Lamborghini Miura to samochód sportowy produkowany przez włoskiego producenta Lamborghini w latach 1966–1973. Był to pierwszy supersamochód z umieszczonym z tyłu środkowym silnikiem dwumiejscowym, co stało się później standardem dla wysokowydajnych samochodów sportowych i supersamochodów.
Lamborghini Miura – historia modelu
Lamborghini Miura to legenda motoryzacji i jeden z najbardziej rozpoznawalnych samochodów sportowych w historii. Zaprezentowany po raz pierwszy podczas Geneva Motor Show w marcu 1966 roku, Miura wzbudziła ogromne zainteresowanie i szybko stała się symbolem szybkości, luksusu i innowacji.
Na Salonie w Genewie w 1969 roku firma Lamborghini zaprezentowała odświeżoną wersję Miury P400, czyli model P400S. Zewnętrznie zmiany były symboliczne – pojawiły się chromowane obramówki wokół szyb i przednich świateł oraz litera „S” na tylnym panelu. Wnętrze przeszło jednak znaczącą modernizację, zapewniając lepszy komfort i wygodę. Miura P400S oferowała elektryczne szyby, a na liście opcji znalazły się takie luksusowe dodatki jak klimatyzacja, 3-punktowe pasy bezpieczeństwa czy firmowy zestaw walizek.
Pod maską także dokonano zmian. Zastosowano nowe gaźniki, co pozwoliło zwiększyć moc silnika do 272 kW (370 KM) i moment obrotowy. Dzięki temu Miura P400S osiągała jeszcze lepsze osiągi, stając się jednym z najszybszych samochodów swojej epoki.
Dane techniczne – Lamborghini Miura
Silnik | V12 3,9 l (3917 cm³), 2 zawory na cylinder, DOHC |
---|---|
Układ zasilania | cztery gaźniki trzygardzielowe Weber 40 IDL3 |
Średnica cylindra × skok tłoka | 81,00 mm × 61,00 mm |
Stopień sprężania | 9,8:1 |
Moc maksymalna | 350 KM przy 7000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 367 N•m przy 5100 obr./min |
Osiągi | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,7 s |
Przyspieszenie 0-160 km/h | 13,4 s |
Prędkość maksymalna | 275 km/h |
Dane techniczne (1969) | |
Silnik | V12 3,9 l (3929 cm³), 2 zawory na cylinder, DOHC |
Układ zasilania | cztery gaźniki Weber |
Średnica cylindra × skok tłoka | 82,00 mm × 62,00 mm |
Stopień sprężania | 10,4:1 |
Moc maksymalna | 375 KM (276 kW) przy 7700 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy | 388 Nm przy 5500 obr/min |
Osiągi | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,7 s |
Prędkość maksymalna | 282 km/h |
Miura P400SV – Ostatnia i Najlepsza
W 1971 roku, na Geneva Motor Show, Lamborghini zaprezentowało ostatnią i uznawaną za najlepszą wersję Miury – model P400SV. Z zewnątrz wyróżniała się brakiem charakterystycznych „rzęs” wokół przednich świateł oraz przeprojektowanymi wlotami powietrza. Dzięki poszerzonym o 13 cm tylnej nadkolom, mieściły się szersze opony, co znacząco poprawiło prowadzenie pojazdu.
Pod maską kryła się mocno zmodyfikowana jednostka napędowa, osiągająca teraz 283 kW (385 KM). Dzięki zastosowaniu rozdzielonego systemu smarowania, Miura P400SV była bardziej niezawodna i wydajna. Wyposażono ją także w wentylowane tarcze hamulcowe oraz dopracowano zawieszenie, dzięki czemu samochód oferował niesamowitą dynamikę i prowadzenie.
Dane techniczne – Silnik V12
Silnik | V12 3,9 l (3929 cm³), 2 zawory na cylinder, DOHC |
---|---|
Układ zasilania | cztery gaźniki Weber |
Średnica cylindra × skok tłoka | 82,00 mm × 62,00 mm |
Stopień sprężania | 10,7:1 |
Moc maksymalna | 390 KM (287 kW) przy 7850 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy | 399 Nm przy 5750 obr/min |
Osiągi | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,7 s |
Prędkość maksymalna | 290 km/h |
Miura Roadster – Krótka Historia
Podczas Bruksela Motor Show w 1968 roku, Lamborghini zaprezentowało prototypowy model Miura Roadster. Charakteryzował się przeprojektowanym tyłem, zmienionym układem wydechowym i szerszymi tylnymi nadkolami. Wewnątrz przyciski z podsufitki zostały przeniesione na deskę rozdzielczą, nadając kokpitowi bardziej nowoczesny wygląd.
Niestety, choć prototyp wzbudził spore zainteresowanie, Lamborghini zdecydowało się nie rozpoczynać produkcji seryjnej. Jedyny egzemplarz Miury Roadster został sprzedany korporacji ILZRO, która wykorzystała go w celach reklamowych.
Dane techniczne – Lamborghini Miura Roadster / Zn75
Marka i model | Lamborghini Miura Roadster / Zn75 |
---|---|
Rozstaw osi (mm) | 2504 mm |
Rozmiar kół pojazdu (mm) | 205/70 ZR 15 |
Napęd | na tył |
Typ silnika | V12 24v |
Pojemność skokowa (cm³) | 3939 cm³ |
Moc kW (KM) | 257 kW (350 KM) przy 7000 obr./min |
Moment obrotowy (Nm) | 369 Nm przy 5100 obr./min |
Osiągi (s) | |
0-100 km/h (s) | 6,7 s |
0-1000 m (s) | 24,4 s |
Prędkość maksymalna (km/h) | 280 km/h |
Stosunek masy do mocy (kg/KM) | 2,86 kg/KM |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 90 l |