6 C
Polska
poniedziałek, 24 marca, 2025

Porsche 944: Klasyczny sportowy samochód, który przetrwał próbę czasu

Porsche 944: Klasyczny sportowy samochód, który przetrwał próbę czasu
Porsche 944: Klasyczny sportowy samochód, który przetrwał próbę czasu / Unsplash

Wśród ikon motoryzacyjnych, które przetrwały próbę czasu, Porsche 944 zajmuje szczególne miejsce. Ten klasyczny sportowy samochód zaprezentowany po raz pierwszy w latach 80., miał na celu kontynuowanie dziedzictwa słynnego modelu 924, ale szybko stał się symbolem doskonałego połączenia sportowego ducha i codziennej wygody. Jego charakterystyczny wygląd i wyjątkowe osiągi zapewniły mu miejsce w sercach miłośników samochodów na całym świecie.

Historia i ewolucja Porsche 944

Porsche 944 to sportowy samochód produkowany przez niemieckiego producenta Porsche od 1982 do 1991 roku. Jest to model o średnim poziomie, oparty na platformie 924, dostępny w wersji coupé lub kabriolet.

Historia Porsche 944 rozpoczyna się pod koniec lat 70., kiedy to model 911 wyglądał na przestarzały. Rozwiązaniem było wprowadzenie nowej serii samochodów z silnikiem z przodu i chłodzeniem cieczą, które miały być sprzedawane równocześnie: Porsche 924 i 928.

Model 928 był flagowym grand tourerem marki z silnikiem V-8 zaprojektowanym w domu, podczas gdy 924 miał zastąpić starzejący się 914 jako sportowy samochód Porsche na wejściowym poziomie. Plan ten okazał się skuteczny: sprzedaż była silna, zwłaszcza dla 924, ale purystów Porsche niezadowalał brak mocy i prestiżu 924 z silnikiem czterocylindrowym pochodzącym od Audi. Rozwiązaniem było ewolucja 924 w 944 na rok modelowy 1983.

Model 944 był w końcu prawdziwym Porsche z nowym silnikiem czterocylindrowym o pojemności 2,5 litra, chłodzonym cieczą, który był zaprojektowany jako przybliżenie połowy V-8 928. Porsche, rozważając silnik sześciocylindrowy, zdecydowało się licencjonować projekt wału wyważającego od Mitsubishi, aby nadać nieco szorstkiemu czterocylindrowemu silnikowi charakterystykę płynniejszego obrotu.

Porsche 944
Segmentsportowe segmentu C
Typy nadwozia2-drzwiowe coupé
2-drzwiowy roadster
SilnikiR4 2,5 l
R4 2,5 l Turbo
R4 2,7 l
R4 3,0 l
Skrzynia biegów3-biegowa automatyczna
5-biegowa manualna
Napędtylny
Długość4230 mm
Szerokość1735 mm
Wysokość1275 mm
Rozstaw osi2400 mm
Masa własna1982-85: 1180 kg
1985-91: 1330 kg
Liczba miejsc4

Porsche 944 było produkowane w kilku różnych wariantach: 944, 944 S, 944 Turbo, 944 S2, oraz 944 Turbo S. W 1981 roku 944 z wolnossącym silnikiem o pojemności 2,5 litra z 8-zaworową głowicą wytwarzał 163 KM. Przeszedł kilka ewolucji (przez wersję 2,7 l).

Porsche 944 było produkowane w pięciu wersjach, począwszy od 944 przez 944S (1 i 2), 944 Turbo i 944 Turbo S, gdzie wersja 944 była najsłabszą. W 1986 roku wprowadzono model 944 S, który oferował większą wydajność dla swoich klientów.

Porsche 944 jest uważane za jeden z najbardziej niedocenianych sportowych samochodów swojego wieku, z niezrównanym stylem, niemal idealnym rozkładem masy, niezawodnym układem napędowym, miejscem dla czterech osób, dużą przestrzenią bagażową i oczywiście wspaniałymi właściwościami jezdnymi. Dziś Porsche 944 jest jednym z najbardziej przystępnych cenowo sportowych samochodów z lat 80., a dobrze dobrany egzemplarz zapewni właścicielowi wiele lat rozrywki z jazdy, niezależnie od tego, czy jest to 944 Turbo, czy bardziej skromny (ale nadal doskonały) naturalnie aspirowany 2,5 litra.

