4.5 C
Polska
środa, 16 października, 2024

Lamborghini Miura: Legenda Supersamochodów

Lamborghini Miura: Legenda Supersamochodów
Lamborghini Miura: Legenda Supersamochodów / Unsplash

Lamborghini Miura to samochód sportowy produkowany przez włoskiego producenta Lamborghini w latach 1966–1973. Był to pierwszy supersamochód z umieszczonym z tyłu środkowym silnikiem dwumiejscowym, co stało się później standardem dla wysokowydajnych samochodów sportowych i supersamochodów.

Lamborghini Miura – historia modelu

Lamborghini Miura to legenda motoryzacji i jeden z najbardziej rozpoznawalnych samochodów sportowych w historii. Zaprezentowany po raz pierwszy podczas Geneva Motor Show w marcu 1966 roku, Miura wzbudziła ogromne zainteresowanie i szybko stała się symbolem szybkości, luksusu i innowacji.

Na Salonie w Genewie w 1969 roku firma Lamborghini zaprezentowała odświeżoną wersję Miury P400, czyli model P400S. Zewnętrznie zmiany były symboliczne – pojawiły się chromowane obramówki wokół szyb i przednich świateł oraz litera „S” na tylnym panelu. Wnętrze przeszło jednak znaczącą modernizację, zapewniając lepszy komfort i wygodę. Miura P400S oferowała elektryczne szyby, a na liście opcji znalazły się takie luksusowe dodatki jak klimatyzacja, 3-punktowe pasy bezpieczeństwa czy firmowy zestaw walizek.

Pod maską także dokonano zmian. Zastosowano nowe gaźniki, co pozwoliło zwiększyć moc silnika do 272 kW (370 KM) i moment obrotowy. Dzięki temu Miura P400S osiągała jeszcze lepsze osiągi, stając się jednym z najszybszych samochodów swojej epoki.

Dane techniczne – Lamborghini

Dane techniczne – Lamborghini Miura

SilnikV12 3,9 l (3917 cm³), 2 zawory na cylinder, DOHC
Układ zasilaniacztery gaźniki trzygardzielowe Weber 40 IDL3
Średnica cylindra × skok tłoka81,00 mm × 61,00 mm
Stopień sprężania9,8:1
Moc maksymalna350 KM przy 7000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy367 N•m przy 5100 obr./min
Osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h6,7 s
Przyspieszenie 0-160 km/h13,4 s
Prędkość maksymalna275 km/h
Dane techniczne (1969)
SilnikV12 3,9 l (3929 cm³), 2 zawory na cylinder, DOHC
Układ zasilaniacztery gaźniki Weber
Średnica cylindra × skok tłoka82,00 mm × 62,00 mm
Stopień sprężania10,4:1
Moc maksymalna375 KM (276 kW) przy 7700 obr/min
Maksymalny moment obrotowy388 Nm przy 5500 obr/min
Osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h6,7 s
Prędkość maksymalna282 km/h

Miura P400SV – Ostatnia i Najlepsza

W 1971 roku, na Geneva Motor Show, Lamborghini zaprezentowało ostatnią i uznawaną za najlepszą wersję Miury – model P400SV. Z zewnątrz wyróżniała się brakiem charakterystycznych „rzęs” wokół przednich świateł oraz przeprojektowanymi wlotami powietrza. Dzięki poszerzonym o 13 cm tylnej nadkolom, mieściły się szersze opony, co znacząco poprawiło prowadzenie pojazdu.

Pod maską kryła się mocno zmodyfikowana jednostka napędowa, osiągająca teraz 283 kW (385 KM). Dzięki zastosowaniu rozdzielonego systemu smarowania, Miura P400SV była bardziej niezawodna i wydajna. Wyposażono ją także w wentylowane tarcze hamulcowe oraz dopracowano zawieszenie, dzięki czemu samochód oferował niesamowitą dynamikę i prowadzenie.

