprzedając się w liczbie 683 603 egzemplarzy.
W 2012 i 2013 roku, Skoda przygotowała prototyp pick-upa na bazie Yeti. Pojazd ten miał napęd na cztery koła i był wyposażony w silnik 2.0 TDI o mocy 125 kW. W porównaniu do klasycznego Yeti, pick-up był dłuższy o 653 mm, głównie dzięki wydłużonemu rozstawowi kół (z 2578 mm do 3006 mm) i zwiększonemu tylnemu zwisowi (z 768 mm do 985 mm).
Skoda Yeti, mimo że nie jest już produkowana, pozostaje ważnym modelem w historii marki Skoda, stanowiąc fundament dla późniejszych modeli SUV, takich jak Skoda Karoq czy Skoda Kamiq.
Dane techniczne Skoda Yeti
Skoda Yeti jest pięciodrzwiowym SUV-em o długości całkowitej 4223 mm, szerokości 1793 mm i wysokości 1691 mm. W zależności od wersji, Yeti dostępny jest z różnymi jednostkami napędowymi, w tym silnikami benzynowymi 1.2 TSI/105 KM, 1.4 TSI/122 KM oraz jednostką diesla 2.0 TDI CR DPF/110 KM.
Specyfikacje silników benzynowych
Silnik | Pojemność skokowa [cm³] | Typ silnika | Moc maksymalna [KM][kW] przy obr/min | Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min | Przyspieszenie 0-100 km/h [s] | Prędkość maks. [km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.2 TSI | 1197 | R4 | 110 [81]/4600-5600 | 175/1400-4000 | 10,8 | 181 |
1.4 TSI | 1390 | R4 | 122 (90)/5000 | 200/1500-4000 | 10,0 | 187 |
1.4 TSI | 1395 | R4 | 125 [92]/5000-6000 | 200/1400-4000 | 10,0 | 187 |
1.4 TSI 4×4 | 1395 | R4 | 150 [110]/5000-6000 | 250/1500-3500 | 8,8 | 193 |
1.8 TSI | 1798 | R4 | 160/4500 | 250/1500 | 8,4 | 200 |
Specyfikacje silników wysokoprężnych
Silnik | Pojemność skokowa [cm³] | Typ silnika | Moc maksymalna [KM] przy obr/min | Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min | Przyspieszenie 0-100 km/h [s] | Prędkość maks. [km/h] |
---|---|---|---|---|---|---|
1.6 TDI CR | 1598 | R4 | 105/4400 | 250/1500 | 12,1 | 176 |
2.0 TDI CR | 1968 | R4 | 110 [81]/3500 | 250/1750-3000 | 11,7 | 180 |
2.0 TDI CR 4×4 | 1968 | R4 | 110 [81]/3500 | 250/1750-3000 | 12,2 | 175 |
2.0 TDI CR | 1968 | R4 | 150 [110]/3500 | 340/1750-3000 | 9,0 | 199 |
2.0 TDI CR 4×4 | 1968 | R4 | 150 [110]/3500 | 340/1750-3000 | 9,1 | 193 |
Wyposażenie Skoda Yeti
Skoda Yeti była dostępna w czterech wersjach wyposażenia: Yeti, Active, Ambition i Experience. Standardowe wyposażenie pojazdu obejmowało m.in. system ABS i ESP, elektryczne sterowanie szyb przednich, elektryczne sterowanie lusterek.
Wersje silnikowe obejmowały zarówno silniki benzynowe jak i diesla. Wśród silników benzynowych dostępne były jednostki 1.2 L I4 TSI, 1.4 L I4 TSI, 1.8 L I4 TSI, natomiast wśród diesli 1.6 L I4 TDI oraz 2.0 L I4 TDI. Skrzynia biegów była dostępna w wersjach 5 i 6-biegowej manualnej, 6 i 7-biegowej automatycznej DSG.
Skoda Yeti była ceniona za swoje właściwości jezdne, łączące cechy samochodu osobowego z pewnymi zdolnościami do jazdy w terenie. Kabina była elastyczna, umożliwiając łatwe pakowanie dzieci i zwierząt domowych. Mimo że po liftingu samochód stał się mniej atrakcyjny, nadal był jednym z ulubionych modeli w swoim segmencie.
