SEAT Altea, hiszpański samochód rodzinny, który zadebiutował na rynku w 2004 roku, jest jednym z najbardziej dynamicznych modeli w swojej klasie. Zaprojektowany z myślą o funkcjonalności i komforcie, Altea przyciąga swoim niepowtarzalnym stylem i innowacyjnymi technologiami. W tym artykule przyjrzymy się bliżej historii tego modelu, jego danym technicznym, silnikom, wersjom wyposażenia i generacjom.
Seat Altea – historia modelu
SEAT Altea to kompaktowy minivan, który zadebiutował na rynku w 2004 roku. Zaprojektowany przez Waltera de Silvę, Altea szybko zyskała uznanie za swoje dynamiczne właściwości jezdne i funkcjonalne nadwozie. Model ten był dostępny w trzech wersjach nadwoziowych: standardowej, XL i Freetrack, które różniły się między sobą przede wszystkim wielkością i przeznaczeniem.
Altea standard to podstawowa wersja modelu, która zyskała popularność dzięki swojej wszechstronności. W 2009 roku przeszła facelifting, który przyniósł nowe elementy stylistyczne i technologiczne.
Altea XL, wprowadzona w 2006 roku, to przedłużona wersja modelu, która oferowała większy bagażnik i więcej miejsca dla pasażerów. Zmieniono tylną część nadwozia, co przyczyniło się do zwiększenia funkcjonalności samochodu.
Altea Freetrack to wersja z elementami SUV, która zadebiutowała w 2006 roku. Charakteryzowała się podwyższonym zawieszeniem, a także dodatkowymi elementami stylistycznymi, takimi jak wzmocnione nadkola czy specjalne zderzaki. Freetrack była dostępna z napędem na przednie koła lub na cztery koła.
Wszystkie wersje Altei były dostępne z różnymi silnikami benzynowymi i diesla, a także z różnymi opcjami skrzyń biegów, w tym manualnych i automatycznych (DSG).
SEAT Altea, mimo że została wycofana z produkcji w 2015 roku, pozostaje jednym z najbardziej udanych modeli marki. W ciągu 11 lat produkcji sprzedano około 500 000 egzemplarzy tego modelu.
Seat Altea – dane techniczne i silniki
Seat Altea, oferował szeroki wybór silników, zarówno benzynowych, jak i diesla.
Wśród dostępnych jednostek benzynowych znalazły się silniki o pojemności od 1.2 do 2.0 litra, generujące moc od 85 do 200 KM. W przypadku silników diesla, dostępne były jednostki o pojemności od 1.6 do 2.0 litra, oferujące moc od 90 do 140 KM.
Szczególnie godny uwagi jest silnik 2.0 TDI CR, który po 2009 roku zyskał na niezawodności. Warto jednak pamiętać, że starsze modele Altei, zwłaszcza te sprzed liftingu, mogą wymagać intensywnych napraw.
Seat Altea oferował również różne opcje skrzyń biegów, w tym manualne i automatyczne (DSG).
Co do wymiarów, Seat Altea to samochód o długości 4280 mm, szerokości 1768 mm i wysokości 1562 mm. Rozstaw osi wynosi 2578 mm. Pojemność bagażnika w zależności od wersji wynosi od 410 do 1320 litrów.
Podsumowując, Seat Altea to samochód o solidnych parametrach technicznych i różnorodnych opcjach silnikowych, który zasługuje na uwagę zarówno ze względu na swoje zalety, jak i potencjalne ryzyko związane z niektórymi jednostkami napędowymi.
