Volkswagen Arteon

Arteon to bez wątpienia aktualnie najciekawszy i najbardziej oryginalny model w ofercie Volkswagena. Odważny i przyciągający uwagę design to jedynie początek.Arteon to również najbardziej zaawansowany technologicznie Volkswagen, z mnóstwem innowacyjnych systemów na pokładzie. Nowe Gran Turismo zaskakuje pod wieloma względami.

Volkswagen Arteon przebojem wdarł się na rynek. Zaskakuje niezwykle odważną stylizacją nadwozia i innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi, których nie oferują nawet konkurenci segmentu premium. Intryguje potężnym grillem, niezwykle płynnie łączącym się z reflektorami, długa pokrywa silnika z wyrazistymi przetłoczeniami buduje wrażenie mocy, a krótkie zwisy i nisko prowadzona linia nadwozia podkreślają sportowy charakter tego 4-drzwiowego coupe. Arteon działa na zmysły, niezależnie z której strony go oglądamy.

Całkowicie nowy model w ofercie
Arteon to zupełnie nowy model w portfolio Volkswagena. Owszem, na pierwszy rzut oka może przypominać ustępującego z rynku Volkswagena CC. Jednak Arteona z CC łączy jedynie awangardowa linia nadwozia. Przede wszystkim Arteon jest znacznie większy od CC. Jest również większy od Passata czy konkurencyjnego BMW serii 4 Gran Coupe. Tak naprawdę Arteon pod względem najistotniejszego dla aspektów praktycznych rozmiaru, czyli rozstawu osi, jest niemal identyczny jak Skoda Superb.A to oznacza, że na tylnej kanapie Arteona rozsiądziemy się równie wygodnie co w limuzynie klasy wyższej (np. Audi A6).

Na tym nie kończą się praktyczne aspekty Arteona. Pod unoszoną do góry wraz z tylną szybą pokrywą odnajdziemy ponad 560-litrowy bagażnik. To o ponad 20% więcej niż zaoferują BMW serii 4 Gran Coupe czy Audi A5 Sportback. Zaskakujące w Arteonie jest to, jak skutecznie Volkswagenowi udało się połączyć porywającą stylizację z aspektami praktycznymi.

Znakomity kompan długich podróży
Arteon to przedstawiciel samochodów, które określane są mianem Gran Turismo. A więc takich do komfortowego przemierzania długich dystansów i podróży przez kontynent – stylowo i bez kompromisów. 4-drzwiowe Coupe Volkswagena sprawdza się w tej roli w 100%.

Dobre samopoczucie kierowcy zapewnia wnętrze. Odznacza się typową dla Volkswagena znakomitą jakością wykonania. Tę jakość czuć wszystkimi zmysłami.Volkswagen zadbał o najdrobniejsze detale, sprawiając, że w kabinie Arteona po prostu przyjemnie się przebywa.

We wnętrzu niezależnie od prędkości panuje błoga cisza. Izolacja od szumówopływającego powietrza, toczących się opon i pracy silnika – pomimo zastosowania tu modnych drzwi bez ramek –stoi na najwyższym poziomie. O komfort podróżowania klasy premium troszczy się również adaptacyjne zawieszenie. Co ciekawe, w Arteonie poziom tłumienia amortyzatorówmożna dopasować do aktualnych oczekiwań w stopniu, jakiego nie oferują nawet najbardziej luksusowe limuzyny na rynku. Volkswagen oferuje tu niemal płynną regulację twardości zawieszenia. Możemy wybrać jeden z kilkudziesięciu poziomów tłumienia, od wyjątkowo sportowego po kojąco komfortowy.

To elementy sprawiają, że nawet po długiej podróży z Arteona wysiadamy równie wypoczęci, jak w momencie, kiedy wyruszaliśmy. A to niezwykle cenna cecha, typowa dla samochodów najwyższej klasy.

