15.8 C
Polska
sobota, 27 lipca, 2024

Porsche 959: Supersamochód z przyszłością

Porsche 959: Supersamochód z przyszłością
Porsche 959: Supersamochód z przyszłością / flickr

Porsche 959 to supersamochód produkowany przez niemiecką markę Porsche w latach 80-tych. To jeden z najbardziej innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie samochodów w historii motoryzacji, który zapoczątkował nowy trend w projektowaniu pojazdów. Wyprodukowane zostało zaledwie 337 egzemplarzy tego modelu, co sprawiło, że stał się on ekskluzywnym i rzadko spotykanym pojazdem.

Najważniejsze informacje

  • Porsche 959 to supersamochód, który zapoczątkował modę na wyścigi z udziałem samochodów produkowanych seryjnie.
  • Model Porsche 959 był pierwszym samochodem wyposażonym w technologię 4×4, która dzisiaj jest standardem w supersamochodach.
  • Model Porsche 959 to supersamochód, który ustanowił rekordowe osiągi i miał najszybszy czas na Nurburgringu.
  • Design Porsche 959 jest jednym z najbardziej charakterystycznych w historii motoryzacji, dzięki swojej nowoczesności i aerodynamicznej formie.
  • Model Porsche 959 jest bardzo ekskluzywnym i rzadko spotykanym samochodem, zarówno ze względu na swoje wyjątkowe właściwości jak i cenę.
  • Porsche 959 stanowi punkt odniesienia dla innych producentów supersamochodów, dzięki swojemu niezrównanemu designowi i osiągom.

Wstęp

Porsche 959 został wyprodukowany w 1986 roku i był jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie samochodów, jakie kiedykolwiek zostały wyprodukowane. Wykorzystując najnowsze technologie, Porsche 959 ustanawiał nowe trendy w projektowaniu pojazdów, które przyczyniły się do dalszego rozwoju motoryzacji. W momencie premiery w 1987 Porsche 959 było najszybszym, seryjnie produkowanym, samochodem na świecie.

Wśród cech technicznych Porsche 959 warto wymienić:

  • B6 2,8 l (2849 cm³), 4 zawory na cylinder, DOHC, turbodoładowany
  • Układ zasilania: wtrysk Bosch Motronic
  • Średnica cylindra × skok tłoka: 95,00 mm × 67,00 mm
  • Stopień sprężania: 8,3:1
  • Moc maksymalna: 451 KM (331 kW) przy 6500 obr./min
  • Maksymalny moment obrotowy: 500 Nm przy 5000 obr./min

Porsche 959 to samochód, który wciąż budzi podziw ze względu na swoje innowacyjne rozwiązania. Jest to pojazd, który zapoczątkował nowy trend w projektowaniu pojazdów. Dlatego też Porsche 959 stał się ekskluzywnym i rzadko spotykanym pojazdem.

Historia modelu Porsche 959

Porsche 959 to najbardziej zaawansowany technologicznie samochód wyprodukowany przez markę Porsche w latach 80-tych. Początkowo zaprojektowany w celu uczestnictwa w Rajdzie Paryż-Dakar, auto zostało szybko uznane za jeden z najlepszych supersamochodów wszech czasów. Nadwozie pojazdu było wykonane z lekkich i wytrzymałych materiałów, co sprawiło, że udało mu się osiągnąć maksymalną prędkość ponad 300 km/h. W porównaniu do poprzednich modeli Porsche, 959 miał nowe aspekty techniczne, takie jak:

  • Stalowe koło napędowe, które pozwala na lepszą trakcję i przyczepność podczas jazdy na mokrej lub śliskiej nawierzchni;
  • System trzech trybów jazdy, który pozwala dostosować ustawienia samochodu do różnych warunków drogowych;
  • Doładowany silnik o pojemności 2.80 litra, który dostarczał 451 KM mocy i odpowiedni moment obrotowy;
  • System wspomagania kierowcy, który pozwala na łatwe utrzymanie kontroli nad samochodem.

