Niemieccy rzeczoznawcy, zrzeszeni w organizacji GTÜ, co roku ogłaszają raport niezawodności. Dane zbierane są z ponad 5 mln stacji diagnostycznych. Nie można zapominać, że chociaż to badania wykonywane na samochodach jeżdżących po drogach niemieckich, wiele z tych aut trafia potem do naszego kraju. W 2016 roku wjechało do nas 952 135 aut używanych, wiele właśnie z Niemiec i najczęściej były to pojazdy ponad 10-letnie (źródło: http://www.pzpm.org.pl/Rynek-motoryzacyjny/Import-uzywanych-samochodow/Pierwsze-rejestracje-samochodow-uzywanych/Pierwsze-rejestracje-uzwanych-samochodow-osobowych-2016-2017-pdf).
– Zakup używanego auta bywa czasami loterią, szczególnie przy egzemplarzach bardzo starych. Nie zapominajmy, że część z tych używanych samochodów, które sprowadzono do nas na przykład z Niemiec, jest kupowanych z wykorzystaniem kredytu samochodowego – zauważa przedstawiciel Inbank Polska. – Gdy trafimy na auto, które ciągle się psuje, a jednocześnie mamy na tym pojeździe zabezpieczenie kredytu, sprzedaż takiego auta może być problemem. Aby uniknąć takich niedogodności, najlepiej wybrać kredyt samochodowy bez zabezpieczenia, jak w naszym banku, a także zapoznać się z rankingiem niezawodności samochodów, przygotowanym przez renomowaną instytucję, jaką jest na przykład GTÜ – podkreśla specjalista Inbank Polska.
Według GTÜ najlepiej unikać następujących aut:
1. Fiat Punto
W klasie najmniejszych samochodów niechlubnie wyróżnia się Fiat Punto. Co ciekawe, tutaj problemy najczęściej pojawiają się z tymi autami marki Fiat, które mają nie więcej niż 3 lata i przejechały maksymalnie 30 tys. km.
2. Dacia Sandero
Również Dacii Sandero warto się wystrzegać, gdy planujemy zakup małego samochodu. Raport GTÜ pokazuje, że ten model auta staje się już bardzo awaryjny po około 4 latach eksploatacji i przejechaniu co najmniej 50 tys. km. Warto jednak zwrócić uwagę, że Dacia nie jest marką chętnie sprowadzaną do Polski, jeśli chodzi o auta używane.
3. Alfa Giulietta
Samochody kompaktowe cieszą się dużą popularnością w Polsce, ale na szczęście nie ma wśród nich modelu Alfa Giulietta. Z tym autem właściciele mają często problemy już po 3 latach użytkowania, a części zamienne nie należą tu do najtańszych.
4. Kia cee’d
Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego marka Kia znajduje się w pierwszej dziesiątce najchętniej kupowanych przez Polaków samochodów. Dotyczy to jednak przede wszystkim pojazdów nowych. Jeśli już zdecydujemy się na używany samochód Kia, lepiej unikać modelu cee’d, z którym pojawiają się duże problemy już po około 4-5 latach użytkowania.
5. Citroen C4
W klasie kompaktów z dużą dozą ostrożności warto także podchodzić do modelu C4 francuskiego Citroena. Tutaj jednak nie powinno być szczególnego kłopotu, ponieważ ten producent nie cieszy się nad Wisłą szczególną estymą ani w przypadku aut nowych, ani używanych. Największe problemy z tym modelem samochodu pojawiają się po około 6-7 latach użytkowania i po przejechaniu co najmniej 90 tys. km.
6. Alfa 147
Kolejny model tego włoskiego producenta w zestawieniu najbardziej awaryjnych aut nie buduje zaufania do Alfa Romeo. Tym razem pojawia się problem z modelem Alfa 147, który wykazywał wiele usterek zarówno w segmencie pojazdów 8-9-letnich, jak i starszych.
7. Citroen C5
W klasie średniej duży problem z niezawodnością mają francuskie samochody. Następca Xantii w stajni Citroena, czyli C5 zaczyna się często psuć już po około 3 latach użytkowania. Okazuje się, że nie jest to wcale tak solidny i trwały pojazd, jak zachwala producent.
8. Renault Laguna
Kolejna niechlubna obecność francuskiej marki w klasie średniej. Tym razem chodzi o Renault Laguna. To nieco niepokojące, ponieważ auta tej marki znajdują się w czołówce ulubionych przez Polaków samochodów. Kupujemy je chętnie zarówno w salonach, jak i na rynku wtórnym.
9. Renault Kangoo
W segmencie vanów i minivanów znowu pojawia się Renault. Tym razem problem sprawia model Kangoo. Eksperci GTÜ podkreślają, że ten samochód często psuje się już po 3 latach użytkowania, a im starszy, tym po prostu gorzej.
10. Opel Antara
Opel to wicelider zestawienia najczęściej sprowadzanych do Polski w 2016 roku samochodów używanych. Wyprzedził go tylko Volkswagen. Tym bardziej warto uważać na Ople, szczególnie gdy decydujemy się na zakup SUV-a tego producenta. W tym przypadku lepiej wystrzegać się modelu Antara, który miewa duże problemy techniczne już po 3 latach użytkowania.
Powyższe zestawienie dziesięciu awaryjnych modeli jest oczywiście jedynie sugestią i pewnym ostrzeżeniem, że wymienione auta mogą sprawiać problemy po kilku latach eksploatacji. Nie można jednak ignorować takich sygnałów, jeśli nie chcemy narażać się na potencjalnie wysokie koszty naprawy.
Alfa dumnie na podium 😀