5.7 C
Polska
czwartek, 18 kwietnia, 2024

Skoda Kodiaq  – wszechstronny SUV. Dane techniczne, opis, wersje wyposażenia

Skoda Kodiaq  - wszechstronny SUV. Dane techniczne, opis, wersje wyposażenia
Skoda Kodiaq  – wszechstronny SUV. Dane techniczne, opis, wersje wyposażenia / flickr

Skoda Kodiaq to SUV, który zasługuje na uwagę. Wyróżnia się nie tylko atrakcyjnym designem, który został zaprojektowany przez głównego stylistę tej marki, Jozefa Kabana, ale również komfortową i stabilną jazdą. Jego nazwa pochodzi od niedźwiedzia kodiackiego, który zamieszkuje wyspę Kodiak na Alasce. To idealne auto rodzinne, które jest tańsze  niż podobne SUV-y konkurencji, a do tego jak to w przypadku Skody bywa, jest również tańszy w utrzymaniu i znacznie mniej awaryjny.

Skoda Kodiaq – zmiany designu modelu

Skoda Kodiaq swoją premierę miał podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu, w październiku 2016 roku, ale prace nad budową rozpoczęły się już w 2012 roku. Prototyp auta zaprezentowano w 2015 roku pod nazwą Vision S. Kodiaq powstał na platformie podłogowej Volkswagen Group MQB A2 – tak jak VW Tiguan II generacji czy Seat Ateca. 

Kodiaq jest wizualnie podobny do konceptu Vision S, ale wprowadzono w nim znaczące zmiany. Można wyróżnić tutaj przede wszystkim większe przednie reflektory, brak dyfuzora i wielkich końcówek układu wydechowego. Posiada inny wzór alufelg i podzieloną listwę LED na tylnej klapie. Wyposażony został w dynamiczne linie nadwozia, nieco ścięte reflektory, atrapę chłodnicy i masywny zderzak z przetłoczeniami. W środku przypomina nieco wnętrze najnowszej Skody Octavii i Skody Superb. 

Wygląd tej Skody zmieniał się wraz z kolejnymi modelami wyposażenia, które prezentowane były w kolejnych latach. Podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie we wrześniu 2017, premierę miały dwa nowe warianty: Scout oraz Sportline. Wyróżniały je wzory felg, dostępne kolory oraz dodatkowe plastiki w przypadku Scout. W końcu w 2018 roku pojawiła się najbardziej luksusowa wersja Kodiaq – Laurin&Klement. I rzeczywiście wprowadzono tutaj widoczne zmiany – chromowana atrapa chłodnicy, pełne oświetlenie LED, elektrycznie sterowane fotele kierowcy z możliwością pamięci ustawień, wirtualny kokpit (wyposażenie dodatkowe). 

W 2019 roku sam model zyskał duże zmiany – tylny logotyp został zastąpiony napisem „Š K O D A”, a w 2021 roku poddano go kompleksowej restylizacji: zmodyfikowano reflektory i maskę, zmieniono tylne lampy, zderzaki oraz grill. Stracił również na masie – z początkowej 1578 kg do 1518 kg. Wraz ze zmianami oraz w zależności od wersji, Kodiaq zyskiwał coraz ciekawszy charakter, co zaczęło go stylistycznie wyróżniać spośród innych SUV-ów z segmentu D.

Skoda Kodiaq – rodzaje wyposażenia

Skoda oferuje trzy wersje wyposażenia Kodiaqa – Ambition, Style oraz Laurin&Klement (K&L) plus dodatkowe sportowe wersje RS i zasługujący na największą uwagę Sportline. 

Skoda Ambition

Wersja podstawowa, a tym samym najtańsza i jednocześnie najuboższa to Ambition. Co tutaj znajdziemy? Reflektory LED i 18-calowe alufelgi. Ponadto została wyposażona w systemy wspomagające jazdę: tylny czujnik parkowania, tempomat, bezkluczykowe uruchamianie silnika, Light Assist, Front Assist, czujniki deszczu, a także dwustrefowy climatronic. W środku całkiem niezły system multimedialny: bluetooth, 8-calowy zestaw wskaźników oraz wielofunkcyjna kierownica z obsługą telefonu oraz radia. A ponadto:

  • 7 poduszek powietrznych.
  • System ABS.
  • Elektryczne sterowanie szyb.
  • Elektryczne sterowanie lusterek.
  • Cztery głośniki – i wejścia AUX, SD i USB.
  • eCall – system automatycznego wzywania pomocy w przypadku wypadków.
  • System wykrywania przeszkód i pieszych.
  • System automatycznego parkowania i hamowania.
Skoda Kodiaq - rodzaje wyposażenia
Skoda Kodiaq – rodzaje wyposażenia / Unsplash

Skoda Kodiaq Style

Style posiada oczywiście to, co wersja podstawowa plus dodatki. Mamy tu przede wszystkim trzystrefową automatyczną klimatyzację, 19-calowe obręcze kół, reflektory Full LED Matrix, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, multimedia – SmartLink i Virtual Cockpit, system Kessy Full, możliwość wyboru profilu jazdy, tempomat do 210 km/h. 

