6 C
Polska
poniedziałek, 24 marca, 2025

Marc Lichte: „Prawdziwa pasja jest źródłem dobrego designu i postępu”

Ingolstadt, 3 czerwca 2024 r. Preferując zredukowane formy, odważne podejście i niestrudzoną pasję, Marc Lichte zaprojektował ponad 150 pojazdów w ciągu ostatnich 28 lat. Jako szef designu Audi przez dekadę, odpowiadał za wygląd zewnętrzny i wewnętrzny oraz projektowanie samochodów wyścigowych marki. Zajmował się także projektowaniem UI/UX, które zyskuje na znaczeniu w kontekście inteligentnych pojazdów. Pod jego kierownictwem Audi Design zdobyło liczne międzynarodowe nagrody. 1 czerwca Lichte opuści Grupę VW, by poszukiwać nowych kreatywnych wyzwań, a jego stanowisko przejmie Massimo Frascella. Mimo to, język projektowania Lichtego będzie nadal wpływał na gamę modeli producenta z Ingolstadt przez wiele lat.

Jako szef Exterior Studio w Volkswagenie, Marc Lichte zaprojektował uosobienie motoryzacyjnej funkcjonalności w Golfie serii V, VI i VII. W 2014 roku dał Audi podgląd swojej wizji projektowej dzięki swoim pierwszym samochodom koncepcyjnym, Audi prologue i Audi Q8 concept. Niezależnie od tego, czy chodzi o eleganckie klasyczne samochody, takie jak luksusowy sedan Audi A8, czy sportowe pojazdy, takie jak RS 6 i RS Q8 – dziesięć lat później wszystkie generacje modeli ucieleśniają jasną wizję Lichtego dotyczącą zredukowanego języka projektowania z jego ponadczasowym i długotrwałym wpływem. W lutym 2021 r. marka zaprezentowała w pełni elektryczne Gran Turismo, Audi e-tron GT2 – dla Lichtego jest to „najpiękniejszy samochód, jaki kiedykolwiek zaprojektowałem”. Dzięki grupie pojazdów koncepcyjnych sphere, składającej się z Audi skysphere roadster, Audi grandsphere sedan, Audi urbansphere space concept i Audi activesphere concept jako czterodrzwiowego crossovera coupé, Lichte zademonstrował, w jaki sposób Audi Design pomaga napędzać rewolucję technologiczną firmy. 

Prezes Gernot Döllner: „Marc Lichte zrewolucjonizował design Audi”

Prezes Gernot Döllner: „Przez dziesięć lat Marc i jego zespół dokonali wielkich rzeczy dla Audi i jej designu. Przeniósł seryjne pojazdy, w tym wiele modeli będących liderami rynku, w nowe i atrakcyjne generacje. Jednocześnie towarzyszył technicznemu przejściu marki na mobilność elektryczną dzięki innowacyjnemu językowi projektowania i wyznaczył kurs na wszystko, co nadejdzie w najbardziej ekscytującym okresie w projektowaniu motoryzacyjnym”. 

Zgodnie z filozofią Audi Design, że progresywna forma i innowacyjna funkcja mogą osiągnąć maksymalny efekt tylko w doskonałej harmonii, Lichte systematycznie nadawał priorytet klientowi oraz jego pragnieniom i potrzebom podczas procesu projektowania. 

Odpowiedzi na te wymagania, które on i jego zespół znaleźli, zostały uhonorowane między innymi licznymi nagrodami za wzornictwo. Na targach Autonis w 2020 r. Audi wygrało pięć z dziesięciu kategorii. W następnym roku e-tron GT2 otrzymał Złotą Kierownicę w kategorii Najpiękniejszy Samochód. Nowy proces projektowania polegający na wyobrażaniu sobie samochodów od wewnątrz, który powstał pod kierownictwem Lichtego, zdobył (za samochody koncepcyjne Audi grandsphere i activesphere) nagrodę EyesOn Design Award na Detroit Auto Show w kategorii Best Interior w 2022 i 2023 r. Nagrodę przyznano w dużej mierze dzięki wykorzystaniu rzeczywistości rozszerzonej do stworzenia zupełnie nowej, praktycznie nieograniczonej koncepcji informacyjno-rozrywkowej i operacyjnej. 

„Zawsze potrzeba zespołu, aby zrobić coś wielkiego. Jestem bardziej niż dumny, że pracowałem z tak inspirującymi ludźmi przez tak długi czas” – mówi Lichte. „Ale jeśli chodzi o projektowanie, najważniejszym projektem jest zawsze następny. Jedynym sposobem, aby pozostać istotnym, jest poruszanie się – poruszanie czegoś i dokonywanie zmian. Ale dobry design pozostaje”.

Mariusz Brzeziński
Mariusz Brzeziński
Prowadzenie VW to jak płynąć przez życie z elegancją i precyzją. Każdy zakręt, niczym kolejny rozdział, odkrywa przed nami nowe możliwości, a dźwięk silnika śpiewa pieśń o wolności. W tej maszynie, każda podróż staje się bardziej niż przejażdżką; to dialog z drogą, w którym każdy szczegół, od delikatnego dotyku pedału gazu, do pewności, jaką daje mocne uchwycenie kierownicy, tworzy harmonię ruchu. VW, to nie tylko samochód, to towarzysz przygód, który rozumie pasję do odkrywania... Bywam poetą, ale jestem przede wszystkim miłośnikiem szybkiej i dobrej jazdy. Nazywam się Mariusz Brzeziński, a Vwzone.pl to przestrzeń, w której dzielę się swoją pasją do aut z grupy Volkswagen. Z zawodu jestem mechanikiem, dlatego znajdziecie tu wartościowe porady dotyczące serwisu i warsztatu samochodów, ale również wszelkie nowości motoryzacyjne, porady i informacje. Dzięki forum dostępnym na naszej stronie, możecie dzielić się opinią z innymi użytkownikami i dobrze spędzać czas. Z nami będziecie na bieżąco z premierami samochodów, nowinkami motoryzacyjnymi i wszystkim, czego potrzeba do szczęścia we własnym garażu. No to jazda!
Najnowsze artykuły
- Reklama -
Podobne artykuły
- Reklama -