3.8 C
Polska
czwartek, 15 maja, 2025

Nowe modele, przejrzysta strategia: Zarząd Audi z optymizmem spogląda w przyszłość po trudnym pierwszym kwartale

Ingolstadt/Neckarsulm, 7 maja 2024 r. Rok 2024 stawia przed Grupą Audi szereg wyzwań. Problematyczne warunki rynkowe i ograniczenia w dostępności komponentów, zwłaszcza silników V6 i V8, znacząco wpłynęły na spadek zysku operacyjnego w pierwszym kwartale. Firma jest także zaangażowana w liczne projekty wprowadzania nowych produktów. Przychody za pierwszy kwartał osiągnęły poziom 13,7 mld euro, a zysk operacyjny wyniósł 466 mln euro. Marża operacyjna osiągnęła poziom 3,4 proc. W pierwszym kwartale Brand Group Progressive dostarczyła klientom 402 048 samochodów, co stanowi spadek o 4,7 proc. Jednocześnie, zapotrzebowanie na modele w pełni elektryczne wzrosło o 3 proc. Na rynku chińskim Audi zanotowało wzrost sprzedaży o 13,7 proc., dostarczając 156 082 pojazdy.

„Zgodnie z oczekiwaniami, rok 2024 będzie dla nas rokiem przejściowym” – powiedział dyrektor finansowy Audi Jürgen Rittersberger. „Widać to szczególnie w pierwszym kwartale, który charakteryzował się między innymi napiętą sytuacją podażową. Co więcej, inicjatywy modelowe, takie jak ta, którą Audi obecnie wprowadza, zawsze wiążą się z wysokimi wstępnymi wydatkami na początku. Realizujemy jednak jasny plan i wdrożyliśmy wiele środków w ramach naszego Performance Program 14, które wejdą w życie w ciągu roku i pomogą nam osiągnąć nasze cele finansowe na ten rok “. Część Performance Program 14 obejmuje wzmocnienie organizacji linii produktów, optymalizację globalnej sieci produkcyjnej i zwiększenie elastyczności produkcji. Audi zmniejsza złożoność – bez poświęcania jakości lub atrybutów związanych z klientem. 

„Nadal zwiększamy tempo naszej ofensywy produktowej” – powiedział Gernot Döllner, prezes zarządu AUDI AG. „Po światowym debiucie Audi Q6 e-tron i Audi Q6L e-tron, które właśnie zostało zaprezentowane w Pekinie i zostało opracowane specjalnie na rynek chiński, latem tego roku pojawi się kolejny w pełni elektryczny model w postaci A6 e-tron. Wraz z nową generacją A5 i Q5, w drugiej połowie roku wprowadzimy również nasze pierwsze modele oparte na platformie Premium Combustion (PPC). Ta transformacja będzie dla nas wyzwaniem. Dzięki naszemu silnemu zespołowi, bardzo atrakcyjnym nowym modelom i jasnemu planowi zwiększenia prędkości, jesteśmy przygotowani na przyszłość. Kształtujemy transformację z pozycji siły”. 

Dostawy do klientów

W pierwszym kwartale roku Audi, Bentley i Lamborghini dostarczyły 402 048 pojazdów dla Brand Group Progressive (1. kwartał 2023: 421 824). Spadek o 4,7 proc. rok do roku był spowodowany głównie trudną sytuacją rynkową i podażową. Do tego doszło 12 394 motocykli marki Ducati (1. kwartał 2023: 14 769). Marka Audi przekazała klientom 396 912 pojazdów (1. kwartał 2023: 415 684). Dostawy modeli w pełni elektrycznych wzrosły o 3 proc. do 35 630 pojazdów (Q1 2023: 34 584). 

Przegląd regionów

W Europie marka Audi dostarczyła w pierwszym kwartale 162 432 pojazdy (Q1 2023: 181 001). Spadek o około 10 proc. był spowodowany głównie intensywną konkurencją w Europie, trudną sytuacją podażową i strajkiem w Meksyku. W końcu Audi Q5 jest również produkowane na rynek europejski w meksykańskiej fabryce. Dostawy pojazdów w pełni elektrycznych były o około 9 proc. niższe niż w tym samym okresie ubiegłego roku. W Niemczech niechęć klientów ujawniła się po zniesieniu premii środowiskowej. Po mocnej końcówce 2023 r., dostawy w Niemczech spadły w pierwszym kwartale do 46 237 pojazdów, w tym 5434 modeli w pełni elektrycznych. 