Mocny i zwinny
W prestiżowy charakter Arteona idealnie wpisuje się też paleta dostępnych silników. To dobrze znane i sprawdzone jednostki Volkswagena. Początkowo w ofercie dostępne są 2-litrowe, 4-cylindrowe silniki turbo. Najmocniejszymjest280-konne benzynowe TSI, które pozwala rozpędzić się do 100 km/h w 5,6 s, czyli szybciej niż Golf GTI Performance. Jedynie nieznacznie wolniejszy jest topowy 240-konny diesel BiTubro o momencie aż 500 Nm, który średnio zużywa niecałe 6 l/100 km. Flagowe jednostki w standardzie oferowane są ze stałym napędem na wszystkie koła 4Motion i szybką, dwusprzęgłową skrzynią DSG. W trakcie rynkowej kariery Arteona do oferty dołączą też 190-konne TSI czy 190-konny diesel. Niewykluczone, że Volkswagen rozszerzy gamę jednostek również o benzynowe V6.

Moc Arteona przekłada się nie tylko na osiągi na prostej. Podsyca również sportowe emocje, które Arteon potrafi zapewnić w zakrętach. Wybierając odpowiedni tryb jazdy można znacząco zmienić charakterystykę wszystkich podstawowych układów Arteona.Stały napęd na wszystkie koła 4Motion nieustannie dba o zapewnienie optymalnej przyczepności, a progresywny układ kierowniczy (znany z Golfa GTI) sprawia, że Arteon błyskawicznie i precyzyjnie reaguje na nasze komendy – pozwala czerpać satysfakcję z szybko pokonywanych zakrętów i daje wrażenie prowadzenia znacznie mniejszego samochodu.

Najbardziej zaawansowany technologicznie model Volkswagena
Komfort podróżowania a także bezpieczeństwo wspierają niezwykle zaawansowane technologie, które znalazły się na pokładzie Arteona. Volkswagen zastosował tu także systemy, których próżno szukać u konkurentów klasy premium.

Oferowany w standardzie tempomat adaptacyjny nie tylko utrzymuje stałą prędkość i odległość od poprzedzającego pojazdu. W Arteonie potrafi znacznie więcej. Dostosowuje prędkość również do ograniczeń (czyta znaki drogowe, również te oznaczające początek i koniec miejscowości) i do charakterystyki drogi, korzystając z danych nawigacji.Arteon sam zwolni do odpowiedniej prędkości przed zakrętami czy przy dojeżdżaniu do ronda lub skrzyżowania. Po pokonaniu łuku lub minięciu znaku odwołującego ograniczenie prędkości zacznie przyspieszać.

Z nawigacją i kamerą w Arteonie współpracują również światła. Dzięki temu są w stanie doświetlić zakręt, jeszcze zanim wykonamy skręt kierownicą. Samochód przewiduje profil drogi i kieruje strumień światła tam, gdzie jedziemy. Zasięg światła jest też ściśle dopasowywany do promienia zakrętu, przez co precyzyjne doświetlane są najważniejsze fragmenty jezdni.

To rozwiązania, które wraz z asystentem utrzymywania pasa ruchu, co prawda nie zastępują uwagi kierowcy, ale znakomicie odciążają go w monotonnych, autostradowych wojażach i sprawiają, że podróż staje się jeszcze bardziej relaksująca.

Maksymalnie bezpieczny
O ile zadaniem większości systemów asystujących Volkswagena jest odciążenie kierowcy i zapewnienie jak najwyższego komfortu jazdy, to istnieją również takie, które zaczynają działać dopiero wtedy, gdy kierowca znajdzie się w sytuacji nadzwyczajnej.

Jednym z nich jest systemEmergencyAssist drugiej generacji. To zaawansowany układ, który łączy działanie asystenta utrzymania i zmiany pasa ruchu, aktywnego tempomatu oraz systemu wspomagającego parkowanie. Kiedy samochód wykryje, że kierowca zaniechał kierowania (nie ma impulsów na pedałach i kierownicy), przejmuje prowadzenie i podejmie próby przywrócenia uwagi kierowcy sygnałami dźwiękowymi i hamowaniem. Jeżeli to nie pomoże, auto załącza światła awaryjne i samoczynnie zatrzymuje się oraz samodzielnie zjeżdża do prawej krawędzi jezdni. To jeden z systemów, który faktycznie potrafi uratować życie.

