26.8 C
Polska
sobota, 15 czerwca, 2024

Wydajność na najwyższym poziomie zarówno na co dzień, jak i na torze wyścigowym: Audi RS 4 Avant edycja 25 lat

Ingolstadt, 28 maja 2024 r. Aby uczcić 25. rocznicę modelu RS 4, Audi wprowadza specjalną edycję – Audi RS 4 Avant edition 25 years. Jako flagowy sportowy model z serii A4, wyróżnia się imponującą dynamiką jazdy. Ekskluzywne detale zewnętrzne i wewnętrzne oraz ikoniczny żółty lakier Imola nawiązują do Audi RS 4* Sport. Audi RS 5 Sportback performance edition* również otrzymuje jednostkę napędową o mocy zwiększonej o 15 kW (20 KM). Oba modele są limitowane do 250 egzemplarzy.

Prezentując w latach 90. Avant RS2 oraz S6 plus, Audi stworzyło koncepcję sportowego kombi. Jednak pierwszym modelem RS firmy quattro GmbH (obecnie: Audi Sport GmbH) było RS4** Avant generacji B5 z 1999 roku. W porównaniu do Audi S4 wyróżniało się poszerzonym nadwoziem i opracowanym we współpracy z Cosworthem 6-cylindrowym silnikiem biturbo o pojemności 2,7 litra, który osiągał imponującą w tamtym czasie moc 280 kW (380 KM). Najbardziej sportowa wersja pierwszej generacji RS 4 trafiła na rynek w 2001 roku – to RS4** Sport. Do jej znaków szczególnych należały: dodatkowo obniżone zawieszenie, kubełkowe fotele, sportowy układ wydechowy i zamszowa kierownica. Nowe RS 4 Avant edition 25 years* nawiązuje do pamiętnego designu tego samochodu jako najbardziej sportowe wydanie obecnej serii B9.

Silnik: przyrost mocy o 15 kW (20 KM)

Fascynujące osiągi specjalnej edycji zapewniają udoskonalenia w konstrukcji jednostki napędowej i zawieszenia oraz nowe koła. Silnik V6 biturbo w nowym RS 4 Avant edition 25 years (zużycie paliwa w cyklu łączonym w l/100 km: 9,9; emisje CO2 w cyklu łączonym w g /km: 224–225, klasa CO2: G) generuje moc 346 kW (470 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 600 Nm.

W porównaniu z RS 4 Avant (zużycie paliwa w cyklu łączonym w l/100 km: 9,6–10,1; emisje CO2 w cyklu łączonym w g/km: 217–229, klasa CO2: G) oznacza to przyrost o 15 kW (20 KM). Nowy szczytowy model tej serii przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,7 sekundy, czyli o 0,4 sekundy szybciej niż RS 4 Avant (zużycie paliwa w cyklu łączonym w l/100 km: 9,6–10,1; emisje CO2 w cyklu łączonym w g/km: 217–229, klasa CO2: G). Samochód rozwija prędkość maksymalną 300 km/h, a standardowy ceramiczny układ hamulcowy RS zapewnia mu znakomite opóźnienia. Sportowy układ wydechowy RS plus z końcówkami wykończonymi w matowej czerni generuje intensywny dźwięk.

Zawieszenie: wyostrzone z myślą o zapewnieniu optymalnej dynamiki
Zawieszenie: wyostrzone z myślą o zapewnieniu optymalnej dynamiki. Zdjęcie: Audi AG

Zawieszenie: wyostrzone z myślą o zapewnieniu optymalnej dynamiki

Audi RS 4 Avant edition 25 years* jest standardowo wyposażone w zawieszenie sportowe RS pro – ręcznie regulowane gwintowane zawieszenie, które zapewnia idealne połączenie dynamiki i komfortu. Dzięki temu jubileuszowy model ma o 10 milimetrów niższy prześwit niż RS 4 Avant*. Co więcej, klienci mogą ręcznie zmniejszyć go o dodatkowe 10 milimetrów; w rezultacie finalny prześwit może być nawet o 20 milimetrów niższy niż w modelu seryjnym. Samochód jest również wyposażony w sportowy mechanizm różnicowy quattro, który zapewnia większą zwinność prowadzenia i kieruje więcej momentu obrotowego na tylne koła, windując przyjemność z jazdy, szczególnie w trybie jazdy dynamic. Zaktualizowane oprogramowanie jednostki sterującej skrzyni biegów skutkuje krótszymi czasami zmiany przełożeń i zauważalnie szerszą rozpiętością charakterystyki pomiędzy różnymi trybami jazdy.