Dzięki tym nowatorskim funkcjom Porsche 959 było jednym z pierwszych samochodów supersamochodów, który miał możliwość poruszania się na trudnych drogach. Egzemplarze tego modelu stały się bardzo cenione przez kolekcjonerów i miłośników motoryzacji, a obecnie są one bardzo cenne i rzadko spotykane.

Porsche 959 – dane techniczne (napęd, silniki)

Dane techniczne

Segmentsupersamochód segmentu C
Typ nadwozia2-drzwiowe coupé
SilnikB6 2,8 l
Skrzynia biegów6-biegowa manualna
NapędAWD
Długość4260 mm
Szerokość1840 mm
Wysokość1199 mm
Rozstaw osi2268 mm
Masa własna1450 kg
Zbiornik paliwa90 l

SilnikiB6 2,8 l (2849 cm³), 4 zawory na cylinder, DOHC, turbodoładowany
Układ zasilaniawtrysk Bosch Motronic
Średnica cylindra × skok tłoka95,00 mm × 67,00 mm
Stopień sprężania8,3:1
Moc maksymalna451 KM (331 kW) przy 6500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy500 Nm przy 5000 obr./min
Przyspieszenie:0-100 km/h: 3,7 s / 0-160 km/h: 8,3 s
Czas przejazdu pierwszych 400 m11,8 s
Czas przejazdu pierwszego kilometra20,6 s
Prędkość maksymalna317 km/h

Innowacje i technologie stosowane w Porsche 959

Porsche 959 zostało wyposażone w nowatorskie technologie, które czynią je jednym z najbardziej innowacyjnych samochodów w historii motoryzacji. Niektóre z nich to:

  • Nadwozie z kevlaru oraz aluminium.
  • Napęd na wszystkie koła.
  • Silnik wyposażony w system doładowania. Niższe obroty z turbosprężarek wspomagały pracę trzech cylindrów. W przypadku wyższych, turbina ładowała wszystkie 6 cylindrów, co pomagało rozwijać moc 450 KM.

Porsche 959 stanowi doskonały przykład na to jak innowacje technologiczne mogą zmienić oblicze motoryzacji. Jest to jedyny samochód, który był tak zaawansowany technicznie i dlatego stał się dla wielu fanom motoryzacji legendarnym pojazdem.

Rekordowe osiągi modelu Porsche 959

Porsche 959 to samochód, który ustanowił wiele rekordów osiągów. Został uznany za jeden z najszybszych samochodów produkowanych wtedy na świecie. Auto miało ponadprzeciętne osiągi – 3,6 s do 100 km/h z prędkością maksymalną 300 km/h.

Osiągi Porsche 959:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,7 s
  • Przyspieszenie 0-160 km/h: 8,3 s
  • Czas przejazdu pierwszych 400 m: 11,8 s
  • Czas przejazdu pierwszego kilometra: 20,6 s
  • Prędkość maksymalna: 317 km/h

Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych technologii, auto było w stanie sprostać nawet najbardziej wymagającym warunkom drogowym. Ze względu na swoje wyjątkowe osiągi, Porsche 959 zostało uznane za jeden z najbardziej innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie samochodów produkowanych do tej pory.

Design Porsche 959

Styliści Porsche 959 zadbali o jego wyjątkowy wygląd. Porsche 959 to pojazd, który zapoczątkował nowy trend w projektowaniu samochodów. Jego design jest jednym z najbardziej innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie w historii motoryzacji.

Samochód ma długie i szerokie nadwozie, które w połączeniu z szerokim rozstawem osi tworzy niezwykle aerodynamiczną i dynamiczną sylwetkę. Karoseria Porsche 959 jest wykonana z włókna węglowego i aluminium, co pozwala na uzyskanie lepszych rezultatów w zakresie stabilności i minimalizacji masy całkowitej pojazdu.

Porsche 959 to samochód, który wyróżnia się na tle innych, a jego innowacyjny design sprawia, że jest on prawdziwym unikatem. Co więcej, model ten pozostaje do dziś symbolem nowoczesnego i niesamowicie zaawansowanego technologicznie samochodu.