Na rynku dostępne są różne akcesoria i części do Skody Yeti, które można znaleźć na platformach handlowych.

Skoda Yeti – design
Zewnętrzny wygląd Yeti jest wyrazisty i praktyczny. W przeciwieństwie do wielu swoich rywali, które wybrały miękkie, zaokrąglone linie, Yeti zdecydowanie nawiązuje do stylistyki off-roadowej. W najnowszym modelu zastosowano nowy przód z szerszą atrapą chłodnicy i charakterystycznym wzniesieniem na masce. Światła przypominają te z hatchbacka Octavia, ale reszta samochodu pozostaje w dużej mierze taka sama jak w oryginalnym Yeti.
Yeti wyróżnia się na tle konkurencji dzięki pionowemu nadwoziu, wysokiemu dachowi, masywnym relingom dachowym i pionowej klapie bagażnika. Po ostatniej aktualizacji Yeti dostępny jest w dwóch wyraźnie różniących się wersjach. Standardowy Yeti ma dolne części zderzaków i progów w kolorze nadwozia, podczas gdy wersja Yeti Outdoor ma tradycyjne czarne plastikowe osłony i zderzaki przednie i tylne zoptymalizowane pod kątem najlepszych kątów zjazdu i podejścia podczas jazdy terenowej.
Wnętrze Yeti jest dość proste, ale nadal atrakcyjne, wykonane z wytrzymałych, ale miękkich w dotyku materiałów. Podobnie jak marka Skoda, Yeti stawia na funkcjonalność. Nie ma tu wielu ozdobników, ale ergonomia jest generalnie doskonała, pozycja za kierownicą jest wysoka, ale wygodna, a ogólne poczucie jakości jest wysokie.
Yeti był jednym z najbardziej praktycznych pojazdów na europejskim rynku. Skoda zbudowała Yeti na tej samej platformie co Volkswagen Golf, ale jego design przypominał Roomster i Fabię. Na przodzie, wewnętrznie zamontowane lampy przeciwmgielne tworzyły unikalny wygląd dla czeskiego pojazdu. Ponadto, stroma szyba była potrzebna do stworzenia wysokiej przestrzeni dla pasażerów, podczas gdy z tyłu samochód miał szeroką pionową klapę bagażnika.
Wnętrze Yeti nie potrzebowało żadnych emblematów, aby pokazać swoje połączenie z Volkswagenem. W przeciwieństwie do wielu innych produktów VW, prezentowało inteligentne wnętrze. Było tam wiele miejsc do przechowywania: na górze konsoli środkowej, w schowku, między przednimi siedzeniami, a nawet pod wysoko umieszczonymi przednimi siedzeniami kubełkowymi. Z tyłu, przesuwana ławka dla trzech osób oferowała niezwykłą opcję dla pojazdu w tej klasie, aby przechylić, przewrócić lub całkowicie usunąć całą ławkę w częściach lub całkowicie.
Pod maską, producent oferował szeroką gamę silników, benzynowych i turbodieselowych, sparowanych z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. W zależności od wersji, Yeti był dostępny z napędem na przednie koła lub na wszystkie koła.
Skoda Yeti na rynku amerykańskim
Na rynku amerykańskim Skoda Yeti zyskała uznanie za swoje właściwości jezdne, które łączą komfort jazdy samochodem z umiejętnościami pokonywania trudniejszych tras. Jest to model, który oferuje dużo przestrzeni, jest dobrze wyposażony, komfortowy i przyjemny w prowadzeniu.
Skoda Yeti – najczęściej zadawane pytania
Czy warto kupić Skoda Yeti?
Skoda Yeti cieszy się pozytywnymi opiniami, to dobry samochód w przystępnej cenie.
Ile kosztuje Skoda Yeti nowa?
Wersja podstawowa z 1.2 TSI/105 KM kosztuje 60 600 zł.
Ile kosztuje używana skoda yeti?
W zależności od modelu i stanu, od 39 do 58 tysięcy złotych.
Jaki prześwit ma Skoda Yeti?
Prześwit podwozia to 180 mm.
Ile pali Skoda Yeti?
Około 6,8 litra na 100 km.