
Porsche Cayman to ikona w świecie sportowych samochodów, łącząca w sobie niezrównane osiągi z wyjątkowym designem. Czytając ten artykuł, poznasz historię tego modelu, różne generacje, wyposażenie i dane techniczne, które uczyniły Caymana jednym z najbardziej pożądanych samochodów na rynku.
Historia i generacje modelu Porsche Cayman
Porsche Cayman, samochód sportowy klasy kompaktowej, zadebiutował w 2005 roku i od tego czasu stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli marki. Pierwsza generacja, znana jako Cayman I (987c), została zaprezentowana na Frankfurt Motor Show w 2005 roku i była produkowana do 2012 roku. W 2016 roku druga generacja zmieniła nazwę na 718 Cayman. Do chwili obecnej powstały trzy generacje tego auta. W ciągu tych lat Cayman ewoluował, zyskując nowe silniki i wyposażenie, zachowując jednocześnie swoją sportową duszę.
Porsche Cayman – I generacja
Pierwsza generacja Porsche Cayman, znana również jako Cayman 987c, zadebiutowała na rynku w 2005 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie, z kodem fabrycznym 987c. Produkcja tego modelu trwała od 2005 do 2012 roku, a samochód był dostępny jako dwudrzwiowe coupé.
Silniki i Osiągi
Cayman oferowany był z silnikami B6 o pojemnościach 2.7 l (245 KM) i 3.4 l (295 KM), w połączeniu z 5- i 6-biegową skrzynią manualną oraz 6-biegową automatyczną. Wersja S została wyposażona w sześciocylindrowy silnik bokser o pojemności 3.4 l, rozwinięty z jednostki o pojemności 3.2 l z Boxstera S. Silnik ten posiadał kilka elementów z motoru 3.8 l z modelu 997 S, z zaimplementowanym systemem zmiennego czasu otwarcia zaworów. Zwykła wersja Caymana wykorzystywała ten sam rodzaj silnika, lecz o pojemności 2.7 l.
Model | Cena w USD | Moc | Moment obrotowy | 0-60 mph | V-max | Zużycie paliwa (EPA) |
---|---|---|---|---|---|---|
Cayman | $49 400 | 245 hp 6,500 obr./min (265 od II 2009) | 201 lb-ft przy 4,600-6,000 obr./min | 5,3 s | 160/161 mph (5-biegowy/6-biegowy) | 26 MPG (cykl mieszany) |
Cayman S | $58 900 | 295 hp 6,250 obr./min (320 od II 2009) | 250 lb-ft przy 4,400-6,000 obr./min | 4,9 s | 171 mph | 23 MPG (cykl mieszany) |
Wydajność i Osiągi
Cayman był znany ze swoich imponujących osiągów, zwłaszcza w mocno usportowionej wersji Cayman R. Ta wersja dysponowała mocą 330 KM i masą własną 1295 kg. Cayman R z manualną skrzynią osiągał 100 km/h w 5 sekund i miał prędkość maksymalną 282 km/h, podczas gdy wersja z przekładnią PDK osiągała 100 km/h w 4,9 sekundy i miała prędkość maksymalną 280 km/h. Dostępna była również opcjonalna funkcja Sport+, która umożliwiała rozpędzenie do 100 km/h w 4,7 sekundy, co zrównywało osiągi z najszybszym 911 Carrera S.
Osiągi modelu Cayman S dorównywały sztandarowemu modelowi Porsche, 911 Carrera. Ta mała różnica w osiągach pomiędzy Caymanem S a Carrerą 911 wywołała spekulacje, czy Cayman nie spowoduje spadku sprzedaży modelu 911, zwłaszcza z uwagi na znacznie niższą cenę (w USA o około 12 500 $).
Nagrody i Uznania
W 2006 roku model Cayman S zajął w konkursie na Światowy Samochód Roku 3. pozycję, plasując się za BMW E90 i Mazdą MX-5 3. generacji.
Pokrewieństwo z Innymi Modelami
Porsche Cayman jest blisko spokrewniony z Porsche Boxster, dwuosobowym roadsterem produkowanym przez Porsche. Silniki stosowane w Cayman były wykorzystywane również w modelach Boxster i Boxster S z rocznika 2007.
Porsche Cayman – II generacja
Druga generacja Porsche Cayman, znana również jako Porsche Cayman 981c, zadebiutowała w marcu 2012 roku, z kontynuacją linii Cayman jako sportowe dwuosobowe coupé z tylnym silnikiem środkowym. Obejmuje ona różne warianty i została zaprojektowana z różnymi cechami, które wyróżniają ją na tle innych modeli sportowych.

