2.7 C
Polska
niedziela, 22 grudnia, 2024

Kiedy model osiąga szczyt możliwości: premiera nowego Audi RS 6 Avant GT

Neckarsulm/Ingolstadt, 6 lutego 2024 r. Audi wprowadza na rynek nowe RS 6 Avant GT, reprezentujące szczyt oferty serii. Ta specjalna edycja wyróżnia się unikalnymi elementami zewnętrznymi i wewnętrznymi, takimi jak otwarty spojler dachowy, nowy dyfuzor, 22-calowe obręcze oraz ekskluzywne kubełkowe fotele i indywidualna numeracja. Wzmocnione zawieszenie i ulepszony mechanizm quattro zwiększają dynamikę jazdy, a 8-cylindrowy silnik V z podwójnym turbodoładowaniem dostarcza 630 KM i 850 Nm momentu obrotowego. Audi RS 6 Avant GT, inspirowane konceptem RS 6 GTO z 2020 r., startuje w cenie od 219 355 euro, z dostawami od drugiego kwartału 2024 r.

Niezrównany wygląd

Nowe Audi RS 6 Avant GT* wyróżnia się na tle innych wariantów w swojej gamie, RS 6 Avant* oraz RS 6 Avant* performance, za sprawą jeszcze bardziej imponującego wyglądu, który bazuje na koncepcji RS 6 GTO. Efektowny przód w oczywisty sposób nawiązuje do koncepcji RS 6 GTO. Osłona Singleframe i wloty powietrza są w całości wykończone w kolorze czarnym o wysokim połysku, dzięki czemu samochód wydaje się jeszcze niższy i szerszy. Wyostrzony design podkreślają pionowe listwy w przednim zderzaku, nowy wkład wlotu powietrza oraz wyrazisty przedni splitter zintegrowany ze zderzakiem. Po raz pierwszy Audi Sport GmbH zastosowało całkowicie przeprojektowaną przednią pokrywę wykonaną z włókna węglowego. Jedyne w swoim rodzaju karbonowe wykończenie przyciąga wzrok i zjawiskowo komponuje się z kolorem nadwozia. Zintegrowane wyloty powietrza za 22-calowymi obręczami zmniejszają ciśnienie powietrza w nadkolach i poprawiają chłodzenie hamulców. Nie tylko przednia pokrywa, ale i błotniki zostały po raz pierwszy wykonane w całości z włókna węglowego – co stanowi szczególną cechę nie tylko w przypadku nowego samochodu, ale i w obszarze produkcji Audi.

Profil definiują wstawki w osłonach progów, obudowy lusterek zewnętrznych z błyszczącego włókna węglowego oraz wspomniane 22-calowe obręcze o 6 ramionach, zaprojektowane wyłącznie dla RS 6 Avant GT*. Z tyłu specjalna edycja zwraca uwagę czarnym napisem „RS 6 GT”, specjalnie dostosowaną tylną klapą z wizualnie obniżoną krawędzią załadunku oraz funkcjonalnym dyfuzorem z pionowo umieszczonym odblaskiem, który sprawia, że samochód wydaje się jeszcze szerszy. Całość wieńczy charakterystyczne podwójne skrzydło, inspirowane światem sportu motorowego, niemal 1:1 przejęte z przygotowanego przez praktykantów konceptu. Co więcej, aby uzyskać jeszcze bardziej spłaszczoną, sportową sylwetkę, po raz pierwszy w historii RS 6 Avant* usunięto relingi dachowe.

Klienci RS 6 Avant GT* mają możliwość wyboru ekskluzywnego oklejenia w dwóch kolorach. Pierwszy, w połączeniu z białym lakierem Arkona, łączy tradycyjne kolory Audi Sport: czerń, szarość i czerwień. W tej samej kolorystyce utrzymano oznaczenia modelu z przodu i z tyłu. Charakterystycznie zaprojektowane felgi zawsze mają w tym przypadku białe wykończenie o wysokim połysku. Alternatywnie, dla lakierów szary Nardo lub czarny Mythos, oklejenie jest dostępne w odcieniach czerni i szarości. Dla tej konfiguracji Audi Sport GmbH oferuje obręcze w kolorze czarnym, z wykończeniem o wysokim połysku lub matowym. Także cztery pierścienie na osłonie Singelframe oraz pokrywie bagażnika, wraz z oznaczeniem modelu, standardowo są czarne. Dla nowego wariantu dostępne są następujące lakiery: biały Arkona, szary Nardo, szary Chronos metalik, brązowy Madeira metalik oraz czarny Mythos metalik.

