Lamborghini Diablo, ikona lat 90., to samochód, który zasługuje na szczególną uwagę. Jego historia, generacje, silniki i wersje wyposażenia to tematy, które zasługują na szczegółowe omówienie. Czy jesteście gotowi na podróż w czasie, która pozwoli Wam lepiej zrozumieć, co sprawia, że Diablo jest tak wyjątkowe? Zapraszamy do lektury!
Lamborghini Diablo – historia modelu
Lamborghini Diablo, które zadebiutowało pod koniec stycznia 1990 roku, jest jednym z najbardziej ikonicznych modeli w historii supersamochodów. Jego historia rozpoczęła się w latach 80. XX wieku, kiedy Lamborghini, wspierane finansowo przez braci Mimran z Szwajcarii, zdecydowało, że nadszedł czas na zaprojektowanie następcy dla ich flagowego modelu Countach.
Projekt, znany pod kryptonimem Project 132, został powierzony Marcello Gandini, który rozpoczął prace nad nowym supersamochodem. Jednak po zakupie Lamborghini przez Chryslera w 1987 roku, zarząd firmy nie był zadowolony z projektu Gandini. Zdecydowano się na przeprojektowanie samochodu, co doprowadziło do wygładzenia ostrych linii prototypu. Pomimo niezadowolenia Gandini, nowy design Diablo został bardzo dobrze przyjęty przez klientów.
Diablo, które w swoim czasie zdobyło tytuł najszybszego samochodu świata, osiągając prędkość 329 km/h, odebrało tytuł swojemu największemu rywalowi, Ferrari F40. Samochód ten był napędzany przez centralnie umieszczony silnik V12 o pojemności 5,7 litra, który dostarczał 485 KM i 570 Nm, co pozwalało na osiągnięcie maksymalnej prędkości do 325 km/h.
Diablo przeszło wiele ewolucji i modyfikacji w ciągu swojego 11-letniego cyklu produkcyjnego. Pierwszą odmianą Diablo był model VT, który oznaczał „Viscous Traction” i był to po prostu wersja Diablo z napędem na cztery koła. W 1995 roku wprowadzono model SE30, który był specjalną edycją na 30-lecie Lamborghini. Wprowadzono w nim szereg modyfikacji, w tym redukcję wagi o ponad 100 kg dzięki użyciu kół z magnezu, pokrywy silnika i tylnego spojlera z włókna węglowego, mniej wyposażenia, cieńszych wykończeń kabiny i sportowych foteli kubełkowych.
Diablo pozostało flagowym modelem Lamborghini nawet sześć lat po przejęciu firmy przez Audi. W 2000 roku, w ostatnim roku produkcji, model Diablo otrzymał ostatnią aktualizację w postaci modelu VT 6.0. Zmiany obejmowały nowy design przedniego zderzaka z bocznymi wlotami powietrza i płaskim obszarem przeznaczonym na tablicę rejestracyjną, a także nowy system wydechowy z dwoma końcówkami umieszczonymi na środku zamiast wcześniej używanego systemu z czterema końcówkami.
W sumie, od 1990 do 2001 roku wyprodukowano 2884 egzemplarze Lamborghini Diablo.
Diablo – silniki
Diablo jest napędzane przez silnik V12. W 1993 roku, model ten miał moc 492 KM. Wersja GT, która pojawiła się później, miała sześciolitrowy silnik V12 generujący zawrotne 575 KM i 630 Nm.
Dane techniczne
Segment | supersamochód segmentu E |
Typy nadwozia | 2-drzwiowe coupé 2-drzwiowa targa |
Silniki | V12 1990–1998 5,7l 48v 492 KM 1993–1995 5,7l 48v 525 KM 1995–1996 5,7l 48v 595 KM 1995–1999 5,7l 48v 510 KM 1997–1997 5,7l 48v 540 KM 1999–2000 5,7l 48v 530 KM 1996–1999 5,7l 48v 540 KM 1999–2000 6,0l 48v 575 KM 1997–2000 6,0l 48v 655 KM 1998–1998 6,0l 48v 640 KM 2000–2001 6,0l 48v 550 KM 2000–2000 6,0l 48v 590 KM |
Skrzynia biegów | 5-biegowa manualna 6-biegowa manualna |
Napęd | tylny lub AWD |
Długość | 4460 mm |
Szerokość | 2030 mm |
Wysokość | 1090 mm |
Rozstaw osi | 2640 mm |
Masa własna | 1385–1690 kg |
Zbiornik paliwa | 100 litrów |
Liczba miejsc | 2 |
Lamborghini Diablo – generacje
Lamborghini Diablo, produkowane między 1990 a 2001 rokiem, przeszło przez kilka generacji, które przyczyniły się do jego popularności.