Audi RS 4 Avant edition 25 years* wyróżnia się również zwiększeniem ujemnego pochylenia kół przedniej osi (tzw. negatywem) do 2 stopni. Ponadto zastosowano tu sztywniejsze wahacze. Rezultat: dodatkowa przyczepność i jeszcze lepsze prowadzenie przy wyższych prędkościach w zakrętach. Solidnie zamocowana rama pomocnicza tylnej osi zapewnia precyzyjniejsze sprzężenie zwrotne zawieszenia i, generalnie, większą dynamikę. Efekt ten dodatkowo wzmacnia udoskonalony mechanizm różnicowy Torsen.

Obręcze i opony: najwyższa wydajność w każdych warunkach

Aby przenieść całą tę siłę napędową na drogę, RS 4 Avant edition 25 years* jest standardowo zaopatrzone w opony o wysokich osiągach Pirelli P Zero Corsa przeznaczone do użytku na otwartych drogach i na torze wyścigowym. Opony są zamontowane na maszynowo wykończonych 20-calowych obręczach z lekkiego stopu w matowym kolorze Palladium. Kute felgi znane z RS 4 Avant* wyposażonego w pakiet competition zostały zoptymalizowane pod względem masy, a ich wzornictwo dodatkowo akcentuje intensywne frezowanie. Ponadto, aby podkreślić sportowy charakter, zmodyfikowane ich odsadzenie (ET) – z 22 na 18.

Klienci otrzymują również drugi zestaw kół z felgami oraz wyposażonymi w czujniki oponami Pirelli P Zero Trofeo RS typu semislick i systemem Pirelli Track Adrenaline od partnera Audi. Ogumienie to zostało zaprojektowane specjalnie na tor wyścigowy i jest dostępne na ekskluzywnych 20-calowych obręczach z lekkiego stopu w kolorze matowej czerni.

Dzięki specjalnej mieszance i asymetrycznemu bieżnikowi opony Pirelli P Zero Trofeo RS zapewniają wyjątkową trakcję na suchej nawierzchni – to zasługa zwiększonej przyczepności bocznej i lepszej stabilności kierunkowej. Ekskluzywny system Track Adrenaline obejmuje zaawansowane czujniki w oponach, które w czasie rzeczywistym dostarczają kierowcy informacji o ciśnieniu i temperaturze ogumienia, a także wydajną jednostkę sterującą oraz dedykowaną aplikację na telefon, obsługującą Apple Car Play i Android Auto. Dzięki Pirelli Track Adrenaline klient może na bieżąco odbierać informacje i zalecane działania w celu optymalnego zarządzania oponami na torze wyścigowym.

Jeszcze jedna atrakcja: oprócz opon semislick Pirelli P Zero Trofeo RS i systemu Pirelli Track Adrenaline nabywcy otrzymują parę rękawiczek Alpinestars do użytku torowego. Zaprojektowane na potrzeby specjalnej edycji, rękawiczki nawiązują do jej wzornictwa żółtymi akcentami.

Design: hołd złożony RS4** Sport (B5)

Aby upamiętnić lakier RS4** Sport, również nowa edycja jest dostępna w żółtym odcieniu Imola. Nabywcy mają do wyboru także lakiery szary Nardo i czarny Mythos.

Szeroka gama ekskluzywnych cech designu czyni RS 4 Avant edition 25 years naprawdę wyjątkowym. Na przykład listwy wokół bocznych szyb wykończono w kolorze błyszczącej czerni. Właśnie w tej edycji po raz pierwszy zastosowano czarne wstawki w tylnych lampach. Również pierścienie Audi oraz napisy mają czarny kolor i lśniące wykończenie, a reflektory Matrix LED otrzymały przyciemnione ramki, charakterystyczne dla rodziny RS. Relingi dachowe zostały usunięte, aby nadać autu jeszcze bardziej spłaszczoną, sportową sylwetkę. Standardowe wyposażenie obejmuje przyciemniane tylne szyby.