RS 6 Avant GT* zjeżdża z linii produkcyjnej z pakietem stylistycznym RS plus w standardzie. Czerń we wnętrzu przełamują liczne akcenty w ekskluzywnej kombinacji czerwieni i miedzi, na przykład przeszycia na kierownicy, bocznych panelach konsoli środkowej, środkowym podłokietniku oraz podłokietnikach na panelach drzwi, a także na dywanikach z napisem „RS 6 GT”. Ta sama kolorystyka charakteryzuje nowe fotele kubełkowe RS, pokryte połączeniem skóry i tkaniny Dinamica, z napisem „RS 6 GT” tuż pod zagłówkami. Przeszycia o strukturze plastra miodu na środkowych panelach siedzeń mienią się czerwonym kolorem Express, a nić na brzegach kubełkowego fotela ma odcień miedzi.

Podłokietniki, deskę rozdzielczą, konsolę środkową wraz z bocznymi panelami oraz uchwyty na panelach drzwi pokrywa czarna mikrofibra Dinamica, a dekoracyjne wstawki zdobi ten sam materiał w kolorze głębokiej czerni. Na życzenie dekoracyjne wstawki mogą być wykonane z włókna węglowego o diagonalnej strukturze i otwartych porach. Pasy bezpieczeństwa przyciągają wzrok swoim czerwonym odcieniem. Kolejną szczególną atrakcją jest konsola środkowa, na której widnieje numer seryjny danego egzemplarza – jednego z limitowanej puli 660 aut.

Osiągi na wyższym poziomie
Osiągi na wyższym poziomie. Zdjęcie: Audi AG

Osiągi na wyższym poziomie

Nowe RS 6 Avant GT* rozwija moc 463 kW (630 KM) i maksymalny moment obrotowy 850 Nm (zużycie paliwa w cyklu łączonym WLTP: 12,2–12,7 l/100 km, emisje CO2 w cyklu mieszanym WLTP: 277–289 g/km)**. W porównaniu z podstawowym RS 6 Avant* (zużycie paliwa w cyklu łączonym WLTP: 12,1–12,7 l/100 km, emisje CO2 w cyklu mieszanym WLTP: 276–289 g/km) oznacza to przyrost o 22 kW (30 KM) i 50 Nm. Topowy wariant tej serii modelowej przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,3 sekundy, o 0,3 sekundy szybciej niż RS 6 Avant*, a od 0 do 200 km/h – w zaledwie 11,5 sekundy, czyli o 0,5 sekundy szybciej niż RS 6 Avant*. Standardowo prędkość maksymalna wynosi 305 km/h, a za hamowanie odpowiada seryjny ceramiczny układ hamulcowy RS.

Moment obrotowy silnika 4.0 TFSI jest przekazywany do stałego napędu na wszystkie koła quattro za pośrednictwem standardowej 8-biegowej przekładni Tiptronic o zoptymalizowanych czasach zmiany przełożeń. Podobnie jak RS 6 Avant performance*, nowe RS 6 Avant GT* wykorzystuje najnowszą wersję centralnego mechanizmu różnicowego z blokadą o szczególnie lekkiej i kompaktowej konstrukcji. Rozdziela on moment obrotowy silnika pomiędzy przednią i tylną oś w stosunku 40:60. W przypadku poślizgu większa siła napędowa jest automatycznie przekazywana na oś o lepszej przyczepności; na przód trafia do 70%, a na tył – do 85%. Zmodernizowany centralny mechanizm różnicowy poprawia dynamikę jazdy, zauważalnie przyczyniając się do precyzyjniejszego pokonywania zakrętów i zmniejszenia podsterowności podczas jazdy w obszarze granicznym.

