18.6 C
Polska
czwartek, 10 października, 2024

Nieprzyjemny zapach i parowanie szyb, czyli zużyty filtr kabinowy

Obecnie we wszystkich modelach samochodów, w szczególności tych wyposażonych w układ klimatyzacji, umieszczany jest specjalny filtr powietrza – filtr kabinowy inaczej zwany również filtrem przeciwpyłowym.

Sprawdź także: E-recepta dla kierowców – osoby, które pracują w rozjazdach mogą skorzystać z tego wygodnego rozwiązania

Zużyty filtr kabinowy - co robić?
Zużyty filtr kabinowy – co robić?

Najczęstszych i głównych objawów świadczących o zużyciu, zapchaniu lub też zawilgoceniu filtra kabinowego jest kilka:

– Wydobywający się z kratek wentylacyjnych nieprzyjemny odór stęchlizny, który dodatkowo wskazywać może na zagrzybienie parownika klimatyzacji.
– Niska wydajność układu wentylacji.
– Częste parowanie szyb w pojeździe.

Dodatkowo w przypadku samochodów posiadających układy wentylacji bez klimatyzacji, brak filtra kabinowego skutkować będzie przedostawaniem się większych zanieczyszczeń (np. kawałki liści) w wdmuchiwanym do pojazdu powietrzu.

A tak właściwie, czym jest filtr przeciwpyłowy?

Jest to rodzaj filtra używanego do obsługi wnętrza pojazdu. Jego zadaniem jest oczyszczanie z zanieczyszczeń wtłaczanego do kabiny samochodu powietrza. Dzięki temu otrzymujemy ochronę przed pyłem, sadzą oraz kurzem. Jeśli natomiast chcemy dodatkowo zabezpieczyć się prze wdychaniem szkodliwych gazów, węglowodorów oraz związków siarki należy zakupić filtr węglowy. Jeśli nie wiecie jaki konkretnie produkt wybrać polecamy przegląd artykułów w internetowych sklepach np. iParts.pl

Poprawnie funkcjonujący filtr kabinowy przyczynia się do zmniejszenia ryzyka wystąpień reakcji alergicznych błoń śluzowych nosa oraz oczu, czy podrażnień układu oddechowego. W dzisiejszych czasach coraz więcej czasu spędzamy za kierownicą lub jako pasażerowie w samochodach, przez co rośnie odsetek ludzi cierpiących na wyżej wymienione choroby. Dlaczego? Ponieważ nie posiadamy odpowiedniej wiedzy, nie słuchamy zaleceń mechaników oraz chcemy zaoszczędzić jak największą ilość pieniędzy na „niepotrzebnych częściach”. Czysty, sprawnie działający filtr jest swoistym lekiem dla kierowców, którzy cierpią na alergie wziewne.

Kiedy i jak wymienić filtr kabinowy?

Filtr przeciwpyłowy należy wymieniać raz na rok lub co 15 tysięcy przejechanych kilometrów. Nie jest to jednak reguła! W miastach, gdzie powietrze jest bardziej zanieczyszczone np. centrum Warszawy, Krakowa, czy Katowic filtr kabinowy będzie wymaga częstszej wymiany. To samo dotyczy poruszania się po drogach szutrowych lub pustyni. Dodatkowo należy uwzględnić warunki pogodowa panujące w naszym otoczeniu. Przykładowo duża wilgotność powietrza nie sprzyja długowieczności filtra, na którym w zwiększonym tempie będą rozwijały się drobnoustroje. Efektem tego mogą być zaparowane szyby oraz nieprzyjemny zapach.

Filtr kabinowy to zazwyczaj wydatek jedynie kilkunastu złotych. W porównaniu z kosztem wysokości minimum 3 000 zł za układ klimatyzacji (który może być konieczny przy braku dbaniu o filtr kabinowy) cena filtra wydaje się być wręcz śmieszna, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę ilość korzyści, które daje nam posiadanie czystego filtra przeciwpyłowego.

Wymianę filtra możecie wykonać sami. Jeśli nie wiecie który konkretnie typ wybrać zalecamy zajrzeć do sklepu z częściami samochodowymi https://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/. Wystarczy, że podacie markę, model oraz typ waszego auta, a ukaże się Wam zbiór wszystkich podzespołów odpowiadających danemu pojazdowi. W większości pojazdów filtr znajduje się w schowku przed nogami pasażera lub pod maską samochodu. Czynność ta nie powinna zając Wam więcej niż kilka minut.

Mariusz Brzeziński
Mariusz Brzeziński
Prowadzenie VW to jak płynąć przez życie z elegancją i precyzją. Każdy zakręt, niczym kolejny rozdział, odkrywa przed nami nowe możliwości, a dźwięk silnika śpiewa pieśń o wolności. W tej maszynie, każda podróż staje się bardziej niż przejażdżką; to dialog z drogą, w którym każdy szczegół, od delikatnego dotyku pedału gazu, do pewności, jaką daje mocne uchwycenie kierownicy, tworzy harmonię ruchu. VW, to nie tylko samochód, to towarzysz przygód, który rozumie pasję do odkrywania... Bywam poetą, ale jestem przede wszystkim miłośnikiem szybkiej i dobrej jazdy. Nazywam się Mariusz Brzeziński, a Vwzone.pl to przestrzeń, w której dzielę się swoją pasją do aut z grupy Volkswagen. Z zawodu jestem mechanikiem, dlatego znajdziecie tu wartościowe porady dotyczące serwisu i warsztatu samochodów, ale również wszelkie nowości motoryzacyjne, porady i informacje. Dzięki forum dostępnym na naszej stronie, możecie dzielić się opinią z innymi użytkownikami i dobrze spędzać czas. Z nami będziecie na bieżąco z premierami samochodów, nowinkami motoryzacyjnymi i wszystkim, czego potrzeba do szczęścia we własnym garażu. No to jazda!

NordVPN Promocja

Najnowsze artykuły
- Reklama -
Podobne artykuły
- Reklama -

1 KOMENTARZ

  1. Najważniejsze to używanie klimatyzacji cały rok a nie sezonowo! Wtedy nie ma problemów z grzybem i dziwnymi zapachami. Pozdrawiam.

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Ads Blocker Detected!!!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam :(   

Uprzejmie prosimy o wsparcie nas poprzez wyłączenie blokad reklam.   

Dziękujemy i życzymy miłej lektury :)

Powered By
Best Wordpress Adblock Detecting Plugin | CHP Adblock