Kategoria | Porsche Cayman | Porsche Cayman S |
---|---|---|
silnik | 2.8 l | 3.5 l |
moc maksymalna | 275 KM | 315 KM |
maks. moment obrotowy | 290 Nm | 370 Nm |
masa własna | 1310 kg | 1320 kg |
0–100 km/h | 5,7 s / 5,6 s z PDK | 5,0 s / 4,9 s z PDK |
0–160 km/h | 12,9 s / 12,8 s z PDK | 10,8 s / 10,7 s z PDK |
prędkość maks. | 265 km/h | 283 km/h |
Design i Budowa: Stylistyka Caymana 981c wywodzi się od dwóch klasycznych modeli Porsche: 550 Coupé i 904 Coupé. Jest on odrobinę niższy, dłuższy i lżejszy o 30 kg niż model pierwszej generacji. Model został zaprojektowany przez Pinky’ego Lai’a, urodzonego w Hongkongu projektanta. Dzieli wiele elementów, takich jak przednie zderzaki, pokrywa bagażnika, drzwi boczne, światła przednie oraz przednia część wnętrza z odmianą roadster o nazwie Boxster. Konstrukcja zawieszenia jest również oparta na tych samych rozwiązaniach co w modelu Boxster.
Warianty:
- Cayman GTS: W marcu 2014 roku Porsche przedstawiło model Cayman w wersji GTS (Gran Turismo Sport). Napędzany silnikiem typu Boxer o mocy 340 KM i maksymalnym momencie obrotowym 380 Nm, samochód w wersji z dwusprzęgłową przekładnią PDK rozpędza się do 100 km/h w 4,6 s.
- Cayman S i Cayman R: Model jest oferowany także w mocniejszym wariancie – Cayman S oraz topowym – Cayman R.
- 718 Cayman: W 2016 roku nazwa drugiej generacji Caymana została zmieniona na 718 Cayman.
Silniki i Specyfikacje: Porsche Cayman II generacji oferuje różne opcje silników benzynowych, w tym manualne i automatyczne wersje o pojemnościach od 1988 cm³ do 3800 cm³ i mocy od 275 KM do 385 KM.
Nagrody i Osiągnięcia: W 2013 roku samochód wspólnie z modele 981 Boxster zdobył tytuł World Performance Car of the Year.
Porsche 718 Cayman
W 2016 roku Porsche wprowadziło kolejną generację swojego dwuosobowego roadstera i trzydrzwiowego coupé, teraz znanego jako Porsche 718 Boxster i Porsche 718 Cayman. Nazwa 718 odnosi się zarówno do Boxstera, jak i Caymana, a samochody te są dostępne z różnymi opcjami mocy, od 220 kW (300 KM) do 294 kW (400 KM). Osiągi modelu 718 Cayman obejmują przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zakresie od 5,1 do 4,5 sekundy oraz maksymalną prędkość od 275 km/h do 293 km/h. Model Porsche Cayman 718 dostępny jest także w różnych wersjach, takich jak Coupe GT4 RS, Coupe GT4, 718 T oraz Coupe GTS, produkowanych od 2016 roku.
Wyposażenie i wersje Porsche Cayman
Porsche Cayman dostępny jest w różnych wersjach, zarówno pod względem wyposażenia, jak i stylistyki. Od wersji bazowej po bardziej sportowe i luksusowe opcje, każdy model jest wyposażony w najnowocześniejsze technologie i najwyższej jakości materiały. Niezależnie od wyboru, każdy Cayman oferuje niezrównane osiągi i komfort jazdy, dostarczając wyjątkowych wrażeń za kierownicą.

Przyszłość Porsche Cayman – elektryfikacja modelu
Porsche planuje wprowadzenie pełnej elektryfikacji modeli Cayman i Boxster od 2025 roku. To odważny ruch, który pozwoli marce na utrzymanie pozycji lidera w branży motoryzacyjnej.
Porsche Cayman – najczęściej zadawane pytania
Ile kosztuje Porsche Cayman?
Ceny wahają się od od 287 000 do 807 000 złotych, w zależności od konfiguracji, rocznika oraz oferty dealera samochodowego.
Ile kosztuje nowe Porsche 718?
Ceny tego modelu w Polsce zaczynają się od 230 510 zł.
Ile kosztuje 718?
Przykładowe ceny za model z oznaczeniem 718 to: Porsche 718 Boxster – od 275 000 zł. Porsche 718 Boxster T – od 315 000 zł. Porsche 718 Boxster S – od 364 000 zł
Jaki jest najtańszy model Porsche?
Porsche 718 Boxster to koszt 275 000,00 zł brutto.