
Wśród ikon motoryzacyjnych, które przetrwały próbę czasu, Porsche 944 zajmuje szczególne miejsce. Ten klasyczny sportowy samochód zaprezentowany po raz pierwszy w latach 80., miał na celu kontynuowanie dziedzictwa słynnego modelu 924, ale szybko stał się symbolem doskonałego połączenia sportowego ducha i codziennej wygody. Jego charakterystyczny wygląd i wyjątkowe osiągi zapewniły mu miejsce w sercach miłośników samochodów na całym świecie.
Historia i ewolucja Porsche 944
Porsche 944 to sportowy samochód produkowany przez niemieckiego producenta Porsche od 1982 do 1991 roku. Jest to model o średnim poziomie, oparty na platformie 924, dostępny w wersji coupé lub kabriolet.
Historia Porsche 944 rozpoczyna się pod koniec lat 70., kiedy to model 911 wyglądał na przestarzały. Rozwiązaniem było wprowadzenie nowej serii samochodów z silnikiem z przodu i chłodzeniem cieczą, które miały być sprzedawane równocześnie: Porsche 924 i 928.
Model 928 był flagowym grand tourerem marki z silnikiem V-8 zaprojektowanym w domu, podczas gdy 924 miał zastąpić starzejący się 914 jako sportowy samochód Porsche na wejściowym poziomie. Plan ten okazał się skuteczny: sprzedaż była silna, zwłaszcza dla 924, ale purystów Porsche niezadowalał brak mocy i prestiżu 924 z silnikiem czterocylindrowym pochodzącym od Audi. Rozwiązaniem było ewolucja 924 w 944 na rok modelowy 1983.
Model 944 był w końcu prawdziwym Porsche z nowym silnikiem czterocylindrowym o pojemności 2,5 litra, chłodzonym cieczą, który był zaprojektowany jako przybliżenie połowy V-8 928. Porsche, rozważając silnik sześciocylindrowy, zdecydowało się licencjonować projekt wału wyważającego od Mitsubishi, aby nadać nieco szorstkiemu czterocylindrowemu silnikowi charakterystykę płynniejszego obrotu.
Segment | sportowe segmentu C |
---|---|
Typy nadwozia | 2-drzwiowe coupé 2-drzwiowy roadster |
Silniki | R4 2,5 l R4 2,5 l Turbo R4 2,7 l R4 3,0 l |
Skrzynia biegów | 3-biegowa automatyczna 5-biegowa manualna |
Napęd | tylny |
Długość | 4230 mm |
Szerokość | 1735 mm |
Wysokość | 1275 mm |
Rozstaw osi | 2400 mm |
Masa własna | 1982-85: 1180 kg 1985-91: 1330 kg |
Liczba miejsc | 4 |
Porsche 944 było produkowane w kilku różnych wariantach: 944, 944 S, 944 Turbo, 944 S2, oraz 944 Turbo S. W 1981 roku 944 z wolnossącym silnikiem o pojemności 2,5 litra z 8-zaworową głowicą wytwarzał 163 KM. Przeszedł kilka ewolucji (przez wersję 2,7 l).
Porsche 944 było produkowane w pięciu wersjach, począwszy od 944 przez 944S (1 i 2), 944 Turbo i 944 Turbo S, gdzie wersja 944 była najsłabszą. W 1986 roku wprowadzono model 944 S, który oferował większą wydajność dla swoich klientów.
Porsche 944 jest uważane za jeden z najbardziej niedocenianych sportowych samochodów swojego wieku, z niezrównanym stylem, niemal idealnym rozkładem masy, niezawodnym układem napędowym, miejscem dla czterech osób, dużą przestrzenią bagażową i oczywiście wspaniałymi właściwościami jezdnymi. Dziś Porsche 944 jest jednym z najbardziej przystępnych cenowo sportowych samochodów z lat 80., a dobrze dobrany egzemplarz zapewni właścicielowi wiele lat rozrywki z jazdy, niezależnie od tego, czy jest to 944 Turbo, czy bardziej skromny (ale nadal doskonały) naturalnie aspirowany 2,5 litra.
