9.7 C
Polska
piątek, 25 kwietnia, 2025

Volkswagen Lupo: Niewielki samochód o wielkim sukcesie

Volkswagen Lupo: Niewielki samochód o wielkim sukcesie
Volkswagen Lupo: Niewielki samochód o wielkim sukcesie / flickr

Volkswagen Lupo to doceniany samochód, choć najmniejszy ze wszystkich modeli VW. Od czasu swojego debiutu w 1998 roku, ten niewielki hatchback zdobył sobie ogromną popularność na całym świecie. Jego wszechstronność, niezawodność i innowacyjność sprawiły, że stał się ulubionym wyborem dla wielu kierowców, zarówno tych, którzy cenią miejską mobilność, jak i tych, którzy poszukują komfortu na dłuższych trasach.

Historia modelu Volkswagen Lupo

Volkswagen Lupo, wprowadzony na rynek w 1998 roku, to najmniejszy model w koncernie Volkswagen AG. Projektantem tego miejskiego samochodu czteroosobowego segmentu „A” był Jozef Kabaň.

Lupo cechowało się niewielkimi wymiarami, mierzyło 3524 mm długości, 1640 mm szerokości i 1457 mm wysokości, co sprawiało, że było idealne do poruszania się po zatłoczonych ulicach aglomeracji. Produkcja modelu Lupo trwała od 1998 do 2005 roku, a odbywała się zarówno w Wolfsburgu w Niemczech, jak i w Brukseli, Belgii. Samochód ten wypełnił lukę na rynku miejskich aut, oferując użytkownikom kompaktowe i poręczne rozwiązanie do codziennych dojazdów. Jego poprzednikiem nie był żaden model, a sukcesora znalazł w Volkswagenie Fox.

Lupo wyróżniało się 3-drzwiowym hatchbackiem jako typem nadwozia, a wybór skrzyń biegów obejmował 4-biegową automatyczną, 5-biegową półautomatyczną oraz 5 i 6-biegową manualną. Napęd Lupo był przedni. Dane techniczne modelu Lupo różniły się w zależności od konkretnego silnika.

Samochód ten był oferowany z różnymi jednostkami napędowymi, w tym silnikami benzynowymi i diesla. Na przykład, jednym z dostępnych silników był 1.7 SDI o mocy 60 KM (44 kW) przy 4200 obr/min. Innym popularnym silnikiem był 1.4 TDI o mocy 75 KM (55 kW) przy 4000 obr/min. Zbiornik paliwa miał pojemność 34 litrów, a liczba miejsc w samochodzie wynosiła 4-5. Waga własna pojazdu wahała się między 830 a 975 kg, a bagażnik oferował pojemność od 130 do 830 litrów, w zależności od konfiguracji siedzeń. W trakcie testów Euro NCAP, Lupo zdobyło pozytywne wyniki, co potwierdzało jego stosunkowo dobre właściwości bezpieczeństwa.

Silniki Volkswagen Lupo

Samochód Volkswagen Lupo był oferowany z różnymi jednostkami napędowymi, aby dostosować się do potrzeb różnych klientów. Oto kilka z tych silników:

Volkswagen Lupo 1.7 SDI: Jednym z popularnych silników w modelu Lupo był 1.7 SDI. Był to silnik wysokoprężny o mocy 60 KM (44 kW) przy 4200 obr/min. Ten ekonomiczny silnik doskonale sprawdzał się w mieście i oferował niskie spalanie paliwa.

Volkswagen Lupo 1.4 TDI: Innym dostępnym silnikiem był 1.4 TDI, który zapewniał moc 75 KM (55 kW) przy 4000 obr/min. Ten turbodoładowany silnik był bardziej dynamiczny od 1.7 SDI, ale wciąż charakteryzował się umiarkowanym zużyciem paliwa.

Volkswagen Lupo 3L TDI: Wersją o szczególnie niskim zużyciu paliwa był Lupo 3L TDI. Wyróżniał się trzycylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1.2 l i mocy 61 KM.

Dzięki zaawansowanym technologiom, takim jak pompy wtryskowej i turbosprężarce o zmiennej geometrii, ten model osiągnął niezwykle niskie średnie spalanie, wynoszące jedynie 3 litry paliwa na 100 km. Dzięki różnorodności silników Volkswagen Lupo był odpowiedni dla różnych grup odbiorców, od tych ceniących ekonomię, po tych szukających nieco lepszych osiągów.