Design Porsche 959
Design Porsche 959 / Unsplash

Ekskluzywność i rzadkość modelu Porsche 959

Porsche 959 jest niezwykle cenionym i ekskluzywnym samochodem, który jest wyjątkowo rzadki. Produkcja modelu została ograniczona do 337 egzemplarzy, co czyni go jednym z najbardziej pożądanych samochodów na świecie.

Wyprodukowane egzemplarze Porsche 959 są dziś bardzo cenne i cenione. Samochody te są często sprzedawane na aukcjach za astronomiczne sumy, a ich wartość stale rośnie. Dziś Porsche 959 to ekskluzywny i rzadko spotykany samochód, który z pewnością będzie się cieszyć popularnością wśród entuzjastów motoryzacji.

Porsche 959 – rajd Paryż-Dakar

Porsche 959 to supersamochód, który w połowie lat osiemdziesiątych wprowadził wiele przełomowych rozwiązań technicznych. Jeszcze zanim pierwsze egzemplarze 959 trafiły do klientów, samochód ten odniósł swoje pierwsze międzynarodowe sukcesy w sporcie motorowym.

W styczniu 1986 roku, za kierownicą Porsche 959 o numerze #186, Francuzi René Metge i Dominique Lemoyne wygrali 14-tysięczny rajd z Paryża do Dakaru w Afryce Zachodniej. Wyprzedzili oni Jacky’ego Ickxa i Claude’a Brasseura w drugim fabrycznie przygotowanym 959. Trzeci samochód, będący „latającym samochodem serwisowym”, prowadzony przez menedżera projektu Rolanda Kussmaula i jego kolegę Wolf-Hendrika Unger jako współkierowcę, zakończył rajd na szóstej pozycji. Podobnie jak jego produkcyjny odpowiednik, 959 Paris-Dakar napędzany jest chłodzonym powietrzem/wodą silnikiem bokser z sekwencyjnymi podwójnymi turbosprężarkami. Z powodu niskiej jakości paliwa, Porsche zmniejszyło moc sześciocylindrowej jednostki do 400 KM. Zaawansowany, elektrohydraulicznie sterowany środkowy dyferencjał rozdziela moment obrotowy między przednią a tylną oś. Podobnie jak zwycięski w 1984 roku 911 4×4, 959 Paris Dakar posiada wzmocnione zawieszenie z podwójnymi amortyzatorami na przedniej osi.

Sześciobiegowa skrzynia biegów pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 210 km/h. Nadwozie z włókna węglowego i wzmocnione włóknem szklanym przyczynia się do stosunkowo niskiej masy pojazdu wynoszącej 1 260 kilogramów.

Porsche 959 a Ferrari F40

Porsche 959 i Ferrari F40 to dwa ikoniczne superauta lat 80., które zdefiniowały to, czym jest prawdziwy samochód sportowy w tamtym okresie. Porsche 959, wprowadzone na rynek w 1986 roku, jak już wspominaliśmy było technologicznym majstersztykiem, przewidującym przyszłość modelu 911 z turbodoładowaniem i napędem na wszystkie koła. Jego 2,9-litrowy silnik bokser był chłodzony wodą i wyposażony w dwie sekwencyjne turbosprężarki, osiągając moc 444 KM. Dzięki zaawansowanemu systemowi napędu na wszystkie koła, Porsche 959 radziło sobie w każdych warunkach pogodowych.

Z kolei Ferrari F40, choć pojawiło się na rynku nieco później, było pierwszym seryjnie produkowanym samochodem, który przekroczył barierę 200 mph. Jego 2,9-litrowy silnik V8 z czterema zaworami na cylinder i dwoma turbosprężarkami dostarczał niesamowitych wrażeń podczas jazdy. F40 było bardziej surowe w porównaniu z 959, skupiając się na czystej mocy i emocjach z jazdy, bez zbędnych dodatków.

