
W świecie motoryzacji, istnieją modele, które stają się ikonami swoich segmentów. Volkswagen Golf V to jeden z nich. Jego historia, różnorodność silników i bogate wersje wyposażenia sprawiają, że jest to samochód, który zasługuje na szczególną uwagę. Przyjrzyjmy się bliżej temu modelowi, który zrewolucjonizował rynek kompaktowych hatchbacków.
Volkswagen Golf V – historia modelu
Historia modelu Volkswagen Golf V rozpoczyna się w 2003 roku. To właśnie wtedy niemiecka marka zaprezentowała światu piątą generację swojego flagowego modelu kompaktowego. Golf V został zbudowany na płycie podłogowej PQ35, co oznaczało znaczący postęp w porównaniu do poprzednich generacji.
Produkcja tego modelu trwała do 2009 roku, a w tym czasie Golf V zdobył uznanie na całym świecie za swoją niezawodność, komfort jazdy i innowacyjne technologie. Volkswagen Golf V był produkowany w wielu różnych wersjach, które zaspokajały różne potrzeby i gusta kierowców. Od modeli bazowych, przez sportowe GTI, po luksusowe edycje specjalne. Każda z nich oferowała coś unikalnego, co przyciągało różne grupy kierowców.
Dane techniczne | Wartość |
---|---|
Segment | C |
Typy nadwozia | 3 i 5-drzwiowy hatchback 5-drzwiowe kombi 4-drzwiowy sedan (Volkswagen Jetta) |
Skrzynia biegów | 5 i 6-biegowa manualna 6-biegowa Tiptronic 6 i 7-biegowa DSG |
Napęd | przedni AWD |
Długość | 4204 mm GTI: 4216 mm R32: 4246 mm |
Szerokość | 1759 mm |
Wysokość | 1479 mm GTI: 1469 mm R32: 1465 mm |
Rozstaw osi | 2578 mm |
Masa własna | 1164 – 1617 kg |
Zbiornik paliwa | 55 l |
Liczba miejsc | 5 |
Test Euro NCAP | 5 gwiazdek |
Bagażnik | 350 – 1305 l kombi: 505 – 1495 l 4Motion, R32: 275 – 1320 l |
Volkswagen Golf V – silniki
W ofercie silnikowej Volkswagen Golf V znajdziemy szeroki wybór jednostek napędowych. Wśród silników benzynowych dostępne były jednostki o pojemności od 1.4 do 3.2 litra. Najmniejszy z nich, 1.4 MPI, oferował moc 75 lub 80 KM, a największy, 3.2 V6, dostępny był w sportowej wersji R32 i oferował aż 250 KM. Wśród silników diesla, Golf V oferował jednostki o pojemności od 1.9 do 2.0 litra. Najmniejszy z nich, 1.9 TDI, dostępny był w wersjach o mocy od 90 do 105 KM, a największy, 2.0 TDI, oferował moc od 140 do 170 KM. Wszystkie silniki charakteryzowały się dobrą dynamiką, niskim zużyciem paliwa i niezawodnością.
Silnik | Pojemność skokowa [cm³] | Typ silnika | Liczba cylindrów / zaworów | Moc maksymalna [KM (kW)] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr./min | Prędkość maksymalna [km/h] | Przyśpieszenie 0-100 km/h [s] | Lata produkcji |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.4 16V | 1390 | R4 | 4/16 | 75 (55)/5000 | 126/3800 | 164 | 14,7 | 2003 – 2006 |
1.4 16V | 1390 | R4 | 4/16 | 80 (59)/5000 | 132/3800 | 168 | 13,9 | 2006 – 2008 |
1.4 FSI | 1390 | R4 | 4/16 | 90 (66)/5200 | 130/3750 | 174 | 12,9 | 2003 – 2006 |
1.4 TSI | 1390 | R4 | 4/16 | 122 (90)/5000 | 200/1500-4000 | 197 | 9,4 | 2007 – 2008 |
1.4 TSI | 1390 | R4 | 4/16 | 140 (103)/5600 | 220/1500-4000 | 205 | 8,8 | 2005 – 2007 |
1.4 TSI | 1390 | R4 | 4/16 | 170 (125)/6000 | 240/1750-4750 | 220 | 7,9 | 2005 – 2007 |
1.6 8V | 1595 | R4 | 4/8 | 102 (75)/5600 | 148/3800 | 184 | 11,4 | 2004 – 2008 |
1.6 FSI | 1595 | R4 | 4/16 | 115 (85)/6000 | 155/4000 | 192 | 10,8 | 2003 – 2007 |
2.0 FSI | 1984 | R4 | 4/16 | 150 (110)/6000 | 200/3250-4250 | 209 | 8,9 | 2004 – 2008 |
2.0 TFSI GTI | 1984 | R4 | 4/16 | 200 (147)/5100-6000 | 280/1800-5000 | 234 | 6,9 | 2004 – 2008 |
2.0 TFSI GTI | 1984 | R4 | 4/16 | 230 (169)/5500 | 300/2200-5200 | 245 | 6,6 | 2007 – 2009 |