SilnikPojemność skokowa [cm³]Typ silnikaMoc maksymalna [KM (kW)] przy obr/minMaks. moment obrotowy [Nm] przy obr/minPrzyspieszenie 0-100 km/h [s]Prędkość maks. [km/h]Lata produkcji
1.0997R450 (37) / 500084 / 2750181521998-2000
1.0997R450 (37) / 500086 / 3000-360017,71521998-2005
1.41390R460 (44) / 4700116 / 300014,31602000-2005
1.4 16V1390R475 (55) / 5000126 / 3800121721998-2005
1.4 16V Sport1390R4100 (74) / 6000126 / 4400101881999-2005
1.4 16V FSI1390R4105 (77) / 6200130 / 425011,81992000-2003
1.6 16V GTI1598R4125 (92) / 6500152 / 30008,22052000-2005
1.2 TDI 3L1191R361 (45) / 4000140 / 1800-240014,51651999-2005
1.4 TDI1422R375 (55) / 4000195 / 220012,31701999-2005
1.7 SDI1716R460 (44) / 4200115 / 2200-300016,81571998-2005

Design Volkswagen Lupo

Design modelu Volkswagen Lupo był jednym z kluczowych elementów przyciągających uwagę klientów. Jego charakterystyczny kształt, niewielkie wymiary i atrakcyjne detale czyniły go nie tylko praktycznym, ale również stylowym wyborem w segmencie miejskich samochodów. Lupo cechowała się harmonijnym, minimalistycznym wzornictwem, które podkreślało jej miejskie przeznaczenie.

Design Volkswagen Lupo
Design Volkswagen Lupo / flickr

Charakterystyczne linie nadwozia, zaokrąglone kształty i zgrabna sylwetka nadawały mu przyjazny, sympatyczny wygląd. Niewielki rozstaw osi i krótkie zwisy sprawiały, że Lupo był niezwykle zwinny i świetnie radził sobie w zatłoczonych miejskich ulicach oraz przy manewrowaniu. Ponadto, odpowiednio wyprofilowane reflektory i atrakcyjne detale nadawały mu pewnego rodzaju uroku, co przyciągało uwagę wielu potencjalnych nabywców. Wnętrze Lupo było również przemyślane pod kątem funkcjonalności i wygody.

Pomimo niewielkich wymiarów, samochód oferował wystarczającą przestrzeń dla czterech pasażerów, co było doskonałym rozwiązaniem dla miasta i krótkich tras. Podsumowując, Volkswagen Lupo łączył w sobie praktyczność, ekonomię, i wyjątkowy design, co sprawiało, że był atrakcyjnym wyborem dla tych, którzy szukali miejskiego auta z charakterem.

Volkswagen Lupo – najczęściej zadawane pytania

Czy warto kupić VW Lupo?

To tani w eksploatacji samochód, który wciąż doceniany jest jako dobre auto miejskie.

Ile kosztuje samochód Lupo?

Najtańsze modele znajdziemy nawet za 2 tysiące złotych, chociaż średnie kwoty to 3-4 tysiące złotych. Najbardziej zaawansowane i najnowsze modele możemy znaleźć za 8000 złotych.

Jaki silnik w VW Lupo?

3-cylindrowy silnik 1.4 TDI o mocy 75 KM

Ile pali VW Lupo 1.4 benzyna?

Lupo pali około 7 litrów na 100 km.

Czy VW Lupo ma wspomaganie kierownicy?

Tak.

Czy VW Lupo ma ABS?
Tak, ma.

Sandra
Sandra
Cześć, nazywam się Sandra Stempniewska. Jako copywriterka i wielka entuzjastka motoryzacji, mam przyjemność prowadzić portal poświęcony samochodom marki VW. Moja pasja do tej niemieckiej ikony motoryzacji zrodziła się z fascynacji ich innowacyjnością, designem oraz niezawodnością, co skłoniło mnie do zgłębiania i dzielenia się wiedzą na temat wszystkich modeli VW – od klasycznych Garbusów, po najnowsze modele elektryczne oraz auta z grupy Volkswagen. Na portalu vwzone.pl znajdziecie rzetelne recenzje, porady dla kierowców, historie modeli oraz najświeższe wiadomości ze świata VW. Moje teksty są owocem dokładnych badań, testów i rozmów z innymi miłośnikami marki, co sprawia, że każdy artykuł jest nie tylko bogaty w informacje, ale też napisany z prawdziwą pasją i zaangażowaniem. Jestem przekonana, że każdy, kto ceni sobie jakość, design i technologię, znajdzie na portalu coś dla siebie. Zapraszam Was do wspólnego odkrywania świata Volkswagenów, gdzie dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem, aby pomóc Wam lepiej poznać te wyjątkowe samochody. Razem zanurzmy się w fascynujący świat VW, pełen historii, innowacji i motoryzacyjnej pasji.
Najnowsze artykuły
- Reklama -
Podobne artykuły
- Reklama -