Nieprzyjemny zapach i parowanie szyb, czyli zużyty filtr kabinowy

0
139
Zużyty filtr kabinowy - co robić?
Zużyty filtr kabinowy - co robić?

Obecnie we wszystkich modelach samochodów, w szczególności tych wyposażonych w układ klimatyzacji, umieszczany jest specjalny filtr powietrza – filtr kabinowy inaczej zwany również filtrem przeciwpyłowym.

Zużyty filtr kabinowy - co robić?
Zużyty filtr kabinowy – co robić?

Najczęstszych i głównych objawów świadczących o zużyciu, zapchaniu lub też zawilgoceniu filtra kabinowego jest kilka:

– Wydobywający się z kratek wentylacyjnych nieprzyjemny odór stęchlizny, który dodatkowo wskazywać może na zagrzybienie parownika klimatyzacji.
– Niska wydajność układu wentylacji.
– Częste parowanie szyb w pojeździe.

Dodatkowo w przypadku samochodów posiadających układy wentylacji bez klimatyzacji, brak filtra kabinowego skutkować będzie przedostawaniem się większych zanieczyszczeń (np. kawałki liści) w wdmuchiwanym do pojazdu powietrzu.

A tak właściwie, czym jest filtr przeciwpyłowy?

Jest to rodzaj filtra używanego do obsługi wnętrza pojazdu. Jego zadaniem jest oczyszczanie z zanieczyszczeń wtłaczanego do kabiny samochodu powietrza. Dzięki temu otrzymujemy ochronę przed pyłem, sadzą oraz kurzem. Jeśli natomiast chcemy dodatkowo zabezpieczyć się prze wdychaniem szkodliwych gazów, węglowodorów oraz związków siarki należy zakupić filtr węglowy. Jeśli nie wiecie jaki konkretnie produkt wybrać polecamy przegląd artykułów w internetowych sklepach np. iParts.pl

Poprawnie funkcjonujący filtr kabinowy przyczynia się do zmniejszenia ryzyka wystąpień reakcji alergicznych błoń śluzowych nosa oraz oczu, czy podrażnień układu oddechowego. W dzisiejszych czasach coraz więcej czasu spędzamy za kierownicą lub jako pasażerowie w samochodach, przez co rośnie odsetek ludzi cierpiących na wyżej wymienione choroby. Dlaczego? Ponieważ nie posiadamy odpowiedniej wiedzy, nie słuchamy zaleceń mechaników oraz chcemy zaoszczędzić jak największą ilość pieniędzy na „niepotrzebnych częściach”. Czysty, sprawnie działający filtr jest swoistym lekiem dla kierowców, którzy cierpią na alergie wziewne.

Kiedy i jak wymienić filtr kabinowy?

Filtr przeciwpyłowy należy wymieniać raz na rok lub co 15 tysięcy przejechanych kilometrów. Nie jest to jednak reguła! W miastach, gdzie powietrze jest bardziej zanieczyszczone np. centrum Warszawy, Krakowa, czy Katowic filtr kabinowy będzie wymaga częstszej wymiany. To samo dotyczy poruszania się po drogach szutrowych lub pustyni. Dodatkowo należy uwzględnić warunki pogodowa panujące w naszym otoczeniu. Przykładowo duża wilgotność powietrza nie sprzyja długowieczności filtra, na którym w zwiększonym tempie będą rozwijały się drobnoustroje. Efektem tego mogą być zaparowane szyby oraz nieprzyjemny zapach.

Filtr kabinowy to zazwyczaj wydatek jedynie kilkunastu złotych. W porównaniu z kosztem wysokości minimum 3 000 zł za układ klimatyzacji (który może być konieczny przy braku dbaniu o filtr kabinowy) cena filtra wydaje się być wręcz śmieszna, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę ilość korzyści, które daje nam posiadanie czystego filtra przeciwpyłowego.

Wymianę filtra możecie wykonać sami. Jeśli nie wiecie który konkretnie typ wybrać zalecamy zajrzeć do sklepu z częściami samochodowymi https://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/. Wystarczy, że podacie markę, model oraz typ waszego auta, a ukaże się Wam zbiór wszystkich podzespołów odpowiadających danemu pojazdowi. W większości pojazdów filtr znajduje się w schowku przed nogami pasażera lub pod maską samochodu. Czynność ta nie powinna zając Wam więcej niż kilka minut.