W USA marka Audi była w stanie znacznie zwiększyć dostawy pojazdów w pełni elektrycznych o około 29 proc. do 5714 modeli w pierwszym kwartale. Jednak ogólna liczba dostaw spadła do 44 226 pojazdów, również z powodu strajku w Meksyku. Audi zamierza nadal zwiększać swoją rentowność w USA, a także udział dostarczanych pojazdów elektrycznych. 

W Chinach marka Audi odnotowała w pierwszym kwartale wzrost dostaw. Łącznie przekazano klientom 155 330 pojazdów (1. kwartał 2023: 136 416), co oznacza wzrost o około 14 proc. Wzrósł również popyt na modele w pełni elektryczne. Audi dostarczyło 4970 modeli elektrycznych – wzrost o około 54 proc. Kolejnym kamieniem milowym w Chinach jest nowe Audi Q6L e-tron. Audi dostosowało model Q6L e-tron specjalnie do chińskiego rynku, z wydłużonym rozstawem osi, większym zasięgiem i uderzającymi detalami stylistycznymi. Co więcej, Q6L e-tron jest pierwszym modelem opartym na nowej platformie Premium Platform Electric (PPE), który będzie produkowany lokalnie – w Chinach, dla Chin – w nowej fabryce w Changchun. 

Przychody

Przychody Grupy Audi spadły od stycznia do marca o 18,7 proc. do 13 725 mln euro (1. kwartał 2023: 16 883 mln euro). Głównymi przyczynami tego były spadająca sprzedaż, opóźnienia logistyczne i trudna sytuacja w zakresie dostaw. Udział przychodów dostosowanych do taksonomii UE wyniósł 14,9 (2023: 14,5) proc. 

Zysk operacyjny i marża operacyjna

Zysk operacyjny Grupy Audi spadł do 466 mln euro (1,816 mln euro w 1. kwartale 2023 r.). Wynikało to głównie z trudnej sytuacji rynkowej i ograniczonej dostępności niektórych modeli, w tym pojazdów z silnikami V6 i V8 oraz Audi Q5 związanego ze strajkiem. W konsekwencji marża operacyjna spadła do 3,4 (Q1 2023: 10,8) proc. 

Wyniki marek

Bentley, Lamborghini i Ducati przyczyniły się do zysków w pierwszym kwartale dzięki solidnym marżom operacyjnym. 

Bentley dostarczył 2506 luksusowych modeli (1. kwartał 2023: 3517), co oznacza spadek o 28,7 proc. Przychody odpowiednio spadły do 688 mln euro (1. kwartał 2023: 882 mln euro). Zysk operacyjny wyniósł 120 mln euro (1. kwartał 2023: 216 mln euro), a marża operacyjna pozostała na przyzwoitym poziomie 17,4 (1. kwartał 2023: 24,4 proc.) proc. 

Dostarczając 2630 pojazdów (1. kwartał 2023: 2623), Lamborghini po raz kolejny nieznacznie przekroczyło wysoki poziom z poprzedniego roku. Przychody wyniosły 691 mln euro (1. kwartał 2023: 728 mln euro) i były niemal na tym samym poziomie co rok wcześniej. Włoska marka osiągnęła zysk operacyjny w wysokości 187 (Q1 2023: 260) mln euro przy wciąż bardzo wysokiej marży operacyjnej na poziomie 27,0 (Q1 2023: 35,7) proc. 

Przy 12 394 dostarczonych motocyklach (Q1 2023: 14 796), Ducati pozostało o 16,2 proc. poniżej wysokiego poziomu z ubiegłego roku, a przychody spadły do 262 (Q1 2023: 323) mln euro. W konsekwencji zysk operacyjny spadł do 27 mln euro (1. kwartał 2023: 58 mln euro), a marża operacyjna osiągnęła 10,5 proc. w porównaniu z 17,8 proc. w tym samym okresie ubiegłego roku. 