Silniki Seat Altea
Wersja | Silnik | Układ zasilania | Średnica × skok tłoka | St. sprężania | Moc maksymalna | Maks. moment obrotowy | 0-100 km/h | V-max |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.4 TSI | R4 1,4 l (1390 cm³), SOHC | wtrysk FSI | 76,50 mm × 75,60 mm | 10,0:1 | 125 KM (92 kW) przy 5000 obr./min | 200 Nm przy 1500-4000 obr./min | 10,3 s | 194 km/h |
1.6 | R4 1,6 l (1595 cm³), SOHC | wtrysk | 81,00 mm × 77,40 mm | 10,5:1 | 102 KM (75 kW) przy 5600 obr./min | 148 Nm przy 3800 obr./min | 12,8 s | 181 km/h |
1.8 TFSI | R4 1,8 l (1798 cm³), DOHC | wtrysk | 82,50 mm × 84,10 mm | 10,5:1 | 160 KM (118 kW) przy 5000-6000 obr./min | 250 Nm przy 1500-4200 obr./min | 8,6 s | 210 km/h |
2.0 FSI | R4 2,0 l (1984 cm³), DOHC | wtrysk FSI | 82,50 mm × 92,80 mm | 11,5:1 | 150 KM (110 kW) przy 6000 obr./min | 200 Nm przy 3500 obr./min | 9,6 s | 206 km/h |
2.0 TSI | R4 2,0 l (1984 cm³), DOHC | wtrysk FSI | 82,50 mm × 92,80 mm | 10,3:1 | 200 KM (147 kW) przy 5100 obr./min | 280 Nm przy 1800-5000 obr./min | 7,5 s | 214 km/h |
1.9 TDI | R4 1,9 l (1896 cm³), SOHC | Pompowtrysk | 79,50 mm × 95,50 mm | 19,0:1 | 105 KM (77 kW) przy 4000 obr./min | 250 Nm przy 1900 obr./min | 12,3 s | 183 km/h |
2.0 TDI PD | R4 2,0 l (1968 cm³), SOHC | Pompowtrysk | 81,00 mm × 95,50 mm | 18,5:1 | 140 KM (103 kW) przy 4000 obr./min | 320 Nm przy 1750-2500 obr./min | 9,9 s | 201 km/h |
2.0 TDI CR | R4 2,0 l (1968 cm³), DOHC | Wtrysk Common Rail | 81,00 mm × 95,50 mm | 18,5:1 | 170 KM (125 kW) przy 4200 obr./min | 350 Nm przy 1800 obr./min | 8,7 s | 211 km/h |
Seat Altea XL – opis modelu
Seat Altea XL to większa wersja modelu Altea, produkowana przez hiszpańskiego producenta samochodów SEAT w latach 2004-2015.
Model ten został zaprojektowany przez Waltera de’Silvę na platformie Volkswagen PQ35 i przeszedł lifting w 2009 roku. Altea XL oferowała większą przestrzeń i pojemność bagażnika, przesuwane tylne siedzenia i liczne praktyczne rozwiązania wnętrza, co czyniło ją idealnym wyborem dla rodzin.
Pod maską Altea XL kryły się różne opcje silnikowe, zarówno benzynowe, jak i diesla, z mocą od 85 do 170 KM. Wśród nich znalazł się silnik 1.6 Mpi o mocy 102 KM, który oferował dobrą efektywność paliwową.
Seat Altea XL otrzymał pozytywne oceny od użytkowników, którzy chwalili jego niezawodny silnik i zawieszenie, a także stylowy i funkcjonalny design, solidne zawieszenie, dobre prowadzenie i przestronne wnętrze.
Podsumowując, Seat Altea XL to samochód, który łączy w sobie funkcjonalność i wygodę, oferując jednocześnie solidne parametry techniczne i różnorodne opcje silnikowe. Pomimo swojego zakończenia produkcji, Seat Altea XL pozostawił znaczący ślad na europejskim rynku samochodowym.
Seat Altea Freetrack – opis modelu
Seat Altea Freetrack to wersja SUV modelu Altea, który był produkowany przez SEAT w latach 2004-2015. Freetrack, oparty na modelu Altea XL, oferował zwiększoną długość, wytrzymałe elementy zewnętrzne i większy prześwit.
Model ten zaprojektował Walter de Silva, a jego produkcja odbywała się na platformie Volkswagen PQ35. Freetrack oferował przestronne wnętrze z wymiarami 4493mm długości, 1788mm szerokości i 1622mm wysokości.
Seat Altea Freetrack był wyposażony w różne opcje silnikowe, zarówno benzynowe, jak i diesla, z mocą od 105 do 211 KM. Jednym z nich był silnik 2.0 TDI CR o mocy 170 KM, który oferował dobrą efektywność paliwową.
Seat Altea Freetrack otrzymał pozytywne oceny od użytkowników, którzy chwalili jego wygodę, bezpieczeństwo i angażujące doświadczenie z jazdy. Model ten oferował możliwości off-road, nie rezygnując z dobrej wydajności na drodze.
Podsumowując, Seat Altea Freetrack to samochód, który łączy w sobie funkcjonalność i wygodę, oferując jednocześnie solidne parametry techniczne i różnorodne opcje silnikowe. Pomimo swojego zakończenia produkcji, Seat Altea Freetrack pozostawił znaczący ślad na europejskim rynku samochodowym.
