5 C
Polska
niedziela, 27 kwietnia, 2025

Oleje do skrzyń biegów w pojazdach hybrydowych – co warto wiedzieć?

Przez wykorzystanie napędu spalinowego i elektrycznego samochody hybrydowe cechują się niższą emisją spalin i mniejszym zużyciem paliwa niż spalinowe. Jednak przez specyficzną konstrukcję wymagają zastosowania odpowiedniego oleju do skrzyni biegów.

Olej przekładniowy pełni w pojeździe szereg istotnych funkcji. Jest odpowiedzialny za smarowanie i redukcję tarcia między ruchomymi elementami skrzyni biegów. Odprowadza ciepło emitowane podczas pracy i oczyszcza z zanieczyszczeń. Wszystko to sprawia, że ma kluczowe znaczenie dla sprawności przekładni i jej żywotności. Co jeszcze powinieneś o nim wiedzieć?

Specyfika działania skrzyń biegów w samochodach hybrydowych

Zasada działania skrzyni biegów w samochodach hybrydowych różni się od tych w samochodach spalinowych. Mają zagwarantować płynne przekazywanie mocy pomiędzy silnikiem elektrycznym i spalinowym a kołami. To wymaga zastosowania specjalnych środków smarnych minimalizujących zużycie ruchomych elementów przekładni, które będą radzić sobie z dynamicznymi zmianami. Samochody hybrydowe są wyposażone w skrzynie biegów manualne, bezstopniowe CVT, dwusprzęgłowe DCT, automatyczne hydrokinetyczne AT albo e-CVT. W przekładniach stosowanych w samochodach hybrydowych jest o 2 litry mniej oleju w porównaniu z konwencjonalnymi skrzyniami biegów. Mniejsza objętość wymusza intensywniejsze chłodzenie, poza tym jest mniejsza absorpcja cząsteczek i olej szybciej się zanieczyszcza.

Najważniejsze cechy oleju hybrydowego

Wobec olejów przekładniowych do samochodów hybrydowych jest kilka istotnych wymagań. Muszą być wysokiej jakości, aby na dłużej zachowały właściwości smarne. Powinny charakteryzować się niską lepkością, co jest istotne zwłaszcza wtedy, kiedy silnik jest często uruchamiany i wyłączany. Istotna jest także stabilność temperatury, żeby praca skrzyni biegów była niezachwiana niezależnie od warunków pogodowych. Skrzynie biegów w hybrydach muszą mieć olej dostosowany do ekstremalnych warunków pracy.

Olej dopasowany do potrzeb pojazdu przyczynia się do mniejszych strat energii przez zniwelowanie tarcia, dzięki czemu zużycie paliwa jest niższe, a wydajność układu napędowego lepsza.

Częstotliwość wymiany oleju przekładniowego

Olej do skrzyni biegów traci swoje właściwości smarne, dlatego trzeba go co jakiś czas wymieniać. Częstotliwość jest zależna od wymagań samochodu, rodzaju skrzyni biegu i intensywności użytkowania. Przez większe obciążenia i wysokie temperatury olej przekładniowy w samochodach hybrydowych starzeje się szybciej, niż ma to miejsce w samochodach spalinowych, dlatego też interwały pomiędzy wymianami powinny być krótsze.

Wybór oleju przekładniowego do hybrydy

Kiedy będziesz szukać oleju do skrzyni biegu, szybko zauważysz, że do wyboru jest ich sporo, ale zakup nie może być przypadkowy. Podczas wyboru oleju przekładniowego należy przede wszystkim kierować się specyfikacją producenta, bo źle dobrany nie tylko nie będzie wspierał pracy skrzyni biegów, ale może przyczynić się do nadmiernego zużycia i awarii. Więcej na temat tego, jak wybrać olej przekładniowy, znajdziesz na stronie https://www.shell.pl/klienci/paliwa-oleje-i-plyny-do-chlodnic/oleje-silnikowe-i-srodki-smarne/blog/jaki-olej-do-skrzyni-biegow-poradnik-ktory-ulatwi-ci-wybor.html.

Objawy zużytego oleju

Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia usterek, warsztat trzeba odwiedzać regularnie. Może się jednak zdarzyć, że już wcześniej zauważysz objawy zużywania się oleju w przekładni. Najczęstsze symptomy to kłopot z płynną zmianą biegów i szarpanie w trakcie jazdy.

Mariusz Brzeziński
Mariusz Brzeziński
Prowadzenie VW to jak płynąć przez życie z elegancją i precyzją. Każdy zakręt, niczym kolejny rozdział, odkrywa przed nami nowe możliwości, a dźwięk silnika śpiewa pieśń o wolności. W tej maszynie, każda podróż staje się bardziej niż przejażdżką; to dialog z drogą, w którym każdy szczegół, od delikatnego dotyku pedału gazu, do pewności, jaką daje mocne uchwycenie kierownicy, tworzy harmonię ruchu. VW, to nie tylko samochód, to towarzysz przygód, który rozumie pasję do odkrywania... Bywam poetą, ale jestem przede wszystkim miłośnikiem szybkiej i dobrej jazdy. Nazywam się Mariusz Brzeziński, a Vwzone.pl to przestrzeń, w której dzielę się swoją pasją do aut z grupy Volkswagen. Z zawodu jestem mechanikiem, dlatego znajdziecie tu wartościowe porady dotyczące serwisu i warsztatu samochodów, ale również wszelkie nowości motoryzacyjne, porady i informacje. Dzięki forum dostępnym na naszej stronie, możecie dzielić się opinią z innymi użytkownikami i dobrze spędzać czas. Z nami będziecie na bieżąco z premierami samochodów, nowinkami motoryzacyjnymi i wszystkim, czego potrzeba do szczęścia we własnym garażu. No to jazda!
Najnowsze artykuły
- Reklama -
Podobne artykuły
- Reklama -