6.8 C
Polska
poniedziałek, 24 marca, 2025

Lamborghini Countach – historia modelu, generacje, silniki

Lamborghini Countach – historia modelu, generacje, silniki
Lamborghini Countach – historia modelu, generacje, silniki / flickr

Lamborghini Countach, ikona motoryzacji, która zdefiniowała pojęcie supersamochodu. Od momentu swojego debiutu w 1974 roku, ten włoski majstersztyk zaskakuje swoją niepowtarzalną sylwetką, potężnymi silnikami i niezrównanym dziedzictwem. W tym artykule przyjrzymy się bliżej historii modelu, jego generacjom, wersjom wyposażenia, designowi i silnikom, które napędzały ten legendarny samochód.

Lamborghini Countach – historia modelu

Lamborghini Countach to supersamochód klasy średniej, który był produkowany przez włoską markę Lamborghini w latach 1974–1990. Model ten zrewolucjonizował rynek supersamochodów swoim futurystycznym designem i potężnym silnikiem. Początkowo napędzany był silnikiem V12 o pojemności 4,0 l generującym 385 KM.

Countach był jednym z ostatnich modeli stworzonych pod kontrolą założyciela marki, Ferruccio Lamborghini. Jego celem było poprawienie komfortu, atrakcyjności i wydajności rewolucyjnego modelu Miura. Projekt LP112, który ostatecznie stał się Countach, zadebiutował w Genewie w 1971 roku, ale produkcja modelu LP400 rozpoczęła się dopiero w 1974 roku.

W 1982 roku, kiedy do firmy wprowadzono nowych właścicieli, Countach został w końcu zatwierdzony do sprzedaży na rynku amerykańskim, który stał się największym rynkiem dla producenta.

Przez lata Countach ewoluował. W 1987 roku, pod kierunkiem Horacio Pagani, powstał model Evoluzione, który był mobilnym laboratorium do testowania nowych pomysłów. Zmieniono w nim stalową konstrukcję ramy na konstrukcję z materiałów kompozytowych, co pozwoliło na znaczne zmniejszenie masy pojazdu.

Design Countach miał ogromny wpływ na wygląd wszystkich nowych pojazdów produkowanych w Sant’Agata Bolognese. Jego charakterystyczne linie, niski profil i szeroki przód są do dziś inspiracją dla projektantów Lamborghini.

Countach jest uważany za jeden z najbardziej ikonicznych supersamochodów. Jego design zrewolucjonizował świat motoryzacji i nadal jest obecny w nowoczesnych modelach Lamborghini.

W 2021 roku, po 50 latach od premiery pierwszego modelu, Lamborghini zaprezentowało nową wersję Countach o nazwie LPI 800-4. Jest to kolejny dowód na to, jak silny jest wpływ Countach na dzisiejszą markę Lamborghini.

Podsumowując, Lamborghini Countach to model, który zrewolucjonizował rynek supersamochodów swoim futurystycznym designem i potężnym silnikiem. Jego wpływ na markę Lamborghini jest nie do przecenienia, a jego dziedzictwo jest nadal obecne w nowoczesnych modelach firmy.

Lamborghini Countach- silniki

Silniki Lamborghini Countach są tak samo imponujące jak jego design. Początkowo model ten był napędzany silnikiem V12 o pojemności 4,0 l generującym 385 KM. W późniejszych latach, Lamborghini wprowadziło silniki o większej pojemności, oferujące jeszcze większą moc i wydajność.

Lamborghini Countach LP400 – Dane techniczne

Dane techniczne – Lamborghini Countach LP400

ModelLamborghini Countach LP400
Produkowany w latach1974–1978
WymiaryDługość: 4140 mm
Szerokość: 1890 mm
Wysokość: 1070 mm
Rozstaw osi: 2450 mm
SilnikTyp silnika: V12 24v
Pojemność skokowa: 3919 cm³
Skrzynia biegów: 5-biegowa (M)
Moc: 276 kW (375 KM) przy 8000 obr./min
Moment obrotowy: 365 Nm przy 5000 obr./min
Osiągi0–100 km/h: 5,6 s
0–1000 m: 25,2 s
Śr. zużycie paliwa: 23 l/100 km
Prędkość maksymalna: 316 km/h
Stosunek masy do mocy: 2,84 kg/KM
InneNapęd: tylny
Masa: 1065 kg
Opony: Pirelli P7
Rozmiar kół pojazdu:
przód: 205/70 VR 14
tył: 215/70 ZR 14
Pojemność zbiornika paliwa: 120 l (2 × 60 l)
Pojemność bagażnika: 240 l
Lamborghini Countach LP500S – Dane techniczne