Dostępne wyposażenia samochodu Seat Altea
Dostępne wyposażenia samochodu Seat Altea:
- Reference: Model Reference jest podstawowym modelem w gamie Seat Altea. Jest wyposażony w podstawowe funkcje, które są niezbędne dla komfortowej jazdy. Jest to model, który jest najbardziej dostępny cenowo, ale jednocześnie oferuje solidne wyposażenie i dobrą jakość wykonania. Model ten był dostępny od 2011 do 2013 roku i posiadał gwarancję producenta na 24 miesiące
- Sport: Model Sport, jak sama nazwa wskazuje, ma bardziej sportowy wygląd. Jest to model, który oferuje więcej mocy, co jest szczególnie widoczne w modelach z silnikami diesla. Jest to model, który jest bardziej atrakcyjny dla osób, które cenią sobie sportowy styl jazdy.
- Stylance: Model Stylance oferuje bardziej komfortową jazdę i lepsze specyfikacje niż model Reference Sport. Jest to model, który jest dostępny z różnymi opcjami silników, co pozwala na dostosowanie go do indywidualnych potrzeb. Jest to model, który jest szczególnie polecany ze względu na swoje funkcje.
- Copa: Model Copa jest jednym z modeli Seat Altea, który był dostępny w latach 2011-2013. Jest to model, który oferuje dobrą przestrzeń, niezawodność i komfort jazdy.
- FR: Model FR jest modelem sportowym w gamie Seat Altea. Jest to model, który oferuje więcej mocy, co jest szczególnie widoczne w modelach z silnikami diesla. Model FR jest szczególnie polecany dla osób, które cenią sobie sportowy styl jazdy.
Seat Altea – podsumowanie
Seat Altea to kompaktowy minivan produkowany przez hiszpańską markę SEAT w latach 2004-2015. Zaprojektowany przez Waltera de Silvę, model ten zdobył wiele nagród za design i bezpieczeństwo. Altea była dostępna w różnych wersjach silnikowych, zarówno benzynowych jak i diesla. Wyróżniała się unikalnymi wycieraczkami i szerokimi słupkami A, które mogły powodować martwe pola widzenia.
SEAT ALTEA: Najczęściej zadawane pytania
Czy Seat Altea to dobry samochód?
Seat Altea do dobry samochód osobowy, który dobrze porusza się w trasie, jest funkcjonalny i dość tani w eksploatacji.
Jaki silnik benzynowy Seat Altea?
Seat Altea wersja standard:
1.2 TSI 105KM 77kW (wersja 2010-2015), 1.4 MPI 85KM 63kW (wersja 2011-2015), 1.4 TSI 125KM 92kW (2010-2015), 1.6 Mpi 102KM 75kW (wersja 2004-2015), 1.6 MPI E85 102KM 75kW (wersja 2010-2015), 1.8 TSI 160KM 118kW (wersja 2005-2015), 2.0 TFSI 200KM 147kW (wersja 2006-2015) oraz 1.6 MPI LPG 102KM 75kW (wersja 2010-2015).
Altea XL produkowany został w wersji z dwoma silnikami benzynowymi – 1.6 102 KM i 2.0 FSI o mocy 150 KM.
Seat Altea Freetrack oferuje:
1.2 TSI 105KM 77kW (wersja 2010-2015) 1.4 TSI 125KM 92kW (wersja 2010-2015) 2.0 TSI 211KM 155kW (wersja 2010-2015) 2.0 TSI 200KM 147kW ( wersja 2007-2015)
Czy Seat Altea to minivan?
Tak, Seat Altea to kompaktowy minivan ze sportowym zacięciem.
Czy Seat Altea XL rdzewieje?
Przy prawidłowej eksploatacji, nie posiadamy informacji żeby samochód miał problemy z rdzewieniem.
Ile pali Seat Altea?
Seat Altea pali około 7,7-7,9 l /100 km.
Jaka jest różnica między Altea i Altea XL?
Przede wszystkim chodzi o rozmiar. Seat Altea XL jest o 18, 7 cm dłuższy od zwykłego Seata Altea. Ma również większą pojemność bagażnika, bo aż 532 l (wersja standard to tylko 409 l). Wszystko to wpływa na większy komfort jazdy.
Jakie są najczęstsze usterki w Seat Altea?
Wśród najczęściej zgłaszanych usterek w Seacie Altea, są m.in. nietrwały łańcuch rozrządu i nadmierne zużycie oleju. Najbardziej wadliwym modelem jest Seat Altea z silnikiem 2.0 TDI PD (produkowany do 2010 r.), gdzie problematyczne są pompowtryskiwacze, pompy oleju, turbosprężarki oraz głowice.