Przez wykorzystanie napędu spalinowego i elektrycznego samochody hybrydowe cechują się niższą emisją spalin i mniejszym zużyciem paliwa niż spalinowe. Jednak przez specyficzną konstrukcję wymagają zastosowania odpowiedniego oleju do skrzyni biegów.
Olej przekładniowy pełni w pojeździe szereg istotnych funkcji. Jest odpowiedzialny za smarowanie i redukcję tarcia między ruchomymi elementami skrzyni biegów. Odprowadza ciepło emitowane podczas pracy i oczyszcza z zanieczyszczeń. Wszystko to sprawia, że ma kluczowe znaczenie dla sprawności przekładni i jej żywotności. Co jeszcze powinieneś o nim wiedzieć?
Specyfika działania skrzyń biegów w samochodach hybrydowych
Zasada działania skrzyni biegów w samochodach hybrydowych różni się od tych w samochodach spalinowych. Mają zagwarantować płynne przekazywanie mocy pomiędzy silnikiem elektrycznym i spalinowym a kołami. To wymaga zastosowania specjalnych środków smarnych minimalizujących zużycie ruchomych elementów przekładni, które będą radzić sobie z dynamicznymi zmianami. Samochody hybrydowe są wyposażone w skrzynie biegów manualne, bezstopniowe CVT, dwusprzęgłowe DCT, automatyczne hydrokinetyczne AT albo e-CVT. W przekładniach stosowanych w samochodach hybrydowych jest o 2 litry mniej oleju w porównaniu z konwencjonalnymi skrzyniami biegów. Mniejsza objętość wymusza intensywniejsze chłodzenie, poza tym jest mniejsza absorpcja cząsteczek i olej szybciej się zanieczyszcza.
Najważniejsze cechy oleju hybrydowego
Wobec olejów przekładniowych do samochodów hybrydowych jest kilka istotnych wymagań. Muszą być wysokiej jakości, aby na dłużej zachowały właściwości smarne. Powinny charakteryzować się niską lepkością, co jest istotne zwłaszcza wtedy, kiedy silnik jest często uruchamiany i wyłączany. Istotna jest także stabilność temperatury, żeby praca skrzyni biegów była niezachwiana niezależnie od warunków pogodowych. Skrzynie biegów w hybrydach muszą mieć olej dostosowany do ekstremalnych warunków pracy.
Olej dopasowany do potrzeb pojazdu przyczynia się do mniejszych strat energii przez zniwelowanie tarcia, dzięki czemu zużycie paliwa jest niższe, a wydajność układu napędowego lepsza.
Częstotliwość wymiany oleju przekładniowego
Olej do skrzyni biegów traci swoje właściwości smarne, dlatego trzeba go co jakiś czas wymieniać. Częstotliwość jest zależna od wymagań samochodu, rodzaju skrzyni biegu i intensywności użytkowania. Przez większe obciążenia i wysokie temperatury olej przekładniowy w samochodach hybrydowych starzeje się szybciej, niż ma to miejsce w samochodach spalinowych, dlatego też interwały pomiędzy wymianami powinny być krótsze.
Wybór oleju przekładniowego do hybrydy
Kiedy będziesz szukać oleju do skrzyni biegu, szybko zauważysz, że do wyboru jest ich sporo, ale zakup nie może być przypadkowy. Podczas wyboru oleju przekładniowego należy przede wszystkim kierować się specyfikacją producenta, bo źle dobrany nie tylko nie będzie wspierał pracy skrzyni biegów, ale może przyczynić się do nadmiernego zużycia i awarii. Więcej na temat tego, jak wybrać olej przekładniowy, znajdziesz na stronie https://www.shell.pl/klienci/paliwa-oleje-i-plyny-do-chlodnic/oleje-silnikowe-i-srodki-smarne/blog/jaki-olej-do-skrzyni-biegow-poradnik-ktory-ulatwi-ci-wybor.html.
Objawy zużytego oleju
Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia usterek, warsztat trzeba odwiedzać regularnie. Może się jednak zdarzyć, że już wcześniej zauważysz objawy zużywania się oleju w przekładni. Najczęstsze symptomy to kłopot z płynną zmianą biegów i szarpanie w trakcie jazdy.