Skoda Kodiaq Laurin & Klement

Co oferuje nam najbardziej luksusowa i najdroższa wersja tego modelu? Poza tym, co znajdziemy w poprzednich wersjach, mamy także system kamer 360 stopni, dźwiękochłonne szyby oraz delikatne zmiany stylistyczne, o których już wspominaliśmy. Wersja z napędem na cztery koła posiada zawieszenie adaptacyjne, a także pakiety wewnętrznego oświetlenia LED, bogatą bazę systemów wspomagających jazdę: Adaptive Lane Assist, Side Assist + Rear Traffic Alert, Emergency Assist, a także funkcję rozpoznawania znaków drogowych. 

Skoda Kodiaq GT

We wrześniu 2018 roku, pojawiła się również odmiana SUV-a w wersji Coupe, który otrzymał nazwę Kodiaq GT. Trafił on wyłącznie na rynek chiński, gdzie jest produkowany i sprzedawany – na ten moment nie ma planów sprzedaży modelu na rynku europejskim. Samochód zyskał troszkę inną stylizację – z tyłu mamy niżej opadającą linię dachu i mniejszą powierzchnię szyb. Jest to jednak model opisany przez nas w ramach ciekawostek, bo europejscy kierowcy nie mają póki co możliwości zakupu tego auta. 

Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiaq RS to sportowa wersja tego SUV-a. Posiada obręcze kół ze stopów lekkich, dźwiękoszczelne szyby, podgrzewane przednie fotele i elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika. To tak słowem wstępu, a co pod maską?

Silnik benzynowy 2.0 TSI 4×4 – 245 Km, 379 NM, do tego 7 biegowa przekładnia dwusprzęgłowa DSG, z napędem na cztery koła. Osiąga przyspieszenie do 100 km/h w 6,5 sekundy, a prędkość maksymalna 234 km/h. Producent deklaruje średnie spalanie paliwa w przedziale 8,6-8,9 l /100 km.

Do tego zaawansowane systemy wspomagania kierowcy: pełne oświetlenie LED, Travel Assist i Safety Assist.

Skoda Kodiaq Sportline – kierowca nie będzie się nudził!

Przy tej wersji zatrzymamy się na troszkę dłużej, bo warto. Stylistyka jest najciekawsza spośród wszystkich dostępnych wersji, choć bez wątpienia wybrany kolor będzie miał znaczenie. Świetnie prezentuje się w czerwieni z czarnymi dodatkami i 20-calowymi felgami. Mamy tutaj sporo sportowych akcentów, jak: zmienione przednie i tylne zderzaki na bardziej sportowe, nakładki progowe, czarne relingi, które sprawiają wrażenie obniżonego auta.  

Jest również przestronnym, a tym samym wygodnym autem. Z przodu są zainstalowane sportowe fotele ze skóry z alcantarą, co przy okazji wygląda naprawdę dobrze. Co ciekawe, Sportline dobrze sprawdza się w jeździe w terenie przy bardziej wymagających warunkach pogodowych. Dlatego wyjazdy w góry zimą, mogą być z tym autem przyjemnym doświadczeniem – ale nie przesadzajmy, to wciąż SUV, a nie auto terenowe. 

I tutaj mamy też ciekawą zmianę, jeśli chodzi o przestrzeń – jak wspominaliśmy jest tu sporo miejsca, dlatego projektanci postanowili wykorzystać je na rzecz… trzeciego rządu siedzeń, co daje nam łącznie siedem miejsc. Ale czy tak naprawdę 7 dorosłych osób zmieści się do auta i będzie miało komfortową jazdę? No niekoniecznie. Ostatni rząd to naprawdę niewiele miejsca i pasażerowie z końca raczej nie będą wspominać przyjemnie dalekodystansowej trasy. Jednak prawdą jest, że czasami przydaje nam się więcej miejsca dla dodatkowych pasażerów, dlatego kierowca może mieć pod uwagą dodatkową przestrzeń z tyłu pojazdu. 

Podsumowując Skoda Kodiaq Sportline to naprawdę niezłe auto, duże i przestronne ze sportowym charakterem i wygodne w prowadzeniu. Przy tym modelu za kierownicą raczej nie będziemy się nudzić.

