Nawet najlepszy i najbardziej zadbany pojazd, może w pewnym momencie odmówić posłuszeństwa. Zwykle dzieje się tak, kiedy najmniej się tego spodziewamy i się nam gdzieś spieszy. Nie można zaprzeczyć temu, że podobnie jak wszystkie urządzenia, samochód nie jest skonstruowany w taki sposób, by był tworem idealnym i bezawaryjnym. W przypadku nieoczekiwanej usterki, kierowcy zwykle zachowują się dość nerwowo i starają się jak najszybciej oddać auto w ręce fachowca. Okazuje się, że w takich sytuacjach najlepiej będzie zachować spokój i dokładnie zapoznać się z kilkoma wskazówkami, odnośnie tego, jak wybrać odpowiedniego mechanika samochodowego.
Sprawdź także: Jak wybrać odpowiedni panel fotowoltaiczny do akumulatora 100Ah?
1. Zwróć uwagę, jak przebiega ustalanie zakresu naprawy
Naprawa auta nie polega tylko i wyłącznie na odstawieniu samochodu do warsztatu, a następnie odnalezienie usterki i określenie wstępnego kosztu, który będzie musiał ponieść kierowca. Jeśli niestety w tych kilku słowach przebiegła rozmowa z mechanikiem, to niestety nie możemy powiedzieć, że nawiązujesz współpracę z prawdziwymi specjalistami. Okazuje się, że powinno to wyglądać znacznie inaczej. Możemy tu za przykład podać zakład mechaniczny w Olsztynie, który zawsze stawia na najwyższą jakość obsługi klienta. Wówczas dzwonią oni do specjalisty, a następnie opisują co wydarzyło się z pojazdem. Specjaliści z Olsztyna pytają również o to, jakie napary były w aucie przeprowadzone wcześniej, a także w jakich warunkach doszło do usterki. Klienci powinni uzbroić się w cierpliwość, gdyż taki wywiad może zająć dłuższą chwilę, jednak pomoże mechanikom określić- nawet wstępnie- co jest powodem usterki i postawić diagnozę. Wówczas dopiero możemy dowiedzieć się jakie są szacunkowe koszty naprawy. Weźmy jednak pod uwagę to, że żaden mechanik samochodowy- który nie pracuje w autoryzowanym serwisie nie przedstawi klientom konkretnej ceny. Wszystko bowiem zależy od części, które konieczne będą do zamówienia.
2. Weź pod uwagę moment oddania samochodu do warsztatu
Naprawa samochodów to prawdziwa sztuka. Jak więc sprawdzić czy dany zakład jest profesjonalny? Otóż w pierwszej kolejności warto zapytać się czy dany mechanik samochodowy sporządza protokół zdania auta. Nie chodzi tu tylko i wyłącznie o zabezpieczenie klienta, ale także samego warsztatu. W takim protokole powinno znaleźć się wszystko co najistotniejsze, czyli dotychczasowe usterki auta, a także jego przebieg czy stan paliwa. Na podstawie takiego protokołu klient ma pełne prawo dochodzenia swoich racji o ile okaże się, że mechanicy uszkodzili podczas naprawy inne podzespoły. Dodatkowo warsztat powinien sporządzić protokół odnośnie dokładnego zakresu naprawy, a także tego, jaka jest przewidywana cena takiej usługi.
3. Ogólny wygląd zakładu mechanicznego
Kolejną kwestią, po której klient może z łatwością ocenić czy naprawa auta przebiegnie w profesjonalnych warunkach jest ogólny wygląd warsztatu. Nie możemy oczekiwać nowoczesnego i sterylnie czystego budynku, ale mamy prawo zwrócić uwagę na to w jaki sposób rozłożone są narzędzia, czy na ziemi nie leżą śmieci i resztki części. Co najważniejsze, warto zwrócić uwagę czy mechanicy nakładają specjalną folię ochronną zarówno na kierownicę jak i na fotele. W ten sposób unikną oni zabrudzenia tych części, a ewentualne wypranie ich ze smaru jest praktycznie zadaniem niemożliwym.
4. Przebieg naprawy w warsztacie samochodowym
Naprawa samochodów jest zadaniem dość trudnym. Jednak nie możemy pozwolić sobie na to, by mechanicy bez naszej wiedzy wymienili połowę części- nawet te działające, a nasz ostateczny rachunek urośnie do niewyobrażalnego numeru. Taka sytuacja nie ma miejsca, jeśli trafimy na profesjonalnego mechanika samochodowego. W przypadku porządnego fachowca, możemy oczekiwać telefonu i wyjaśnień, jeśli podczas naprawy zostały wykryte inne usterki i ewentualny zakres robót wymaga rozszerzenia, co więcej uprzedzi on także o dodatkowych kosztach i pozwoli klientowi zadecydować. Profesjonalny mechanik samochodowy również oddaje klientom wyeksploatowane i zużyte części, które zostały wymienione, by udowodnić, że ich stan faktycznie nie pozwalał na ich dalszą eksploatację.