Ingolstadt/Castellolí, 28 października 2024 r. Audi RS 3*, najpotężniejsza wersja w swojej serii, otwiera drzwi do świata Audi Sport. Dzięki usprawnieniom w najnowszej generacji, auto stało się jeszcze bardziej sportowe, głównie przez dopracowane ustawienia zawieszenia. Zwiększona zwinność gwarantuje rekordowe czasy przejazdu oraz wyjątkową przyjemność z jazdy po zakrętach – zarówno na torze, jak i w codziennym ruchu.
Kiedy w 2021 r. rozdzielacz momentu obrotowego (z ang. Torque splitter) po raz pierwszy trafił do Audi RS 3*, ten kompaktowy samochód sportowy wywindował swoją dynamikę jazdy na nowy poziom. Łącząc ją z potencjałem słynnego pięciocylindrowego silnika turbo, który generuje moc 400 KM i 500 Nm momentu obrotowego, kierowca wyścigowy i rozwojowy Audi Sport Frank Stippler ustanowił nowy rekord okrążenia kompaktowych aut na północnej pętli toru Nürburgring. Trzy lata później, po technicznej aktualizacji, Audi RS 3 powtórzyło ten wyczyn. Dysponując silnikiem 2.5 TFSI o identycznych parametrach, po raz kolejny okazało się najszybszym samochodem kompaktowym na torze wyścigowym w regionie Eifel – i o ponad 7 sekund szybszym od modelu z 2021. Jak to się stało? Sprawdźmy, co stoi za nowym rekordem.
Rozdzielacz momentu obrotowego: zmienia zasady gry od 2021 r.
„Rozdzielacz momentu obrotowego, z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu pomiędzy tylnymi kołami, pozwolił nam osiągnąć nowy poziom dynamiki poprzecznej. To był prawdziwy przełom” – powiedział Marvin Schwätter, menedżer projektu techniki RS 3*. „(Z czasem) zidentyfikowaliśmy potencjał ulepszeń i szczegółowo dopracowaliśmy obecne wydanie RS 3*. Dzięki temu samochód jest jeszcze zwinniejszy i lepiej radzi sobie na zakrętach”.
Sportowy kompakt Audi demonstruje swoje kompetencje na ostrych zakrętach w hiszpańskich górach Montserrat, a także na torze Circuit Parcmotor Castellolí na północny zachód od Barcelony. Zróżnicowany układ tego 4-kilometrowego obiektu, z jego ciasnymi zakrętami i znacznymi różnicami wysokości, oferuje idealne warunki do doświadczenia zwiększonej dynamiki jazdy. Pozostaje tylko uruchomić 5-cylindrowy silnik o przeszywającym, gardłowym brzmieniu, wybrać tryb jazdy dostosowany do warunków torowych i doświadczyć precyzyjnej dynamiki poprzecznej na własnej skórze.
Za sprawą skrupulatnego zestrojenia – włącznie z wektorowaniem momentu hamowania – RS 3* unika podsterowności na samym wejściu w zakręt i chętniej wpisuje się w łuk. Efekt: podczas gdy rozdzielacz momentu obrotowego dostarcza siłę napędową do tylnego koła znajdującego się po zewnętrznej, koła po wewnętrznej zostają lekko przyhamowane. Precyzyjnie dozowane interwencje w układzie hamulcowym sprawiają, że RS 3* podąża za promieniem łuku jeszcze dokładniej niż dotychczas – i daje się wcześniej oraz skuteczniej ustawić na szczycie zakrętu. Dzięki temu kierowca może szybciej przyspieszyć i uzyskać wyższą prędkość na wyjściu z łuku.
Techniczna „baza”
Nowe RS 3* zawdzięcza swoją wcześniejszą, lepiej kontrolowaną zwinność udoskonalonemu algorytmowi, który umożliwia układom sterowania podwoziem precyzyjniejszą wzajemną komunikację. Dwie jednostki sterujące pracą rozdzielacza momentu obrotowego, elektronicznej kontroli stabilizacji, wektorowania momentu hamowania (tj. selektywnej kontroli momentu obrotowego kół) oraz adaptacyjnych amortyzatorów sportowego zawieszenia RS jeszcze czulej reagują na sytuację na drodze – zawsze w zależności od wybranego trybu Audi drive select. Interakcja poszczególnych systemów owocuje również zwiększoną stabilnością, na przykład na mokrej lub zaśnieżonej nawierzchni.
* Zbiorcze wartości zużycia paliwa/energii elektrycznej i emisji wszystkich wymienionych modeli dostępnych na rynku niemieckim zamieszczono na liście znajdującej się na końcu tego tekstu.
Wartości zużycia paliwa i emisji modeli wymienionych powyżej:
Audi RS 3 Sportback
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 9,3–9,5 l/100 km;
emisje CO2 w cyklu mieszanym: 211–217 g/km
Audi RS 3 Sedan
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 9,1–9,4 l/100 km;
emisje CO2 w cyklu mieszanym: 207–213 g/km