Skoda Kodiaq – silniki i dane techniczne

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         
SilnikPojemność skokowa [cm³]Typ silnikaMoc maksymalna [KM (kW)] przy obr./minMaks. moment obrotowy [Nm] przy obr./minPrzyspieszenie 0-100 km/h [s]Prędkość maks. [km/h]
1.4 TSI1395R4125 (92)/5000-6000200/1400-400010,8189
1.4 TSI 4×41395R4150 (110)/5000-6000250/1500-35009,8197
1.4 TSI 4×41395R4150 (110)/5000-6000250/1500-35009,8194
2.0 TSI 4×41984R4180 (132)/3900-6000320/1400-39407,9206
2.0 TDI1968R4150 (110)/3500-4000340/1750-30009,8199
2.0 TDI 4×41968R4150 (110)/3500-4000340/1750-30009,7193
2.0 TDI 4×41968R4190 (140)/3500-4000400/1750-32508,7210
2.0 Bi-TDI 4×41968R4240 (176)500/1750-25006,9221

Dane techniczne Skody Kodiaq Segment Typy nadwozia Skrzynia biegów Napęd Długość Szerokość Wysokość Rozstaw osi Masa własna Liczba miejsc Bagażnik

SegmentSUV segmentu D
Typy nadwozia5-drzwiowy SUV
5-drzwiowy SUV Coupe
(Kodiaq GT)
Skrzynia biegów6-biegowa manualna
7-biegowa półautomatyczna DSG
Napędprzedni
AWD
Długość4697 mm
Szerokość1882 mm
Wysokość1655 mm
Rozstaw osi2791 mm
Masa własna1527–1798 kg
Liczba miejsc5–7
Bagażnik270/650-835/2065 l
7-osobowy: 270/560-765/2005 l

Skoda Kodiaq – usterki i wady

Skoda Kodiaq to dobre auto, ale nie bez wad. Widoczność do tyłu może na początku sprawiać nam trudności, zwłaszcza przy parkowaniu i z uwagi na fakt, że to naprawdę spore auto. Z jednej strony mamy czujniki parkowania, to wiadomo że na sto procent ufać im nie możemy. Dlatego wyposażenie opcjonalne zakłada kamerę cofania – i warto w nią zainwestować. 

Kierowcy skarżą się czasami na trzeszczące podłokietniki, ale czy to problem jednego modelu czy wielu? Trudno określić. Usterki produkcyjne zdarzają się, więc należy brać pod uwagę takie mankamenty. Wśród zgłoszonych wad, kierowcy podają również rdze na tylnej belce po 3 latach użytkowania auta. Coś jeszcze? Owszem i to bardziej niebezpieczne problemy – jak gasnący silnik w trakcie jazdy, czy hamowanie auta z powodu innego samochodu w pobliżu… którego nie ma. Jak widać technologia zawodzi, jednak są to do tej pory jednostkowe problemy, które pojawiły się przy tym modelu.

Skoda Kodiaq - usterki i wady
Skoda Kodiaq – usterki i wady / flickr

Skoda Kodiaq 2024 – wersja na którą czekamy!

Czesi dobrze wiedzą, że Kodiaq to auto, które przynosi im spore zyski. Rozejrzyjmy się po ulicy – prawie wszędzie znajdziemy Kodiaqa. I dlatego właśnie, Skoda postanowiła iść za ciosem i jesienią tego roku, zaprezentuje drugą generację modelu. Auto ma trafić do sprzedaży w 2024 roku. Czego możemy się spodziewać? Ten model będzie większy od poprzednika – ma mierzyć 4758 mm długości, przy 1,86 metrach szerokości i 1,65 metra wysokości. Rozstaw osi bez zmian, czyli: 2791 mm. 

Doczekamy się również większego bagażnika – siedmioosobowa wersja Kodiaqa ma mieć od 340 do 845 litrów pojemności, a pięcioosobowa aż 910 litrów. Pasażerowie z tylnych siedzeń zyskają też więcej miejsca. 

Co z silnikami? Oferta silników benzynowych to w standardzie 1.5 TSI z mocą 150 KM – na przednie koła. Kolejna opcja to wariant 2.0 TSI – z mocą 204 KM z napędem na cztery koła. No i numer trzy to diesel 2.0 TDI – 150 Km do 193 KM. 

I wielka nowość czyli hybryda plug-in. To połączenie 1.5 TSI z akumulatorem o pojemności 25,8 kWh. Łączna moc to 204 KM. Przynajmniej w wariacie początkowym, bo możemy się spodziewać większej mocy. Zasięg na jednym ładowaniu ma wynieść 100 kilometrów, co umożliwi wygodną jazdę po mieście. 

W środku cyfrowy kokpit z ekranem o przekątnej 10,25 cala z 12,9 calowym wyświetlaczem multimediów. Będzie również wyświetlacz HUD z rozszerzoną rzeczywistością, który nawiązuje do Skody Enyaq. 

Wybierak skrzyni biegów automatycznej, zostanie przeniesiony za kierownicę – co da nam więcej miejsca na dodatkowe schowki. 