Pierwsza generacja Diablo zadebiutowała w 1990 roku jako następca ikonicznego Lamborghini Countach. Samochód ten, zaprojektowany przez Marcello Gandini, miał charakterystyczne elementy, takie jak skośny przód, mocno pochylona przednia szyba i drzwi typu „nożycowego”. Jednak ostateczny design został dopracowany przez studio Chryslera w USA, które wygładziło wszystkie ostre krawędzie i narożniki, poprawiając chłodzenie i aerodynamikę.
Pierwsza odmiana Diablo to model VT, który oznaczał „Viscous Traction”. Była to po prostu wersja Diablo z napędem na cztery koła. Prosty sprzęgło lepkie przekazywało moc na przednie koła, kiedy tylnie zaczynały ślizgać się. Poprawiło to znacznie prowadzenie samochodu na mokrej nawierzchni. Sprzęt 4WD dodał około 50 kilogramów do masy samochodu.
W 1995 roku wprowadzono model SE30, który był specjalną edycją na 30-lecie Lamborghini. Modyfikacje obejmowały redukcję masy o ponad 100 kg dzięki użyciu kół z magnezu, pokrywy silnika i tylnego spojlera z włókna węglowego, mniej wyposażenia, cieńszych wykończeń kabiny i sportowych foteli kubełkowych.
W 2000 roku, w ostatnim roku produkcji, model Diablo otrzymał ostatnią aktualizację w postaci modelu VT 6.0. Zmiany obejmowały nowy design przedniego zderzaka z bocznymi wlotami powietrza i płaskim obszarem przeznaczonym na tablicę rejestracyjną, a także nowy system wydechowy z dwoma końcówkami umieszczonymi na środku zamiast wcześniej używanego systemu z czterema końcówkami.
W sumie, od 1990 do 2001 roku wyprodukowano 2884 egzemplarze Lamborghini Diablo.
Lamborghini Diablo – wersje wyposażenia
Lamborghini Diablo było dostępne w kilku wersjach wyposażenia, które różniły się między sobą zarówno pod względem wyglądu, jak i funkcji. Na przykład, Diablo VT z 1994 roku, które zostało sprzedane na aukcji za 379 000 dolarów, miało głęboki czarny kolor z szarym wykończeniem.
Diablo VT, wprowadzone w 1993 roku, różniło się od standardowego Diablo w kilku aspektach. Najważniejszą zmianą było dodanie napędu na wszystkie koła, który wykorzystywał sprzęgło lepkie (zmodyfikowaną wersję systemu 4WD z LM002). Nowy układ napędowy mógł kierować do 25% momentu obrotowego na przednie koła, aby poprawić przyczepność podczas poślizgu tylnych kół, co znacznie poprawiło właściwości jezdne samochodu.
Innym wyjątkowym modelem był Diablo SE30, wprowadzony w 1993 roku jako limitowana edycja specjalna na 30-lecie firmy Lamborghini. Samochód ten był zaprojektowany głównie jako legalny samochód wyścigowy, który był lżejszy i mocniejszy niż standardowe Diablo. Silnik otrzymał dodatkowe 530 KM dzięki dostrojonemu systemowi paliwowemu, wolnoprzepływowemu wydechowi i kolektorom ssącym z magnezu. Samochód pozostał z napędem na tylne koła, aby zaoszczędzić na wadze, a elektrycznie regulowane amortyzatory z modelu VT zostały pominięte. Zamiast nich zastosowano regulowane stabilizatory, które można było sterować z wnętrza samochodu.
Design Diablo jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych w świecie motoryzacji. Jego nożycowe drzwi i agresywna sylwetka są symbolem Lamborghini. Wszystkie te elementy składają się na to, co sprawia, że Lamborghini Diablo jest tak wyjątkowe. To więcej niż tylko samochód – to symbol ery, ikona designu i dowód na to, co jest możliwe, gdy inżynieria spotyka się z pasją.
Lamborghini Diablo – najczęściej zadawane pytania
Ile kosztuje Lamborghini Diablo?
Mimo swojego wieku, to wciąż auto tylko dla nielicznych. Zapłacimy za niego od 1,3 do nawet 3,2 miliona złotych.
Ile jest Lamborghini Diablo na świecie?
Powstały 2903 egzemplarze tego supersamochodu.
Ile koni mechanicznych ma Lamborghini Diablo?
Silnik o pojemności 5,7 litra generował moc 492 KM.