Aby jeszcze bardziej odróżnić specjalną edycję od innych modeli RS, najnowsze RS 6 Avant GT* otrzymało specjalnie skonfigurowany sportowy mechanizm różnicowy quattro na tylnej osi. Nowe parametry skupiają się na zapewnieniu dodatkowej zwinności i zwiększeniu ilości momentu obrotowego kierowanej do tylnej osi w trybie jazdy „dynamic”. Kierowca może cieszyć się sportowym, neutralnym i bardzo precyzyjnym prowadzeniem. Po raz pierwszy – i tylko w RS 6 Avant GT* – standardem jest regulowane gwintowane zawieszenie, które w porównaniu do RS 6 Avant* obniża prześwit o 10 milimetrów i oferuje idealne połączenie dynamiki z komfortem. Zwiększona sztywność sprężyn, trzystopniowo regulowane amortyzatory oraz sztywniejsze stabilizatory (o 30% z przodu i o 80% z tyłu) ograniczają przechyły nadwozia, co dodatkowo zwiększa przyjemność z jazdy. Na pokładzie znajdują się również niezbędne narzędzia i instrukcje dotyczące dokonywania indywidualnych ustawień. Alternatywnie klienci mogą zamówić zawieszenie sportowe RS plus z Dynamic Ride Control (DRC) lub adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne RS.

Przyczepność niezbędną do dynamicznej jazdy zapewniają nowe opony o wysokich osiągach Continental Sport Contact 7 285/30 R22. Oferują one konsekwentnie zwiększone trzymanie się drogi zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni oraz zmniejszają podsterowność podczas szybkiego pokonywania zakrętów, generalnie zapewniając precyzyjniejsze prowadzenie w całym zakresie szybkości. To nie wszystko: droga hamowania ze 100 do 0 km/h w przypadku nowego ogumienia jest nawet o 2 metry krótsza.

Najwyższej klasy produkcja

Nowe RS 6 Avant GT* wyróżnia coś jeszcze: w przeciwieństwie do RS 6 Avant* wariant ten nie jest w całości montowany na linii produkcyjnej w Neckarsulm. Po finalizacji prac konstrukcyjnych związanych z nadwoziem i polakierowaniu każdy z 660 egzemplarzy trafia do Böllinger Höfe, gdzie odbywa się już niskoseryjna produkcja Audi R8, Audi e-tron GT quattro* i RS e-tron GT*. Ten niezwykle elastyczny obiekt zlokalizowany w pobliżu zakładów Audi w Neckarsulm jest unikalny w skali całej Grupy – i dlatego oferuje najlepsze warunki do wykończenia Audi RS 6 Avant GT*. Siedmiu doświadczonych pracowników przeprowadza tu montaż końcowy na trzech stanowiskach przygotowanych specjalnie na potrzeby tej ekskluzywnej edycji specjalnej. Każdy samochód spędza tam cały dzień. Wszystkie elementy charakterystyczne dla wersji GT są montowane ręcznie, w tym: pokrywa silnika, błotniki, osłony progów, podwójne skrzydło, zderzaki oraz regulowane gwintowane zawieszenie.

Produkcja w Böllinger Höfe jest neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla netto1. Aby to osiągnąć, Audi wykorzystuje ekologiczną energię elektryczną i ciepło ze źródeł odnawialnych – co stanowi ważny kamień milowy zarówno dla marki, jak i dla zakładu w Neckarsulm. Emisje CO2, których Audi nie może jeszcze uniknąć z pomocą odnawialnych źródeł energii, kompensuje się kredytami (offsetami) węglowymi z certyfikowanych projektów środowiskowych. W ten sposób firma wnosi znaczący wkład w Mission:Zero – program środowiskowy producenta aut premium na rzecz w pełni zrównoważonej produkcji.