Porsche 944
ModelPorsche 944Porsche 944Porsche 944Porsche 944Porsche 944 SPorsche 944 S2
Silnikczterocylindrowy rzędowyczterocylindrowy rzędowyczterocylindrowy rzędowyczterocylindrowy rzędowyczterocylindrowy rzędowyczterocylindrowy rzędowy
Pojemność2479 cm³2681 cm³2479 cm³2990 cm³2479 cm³2681 cm³
Średnica x skok100,0 × 78,9 mm104,0 × 78,9 mm100,0 × 78,9 mm104,0 × 88,0 mm100,0 × 78,9 mm104,0 × 78,9 mm
Moc maksymalna120 kW (163 KM) przy 5800 obr./min110 kW (150 KM) przy 6000 obr./min118 kW (160 KM) przy 5800 obr./min121 kW (165 KM) przy 5800 obr./min140 kW (190 KM) przy 6000 obr./min155 kW (211 KM) przy 5800 obr./min
Moment obrotowy przy obr./min205 Nm przy 3000 obr./min195 Nm przy 3000 obr./min210 Nm przy 4500 obr./min225 Nm przy 4200 obr./min230 Nm przy 4300 obr./min280 Nm przy 4000 obr./min
Stopień sprężania10,6 : 19,7 : 110,2 : 110,9 : 110,2 : 1
Układ rozrządujeden wałek rozrządudwa wałki rozrządudwa wałki rozrządudwa wałki rozrządudwa wałki rozrządudwa wałki rozrządu
Chłodzeniesilnik chłodzony ciecząsilnik chłodzony ciecząsilnik chłodzony ciecząsilnik chłodzony ciecząsilnik chłodzony ciecząsilnik chłodzony cieczą
Skrzynia biegów5-biegowa ręczna lub 3-biegowa automatyczna, napęd tylny5-biegowa ręczna, napęd tylny5-biegowa ręczna, napęd tylny5-biegowa ręczna, napęd tylny5-biegowa ręczna, napęd tylny5-biegowa ręczna, napęd tylny
Nadwoziekaroseria samonośna stalowakaroseria samonośna stalowakaroseria samonośna stalowakaroseria samonośna stalowakaroseria samonośna stalowakaroseria samonośna stalowa
Rozstaw kół przód/tył1477/1451 mm1477/1451 mm1477/1451 mm1477/1451 mm1477/1451 mm1477/1451 mm
Rozstaw osi2400 mm2400 mm2400 mm2400 mm2400 mm2400 mm
Masa1180 kg (od 1986: 1210 kg)1210 kg (od 1987: 1240 kg)1260 kg1290 kg1280 kg1310 kg (od 1990: 1340 kg)

Modele Porsche 944

Produkcja Porsche 944 zakończyła się w 1991 roku, a jego następcą stał się model Porsche 968. Model Porsche 944 przyniósł firmie Porsche wielki sukces. Wytwarzano kilka wariantów: 944, 944 S (Super), 944 Turbo, 944 S2 i 944 Turbo S. W trakcie produkcji ten model był również dostępny w wersji „kabriolet”.

Modele Porsche 944
Modele Porsche 944 / Unsplash

Porsche 944 Turbo (951)

Porsche 944 Turbo, znane również jako 951, jest jednym z najbardziej znanych modeli w linii 944. Jest napędzane przez silnik o pojemności 2,5 litra z turbodoładowaniem, który generuje moc 220 KM. Jest to znaczne zwiększenie mocy w porównaniu do standardowego modelu 944, który generuje 163 KM. Model Turbo jest również wyposażony w ulepszone zawieszenie, hamulce i aerodynamikę, co czyni go bardziej sportowym i lepiej dostosowanym do jazdy na torze.

Porsche 944 Turbo S

Porsche 944 Turbo S to jeszcze bardziej ulepszona wersja modelu Turbo. Jest napędzany przez ten sam silnik co Turbo, ale z dodatkowym wzmacniaczem mocy, co zwiększa moc do 250 KM. Model Turbo S wprowadził również kilka innych ulepszeń, takich jak ulepszony układ wydechowy, lepsze hamulce i zawieszenie. Niestety, nie udało mi się znaleźć szczegółowych specyfikacji dla tego modelu.