Miura P400SV - Ostatnia i Najlepsza
Miura P400SV – Ostatnia i Najlepsza / Unsplash
Dane techniczne – Silnik V12

Dane techniczne – Silnik V12

SilnikV12 3,9 l (3929 cm³), 2 zawory na cylinder, DOHC
Układ zasilaniacztery gaźniki Weber
Średnica cylindra × skok tłoka82,00 mm × 62,00 mm
Stopień sprężania10,7:1
Moc maksymalna390 KM (287 kW) przy 7850 obr/min
Maksymalny moment obrotowy399 Nm przy 5750 obr/min
Osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h6,7 s
Prędkość maksymalna290 km/h

Miura Roadster – Krótka Historia

Podczas Bruksela Motor Show w 1968 roku, Lamborghini zaprezentowało prototypowy model Miura Roadster. Charakteryzował się przeprojektowanym tyłem, zmienionym układem wydechowym i szerszymi tylnymi nadkolami. Wewnątrz przyciski z podsufitki zostały przeniesione na deskę rozdzielczą, nadając kokpitowi bardziej nowoczesny wygląd.

Niestety, choć prototyp wzbudził spore zainteresowanie, Lamborghini zdecydowało się nie rozpoczynać produkcji seryjnej. Jedyny egzemplarz Miury Roadster został sprzedany korporacji ILZRO, która wykorzystała go w celach reklamowych.

Dane techniczne – Lamborghini Miura Roadster / Zn75

Dane techniczne – Lamborghini Miura Roadster / Zn75

Marka i modelLamborghini Miura Roadster / Zn75
Rozstaw osi (mm)2504 mm
Rozmiar kół pojazdu (mm)205/70 ZR 15
Napędna tył
Typ silnikaV12 24v
Pojemność skokowa (cm³)3939 cm³
Moc kW (KM)257 kW (350 KM) przy 7000 obr./min
Moment obrotowy (Nm)369 Nm przy 5100 obr./min
Osiągi (s)
0-100 km/h (s)6,7 s
0-1000 m (s)24,4 s
Prędkość maksymalna (km/h)280 km/h
Stosunek masy do mocy (kg/KM)2,86 kg/KM
Pojemność zbiornika paliwa (l)90 l
Sandra
Sandra
Cześć, nazywam się Sandra Stempniewska. Jako copywriterka i wielka entuzjastka motoryzacji, mam przyjemność prowadzić portal poświęcony samochodom marki VW. Moja pasja do tej niemieckiej ikony motoryzacji zrodziła się z fascynacji ich innowacyjnością, designem oraz niezawodnością, co skłoniło mnie do zgłębiania i dzielenia się wiedzą na temat wszystkich modeli VW – od klasycznych Garbusów, po najnowsze modele elektryczne oraz auta z grupy Volkswagen. Na portalu vwzone.pl znajdziecie rzetelne recenzje, porady dla kierowców, historie modeli oraz najświeższe wiadomości ze świata VW. Moje teksty są owocem dokładnych badań, testów i rozmów z innymi miłośnikami marki, co sprawia, że każdy artykuł jest nie tylko bogaty w informacje, ale też napisany z prawdziwą pasją i zaangażowaniem. Jestem przekonana, że każdy, kto ceni sobie jakość, design i technologię, znajdzie na portalu coś dla siebie. Zapraszam Was do wspólnego odkrywania świata Volkswagenów, gdzie dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem, aby pomóc Wam lepiej poznać te wyjątkowe samochody. Razem zanurzmy się w fascynujący świat VW, pełen historii, innowacji i motoryzacyjnej pasji.

NordVPN Promocja

Najnowsze artykuły
- Reklama -
Podobne artykuły
- Reklama -
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Ads Blocker Detected!!!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam :(   

Uprzejmie prosimy o wsparcie nas poprzez wyłączenie blokad reklam.   

Dziękujemy i życzymy miłej lektury :)

Powered By
100% Free SEO Tools - Tool Kits PRO