Oba te samochody były przedmiotem wielu dyskusji i porównań wśród entuzjastów motoryzacji. W jednym z popularnych gier komputerowych z 1989 roku, „The Duel: Test Drive II”, gracze mieli trudny wybór pomiędzy Porsche 959 a Ferrari F40. Oba te samochody były również przedmiotem aukcji na platformie Bring a Trailer, gdzie F40 osiągnęło cenę 1,7 miliona dolarów, podczas gdy 959 osiągnęło 1,3 miliona dolarów.

Podsumowując, zarówno Porsche 959, jak i Ferrari F40 są uważane za legendy motoryzacji i choć każdy z nich ma swoje unikalne cechy i zalety, wybór między nimi zależy od indywidualnych preferencji i tego, czego szuka się w superaucie.

Ceny Porsche 959 – ile zapłacimy za używanego klasyka?

Porsche 959 to samochód, który zyskał ogromną wartość kolekcjonerską, nie tylko ze względu na swoje przełomowe osiągi i innowacyjność w latach 80., ale także z powodu jego unikalnej historii i ograniczonej produkcji. Pierwszy klient, który zamówił ten model w 1985 roku, otrzymał go dopiero dwa lata później, co świadczy o ogromnym zainteresowaniu tym modelem. Na rynku wtórnym pojawiają się jedynie nieliczne egzemplarze, co sprawia, że ich ceny są bardzo wysokie.

Chociaż konkretna cena Porsche 959 na rynku wtórnym może się różnić w zależności od stanu samochodu, jego historii oraz rzadkości wersji, warto zwrócić uwagę na aukcje oraz specjalistyczne serwisy sprzedaży samochodów kolekcjonerskich, aby uzyskać dokładne informacje na temat aktualnych cen.

Rozważania o miejscu Porsche 959 w świecie supersamochodów

Porsche 959 to jeden z najbardziej znanych i docenianych supersamochodów w historii. To samochód, który był przełomem technologicznym w branży motoryzacyjnej i ustanowił nowe standardy w projektowaniu pojazdów. Dzięki swojej wyjątkowej konstrukcji i nowatorskim rozwiązaniom technicznym, Porsche 959 stał się ikoną motoryzacji i jednym z najbardziej pożądanych supersamochodów.

Porsche 959 był pierwszym samochodem wyposażonym w system all-wheel drive z pełnym zakresem kontroli napędu na oś. Samochód posiadał również trzy tryby jazdy (sportowy, terenowy i komfortowy) oraz system zawieszenia hydropneumatycznego, który automatycznie dostosowywał się do warunków drogowych.

Kolejnymi innowacjami, które wprowadził Porsche 959 to system kontroli trakcji i system sterowania elektronicznego, dzięki któremu samochód miał znacznie lepsze osiągi niż inne samochody tego okresu. Co więcej, samochód był wyposażony w inteligentny system hamulcowy oraz system ABS, co czyni go jednym z najbardziej bezpiecznych supersamochodów w historii.

Porsche 959 nie tylko przyczyniło się do rewolucji technologicznej w branży motoryzacyjnej, ale także stało się symbolem prestiżu i ekskluzywności. Dzięki swojej wyrazistej stylistyce i niezawodności oraz wybitnym osiągom, Porsche 959 zasługuje na miano jednego z najbardziej ikonicznych supersamochodów w historii motoryzacji.

Podsumowanie

Porsche 959 to prawdziwy kamień milowy w historii motoryzacji i przykład tego jak technologia może wpłynąć na osiągi samochodu. Auto było wyposażone w system kontroli trakcji, system 4-różnicowy, napęd na cztery koła i turbodoładowanie silnika, co sprawiało, że był on wyjątkowo szybki i zwrotny. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, auto może do dziś konkurować z najnowszymi modelami samochodów sportowych.

Porsche 959 to wyjątkowe auto, które dzięki swojemu unikalnemu designowi, innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym i niskiej produkcji stało się ikoną motoryzacji, która zapisała się w historii. Wyprodukowane zostało zaledwie 337 egzemplarzy tego modelu, co czyni go jednym z najbardziej ekskluzywnych samochodów na świecie.