Porsche 944 Turbo S
ModelPojemność silnikaSkok tłokaŚrednica tłokaStopień sprężaniaMoc max. według SAEMoment obrotowyObroty maksymalneMax. ciśnienie doładowania
944 Turbo S2479 cm³78,9 mm100 mm8,0:1250 KM338 Nm6500 ± 200,82 bar

Porsche 944 S

Porsche 944 S to ulepszona wersja standardowego modelu 944. Jest napędzany przez silnik o pojemności 2,5 litra, ale z czterema zaworami na cylinder, co zwiększa moc do 190 KM. Model S wprowadził również kilka innych ulepszeń, takich jak ulepszony układ wydechowy i lepsze hamulce.

Porsche 944 Turbo S Cabriolet

Porsche 944 Turbo S Cabriolet to wersja kabriolet modelu Turbo S. Jest napędzany przez ten sam silnik co Turbo S, ale z dodatkowym wzmacniaczem mocy, co zwiększa moc do 250 KM. Model Turbo S Cabriolet wprowadził również kilka innych ulepszeń, takich jak ulepszony układ wydechowy, lepsze hamulce i zawieszenie. Niestety, nie udało mi się znaleźć szczegółowych specyfikacji dla tego modelu.

Pomimo braku niektórych szczegółów, wszystkie modele Porsche 944 są znane z doskonałych osiągów, precyzyjnego prowadzenia i klasycznego stylu Porsche.

Porsche 944
Model944944944944944 S944 S2944 Turbo Typ 951944 Turbo Typ 951944 Turbo S Typ 951
Prędkość maksymalna220 km/h218 km/h220 km/h228 km/h240 km/h245 km/h260 km/h260 km/h260 km/h
Przyspieszenie 0 – 100 km/h8,4 s8,5 s8,4 s8,2 s7,9 s6,8 s6,3 s5,9 s6,3 s

Techniczne aspekty Porsche 944

Porsche 944 było wyposażone w cztery różne silniki. Modele podstawowe, 944S i 944S2 były wyposażone w naturalnie aspirowane silniki rzędowe o pojemności 2,5L, 2,7L lub 3,0L. Model 944 Turbo używał doładowanej wersji silnika 2,5L. Mimo upływu czasu, Porsche 944 jest nadal cenione za swoją niezawodność, o ile jest odpowiednio konserwowane. Jednak, jak w przypadku każdego samochodu, z wiekiem mogą pojawić się pewne problemy. Najczęściej wymieniane są: awaria paska rozrządu, awaria napinacza łańcucha rozrządu, awaria przekaźnika DME, awaria pompy wody oraz awaria okablowania tempomatu.

Sandra
Sandra
Cześć, nazywam się Sandra Stempniewska. Jako copywriterka i wielka entuzjastka motoryzacji, mam przyjemność prowadzić portal poświęcony samochodom marki VW. Moja pasja do tej niemieckiej ikony motoryzacji zrodziła się z fascynacji ich innowacyjnością, designem oraz niezawodnością, co skłoniło mnie do zgłębiania i dzielenia się wiedzą na temat wszystkich modeli VW – od klasycznych Garbusów, po najnowsze modele elektryczne oraz auta z grupy Volkswagen. Na portalu vwzone.pl znajdziecie rzetelne recenzje, porady dla kierowców, historie modeli oraz najświeższe wiadomości ze świata VW. Moje teksty są owocem dokładnych badań, testów i rozmów z innymi miłośnikami marki, co sprawia, że każdy artykuł jest nie tylko bogaty w informacje, ale też napisany z prawdziwą pasją i zaangażowaniem. Jestem przekonana, że każdy, kto ceni sobie jakość, design i technologię, znajdzie na portalu coś dla siebie. Zapraszam Was do wspólnego odkrywania świata Volkswagenów, gdzie dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem, aby pomóc Wam lepiej poznać te wyjątkowe samochody. Razem zanurzmy się w fascynujący świat VW, pełen historii, innowacji i motoryzacyjnej pasji.
Najnowsze artykuły
- Reklama -
Podobne artykuły
- Reklama -