Wartości zużycia paliwa/energii elektrycznej oraz emisji** modeli wymienionych powyżej (WLTP):

Audi RS 6 Avant GT

Zużycie paliwa w cyklu łączonym: 12,2–12,7 l/100 km; emisje CO2 w cyklu łączonym: 277–289 g/km

Audi RS 6 Avant performance

Zużycie paliwa w cyklu łączonym: 12,2–12,7 l/100 km; emisje CO2 w cyklu łączonym: 277–289 g/km

Audi RS 6 Avant

Zużycie paliwa w cyklu łączonym: 12,1–12,7 l/100 km; emisje CO2 w cyklu łączonym: 276–289 g/km

Audi e-tron GT quattro

Zużycie energii elektrycznej w cyklu łączonym: 19,6–21,6 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu łączonym: 0 g/km

Audi RS e-tron GT

Zużycie energii elektrycznej w cyklu łączonym: 19,8–22,1 kWh/100 km; emisje CO2 w cyklu łączonym: 0 g/km

** Podane wartości zużycia i emisji zostały ustalone zgodnie z metodami pomiarowymi określonymi w prawie. 
1 stycznia 2022 r. cykl testowy WLTP całkowicie zastąpił cykl testowy NEDC, co oznacza, że dla pojazdów z nowymi homologacjami typu wyprodukowanymi po tej dacie dane NEDC nie są dostępne.

Podane wartości nie odnoszą się do pojedynczego, konkretnego egzemplarza i nie stanowią części oferty. Służą one wyłącznie do umożliwienia porównania różnych rodzajów pojazdów. Dodatkowe wyposażenie i akcesoria (dodane części, różne rozmiary opon itp.) mogą zmieniać istotne parametry pojazdu, takie jak masa, opór toczenia i aerodynamika, a w połączeniu z warunkami pogodowymi, drogowymi oraz indywidualnym stylem jazdy mogą wpływać na zużycie paliwa, zużycie energii elektrycznej, emisje CO2 oraz osiągi pojazdu.

Ze względu na bardziej realistyczne warunki testowe zmierzone wartości zużycia paliwa i emisji CO2 w cyklu WLTP w wielu przypadkach są wyższe niż wartości zmierzone w cyklu NEDC. Od 1 września 2018 r. może to skutkować odpowiednimi zmianami w opodatkowaniu pojazdów. Dodatkowe informacje na temat różnic pomiędzy cyklami WLTP i NEDC można znaleźć na stronie www.audi.de/wltp. 

Kolejne informacje na temat oficjalnych danych dotyczących zużycia paliwa i oficjalnych indywidualnych emisji CO2 nowych samochodów osobowych można znaleźć w „Przewodniku na temat zużycia paliwa, emisji CO2 i zużycia energii elektrycznej nowych modeli samochodów osobowych”, który jest bezpłatnie dostępny u dealerów oraz w DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH, Helmuth-Hirth-Str. 1, 73760 Ostfildern-Scharnhausen, Niemcy (www.dat.de).

Mariusz Brzeziński
Mariusz Brzeziński
Prowadzenie VW to jak płynąć przez życie z elegancją i precyzją. Każdy zakręt, niczym kolejny rozdział, odkrywa przed nami nowe możliwości, a dźwięk silnika śpiewa pieśń o wolności. W tej maszynie, każda podróż staje się bardziej niż przejażdżką; to dialog z drogą, w którym każdy szczegół, od delikatnego dotyku pedału gazu, do pewności, jaką daje mocne uchwycenie kierownicy, tworzy harmonię ruchu. VW, to nie tylko samochód, to towarzysz przygód, który rozumie pasję do odkrywania... Bywam poetą, ale jestem przede wszystkim miłośnikiem szybkiej i dobrej jazdy. Nazywam się Mariusz Brzeziński, a Vwzone.pl to przestrzeń, w której dzielę się swoją pasją do aut z grupy Volkswagen. Z zawodu jestem mechanikiem, dlatego znajdziecie tu wartościowe porady dotyczące serwisu i warsztatu samochodów, ale również wszelkie nowości motoryzacyjne, porady i informacje. Dzięki forum dostępnym na naszej stronie, możecie dzielić się opinią z innymi użytkownikami i dobrze spędzać czas. Z nami będziecie na bieżąco z premierami samochodów, nowinkami motoryzacyjnymi i wszystkim, czego potrzeba do szczęścia we własnym garażu. No to jazda!

NordVPN Promocja

Najnowsze artykuły
- Reklama -
Podobne artykuły
- Reklama -