Porsche 959 – Najczęściej zadawane pytania

Ile kosztuje Porsche 959?

Za nowe Porsche 959 w latach jego premiery, trzeba było zapłacić około 225 000 dolarów, co na ówczesne lata było nieporównywalną sumą, do obecnie sprzedawanych pojazdów w tej cenie.

Ile wyprodukowano Porsche 959?

Zbudowano 292 egzemplarzy modelu Porsche 959.

Co jest Porsche 959?

Porsche 959 to ekskluzywny supersamochód, który zapoczątkował nowy trend w projektowaniu pojazdów. Wyprodukowane zostało zaledwie 337 egzemplarzy tego modelu, co sprawia, że jest on rzadko spotykany. Porsche 959 było pierwszym samochodem wyposażonym w zaawansowaną technologię, taką jak sterowanie elektroniczne, napęd na wszystkie koła, system ABS i zmodyfikowany silnik Boxer. Ten supersamochód osiągał rekordowe prędkości i wyróżniał się unikalnym designem. Dlatego Porsche 959 jest uważane za jeden z najbardziej innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie samochodów w historii motoryzacji.

Kiedy był wprowadzony model Porsche 959?

Model Porsche 959 został wprowadzony do produkcji w 1986 roku. Był to pierwszy supersamochód produkowany seryjnie, który wyposażono w zaawansowane technologicznie funkcje, takie jak system napędu na cztery koła czy system wspomaganego sterowania. Model Porsche 959 cechował się wyjątkowym designem oraz rekordowymi osiągami, co czyniło go jednym z najbardziej pożądanych samochodów na rynku. Wyprodukowano zaledwie 337 egzemplarzy tego modelu, co sprawia, że Porsche 959 stało się ekskluzywnym i rzadko spotykanym pojazdem.

Jakie są główne cechy modelu Porsche 959?

Model Porsche 959 to supersamochód produkowany przez niemiecką markę Porsche w latach 80-tych. Jego złożony system napędowy składał się z dwóch silników o łącznej mocy 450 KM, które pozwoliły na uzyskanie rekordowych wyników przyśpieszenia i prędkości. Ten samochód był samochodem o wyjątkowym designie, łączącym styl sportowy i luksusowy. Był też jednym z pierwszych samochodów na świecie, który został wyposażony w system aktywnego zawieszenia. Wyprodukowane zostało zaledwie 337 egzemplarzy tego modelu, co czyni go ekskluzywnym i rzadko spotykanym pojazdem.

Jaki był najszybszy czas na Nurburgringu z udziałem Porsche 959?

Porsche 959 ustanowiło rekordowe osiągi, biorąc udział w wyścigu na Nurburgringu. Ten supersamochód z przyszłością uzyskał czas okrążenia 6 minut i 57 sekund – dzięki innowacyjnym technologiom stosowanym w tym pojeździe. Był to najszybszy czas w historii jak do tej pory. Zarówno jego wyjątkowy design, jak i zaawansowane technologicznie elementy, w połączeniu z ekskluzywnością i rzadkością modelu, czynią go prawdziwym kolekcjonerskim skarbem.

Jakie są właściwości designu Porsche 959?

Design Porsche 959 to połączenie nowoczesnej technologii, aerodynamiki i stylowego wyglądu. Został on zaprojektowany przez Harmuta Bottla, który zainspirował się wcześniejszym modelem Porsche 911. Ten supersamochód charakteryzuje się wyraźnymi liniami, ostre kształty i smukłym profilem. Skoncentrowano się przy jego projektowaniu na aerodynamice, dzięki czemu osiągnięto rekordowe osiągi. Jego szczególny design sprawił, że stał się on jednym z najbardziej ekskluzywnych modeli samochodów w historii motoryzacji. Zostało wyprodukowanych zaledwie 337 egzemplarzy Porsche 959, co czyni go rzadko spotykanym pojazdem.

Dlaczego Porsche 959 jest tak ekskluzywne i drogie?