Unikalny akcent: na szybach pomiędzy słupkami C i D wygrawerowano napis „RS 4 edition 25 years”. Specjalnie dla tej edycji zaprojektowano pakiet stylistyczny Carbon matte, obejmujący przednie prowadnice powietrza, boczne klapy i poszerzenia osłon progów, a także element dyfuzora oraz obudowy lusterek bocznych wykończone matowym włóknem węglowym.

Wnętrze z żółtymi przeszyciami ozdobnymi przywodzi na myśl kombinację czarnej skóry i żółtej Alcantary z RS4** Sport z 2001 roku. Po raz pierwszy na dywanikach umieszczono logo RS 4, a tradycyjnie czerwony romb Audi Sport i czarny napis RS w nowej edycji również mają kolor żółty. Obręcz kierownicy, wykończone skórą podłokietniki na drzwiach, konsola środkowa obszyta czarną Alcantarą oraz mieszek dźwigni zmiany przełożeń otrzymały przeszycia w tym samym odcieniu. Fotele kubełkowe RS z przeszyciami tworzącymi strukturę plastra miodu i oparciami z włókna węglowego pokrywa imponująca tapicerka łącząca czarną skórę z mikrofibrą Dinamica oraz kontrastową żółtą nicią. Bezpośrednio pod zagłówkami znajdują się napisy „RS 4” w tym samym kolorze. Z kole oznaczenia na listwach progowych i LED-owa projekcja logo RS widoczna na nawierzchni po otwarciu drzwi są białe.

Numer danego egzemplarza, od 1 do 250, wskazuje matowy napis na konsoli środkowej. Klienci, którzy zakupią RS 4 Avant edition 25 years*, za pośrednictwem MMI mogą wybrać białe tło obrotomierza i prędkościomierza – to hołd dla Audi Avant RS2 z 1994 roku, gdzie analogowe tarcze początkowo były w kolorze białym. Funkcja Launch Control, która pozwala w pełni wykorzystać potencjał przyspieszenia RS 4 Avant edition 25 years*, sygnalizuje idealny moment ruszenia z miejsca za pomocą ikon sygnalizacji świetlnej.

Zgodnie z koncepcją dziedzictwa marki spod znaku klienci mogą wybrać ekskluzywną opcję zamówienia u swojego partnera Audi zamszowej, spłaszczonej u dołu kierownicy Audi z oznaczeniem na godzinie 12. Wyróżniają ją żółte przeszycia ozdobne. Także górna sekcja dźwigni zmiany przełożeń jest wykończona czarnym zamszem. Cena wynosi 2270 euro. Audi zaleca używanie tej kierownicy w rękawiczkach.

Ekskluzywny chronograf, dopasowany do specjalnej edycji
Ekskluzywny chronograf, dopasowany do specjalnej edycji. Zdjęcie: Audi AG

Ekskluzywny chronograf, dopasowany do specjalnej edycji

Równolegle z premierą Audi RS 4 Avant edition 25 years* w kolekcji Audi debiutuje czasomierz Chronograph RS 4 Avant edition 25 years. W wielu detalach nawiązuje on do designu samochodu – ma na przykład tarczę z włókna węglowego i żółte detale, takie jak logo RS 4, wskazówka stopera i kontrastowe przeszycia na skórzanym pasku. Podobnie jak model specjalny, zegarek jest limitowany do 250 sztuk.

