Układ kierowniczy jest jednym z najważniejszych układów w pojeździe. Pojazd powinien być na bieżąco profesjonalnie diagnozowany i w razie potrzeby naprawiany. Ważne jest, aby serwisować swój samochód u doświadczonych rzemieślników z renomowanych firm specjalistycznych.
Z jakich elementów składa się system kierowniczy?
Awaria jednego z elementów powoduje dodatkowe obciążenie pozostałych, co z kolei prowadzi do uszkodzenia pojazdu. Bardziej szczegółowo układ kierowniczy składa się z:
- siłownik;
- kierownica elektryczna;
- czujnik;
- wzmacniacz;
- gimbal;
- pompa wspomagania układu kierowniczego;
- kolumna kierownicza.
Zaleca się okresową (co trzy miesiące) kontrolę całego układu pojazdu oraz jego serwisowanie. Przestrzeganie zaleceń pozwoli utrzymać pojazd w sprawności i wydłużyć jego żywotność.
Kiedy konieczny jest przegląd kontrolny
Istnieje skuteczna metoda samosprawdzenia systemu – spróbuj zmienić położenie kierownicy elektrycznej przy wyłączonym silniku. W przypadku problemów słyszalny będzie nietypowy odgłos stukania.
Przyczyny korzystania z usług:
- Podczas skręcania kierownica jest zakleszczona lub do jej skręcenia potrzebny jest wysiłek.
- Gdy silnik pracuje, wokół kierownicy słychać nietypowy hałas.
- Podczas obracania słychać chrzęszczący dźwięk.
- Samochód może zachowywać się inaczej podczas skrętu w prawo i w lewo.
- Poziom wspomagania kierownicy wydaje się być niższy niż ustawiony.
Każda z tych usterek wskazuje na pilną potrzebę serwisu. Nie należy odkładać wizyty u serwisanta na później. Niewczesne leczenie może prowadzić do nieprzewidywalnych skutków na drogach, a dalej do kosztownych napraw.
Sposób przeprowadzenia naprawy
Diagnostyka układu kierowniczego jest pierwszym krokiem w przywracaniu sprawności pojazdu. Ważne jest, aby móc dokładnie i jednoznacznie wskazać przyczynę usterki. Profesjonalna diagnoza to droga do wysokiej jakości naprawy pojazdu. Serwis układu kierowniczego samochodu powinien być wykonany przez kompetentną osobę.
Profesjonalny serwisant przeprowadzi badanie pojazdu przy pomocy profesjonalnego sprzętu. Każdy element może się zepsuć. Jednak najczęściej łamanymi częściami są: lamele, czopy, kolumny. Mniej prawdopodobne jest, że układ wspomagania kierownicy będzie wymagał wymiany. Części układu kierowniczego nigdy nie powinny być odkładane na później.
Główne przyczyny problemów z układem
Głównymi przyczynami awarii podzespołów jest ich naturalne zużycie. Wszystkie elementy mają średnią żywotność. Poza tym na zużycie wpływają warunki eksploatacji pojazdu, częstotliwość wykonywania przeglądów prewencyjnych, poprawność diagnozowania systemu oraz liczba godzin dziennie, w których pojazd jest w ruchu.
Kolejnym ważnym czynnikiem jest wcześniejsza nieumiejętna konserwacja. Niewłaściwie naprawiona część lub usterka, która nie została w porę wykryta, jest czynnikiem obciążającym, który może doprowadzić do całkowitej awarii pojazdu.