Wynik finansowy i zysk po opodatkowaniu

Wynik finansowy Grupy Audi w pierwszym kwartale 2024 r. nieznacznie spadł rok do roku do 515 mln euro (1. kwartał 2023: 544 mln euro). W tym działalność Grupy na rynku chińskim wyniosła 179 mln euro (1. kwartał 2023: 226 mln euro). Jeśli chodzi o zysk po opodatkowaniu, Grupa Audi osiągnęła na koniec pierwszego kwartału 736 (Q1 2023: 1767) mln euro. 

Przepływy pieniężne netto

Ze względu na spadek zysków i negatywne skutki rozwoju kapitału obrotowego, przepływy pieniężne netto spadły do 768 mln euro (1710 mln euro w 1. kwartale 2023 r.). Przepływy pieniężne netto były również obciążone inwestycjami w nowe w pełni elektryczne modele oparte na PPE oraz w nową platformę dla modeli z napędem spalinowym (PPC). 

Prognoza na 2024 r.

Pomimo wyzwań w pierwszych trzech miesiącach roku, Grupa Audi podtrzymuje swoje cele finansowe na rok 2024. Firma spodziewa się poprawy wyników finansowych w ciągu roku – zwłaszcza ze względu na stopniową poprawę dostępności modeli z silnikami V6 i V8. Firma spodziewa się również pozytywnych efektów wprowadzenia na rynek większej liczby modeli w drugiej połowie roku. W ciągu najbliższych dwóch lat Audi odmłodzi i wzmocni swoje portfolio modelowe o ponad 20 nowych modeli. Program Performance 14 również zapewni Audi dodatkowe wsparcie. Firma nadal spodziewa się przychodów w wysokości od 63 do 68 miliardów euro w 2024 roku. Oczekuje się, że marża operacyjna znajdzie się w przedziale od 8 do 10 proc., a przepływy pieniężne netto wyniosą od 2,5 do 3,5 mld euro.

Styczeń-Marzec 2024Styczeń-Marzec 2023
Dostawy marek grupy402 048421 824
Przychody w mln euro13 72516 883
Zysk operacyjny w mln euro4661 816
Marża operacyjna w procentach3,410,8
Przepływy pieniężne netto w mln euro-7681 710
Wynik finansowy w mln euro515544
Zysk po opodatkowaniu w mln euro7361 767
Wybrane kluczowe dane Grupy Audi
Mariusz Brzeziński
Mariusz Brzeziński
Prowadzenie VW to jak płynąć przez życie z elegancją i precyzją. Każdy zakręt, niczym kolejny rozdział, odkrywa przed nami nowe możliwości, a dźwięk silnika śpiewa pieśń o wolności. W tej maszynie, każda podróż staje się bardziej niż przejażdżką; to dialog z drogą, w którym każdy szczegół, od delikatnego dotyku pedału gazu, do pewności, jaką daje mocne uchwycenie kierownicy, tworzy harmonię ruchu. VW, to nie tylko samochód, to towarzysz przygód, który rozumie pasję do odkrywania... Bywam poetą, ale jestem przede wszystkim miłośnikiem szybkiej i dobrej jazdy. Nazywam się Mariusz Brzeziński, a Vwzone.pl to przestrzeń, w której dzielę się swoją pasją do aut z grupy Volkswagen. Z zawodu jestem mechanikiem, dlatego znajdziecie tu wartościowe porady dotyczące serwisu i warsztatu samochodów, ale również wszelkie nowości motoryzacyjne, porady i informacje. Dzięki forum dostępnym na naszej stronie, możecie dzielić się opinią z innymi użytkownikami i dobrze spędzać czas. Z nami będziecie na bieżąco z premierami samochodów, nowinkami motoryzacyjnymi i wszystkim, czego potrzeba do szczęścia we własnym garażu. No to jazda!
Najnowsze artykuły
- Reklama -
Podobne artykuły
- Reklama -