Ingolstadt/Sitges, 4 listopada 2024 r. – Nad brzegami Morza Śródziemnego wschodzi słońce, a temperatura przekracza dziesięć stopni, tworząc niemal idealne warunki. Przy hotelu w Sitges spotykamy Rolanda Waschkaua, specjalistę ds. rozwoju podwozia RS Q8 performance*. Z entuzjazmem wskazuje na najsilniejszy produkcyjny model Audi z silnikiem spalinowym. “RS Q8 performance* to unikalne połączenie codziennej użyteczności z cechami sportowymi, które trudno znaleźć w innych pojazdach,” podkreśla. Nowa wersja RS Q8 performance* reprezentuje szczytowe osiągnięcie tej linii modelowej.
Dzięki mocy 471 kW (640 KM), momentowi obrotowemu 850 Nm i wyjątkowym komponentom podwozia, ten model jest stworzony do jazdy po wymagających drogach wokół Sitges i na równie wymagającym torze wyścigowym, ParcMotor Circuit w Castellolí. Zanim RS Q8 performance* będzie mógł pochwalić się swoimi talentami, Roland Waschkau zasiada za kierownicą. Razem opuszczamy hotelowy parking. Wieloletni konstruktor podwozi, odpowiedzialny między innymi za model R8, wyjaśnia: „Dzięki adaptacyjnemu, sportowemu zawieszeniu pneumatycznemu, które jest oferowane w standardzie, RS Q8 performance* jest moim zdaniem niemal idealnym towarzyszem podróży, niezależnie od tego, czy jedziemy długimi odcinkami autostradowymi, czy Północną Pętlą Nürburgringu”. Samochód opuszcza fabrykę w Bratysławie na Słowacji z zawieszeniem pneumatycznym oferującym kontrolowane tłumienie i nastawy typowe dla modeli Audi RS.
Po niecałej godzinie docieramy do wiejskich dróg w górach Montserrat. Pomiędzy imponującymi formacjami skalnymi a jasnoniebieskim Morzem Śródziemnym znajdują się wymagające odcinki składające się z krótkich prostych i licznych zakrętów. Roland Waschkau, który pracuje dla Audi od 25 lat, jest w swoim żywiole. „System eAWS (elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłów) naprawdę daje o sobie znać na krętych wiejskich drogach. W połączeniu z układem czterech skrętnych kół zauważalnie zmniejsza promień skrętu” – mówi Waschkau.
Zaawansowane technologie zawieszenia w Audi RS Q8 performance
Opcjonalna elektromechaniczna stabilizacja przechyłów (eAWS) znacząco minimalizuje ruchy boczne nadwozia. Obie osie są połączone między dwiema połówkami stabilizatora za pomocą kompaktowego silnika elektrycznego. Gdy RS Q8 performance* jedzie prosto, obie połówki są od siebie odłączone, co przekłada się na doskonałą jakość jazdy na hiszpańskich autostradach. Gdy pojazd wjeżdża w ciasne zakręty, silniki elektryczne skręcają stabilizatory względem siebie, co zauważalnie zmniejsza przechyły boczne. Waschkau wyjaśnia: „W zależności od trybu jazdy, ustawienia zawieszenia są nastawione bardziej na komfort, lub na jazdę dynamiczną, praktycznie bez przechyłów nadwozia”. System eAWS czerpie energię z akumulatora litowo-jonowego 48 V. Kompaktowa i lekka „bateria”, która może bardzo szybko absorbować i uwalniać energię, zasila dwa silniki elektryczne o maksymalnej mocy 1,5 kW każdy.
Po długiej jeździe testowej przez góry Montserrat, udajemy się na tor ParcMotor Circuit w Castellolí, oddalony o około 30 minut jazdy. Dzięki wymagającym zakrętom, dwóm długim prostym, dziewięcioprocentowemu nachyleniu, ośmioprocentowemu spadkowi i długości 4,1 kilometra, jest on idealnym terenem testowym dla osiągów RS Q8 performance*. Jedyny w Hiszpanii tor wyścigowy w kształcie ósemki, z siedmioma zakrętami w prawo i czterema w lewo, jest wymagający technicznie. Waschkau o tym wie, dlatego odpowiednio ustawia samochód i wyjeżdża z pit lane. RS Q8 performance* przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,6 sekundy, maksymalna prędkość wynosi 305 km/h, ale na tym torze jest ona dużo powyżej dopuszczalnej. Po okrążeniu zapoznawczym doświadczony konstruktor i kierowca wyścigowy daje z siebie wszystko w najmocniejszym produkcyjnym pojeździe z silnikiem spalinowym V8 z czterema pierścieniami. „Doskonałe osiągi tego pojazdu są widoczne nie tylko na torze ParcMotor Castellolí” – mówi. „Rekord okrążenia na Północnej Pętli toru Nürburgring, wynoszący 7:36,698 minuty, mówi sam za siebie”.
Za ten rekordowy czas odpowiada nie tylko silnik o dużej pojemności skokowej, ale także standardowy ceramiczny układ hamulcowy RS i elektryczny układ kierowniczy z systemem czterech skrętnych kół. Wspomniana wcześniej elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłów i sportowy mechanizm różnicowy quattro, podnoszące jeszcze dodatkowo dynamię jazdy, są dostępne dla klientów jako opcja. „Napęd quattro zapewnia idealny rozkład momentu napędowego między przednią i tylną osią. Dzięki systemowi eAWS i sportowemu mechanizmowi różnicowemu RS Q8 performance* jest niezwykle zwinne i neutralne, niezależnie od rodzaju zakrętu” – wyjaśnia Waschkau. Podczas zmiany pasa ruchu przy dużej prędkości, tylne koła obracają się nawet o 1,5 stopnia w tym samym kierunku, co koła przednie. Z kolei przy niskich prędkościach tylne koła skręcają do 5 stopni w przeciwnym kierunku niż przednie. Taki układ czterech skrętnych kół zmniejsza znacząco promień skrętu.
Moc podwójnie doładowanego, ośmiocylindrowego silnika zapewnia wyjątkową dynamikę jazdy, niezależnie od warunków. Waschkau podsumowuje: „Zarówno na torze ParcMotor Castellolí, jak i w górach, można zauważyć precyzyjnie dostrojoną współpracę między napędem, elementami podwozia i układem kierowniczym z systemem czterech skrętnych kół. Jak wspomniałem dziś rano, osiągi RS Q8 performance* są niemal idealnym kompromisem między codzienną użytecznością a ekstremalnie sportowym charakterem. Także dźwięk tej jednostki napędowej magnetyzuje. Nowo opracowany układ wydechowy o zmniejszonej masie nie tylko zapewnia wyższą wydajność RS Q8 performance* dzięki redukcji ciśnienia wstecznego, ale także zapewnia jeszcze bardziej sportowy i emocjonalny dźwięk. Sportowy układ wydechowy RS, dostępny jako opcja, zapewnia jeszcze lepsze wrażenia dźwiękowe i wyróżnia się wizualnie błyszczącymi czarnymi rurami wydechowymi”.
Roland Waschaku, wyraźnie zadowolony z pracy całego zespołu, parkuje RS Q8 RS Q8 performance* w alei serwisowej ParcMotor Castellolí i opuszcza tor. Musi wracać do Neckarsulm. Kolejny projekt czeka. Tymczasem rozgrzany układ wydechowy bulgocze i warczy – to znak dobrze wykonanej pracy.
Wartości zużycia paliwa i emisji spalin wyżej wymienionego modelu
Audi RS Q8 performance
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym w l/100 km: 13,6-13,1
emisja CO2 w cyklu mieszanym w g/km: 310-297