Porsche 959 to jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie samochodów w historii motoryzacji. Jego wyjątkowy design, rekordowe osiągi i wysokie parametry techniczne przyczyniły się do tego, że stał się on jednym z najbardziej ekskluzywnych i rzadko spotykanych supersamochodów. Wszystkie egzemplarze Porsche 959 zostały wyprodukowane w bardzo ograniczonej ilości, co sprawia, że jest to kolekcjonerski przedmiot.

Jaki wpływ miał Porsche 959 na rynek supersamochodów?

Porsche 959 ma ważne miejsce w historii supersamochodów. Jego zaawansowane technologie i innowacje, w tym zastosowanie stałego napędu na cztery koła, wyjątkowy design i rekordowe osiągi sprawiły, że stał się on jednym z najbardziej znanych i szanowanych supersamochodów. Wyprodukowanie zaledwie 337 egzemplarzy tego modelu czyni go ekskluzywnym i rzadko spotykanym pojazdem, co czyni go pożądanym przedmiotem kolekcjonerskim.

Gdzie można kupić oryginalne części do Porsche 959?

Oryginalne części do Porsche 959 można znaleźć w wyspecjalizowanych sklepach internetowych, które oferują części zamienne dla pojazdów marki Porsche. Można również poszukać na aukcjach internetowych. Model Porsche 959 jest jednym z najbardziej innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie samochodów w historii motoryzacji, który zapoczątkował nowy trend w projektowaniu pojazdów. Posiada rekordowe osiągi i wyjątkowy design, dzięki czemu stał się ekskluzywnym i rzadko spotykanym pojazdem.

Czy Porsche 959 posiada jakieś wady?

Porsche 959 to supersamochód wyprodukowany w latach 80-tych, który stał się kultowym pojazdem. Jego wyjątkowy design, zaawansowana technologia i rekordowe osiągi sprawiły, że stał się on jednym z najbardziej innowacyjnych i zaawansowanych supersamochodów w historii motoryzacji. Wyprodukowane zostało zaledwie 337 egzemplarzy tego modelu, co sprawiło, że stał się on ekskluzywnym i rzadko spotykanym pojazdem. Mimo, że Porsche 959 posiada wiele zalet, to jednak ma też swoje wady. Wady te obejmują m.in. wysoki poziom hałasu i trudność w uzyskaniu części zamiennych.

Sandra
Sandra
Cześć, nazywam się Sandra Stempniewska. Jako copywriterka i wielka entuzjastka motoryzacji, mam przyjemność prowadzić portal poświęcony samochodom marki VW. Moja pasja do tej niemieckiej ikony motoryzacji zrodziła się z fascynacji ich innowacyjnością, designem oraz niezawodnością, co skłoniło mnie do zgłębiania i dzielenia się wiedzą na temat wszystkich modeli VW – od klasycznych Garbusów, po najnowsze modele elektryczne oraz auta z grupy Volkswagen. Na portalu vwzone.pl znajdziecie rzetelne recenzje, porady dla kierowców, historie modeli oraz najświeższe wiadomości ze świata VW. Moje teksty są owocem dokładnych badań, testów i rozmów z innymi miłośnikami marki, co sprawia, że każdy artykuł jest nie tylko bogaty w informacje, ale też napisany z prawdziwą pasją i zaangażowaniem. Jestem przekonana, że każdy, kto ceni sobie jakość, design i technologię, znajdzie na portalu coś dla siebie. Zapraszam Was do wspólnego odkrywania świata Volkswagenów, gdzie dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem, aby pomóc Wam lepiej poznać te wyjątkowe samochody. Razem zanurzmy się w fascynujący świat VW, pełen historii, innowacji i motoryzacyjnej pasji.

NordVPN Promocja

Najnowsze artykuły
- Reklama -
Podobne artykuły
- Reklama -
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Ads Blocker Detected!!!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam :(   

Uprzejmie prosimy o wsparcie nas poprzez wyłączenie blokad reklam.   

Dziękujemy i życzymy miłej lektury :)

Powered By
Best Wordpress Adblock Detecting Plugin | CHP Adblock