3.2 R32 | 3189 | VR6 | 6/24 | 250 (184)/6300 | 320/2500-3000 | 250 | 6,2 | 2005 – 2008 |
Silnik | Pojemność skokowa [cm³] | Typ silnika | Liczba cylindrów/zaworów | Moc maksymalna [KM (kW)] przy obr./min | Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr./min | Prędkość maksymalna [km/h] | Przyśpieszenie 0-100 km/h [s] | Lata produkcji |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.9 TDI | 1896 | R4 | 4/8 | 90 (66)/4000 | 210/1800-2500 | 176 | 12,9 | 2004 – 2008 |
1.9 TDI | 1896 | R4 | 4/8 | 105 (77)/4000 | 250/1900 | 187 | 11,3 | 2003 – 2008 |
1.9 TDI BlueMotion | 1896 | R4 | 4/8 | 105 (77)/4000 | 250/1900 | 190 | 11,3 | 2007 – 2008 |
2.0 SDI | 1968 | R4 | 4/8 | 75 (55)/4200 | 140/2200-2400 | 163 | 13,7 | 2004 – 2008 |
2.0 TDI | 1968 | R4 | 4/16 | 140 (103)/4000 | 320/1750-2500 | 203 | 9,3 | 2003 – 2008 |
2.0 TDI DPF | 1968 | R4 | 4/8 | 140 (103)/4000 | 320/1800-2500 | 205 | 9,3 | 2006 – 2008 |
2.0 TDI DPF | 1968 | R4 | 4/16 | 170 (125)/4200 | 350/1800-2500 | 220 | 8,2 | 2006 – 2008 |
VW Golf 5 – wersje wyposażenia
Volkswagen Golf V oferował wiele różnych wersji wyposażenia, które zaspokajały różne potrzeby i gusta kierowców. Poniżej przedstawiam krótki opis niektórych z nich:
- Trendline: To podstawowa wersja wyposażenia, która mimo wszystko oferowała wysoki poziom komfortu i dobrej jakości materiały wykończeniowe. Wersja ta była dostępna z różnymi silnikami, zarówno benzynowymi, jak i diesla.
- Edition: To wersja specjalna, która oferowała dodatkowe funkcje i udogodnienia w porównaniu do wersji Trendline.
- Comfortline: Ta wersja była skierowana do kierowców ceniących sobie komfort jazdy. Oferowała dodatkowe funkcje, takie jak lepsze materiały wykończeniowe i zaawansowane technologie.
- Highline: To luksusowa wersja wyposażenia, która oferowała najwyższy poziom komfortu i technologii. Wersja ta była dostępna z najmocniejszymi silnikami dostępnymi dla modelu Golf V.
- Sportline: Ta wersja była skierowana do kierowców ceniących sobie sportowy styl jazdy. Oferowała sportowe zawieszenie, sportowe siedzenia i inne sportowe dodatki.
- GTI: To sportowa wersja modelu Golf V, która oferowała mocniejsze silniki i sportowe zawieszenie. Wersja GTI była dostępna również w specjalnej edycji Pirelli, która oferowała unikalne dodatki stylistyczne i wydajnościowe.
- R32: To najmocniejsza i najbardziej sportowa wersja modelu Golf V. Oferowała silnik V6 o mocy 250 KM i sportowe zawieszenie.
Pozostałe wersje, takie jak Goal, Tour, United, Speed, Individual, Fahrenheit Edition, GT, GT Sport, GTI Edition 30, również oferowały różne poziomy wyposażenia, od podstawowych, przez średnio wyposażone, po luksusowe. Każda z nich oferowała coś unikalnego, co przyciągało różne grupy kierowców.

Volkswagen Golf 5 – wersje wyposażenia
Czy warto kupić Golfa 5?
Golf 5 nie jest już nowością, ale jest wartym uwagi autem jeśli chcemy przeznaczyć na niego do 10 tysięcy złotych. Warto wspomnieć, że części zamienne do tego modelu są tanie i znane każdemu mechanikowi.
Ile kosztuje golf 5 2005 rok?
Od 12 900 zł do 14 900 zł.
W którym roku był produkowany Golf 5?
VW Golf był produkowany w latach 2003-2009.
Ile pali Golf 5 1.9 TDI 105 KM?
Średnie spalanie to około 5,2 -5,3 litrów na 100 km.
Czy Golf 5 jest awaryjny?
Golf 5 nie jeszcze awaryjnym samochodem, choć model wyposażony w silnik 105 koni mechanicznych, uważany jest za najbardziej problematyczny.
Czy Golf 5 benzyna ma koło dwumasowe?
Golf 5 z silnikiem 2.0 posiada koło dwumasowe.