Porsche 356, samochód, który zdefiniował markę Porsche i zapoczątkował erę sportowych samochodów. Od pierwszego modelu w 1948 roku do ostatniego wyprodukowanego egzemplarza, ta ikona motoryzacji nadal inspiruje miłośników na całym świecie. W tym artykule przyjrzymy się historii tego modelu, jego silnikom i tym, co uczyniło go tak wyjątkowym.
Porsche 356 – historia modelu
Porsche 356 to model, który miał znaczący wpływ na historię motoryzacji i marki Porsche. Oto bardziej szczegółowy opis historii tego wyjątkowego modelu:
Początki
Porsche 356 narodziło się z umysłów Ferdinanda Porsche i jego syna „Ferry” Porsche. Historia tego modelu sięga czasów przed II wojną światową, kiedy Ferdinand Porsche był zaangażowany w rozwój pierwszych pojazdów hybrydowych i wyścigowych samochodów, takich jak Mercedes SSK i Auto Union Grand Prix.
Pierwsze Kroki
Pierwszy model 356 został wprowadzony w 1948 roku i szybko zyskał uznanie za doskonałą jakość wykonania i wyjątkowe właściwości jezdne. Historia Porsche zaczęła się właśnie od tego modelu, a jego istnienie wiązało się z Adolfem Hitlerem i Volkswagenem Garbusem.
Ewolucja Modelu
Model 356 ewoluował przez 17 lat życia, przechodząc przez cztery różne serie: pre-A, A, B i C. Były różne wersje nadwozia, takie jak coupé, kabriolet, Speedster, Hardtop i Roadster. Produkowany był od 1948 do 1965 roku w Niemczech, w Stuttgarcie.
Techniczne Aspekty
Porsche 356 było wyposażone w silniki B4 o pojemności od 1100 cm³ do 2000 cm³, 4-biegową skrzynię biegów i napęd na tylne koła. Długość wynosiła 3962 mm, szerokość 1651 mm, a wysokość 1219 mm.
Powiązania z Volkswagenem
Wszystko zaczęło się od Volkswagena Type 1, którego pomysłodawcami byli Ferdynand Porsche i Erwin Komenda. Małe i niedrogie auto, które miało zmotoryzować niemieckie społeczeństwo, było strzałem w dziesiątkę także dla Porsche.
Związki z II Wojną Światową
Przed wybuchem wojny, Porsche przygotowywało wyczynowe auto oznaczone Type 64 do wyścigu Berlin – Rzym, który ostatecznie nie odbył się. Samochód bazował na mechanice KdF-a, czyli późniejszego Garbusa.
Amerykański Sen
W USA, amerykański importer Max Hoffmann przekonał Porsche do stworzenia niedrogiego, skromnie wyposażonego pojazdu. Tak powstał model 356 1500 Speedster, który kosztował zaledwie 3000 dolarów. Był to również samochód, którym jeździł James Dean, zanim zmienił go na Porsche 550.
Dziedzictwo
Porsche 356 jest uważane za pierwszy masowo produkowany samochód sportowy firmy Porsche i pozostaje jednym z najbardziej legendarnych pojazdów w historii motoryzacji.
W ten sposób Porsche 356 zyskało swoje miejsce w historii jako ikona designu i inżynierii, wpływając na rozwój samochodów sportowych na całym świecie.
Porsche 356 – silniki
Silniki Porsche 356 były równie wyjątkowe jak samochód. Choć układ napędowy opierał się na Volkswagenie, większość podobieństw kończyła się na tym punkcie. Silniki były wydajniejsze i dostosowane do sportowej jazdy. Wersje wyposażone w silnik „Carrera” 4-cam były siłą w wyścigach samochodów sportowyc. Wśród dostępnych silników znalazły się jednostki B4 o pojemności od 1100 cm³ do 2000 cm³. Były one sprzężone z 4-biegową skrzynią manualną, co dawało Porsche 356 wyjątkową dynamikę i osiągi.
Dane techniczne
Typy nadwozia | 2-drzwiowe coupé |
---|---|
2-drzwiowy kabriolet | |
2-drzwiowy roadster | |
Silniki | B4 1100 cm³ – 2000 cm³ |
Skrzynia biegów | 4-biegowa manualna |
Napęd | tylny |
Długość | 3962 mm |
Szerokość | 1651 mm |
Wysokość | 1219 mm |
Rozstaw osi | 2108 mm |
Masa własna | 934 kg |
Porsche 356 – wszystkie wersje
Porsche 356 to legendarny samochód sportowy, który był produkowany przez niemiecką firmę Porsche w latach 1948-1965. Warianty, w jakich Porsche 356 występowało, są następujące:
- 2-drzwiowe coupé: Klasyczna, zamknięta wersja nadwozia, która oferowała sportowy wygląd i wydajność.
- 2-drzwiowy kabriolet: Otwarta wersja nadwozia, która pozwalała na jazdę z opuszczonym dachem, zapewniając wyjątkowe wrażenia z jazdy.
- 2-drzwiowy roadster: Lżejsza i bardziej sportowa wersja kabrioletu, skierowana do entuzjastów sportowej jazdy.
- Wersja z gąsienicami: W ramach specjalnej ekspedycji, Porsche 356 zostało przerobione, aby sprostać warunkom panującym na biegunie południowym. Tylne koła zostały zastąpione potężnymi gąsienicami, a do przednich piast przymocowano specjalne urządzenia.
- Porsche 356B Abarth: Specjalna wersja wyścigowa, która brała udział w wyścigach, takich jak Le Mans w 1962 roku.
Warto również zauważyć, że Porsche 356 było dostępne w różnych wariantach silnikowych, począwszy od B4 1100 cm³ do 2000 cm³, co pozwalało na dostosowanie wydajności do indywidualnych preferencji kierowcy.
Wszystkie te warianty nadwozia i silników sprawiły, że Porsche 356 stało się nie tylko ikoną motoryzacji, ale także symbolem innowacji i różnorodności w świecie sportowych samochodów.