Design nowej Skody Kodiaq 2024 poznamy dopiero pod koniec roku, ale liczymy że Czesi nas nie zawiodą i dopracują auto wizualnie. 

Skoda Kodiaq – najczęściej zadawane pytania

Czy warto kupić Kodiaqa?

Jeżeli myślisz o zakupie dużego suv-a, Kodiaq to dobre rozwiązanie. Solidne i rodzinne auto w rozsądnej cenie i wysokiej jakości. 

Co jest większe Kodiaq czy Karoq?

Skoda Karoq mierzy: 4382 mm długości, 1841 mm szerokości, 1605 mm wysokości. Kodiaq: 4697 mm długości, 1882 szerokości i 1655 wysokości. Więc teoretycznie Karoq jest mniejszy niż Kodiaq. Teoretycznie, bo rozstaw osi w Karoqu jest mniejszy o zaledwie 153 mm niż w Kodiaqu.

Ile kosztuje najtańsza Skoda Kodiaq?

Na ten moment najtańsza wersja Kodiaqa z silnikiem 1.5 TSI ACT o mocy 150 KM w wersji Ambition to 149 500 zł. 

Ile kosztuje Skoda Kodiaq?

Obecnie ceny tego modelu wahają się w przedziale 149500 – 222 000 złotych, w zależności od wyposażenia i oferty dealera marki. 

Ile pali Kodiaq?

Średnie spalanie w trybie mieszanym to około 5,8 l – 6,5 l na 100 km, choć wszystko zależy od trasy i warunków pogodowych.

Ile trzeba czekać na nową Skodę Kodiaq?

Na ten moment na nowe auto z salonu trzeba czekać od 4 – 10 miesięcy. 

Co to znaczy Kodiaq?

Kodiaq to zarówno nazwa wyspy na południowym wybrzeżu Alaski, a jednocześnie nazwa największego na świecie niedźwiedzia brunatnego, który zamieszkuje tę wyspę. 

Czy warto kupić Skoda Karoq?

Dla kierowców dla których liczy się spokojne przemieszczanie z punktu A do punktu B, Skoda Karoq to dobry wybór. Jeśli jednak liczysz na większe emocje, to lepiej wybrać Kodiaqa.

Na jakim podwoziu jest Skoda Kodiaq?

Samochód bazuje na płycie podłogowej MQB, z której korzysta m.in. VW Tiguan

Czy jest Skoda siedmioosobowa?

Tak, najnowsza wersja Skody Kodiaq jest 7 osobowa. Również wersja Sportline posiada 7 miejsc, dwa dodatkowe z tyłu choć nie gwarantuje to wygodnej jazdy. Skoda Kodiaq 2024 ma posiadać więcej miejsca dla trzeciego rzędu siedzeń. 

Jaki silnik do Skody Kodiaq?

Warto zainwestować w silnik Diesla, choć w ofercie jest tylko 2.0 TDI o mocy 150 – 190 – 200 KM. 

Czy Skoda Kodiaq ma AdBlue?

Tak.

Czy Skoda Kodiaq to SUV?

 Tak, Skoda Kodiaq to SUV.

Sandra
Sandra
Cześć, nazywam się Sandra Stempniewska. Jako copywriterka i wielka entuzjastka motoryzacji, mam przyjemność prowadzić portal poświęcony samochodom marki VW. Moja pasja do tej niemieckiej ikony motoryzacji zrodziła się z fascynacji ich innowacyjnością, designem oraz niezawodnością, co skłoniło mnie do zgłębiania i dzielenia się wiedzą na temat wszystkich modeli VW – od klasycznych Garbusów, po najnowsze modele elektryczne oraz auta z grupy Volkswagen. Na portalu vwzone.pl znajdziecie rzetelne recenzje, porady dla kierowców, historie modeli oraz najświeższe wiadomości ze świata VW. Moje teksty są owocem dokładnych badań, testów i rozmów z innymi miłośnikami marki, co sprawia, że każdy artykuł jest nie tylko bogaty w informacje, ale też napisany z prawdziwą pasją i zaangażowaniem. Jestem przekonana, że każdy, kto ceni sobie jakość, design i technologię, znajdzie na portalu coś dla siebie. Zapraszam Was do wspólnego odkrywania świata Volkswagenów, gdzie dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem, aby pomóc Wam lepiej poznać te wyjątkowe samochody. Razem zanurzmy się w fascynujący świat VW, pełen historii, innowacji i motoryzacyjnej pasji.
Najnowsze artykuły
- Reklama -
Podobne artykuły
- Reklama -
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Ads Blocker Detected!!!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam :(   

Uprzejmie prosimy o wsparcie nas poprzez wyłączenie blokad reklam.   

Dziękujemy i życzymy miłej lektury :)

Powered By
100% Free SEO Tools - Tool Kits PRO