2.7 C
Polska
czwartek, 7 listopada, 2024

Potężniejszy i bardziej efektywny niż kiedykolwiek: nowy A3 Sportback TFSI e

Ingolstadt, 15 października 2024 r. Audi A3 Sportback TFSI e* zostało gruntownie zmodernizowane, wyposażone w większą baterię i umożliwiające ładowanie prądem stałym. Jego zasięg w trybie elektrycznym sięga teraz do 143 kilometrów. Zaawansowane zarządzanie napędem gwarantuje wyjątkową efektywność i intensywną rekuperację, co pozwala na jazdę bez emisji spalin na większe odległości. Plug-in hybryda od Audi oferuje dynamiczną jazdę przy jeszcze lepszym komforcie.

Po wiosennej premierze wszechstronnie udoskonalonych modeli A3 i S3, w tym nowego A3 allstreet, dołącza do nich A3 Sportback TFSI e* z hybrydowym napędem plug-in, mocniejszym i efektywniejszym niż dotychczas. 

Mocny duet: nowy benzynowy silnik turbo i zoptymalizowana jednostka elektryczna

Serce zespołu napędowego A3 Sportback TFSI e* stanowią nowy benzynowy silnik z turbodoładowaniem oraz jednostka elektryczna o zwiększonej gęstości mocy. Motor 1.5 TFSI evo2 zastępuje poprzednio stosowany 1.4 TFSI i wyróżnia się szeroką gamą zaawansowanych technicznie rozwiązań, a wśród nich zoptymalizowane chłodzenie komory spalania, turbosprężarka o zmiennej geometrii turbiny, a także praca w cyklu Millera i wcześniejsze zamykanie zaworów dolotowych. Wskutek przeprowadzonych zmian wzrósł stopień sprężania – to 11,5:1 w porównaniu do 10:1 w przypadku 1.4 TFSI. W rezultacie jednostka pracuje jeszcze efektywniej, co ogranicza zużycie paliwa i emisję spalin. Wtrysk odbywa się pod ciśnieniem do 350 barów (1.4 TFSI: maksymalnie 200 barów). Tarcie w nowym silniku zmniejszają tuleje cylindrów z powłoką plazmową, a tłoki z odlewanymi kanałami chłodzącymi optymalizują przebieg procesu spalania. 

Napęd elektryczny zapewnia silnik synchroniczny z magnesami trwałymi, który dostarcza 115 KM i 330 Nm momentu obrotowego. Podobnie jak w przypadku poprzednika jest on zintegrowany z obudową sześciobiegowej przekładni S tronic, teraz zaopatrzonej w wytrzymalsze łożyska, dobrane pod kątem wyższej mocy systemowej. 

Dwusprzęgłowa skrzynia przenosi moment obrotowy z dwóch silników na przednią oś. Wyposażono ją w elektryczną pompę oleju, która umożliwia zmianę przełożeń i dostarcza olej nawet wtedy, gdy spalinowy silnik TFSI jest tymczasowo wyłączony. 

Zwiększona pojemność akumulatora i zawartość energii modułów wysokiego napięcia

Pojemność wysokonapięciowego akumulatora brutto wynosi teraz 25,7 kWh. Jest więc niemal dwukrotnie większa niż wcześniej, i to wymiarach przy prawie identycznych jak w poprzednim modelu. Pojemność netto wynosi 19,7 kWh. 96 pryzmatycznych ogniw podzielonych na cztery moduły przechowuje o prawie 50 procent więcej energii niż wcześniej. To zasługa zoptymalizowanej chemii ogniw i lepszego wykorzystania przestrzeni; pojemność modułów wynosi teraz 73 zamiast 37 amperogodzin. W rezultacie zasięg elektryczny w cyklu WLTP wzrósł do 143 kilometrów. Dedykowany obwód chłodzenia zapewnia utrzymanie temperatury akumulatora w optymalnym zakresie. 

