6 C
Polska
poniedziałek, 24 marca, 2025

Skoda Yeti – wyposażenie, design, dane techniczne

Skoda Yeti - wyposażenie, design, dane techniczne
Skoda Yeti – wyposażenie, design, dane techniczne / flickr

Skoda Yeti, kompaktowy crossover SUV, który zyskał uznanie na całym świecie za swoją niezawodność, funkcjonalność i wyjątkowy design. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu modelowi, omawiając jego historię, dane techniczne, silniki i wyposażenie.

Historia modelu Skoda Yeti

Model Skoda Yeti, wprowadzony na rynek w 2009 roku, był pierwszym kompaktowym SUV-em czeskiego producenta. Pojazd ten zadebiutował podczas Geneva Motor Show, zyskując od razu dużą popularność.

Yeti został zaprojektowany przez Thomasa Ingenlatha, a jego konstrukcja opierała się na modelu Octavia 4×4 ze zmodyfikowanym zawieszeniem. Oba modele powstały na tej samej płycie podłogowej VW Group A5 (PQ35).

Pierwsze koncepcje modelu Yeti zostały zaprezentowane na targach motoryzacyjnych w Genewie i Frankfurcie w 2005 roku. Wersja produkcyjna pojazdu, która zadebiutowała cztery lata później, zachowała wiele elementów z pierwotnej koncepcji, łącząc nowoczesne technologie, w tym napęd na cztery koła, z charakterystycznym designem i praktycznymi detalami, które stały się znakiem rozpoznawczym marki Skoda.

Produkcja Skoda Yeti trwała do 2017 roku w Europie i do 2018 roku w Chinach. W tym czasie model ten zdobył wielu zwolenników na całym świecie, sprzedając się w liczbie 683 603 egzemplarzy.

W 2012 i 2013 roku, Skoda przygotowała prototyp pick-upa na bazie Yeti. Pojazd ten miał napęd na cztery koła i był wyposażony w silnik 2.0 TDI o mocy 125 kW. W porównaniu do klasycznego Yeti, pick-up był dłuższy o 653 mm, głównie dzięki wydłużonemu rozstawowi kół (z 2578 mm do 3006 mm) i zwiększonemu tylnemu zwisowi (z 768 mm do 985 mm).

Skoda Yeti, mimo że nie jest już produkowana, pozostaje ważnym modelem w historii marki Skoda, stanowiąc fundament dla późniejszych modeli SUV, takich jak Skoda Karoq czy Skoda Kamiq.

Dane techniczne Skoda Yeti

Skoda Yeti jest pięciodrzwiowym SUV-em o długości całkowitej 4223 mm, szerokości 1793 mm i wysokości 1691 mm. W zależności od wersji, Yeti dostępny jest z różnymi jednostkami napędowymi, w tym silnikami benzynowymi 1.2 TSI/105 KM, 1.4 TSI/122 KM oraz jednostką diesla 2.0 TDI CR DPF/110 KM.

Specyfikacje silników benzynowych

SilnikPojemność skokowa [cm³]Typ silnikaMoc maksymalna [KM][kW] przy obr/minMaks. moment obrotowy [Nm] przy obr/minPrzyspieszenie 0-100 km/h [s]Prędkość maks. [km/h]
1.2 TSI1197R4110 [81]/4600-5600175/1400-400010,8181
1.4 TSI1390R4122 (90)/5000200/1500-400010,0187
1.4 TSI1395R4125 [92]/5000-6000200/1400-400010,0187
1.4 TSI 4×41395R4150 [110]/5000-6000250/1500-35008,8193
1.8 TSI1798R4160/4500250/15008,4200

Specyfikacje silników wysokoprężnych

SilnikPojemność skokowa [cm³]Typ silnikaMoc maksymalna [KM] przy obr/minMaks. moment obrotowy [Nm] przy obr/minPrzyspieszenie 0-100 km/h [s]Prędkość maks. [km/h]
1.6 TDI CR1598R4105/4400250/150012,1176
2.0 TDI CR1968R4110 [81]/3500250/1750-300011,7180
2.0 TDI CR 4×41968R4110 [81]/3500250/1750-300012,2175
2.0 TDI CR1968R4150 [110]/3500340/1750-30009,0199
2.0 TDI CR 4×41968R4150 [110]/3500340/1750-30009,1193

Wyposażenie Skoda Yeti

Skoda Yeti była dostępna w czterech wersjach wyposażenia: Yeti, Active, Ambition i Experience. Standardowe wyposażenie pojazdu obejmowało m.in. system ABS i ESP, elektryczne sterowanie szyb przednich, elektryczne sterowanie lusterek.

Wersje silnikowe obejmowały zarówno silniki benzynowe jak i diesla. Wśród silników benzynowych dostępne były jednostki 1.2 L I4 TSI, 1.4 L I4 TSI, 1.8 L I4 TSI, natomiast wśród diesli 1.6 L I4 TDI oraz 2.0 L I4 TDI. Skrzynia biegów była dostępna w wersjach 5 i 6-biegowej manualnej, 6 i 7-biegowej automatycznej DSG.

Skoda Yeti była ceniona za swoje właściwości jezdne, łączące cechy samochodu osobowego z pewnymi zdolnościami do jazdy w terenie. Kabina była elastyczna, umożliwiając łatwe pakowanie dzieci i zwierząt domowych. Mimo że po liftingu samochód stał się mniej atrakcyjny, nadal był jednym z ulubionych modeli w swoim segmencie.

Na rynku dostępne są różne akcesoria i części do Skody Yeti, które można znaleźć na platformach handlowych.