Drugim ciekawym rozwiązaniem jest zaawansowany systemPre-Crash. Na podstawie danych z dziesiątek czujników Pre-Crashnieustannie analizuje zachowanie samochodu. Jeżeli wykryje, że wypadek jest nieunikniony, momentalnie przygotowuje samochód i pasażerów na uderzenie. Pasy napinają się, aby zminimalizować bezwładność ciała, szyby zostają domknięte (ale nie do końca, aby usprawnić pracę poduszek powietrznych), aktywują się światła awaryjne. Co istotne, system Pre-crash działa również podczas postoju – monitoruje przestrzeń za i przed pojazdem. Jest oczami i uszami kierowcy i nieustannie czuwa, aby w razie konieczności zminimalizować skutki uderzenia innego pojazdu w nasz samochód. To całkowita nowość w samochodach marek popularnych.

EuroNCAP przyznał Arteonowi najwyższą ocenę pięciu gwiazdek w dziedzinie bezpieczeństwa. Co więcej, Arteon otrzymał też najwyższą ocenę, jaką kiedykolwiek przyznano modelowi należącemu do wyższej klasy średniej za ochronę pieszych. To m.in. zasługa dostępnego w standardzie systemu hamowania awaryjnego w wypadku wtargnięcia pieszych na jezdnię oraz aktywnej maski, która w przypadku potrącenia unosi się przy podszybiu tworząc „miękką poduszkę” na którą upada pieszy.

Pomocny w każdej sytuacji
Nie sposób nie wspomnieć o systemie multimedialnym Arteona. Przez lata Volkswagen doprowadził do perfekcji swój flagowy system Discover Pro i konsekwentnie rozwija go o nowe, niezwykle użyteczne funkcje i usługi. Skupione są one pod nazwą Car-Net.

Za pośrednictwem usług Car-Net kierowca Arteona ma dostęp do mnóstwa przydatnych funkcjonalności i informacji.Telefon ratunkowy, powiadamianie o awarii, planowanie terminu przeglądu czy automatyczne informowanie służb ratunkowych o wypadku–to zaledwie początek. Arteona możemy połączyć ze smartfonem dzięki specjalnej aplikacji. Wówczas zdalnie (również za pośrednictwem strony www) sprawdzimy poziom paliwa, zlokalizujemy samochód, przejrzymy dane podróży czy włączymy ogrzewanie postojowe. Otrzymamy również powiadomienie na telefon w razie aktywowania alarmu lub gdy osoba, której powierzyliśmy samochód (np. nasze dziecko) przekracza prędkość. I na tym nie koniec.

Wraz z wyższymi wariantami systemu multimedialnego zwiększa się również zakres usług Car-Net. Pojawia się internetowe wyszukiwanie celów specjalnych (np. konkretnej restauracji po nazwie), otrzymujemy możliwość importowania zaplanowanej wcześniej na komputerze trasy przejazdu, dostęp do serwisów informacyjnych, lokalizowanie miejsc parkingowych czy informacje o pogodzie. Nawigacja będzie też informować o utrudnieniach w ruchu lub zagrożeniach na drodze, nawet tak nietypowych jak dzikie zwierząt na autostradzie. Wyjątkowo przydatną funkcją jest spis stacji benzynowych wraz z aktualnymi informacjami o cenach. Wyszukujemy stacje paliw,np. w naszej okolicy i od razu wiemy, gdzie zatankujemy najtaniej.

Nie przepłacimy również w salonie, ponieważ Arteon został niezwykle atrakcyjnie wyceniony. Co więcej, koszty eksploatacji również miło zaskakują. Po 30 000 km w serwisie wymieniany jest tylko olej z filtrem, przy przebiegu 60 000 km dokonuje się dopiero przeglądu okresowego.

Michał Sztorc

redakcja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *