
Volkswagen Lupo to doceniany samochód, choć najmniejszy ze wszystkich modeli VW. Od czasu swojego debiutu w 1998 roku, ten niewielki hatchback zdobył sobie ogromną popularność na całym świecie. Jego wszechstronność, niezawodność i innowacyjność sprawiły, że stał się ulubionym wyborem dla wielu kierowców, zarówno tych, którzy cenią miejską mobilność, jak i tych, którzy poszukują komfortu na dłuższych trasach.
Historia modelu Volkswagen Lupo
Volkswagen Lupo, wprowadzony na rynek w 1998 roku, to najmniejszy model w koncernie Volkswagen AG. Projektantem tego miejskiego samochodu czteroosobowego segmentu „A” był Jozef Kabaň.
Lupo cechowało się niewielkimi wymiarami, mierzyło 3524 mm długości, 1640 mm szerokości i 1457 mm wysokości, co sprawiało, że było idealne do poruszania się po zatłoczonych ulicach aglomeracji. Produkcja modelu Lupo trwała od 1998 do 2005 roku, a odbywała się zarówno w Wolfsburgu w Niemczech, jak i w Brukseli, Belgii. Samochód ten wypełnił lukę na rynku miejskich aut, oferując użytkownikom kompaktowe i poręczne rozwiązanie do codziennych dojazdów. Jego poprzednikiem nie był żaden model, a sukcesora znalazł w Volkswagenie Fox.
Lupo wyróżniało się 3-drzwiowym hatchbackiem jako typem nadwozia, a wybór skrzyń biegów obejmował 4-biegową automatyczną, 5-biegową półautomatyczną oraz 5 i 6-biegową manualną. Napęd Lupo był przedni. Dane techniczne modelu Lupo różniły się w zależności od konkretnego silnika.
Samochód ten był oferowany z różnymi jednostkami napędowymi, w tym silnikami benzynowymi i diesla. Na przykład, jednym z dostępnych silników był 1.7 SDI o mocy 60 KM (44 kW) przy 4200 obr/min. Innym popularnym silnikiem był 1.4 TDI o mocy 75 KM (55 kW) przy 4000 obr/min. Zbiornik paliwa miał pojemność 34 litrów, a liczba miejsc w samochodzie wynosiła 4-5. Waga własna pojazdu wahała się między 830 a 975 kg, a bagażnik oferował pojemność od 130 do 830 litrów, w zależności od konfiguracji siedzeń. W trakcie testów Euro NCAP, Lupo zdobyło pozytywne wyniki, co potwierdzało jego stosunkowo dobre właściwości bezpieczeństwa.
Silniki Volkswagen Lupo
Samochód Volkswagen Lupo był oferowany z różnymi jednostkami napędowymi, aby dostosować się do potrzeb różnych klientów. Oto kilka z tych silników:
Volkswagen Lupo 1.7 SDI: Jednym z popularnych silników w modelu Lupo był 1.7 SDI. Był to silnik wysokoprężny o mocy 60 KM (44 kW) przy 4200 obr/min. Ten ekonomiczny silnik doskonale sprawdzał się w mieście i oferował niskie spalanie paliwa.
Volkswagen Lupo 1.4 TDI: Innym dostępnym silnikiem był 1.4 TDI, który zapewniał moc 75 KM (55 kW) przy 4000 obr/min. Ten turbodoładowany silnik był bardziej dynamiczny od 1.7 SDI, ale wciąż charakteryzował się umiarkowanym zużyciem paliwa.
Volkswagen Lupo 3L TDI: Wersją o szczególnie niskim zużyciu paliwa był Lupo 3L TDI. Wyróżniał się trzycylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1.2 l i mocy 61 KM.
Dzięki zaawansowanym technologiom, takim jak pompy wtryskowej i turbosprężarce o zmiennej geometrii, ten model osiągnął niezwykle niskie średnie spalanie, wynoszące jedynie 3 litry paliwa na 100 km. Dzięki różnorodności silników Volkswagen Lupo był odpowiedni dla różnych grup odbiorców, od tych ceniących ekonomię, po tych szukających nieco lepszych osiągów.
Silnik | Pojemność skokowa [cm³] | Typ silnika | Moc maksymalna [KM (kW)] przy obr/min | Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr/min | Przyspieszenie 0-100 km/h [s] | Prędkość maks. [km/h] | Lata produkcji |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1.0 | 997 | R4 | 50 (37) / 5000 | 84 / 2750 | 18 | 152 | 1998-2000 |
1.0 | 997 | R4 | 50 (37) / 5000 | 86 / 3000-3600 | 17,7 | 152 | 1998-2005 |
1.4 | 1390 | R4 | 60 (44) / 4700 | 116 / 3000 | 14,3 | 160 | 2000-2005 |
1.4 16V | 1390 | R4 | 75 (55) / 5000 | 126 / 3800 | 12 | 172 | 1998-2005 |
1.4 16V Sport | 1390 | R4 | 100 (74) / 6000 | 126 / 4400 | 10 | 188 | 1999-2005 |
1.4 16V FSI | 1390 | R4 | 105 (77) / 6200 | 130 / 4250 | 11,8 | 199 | 2000-2003 |
1.6 16V GTI | 1598 | R4 | 125 (92) / 6500 | 152 / 3000 | 8,2 | 205 | 2000-2005 |
1.2 TDI 3L | 1191 | R3 | 61 (45) / 4000 | 140 / 1800-2400 | 14,5 | 165 | 1999-2005 |
1.4 TDI | 1422 | R3 | 75 (55) / 4000 | 195 / 2200 | 12,3 | 170 | 1999-2005 |
1.7 SDI | 1716 | R4 | 60 (44) / 4200 | 115 / 2200-3000 | 16,8 | 157 | 1998-2005 |
Design Volkswagen Lupo
Design modelu Volkswagen Lupo był jednym z kluczowych elementów przyciągających uwagę klientów. Jego charakterystyczny kształt, niewielkie wymiary i atrakcyjne detale czyniły go nie tylko praktycznym, ale również stylowym wyborem w segmencie miejskich samochodów. Lupo cechowała się harmonijnym, minimalistycznym wzornictwem, które podkreślało jej miejskie przeznaczenie.

Charakterystyczne linie nadwozia, zaokrąglone kształty i zgrabna sylwetka nadawały mu przyjazny, sympatyczny wygląd. Niewielki rozstaw osi i krótkie zwisy sprawiały, że Lupo był niezwykle zwinny i świetnie radził sobie w zatłoczonych miejskich ulicach oraz przy manewrowaniu. Ponadto, odpowiednio wyprofilowane reflektory i atrakcyjne detale nadawały mu pewnego rodzaju uroku, co przyciągało uwagę wielu potencjalnych nabywców. Wnętrze Lupo było również przemyślane pod kątem funkcjonalności i wygody.
Pomimo niewielkich wymiarów, samochód oferował wystarczającą przestrzeń dla czterech pasażerów, co było doskonałym rozwiązaniem dla miasta i krótkich tras. Podsumowując, Volkswagen Lupo łączył w sobie praktyczność, ekonomię, i wyjątkowy design, co sprawiało, że był atrakcyjnym wyborem dla tych, którzy szukali miejskiego auta z charakterem.
Volkswagen Lupo – najczęściej zadawane pytania
Czy warto kupić VW Lupo?
To tani w eksploatacji samochód, który wciąż doceniany jest jako dobre auto miejskie.
Ile kosztuje samochód Lupo?
Najtańsze modele znajdziemy nawet za 2 tysiące złotych, chociaż średnie kwoty to 3-4 tysiące złotych. Najbardziej zaawansowane i najnowsze modele możemy znaleźć za 8000 złotych.
Jaki silnik w VW Lupo?
3-cylindrowy silnik 1.4 TDI o mocy 75 KM
Ile pali VW Lupo 1.4 benzyna?
Lupo pali około 7 litrów na 100 km.
Czy VW Lupo ma wspomaganie kierownicy?
Tak.
Czy VW Lupo ma ABS?
Tak, ma.