Wyposażenie Skoda Yeti
Wyposażenie Skoda Yeti / flickr

Skoda Yeti – design

Zewnętrzny wygląd Yeti jest wyrazisty i praktyczny. W przeciwieństwie do wielu swoich rywali, które wybrały miękkie, zaokrąglone linie, Yeti zdecydowanie nawiązuje do stylistyki off-roadowej. W najnowszym modelu zastosowano nowy przód z szerszą atrapą chłodnicy i charakterystycznym wzniesieniem na masce. Światła przypominają te z hatchbacka Octavia, ale reszta samochodu pozostaje w dużej mierze taka sama jak w oryginalnym Yeti.

Yeti wyróżnia się na tle konkurencji dzięki pionowemu nadwoziu, wysokiemu dachowi, masywnym relingom dachowym i pionowej klapie bagażnika. Po ostatniej aktualizacji Yeti dostępny jest w dwóch wyraźnie różniących się wersjach. Standardowy Yeti ma dolne części zderzaków i progów w kolorze nadwozia, podczas gdy wersja Yeti Outdoor ma tradycyjne czarne plastikowe osłony i zderzaki przednie i tylne zoptymalizowane pod kątem najlepszych kątów zjazdu i podejścia podczas jazdy terenowej.

Wnętrze Yeti jest dość proste, ale nadal atrakcyjne, wykonane z wytrzymałych, ale miękkich w dotyku materiałów. Podobnie jak marka Skoda, Yeti stawia na funkcjonalność. Nie ma tu wielu ozdobników, ale ergonomia jest generalnie doskonała, pozycja za kierownicą jest wysoka, ale wygodna, a ogólne poczucie jakości jest wysokie.

Yeti był jednym z najbardziej praktycznych pojazdów na europejskim rynku. Skoda zbudowała Yeti na tej samej platformie co Volkswagen Golf, ale jego design przypominał Roomster i Fabię. Na przodzie, wewnętrznie zamontowane lampy przeciwmgielne tworzyły unikalny wygląd dla czeskiego pojazdu. Ponadto, stroma szyba była potrzebna do stworzenia wysokiej przestrzeni dla pasażerów, podczas gdy z tyłu samochód miał szeroką pionową klapę bagażnika.

Wnętrze Yeti nie potrzebowało żadnych emblematów, aby pokazać swoje połączenie z Volkswagenem. W przeciwieństwie do wielu innych produktów VW, prezentowało inteligentne wnętrze. Było tam wiele miejsc do przechowywania: na górze konsoli środkowej, w schowku, między przednimi siedzeniami, a nawet pod wysoko umieszczonymi przednimi siedzeniami kubełkowymi. Z tyłu, przesuwana ławka dla trzech osób oferowała niezwykłą opcję dla pojazdu w tej klasie, aby przechylić, przewrócić lub całkowicie usunąć całą ławkę w częściach lub całkowicie.

Pod maską, producent oferował szeroką gamę silników, benzynowych i turbodieselowych, sparowanych z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. W zależności od wersji, Yeti był dostępny z napędem na przednie koła lub na wszystkie koła.

Skoda Yeti na rynku amerykańskim

Na rynku amerykańskim Skoda Yeti zyskała uznanie za swoje właściwości jezdne, które łączą komfort jazdy samochodem z umiejętnościami pokonywania trudniejszych tras. Jest to model, który oferuje dużo przestrzeni, jest dobrze wyposażony, komfortowy i przyjemny w prowadzeniu.

Skoda Yeti – najczęściej zadawane pytania

Czy warto kupić Skoda Yeti?

Skoda Yeti cieszy się pozytywnymi opiniami, to dobry samochód w przystępnej cenie.

Ile kosztuje Skoda Yeti nowa?

Wersja podstawowa z 1.2 TSI/105 KM kosztuje 60 600 zł.

Ile kosztuje używana skoda yeti?

W zależności od modelu i stanu, od 39 do 58 tysięcy złotych.

Jaki prześwit ma Skoda Yeti?

Prześwit podwozia to 180 mm.

Ile pali Skoda Yeti?

Około 6,8 litra na 100 km.

Sandra
Sandra
Cześć, nazywam się Sandra Stempniewska. Jako copywriterka i wielka entuzjastka motoryzacji, mam przyjemność prowadzić portal poświęcony samochodom marki VW. Moja pasja do tej niemieckiej ikony motoryzacji zrodziła się z fascynacji ich innowacyjnością, designem oraz niezawodnością, co skłoniło mnie do zgłębiania i dzielenia się wiedzą na temat wszystkich modeli VW – od klasycznych Garbusów, po najnowsze modele elektryczne oraz auta z grupy Volkswagen. Na portalu vwzone.pl znajdziecie rzetelne recenzje, porady dla kierowców, historie modeli oraz najświeższe wiadomości ze świata VW. Moje teksty są owocem dokładnych badań, testów i rozmów z innymi miłośnikami marki, co sprawia, że każdy artykuł jest nie tylko bogaty w informacje, ale też napisany z prawdziwą pasją i zaangażowaniem. Jestem przekonana, że każdy, kto ceni sobie jakość, design i technologię, znajdzie na portalu coś dla siebie. Zapraszam Was do wspólnego odkrywania świata Volkswagenów, gdzie dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem, aby pomóc Wam lepiej poznać te wyjątkowe samochody. Razem zanurzmy się w fascynujący świat VW, pełen historii, innowacji i motoryzacyjnej pasji.
Najnowsze artykuły
- Reklama -
Podobne artykuły
- Reklama -