Model | Porsche 944 | Porsche 944 | Porsche 944 | Porsche 944 | Porsche 944 S | Porsche 944 S2 |
---|---|---|---|---|---|---|
Silnik | czterocylindrowy rzędowy | czterocylindrowy rzędowy | czterocylindrowy rzędowy | czterocylindrowy rzędowy | czterocylindrowy rzędowy | czterocylindrowy rzędowy |
Pojemność | 2479 cm³ | 2681 cm³ | 2479 cm³ | 2990 cm³ | 2479 cm³ | 2681 cm³ |
Średnica x skok | 100,0 × 78,9 mm | 104,0 × 78,9 mm | 100,0 × 78,9 mm | 104,0 × 88,0 mm | 100,0 × 78,9 mm | 104,0 × 78,9 mm |
Moc maksymalna | 120 kW (163 KM) przy 5800 obr./min | 110 kW (150 KM) przy 6000 obr./min | 118 kW (160 KM) przy 5800 obr./min | 121 kW (165 KM) przy 5800 obr./min | 140 kW (190 KM) przy 6000 obr./min | 155 kW (211 KM) przy 5800 obr./min |
Moment obrotowy przy obr./min | 205 Nm przy 3000 obr./min | 195 Nm przy 3000 obr./min | 210 Nm przy 4500 obr./min | 225 Nm przy 4200 obr./min | 230 Nm przy 4300 obr./min | 280 Nm przy 4000 obr./min |
Stopień sprężania | 10,6 : 1 | 9,7 : 1 | 10,2 : 1 | 10,9 : 1 | 10,2 : 1 | – |
Układ rozrządu | jeden wałek rozrządu | dwa wałki rozrządu | dwa wałki rozrządu | dwa wałki rozrządu | dwa wałki rozrządu | dwa wałki rozrządu |
Chłodzenie | silnik chłodzony cieczą | silnik chłodzony cieczą | silnik chłodzony cieczą | silnik chłodzony cieczą | silnik chłodzony cieczą | silnik chłodzony cieczą |
Skrzynia biegów | 5-biegowa ręczna lub 3-biegowa automatyczna, napęd tylny | 5-biegowa ręczna, napęd tylny | 5-biegowa ręczna, napęd tylny | 5-biegowa ręczna, napęd tylny | 5-biegowa ręczna, napęd tylny | 5-biegowa ręczna, napęd tylny |
Nadwozie | karoseria samonośna stalowa | karoseria samonośna stalowa | karoseria samonośna stalowa | karoseria samonośna stalowa | karoseria samonośna stalowa | karoseria samonośna stalowa |
Rozstaw kół przód/tył | 1477/1451 mm | 1477/1451 mm | 1477/1451 mm | 1477/1451 mm | 1477/1451 mm | 1477/1451 mm |
Rozstaw osi | 2400 mm | 2400 mm | 2400 mm | 2400 mm | 2400 mm | 2400 mm |
Masa | 1180 kg (od 1986: 1210 kg) | 1210 kg (od 1987: 1240 kg) | 1260 kg | 1290 kg | 1280 kg | 1310 kg (od 1990: 1340 kg) |
Modele Porsche 944
Produkcja Porsche 944 zakończyła się w 1991 roku, a jego następcą stał się model Porsche 968. Model Porsche 944 przyniósł firmie Porsche wielki sukces. Wytwarzano kilka wariantów: 944, 944 S (Super), 944 Turbo, 944 S2 i 944 Turbo S. W trakcie produkcji ten model był również dostępny w wersji „kabriolet”.

Porsche 944 Turbo (951)
Porsche 944 Turbo, znane również jako 951, jest jednym z najbardziej znanych modeli w linii 944. Jest napędzane przez silnik o pojemności 2,5 litra z turbodoładowaniem, który generuje moc 220 KM. Jest to znaczne zwiększenie mocy w porównaniu do standardowego modelu 944, który generuje 163 KM. Model Turbo jest również wyposażony w ulepszone zawieszenie, hamulce i aerodynamikę, co czyni go bardziej sportowym i lepiej dostosowanym do jazdy na torze.
Porsche 944 Turbo S
Porsche 944 Turbo S to jeszcze bardziej ulepszona wersja modelu Turbo. Jest napędzany przez ten sam silnik co Turbo, ale z dodatkowym wzmacniaczem mocy, co zwiększa moc do 250 KM. Model Turbo S wprowadził również kilka innych ulepszeń, takich jak ulepszony układ wydechowy, lepsze hamulce i zawieszenie. Niestety, nie udało mi się znaleźć szczegółowych specyfikacji dla tego modelu.
Model | Pojemność silnika | Skok tłoka | Średnica tłoka | Stopień sprężania | Moc max. według SAE | Moment obrotowy | Obroty maksymalne | Max. ciśnienie doładowania |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
944 Turbo S | 2479 cm³ | 78,9 mm | 100 mm | 8,0:1 | 250 KM | 338 Nm | 6500 ± 20 | 0,82 bar |
Porsche 944 S
Porsche 944 S to ulepszona wersja standardowego modelu 944. Jest napędzany przez silnik o pojemności 2,5 litra, ale z czterema zaworami na cylinder, co zwiększa moc do 190 KM. Model S wprowadził również kilka innych ulepszeń, takich jak ulepszony układ wydechowy i lepsze hamulce.
Porsche 944 Turbo S Cabriolet
Porsche 944 Turbo S Cabriolet to wersja kabriolet modelu Turbo S. Jest napędzany przez ten sam silnik co Turbo S, ale z dodatkowym wzmacniaczem mocy, co zwiększa moc do 250 KM. Model Turbo S Cabriolet wprowadził również kilka innych ulepszeń, takich jak ulepszony układ wydechowy, lepsze hamulce i zawieszenie. Niestety, nie udało mi się znaleźć szczegółowych specyfikacji dla tego modelu.
Pomimo braku niektórych szczegółów, wszystkie modele Porsche 944 są znane z doskonałych osiągów, precyzyjnego prowadzenia i klasycznego stylu Porsche.
Model | 944 | 944 | 944 | 944 | 944 S | 944 S2 | 944 Turbo Typ 951 | 944 Turbo Typ 951 | 944 Turbo S Typ 951 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Prędkość maksymalna | 220 km/h | 218 km/h | 220 km/h | 228 km/h | 240 km/h | 245 km/h | 260 km/h | 260 km/h | 260 km/h |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h | 8,4 s | 8,5 s | 8,4 s | 8,2 s | 7,9 s | 6,8 s | 6,3 s | 5,9 s | 6,3 s |
Techniczne aspekty Porsche 944
Porsche 944 było wyposażone w cztery różne silniki. Modele podstawowe, 944S i 944S2 były wyposażone w naturalnie aspirowane silniki rzędowe o pojemności 2,5L, 2,7L lub 3,0L. Model 944 Turbo używał doładowanej wersji silnika 2,5L. Mimo upływu czasu, Porsche 944 jest nadal cenione za swoją niezawodność, o ile jest odpowiednio konserwowane. Jednak, jak w przypadku każdego samochodu, z wiekiem mogą pojawić się pewne problemy. Najczęściej wymieniane są: awaria paska rozrządu, awaria napinacza łańcucha rozrządu, awaria przekaźnika DME, awaria pompy wody oraz awaria okablowania tempomatu.