Więcej mocy dla sportowego A3 Sportback 45 TFSI e*

Audi oferuje A3 Sportback TFSI e* w dwóch wersjach mocy: 40 TFSI e (zużycie paliwa w cyklu mieszanym, ważone: 0,3–0,4 l/100 km; zużycie energii w cyklu mieszanym, ważone: 14,6–16,2 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym, ważona: 6–8 g/km; zużycie paliwa w cyklu mieszanym z rozładowanym akumulatorem: 4,9–5,4 l/100 km) oraz 45 TFSI e (zużycie paliwa w cyklu mieszanym, ważone: 0,3–0,4 l/100 km; zużycie energii w cyklu mieszanym, ważone: 15,6–16,6 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym, ważona: 7–9 g/km; zużycie paliwa w cyklu mieszanym z rozładowanym akumulatorem: 5,0–5,4 l/100 km). W mocniejszym wariancie silnik 1.5 TFSI evo2 generuje moc 130 kW (177 KM), czyli o 20 kW (27 KM) wyższą niż wcześniej. Maksymalny moment obrotowy wynosi 250 Nm i jest dostępny w zakresie od 1500 do 4000 obrotów na minutę. W połączeniu z jednostką elektryczną A3 Sportback 45 TFSI e oferuje łącznie 200 kW (272 KM) mocy systemowej i 400 Nm systemowego momentu obrotowego. Dzięki temu zapewnia wysokie osiągi: przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 6,3 sekundy, a prędkość maksymalna to 237 km/h. 

W bazowej wersji A3 Sportback 40 TFSI e silnik spalinowy 1.5 TFSI evo2 dysponuje mocą 110 kW (150 KM) i również rozwija 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W połączeniu z jednostką elektryczną generuje moc systemową 150 kW (204 KM) oraz systemowy moment obrotowy o wartości 350 Nm. Model przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,4 sekundy i rozpędza się do 225 km/h. 

Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym dla obu odmian wynosi 140 km/h. 

Inteligentne zarządzanie napędem z myślą o maksymalnej efektywności
Inteligentne zarządzanie napędem z myślą o maksymalnej efektywności. Zdjęcie: Audi AG

Inteligentne zarządzanie napędem z myślą o maksymalnej efektywności

Zarządzanie napędem kompaktowej hybrydy plug-in zostało zaprojektowane z myślą o wysokiej efektywności. Do temperatury -28° C rozruch odbywa się zawsze elektrycznie. Kierowca może nadać priorytet napędowi elektrycznemu za pomocą przycisku EV na panelu przełączników lub wybierając go w systemie MMI, co umożliwia eksploatację samochodu jako pojazdu całkowicie elektrycznego. W trybie Auto Hybrid – głównym trybie pracy – jednostka spalinowa i silnik elektryczny w inteligentny sposób dzielą się napędem. Przy niskich prędkościach jazda odbywa się wyłącznie w trybie elektrycznym, a przy wyższych motor TFSI ma pierwszeństwo; często oba napędy pracują razem. W zależności od sytuacji A3 Sportback TFSI e* może „żeglować”, odzyskiwać energię podczas wytracania prędkości lub przyspieszać, korzystając z obu silników. Ponadto układ zarządzania hybrydowym napędem może utrzymywać stały poziom naładowania akumulatora, aby zaoszczędzić ilość energii wystarczającą do późniejszego wykorzystania, na przykład w strefie niskiej emisji. 

Rekuperacja za pomocą łopatek przy kierownicy

Po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia A3 Sportback TFSI e* toczy się z wyłączonymi silnikami lub jednostka elektryczna odzyskuje wtedy energię w trybie wybiegu – zależnie od sytuacji na drodze. W trakcie hamowania motor elektryczny przejmuje wytracanie prędkości, generując opóźnienie do około 0,3 g, a tym samym obejmuje zdecydowaną większość procesów hamowania. Hydrauliczne hamulce są angażowane dopiero po mocniejszym naciśnięciu pedału hamulca. Przejście jest niemal niezauważalne, a rekuperacja pozostaje aktywna. Podczas hamowania silnik elektryczny może odzyskiwać energię z mocą do 43 kW. Po raz pierwszy, wzorem modeli w pełni elektrycznych, do kontrolowania stopnia rekuperacji w trybie EV używane są łopatki przy kierownicy. 

Wyższa moc dzięki funkcji boost

A3 Sportback TFSI e* ujawnia swój sportowy potencjał w programie S dwusprzęgłowej przekładni. W trybie Auto Hybrid napęd wykorzystuje pełną moc systemową i korzysta z funkcji boost (zwiększania mocy) podczas przyspieszania po użyciu kickdownu. W przypadku A3 Sportback 40 TFSI e* przyrost wynosi 40 kW i jest dostępny przez maksymalnie 15 sekund, a w optymalnych warunkach – nawet do 18 sekund. Z kolei w A3 Sportback 45 TFSI e* zwiększenie sięga 70 kW przez maksymalnie 8 sekund, ponieważ aby wykorzystać cały potencjał zespołu napędowego, silnik elektryczny musi dostarczyć wyższą moc. Również w trybie EV po użyciu kickdownu pojazd uruchamia silnik spalinowy i korzysta z funkcji boost. 

Funkcja szybkiego ładowania prądem stałym (DC) z mocą do 50 kW**

Po raz pierwszy dla hybrydowego modelu plug-in Audi oferuje możliwość ładowania prądem stałym na stacjach szybkiego ładowania. A3 Sportback TFSI e* pozwala na ładowanie prądem stałym z mocą do 50 kW**, co umożliwia jeszcze bardziej komfortowe użytkowanie auta w trybie elektrycznym. W rezultacie akumulator rozładowany do 10 procent można naładować do 80 procent** w mniej niż pół godziny. Ponadto możliwe jest ładowanie prądem przemiennym (AC) z mocą do 11 kW; taki proces trwa 2,5 godziny. Niezbędny kabel tryb 3 należy do standardowej specyfikacji. Własna usługa ładowania Audi – Audi charging – zapewnia dostęp do około 630 000 punktów ładowania w 29 krajach Europy, a wśród nich są centra ładowania Audi w Berlinie, Monachium, Frankfurcie, Norymberdze, Zurychu i Salzburgu (dalsze lokalizacje zostaną otwarte wkrótce). Samochód można wygodnie ładować przy pomocy jednej karty tam i u wielu innych dostawców energii. 

Specjalnie dostrojone podwozie

W porównaniu z konwencjonalnie napędzanym A3 rozkład obciążenia osi w hybrydzie plug-in jest nieco bardziej przesunięty ku tyłowi (55% na przedniej osi oraz 45% na tylnej). Wynika to z montażu akumulatora litowo-jonowego, który znajduje się pod podłogą, w obszarze tylnej kanapy. Z tego względu specjalnie dostrojono zawieszenie i amortyzatory nowych wariantów. Połączenie lekkiego zwiększenia współczynnika sztywności sprężyn z nieco bardziej sportowym tłumieniem zapewnia zarówno nienaganną jakość resorowania, jak i wysoki potencjał dynamiki jazdy. Elektromechaniczny układ kierowniczy odznacza się czułą reakcją i dopasowuje wsparcie do aktualnej prędkości. Przy wysokich szybkościach oferuje precyzyjne wyczucie, a podczas parkowania A3 Sportback TFSI e* sprawia wrażenie bardzo łatwego w prowadzeniu. Jako opcja oferowany jest progresywny układ kierowniczy z przekładnią o zmiennym przełożeniu, zależnym od kąta skrętu, zapewniający jeszcze zwinniejsze reakcje samochodu. 

Nowe funkcje i sportowe wyposażenie dla 45 TFSI e*

Hybrydy plug-in korzystają z nowości wprowadzonych w A3 na początku roku, począwszy od bardziej sportowego designu przez nowe elementy wzornictwa aż po poszerzoną ofertę cyfrowych funkcji. Wzbogacone wyposażenie standardowe zwiększa komfort, a możliwości wyboru sygnatury świateł do jazdy dziennej i elastycznego dodawania funkcji pojazdu zapewniają wysoki stopień indywidualizacji. 

Oba hybrydowe modele plug-in są standardowo wyposażone w 17-calowe obręcze z lekkiego stopu, system dynamicznego prowadzenia Audi drive select i postojową klimatyzację. Specjalne widoki zapewniają przydatne informacje na temat jazdy. Zestaw wskaźników Audi virtual cockpit prezentuje graficznie odświeżony miernik mocy z aktualnie wykorzystywaną mocą, tryb jazdy, stan naładowania akumulatora oraz dostępny zasięg. Z kolei wyświetlacz MMI wizualizuje przepływy energii. 

W nawiązaniu do wyższej mocy A3 Sportback 45 TFSI e* jest standardowo oferowane z pakietem zewnętrznym S line, który obejmuje specyficzną dla modeli S osłonę chłodnicy oraz spojler dachowy S. Pakiet stylistyczny Czerń plus odpowiednio akcentuje osłonę chłodnicy Audi Singleframe, listwy ozdobne wokół bocznych szyb i zderzaki. Obejmuje także obudowy lusterek zewnętrznych z błyszczącym czarnym wykończeniem oraz pierścienie Audi w kolorze antracytowej szarości. 

Zjawiskowy wygląd zewnętrzny A3 Sportback 45 TFSI e* uzupełniają standardowe czerwone zaciski hamulcowe i przyciemniane tylne szyby. We wnętrzu jego sportowy charakter odzwierciedlają sportowe fotele z czarną tapicerką, aplikacje z wykończeniem o wyglądzie aluminium oraz nakładki progów drzwi z aluminiowymi wstawkami. 

Wprowadzenie na rynek

Zamówienia na oba modele można składać od października 2024 roku. Jeszcze jesienią hybrydowy napęd plug-in będzie dostępny także dla A3 allstreet. 

* Łączne wartości zużycia paliwa i emisji dla wszystkich wymienionych modeli dostępnych na rynku niemieckim można znaleźć na liście na końcu niniejszego tekstu. 
** Informacje można znaleźć na końcu niniejszego MediaInfo.

Wartości zużycia paliwa / energii elektrycznej i emisji modeli wymienionych powyżej:
Audi A3 Sportback 40 TFSI e 
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym, ważone: 0,3–0,4 l/100 km, zużycie energii w cyklu mieszanym, ważone: 14,6–16,2 kWh/100 km, emisje CO2 w cyklu mieszanym, ważone: 6–8 g/km, zużycie paliwa w cyklu mieszanym z rozładowanym akumulatorem: 4,9–5,4 l/100 km 
Audi A3 Sportback 45 TFSI e 
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym, ważone: 0,3–0,4 l/100 km, zużycie energii w cyklu mieszanym, ważone: 15,6–16,6 kWh/100 km, emisje CO2 w cyklu mieszanym, ważone: 7–9 g/km, zużycie paliwa w cyklu mieszanym z rozładowanym akumulatorem: 5,0–5,4 l/100 km

Mariusz Brzeziński
Mariusz Brzeziński
Prowadzenie VW to jak płynąć przez życie z elegancją i precyzją. Każdy zakręt, niczym kolejny rozdział, odkrywa przed nami nowe możliwości, a dźwięk silnika śpiewa pieśń o wolności. W tej maszynie, każda podróż staje się bardziej niż przejażdżką; to dialog z drogą, w którym każdy szczegół, od delikatnego dotyku pedału gazu, do pewności, jaką daje mocne uchwycenie kierownicy, tworzy harmonię ruchu. VW, to nie tylko samochód, to towarzysz przygód, który rozumie pasję do odkrywania... Bywam poetą, ale jestem przede wszystkim miłośnikiem szybkiej i dobrej jazdy. Nazywam się Mariusz Brzeziński, a Vwzone.pl to przestrzeń, w której dzielę się swoją pasją do aut z grupy Volkswagen. Z zawodu jestem mechanikiem, dlatego znajdziecie tu wartościowe porady dotyczące serwisu i warsztatu samochodów, ale również wszelkie nowości motoryzacyjne, porady i informacje. Dzięki forum dostępnym na naszej stronie, możecie dzielić się opinią z innymi użytkownikami i dobrze spędzać czas. Z nami będziecie na bieżąco z premierami samochodów, nowinkami motoryzacyjnymi i wszystkim, czego potrzeba do szczęścia we własnym garażu. No to jazda!

NordVPN Promocja

Najnowsze artykuły
- Reklama -
Podobne artykuły
- Reklama -
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Ads Blocker Detected!!!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam :(   

Uprzejmie prosimy o wsparcie nas poprzez wyłączenie blokad reklam.   

Dziękujemy i życzymy miłej lektury :)

Powered By
Best Wordpress Adblock Detecting Plugin | CHP Adblock