Najmocniejsze Audi RS 5: performance edition* o mocy 346 kW (470 KM)

Również RS 5 otrzymuje wzmocniony silnik: jednostka V6 biturbo w nowym Audi RS 5 Sportback performance edition (zużycie paliwa w cyklu łączonym w l/100 km: 9,7–9,8; emisje CO2 w cyklu łączonym w g/km: 220–222, klasa CO2: G) osiąga moc 346 kW (470 KM) i maksymalny moment obrotowy 600 Nm. W porównaniu z RS 5 Sportback (zużycie paliwa w cyklu łączonym w l/100 km: 9,5–10,0; emisje CO2 w cyklu łączonym w g/km: 215–226, klasa CO2: G) oznacza to przyrost o 15 kW (20 KM). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 3,7 sekundy, o 0,2 sekundy krócej niż w przypadku RS 5 Sportback (zużycie paliwa w cyklu łączonym w l/100 km: 9,5–10,0; emisje CO2 w cyklu łączonym w g/km: 215–226, klasa CO2: G). Prędkość maksymalna samochodu wynosi 300 km/h.

Także Audi RS 5 Sportback performance edition* jest standardowo wyposażone w sportowe zawieszenie RS pro wraz z dynamicznym układem kierowniczym i udoskonalonym mechanizmem różnicowym typu Torsen.

Produkcja

RS 4 Avant edition 25 years*, budowane we współpracy z Audi Exclusive, zjeżdża z linii w Ingolstadt obok A4, S4 i RS 4. Włączenie tej limitowanej edycji specjalnej do regularnej produkcji podkreśla elastyczność fabryki. 

Wartości zużycia paliwa/energii elektrycznej i emisji modeli wymienionych powyżej:

Audi RS 4 Avant
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym w l/100 km: 9,6–10,1;
emisje CO2 w cyklu mieszanym w g/km: 217–229
Audi RS 4 Avant edition 25 years
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym w l/100 km: 9,9;
emisje CO2 w cyklu mieszanym w g/km: 224–225
Audi RS 5 Sportback
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym w l/100 km: 9,5–10,0;
emisje CO2 w cyklu mieszanym w g/km: 215–226
Audi RS 5 Sportback performance edition
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym w l/100 km: 9,7–9,8;
emisje CO2 w cyklu mieszanym w g/km: 220–222

* Zbiorcze wartości zużycia paliwa/energii elektrycznej i emisji wszystkich modeli wymienionych i dostępnych na rynku niemieckim można znaleźć na liście znajdującej się na końcu tego tekstu.
** W przypadku pierwszego modelu RS 4 z serii B5 (1999–2001) „RS4” pisano bez spacji. Zmieniło się to wraz z premierą RS 6 z serii C5 w 2002 roku.

Mariusz Brzeziński
Mariusz Brzeziński
Prowadzenie VW to jak płynąć przez życie z elegancją i precyzją. Każdy zakręt, niczym kolejny rozdział, odkrywa przed nami nowe możliwości, a dźwięk silnika śpiewa pieśń o wolności. W tej maszynie, każda podróż staje się bardziej niż przejażdżką; to dialog z drogą, w którym każdy szczegół, od delikatnego dotyku pedału gazu, do pewności, jaką daje mocne uchwycenie kierownicy, tworzy harmonię ruchu. VW, to nie tylko samochód, to towarzysz przygód, który rozumie pasję do odkrywania... Bywam poetą, ale jestem przede wszystkim miłośnikiem szybkiej i dobrej jazdy. Nazywam się Mariusz Brzeziński, a Vwzone.pl to przestrzeń, w której dzielę się swoją pasją do aut z grupy Volkswagen. Z zawodu jestem mechanikiem, dlatego znajdziecie tu wartościowe porady dotyczące serwisu i warsztatu samochodów, ale również wszelkie nowości motoryzacyjne, porady i informacje. Dzięki forum dostępnym na naszej stronie, możecie dzielić się opinią z innymi użytkownikami i dobrze spędzać czas. Z nami będziecie na bieżąco z premierami samochodów, nowinkami motoryzacyjnymi i wszystkim, czego potrzeba do szczęścia we własnym garażu. No to jazda!

NordVPN Promocja

Najnowsze artykuły
- Reklama -
Podobne artykuły
- Reklama -

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Ads Blocker Detected!!!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam :(   

Uprzejmie prosimy o wsparcie nas poprzez wyłączenie blokad reklam.   

Dziękujemy i życzymy miłej lektury :)

Powered By
Best Wordpress Adblock Detecting Plugin | CHP Adblock