Dane techniczne – Lamborghini Countach LP500S

ModelLamborghini Countach LP500S
Produkowany w latach1985-1990
WymiaryDługość: 4140 mm
Szerokość: 2000 mm
Wysokość: 1070 mm
Rozstaw osi: 2450 mm
SilnikV12 5,2 l (5167 cm³), DOHC
Układ zasilania: sześć podwójnych gaźników Weber
Średnica cylindra × skok tłoka: 81,00 mm × 75,00 mm
Moc maksymalna: 461 KM przy 8000 obr./min
OsiągiPrędkość maksymalna: 298 km/h

Lamborghini Countach – generacje

Lamborghini Countach przeszło przez kilka generacji, z każdą z nich wprowadzając istotne zmiany i ulepszenia. Pierwsza generacja, znana jako LP400, była napędzana silnikiem V12 o pojemności 4,0 l. W kolejnych generacjach pojemność silnika wzrosła, a samochód otrzymał szereg ulepszeń aerodynamicznych i stylistycznych.

Pierwsza generacja Countach, znana jako LP400, zadebiutowała w 1974 roku. Była to jedna z ostatnich konstrukcji, które powstały pod kontrolą założyciela marki, Ferruccio Lamborghini. Model ten był wynikiem projektu o nazwie kodowej LP112, a jego ostateczna nazwa została wybrana po tym, jak asystent stylistyki wykrzyknął piemonckie słowo „contacc!” – wyraz podziwu – na widok finalnego konceptu, który miał zadebiutować w Genewie w 1971 roku.

Przez lata Countach ewoluowało. Najwcześniejsze modele z 1974 roku, znane jako „Periscopio” ze względu na ich unikalne ustawienie lusterka wstecznego w stylu peryskopu, są najczystsze pod względem stylistyki, bez gwaru wlotów powietrza, otworów wentylacyjnych, skrzydeł i flare, które stały się synonimem późniejszych samochodów. Silnik V-12 o pojemności 3,9 litra, zaprojektowany przez Bizzarriniego, generował około 375 KM w stosunkowo lekkiej konstrukcji ramy rurowej.

W 1985 roku, po ponad dekadzie od swojego debiutu, Countach zaczęło pokazywać oznaki starzenia, ale włoski producent samochodów nie był jeszcze gotowy na jego wycofanie. W odpowiedzi na rosnącą konkurencję ze strony Ferrari i Porsche, Lamborghini wprowadziło model 5000 Quattrovalvole (Czterozaworowy) w 1985 roku, dwa lata przed przejęciem firmy przez Chrysler Corporation. Silnik otrzymał nowe głowice cylindrów z podwójnymi wałkami rozrządu (DOHC) i czterema zaworami na cylinder. Lamborghini oferowało 5000 QV z gaźnikami lub systemem wtrysku paliwa Bosch. Dziwnym jest jednak, że wersja z gaźnikami dostarczała więcej mocy niż znacznie nowocześniejszy system zasilania, mimo że był mniej ekonomiczny.

Produkcja Lamborghini Countach zakończyła się w 1990 roku, a jego następcą został model Diablo. W ciągu swojej 16-letniej produkcji, Countach stało się symbolem ery superaut i pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych i ikonicznych modeli Lamborghini do dnia dzisiejszego.

Lamborghini Countach - generacje
Lamborghini Countach – generacje / flickr

Lamborghini Countach – wersje wyposażenia

Lamborghini Countach, produkowane w latach 1974-1990, było dostępne w kilku wersjach wyposażenia, które oferowały różne unikalne cechy i ulepszenia. Poniżej przedstawiam informacje na temat niektórych z nich:

  1. Lamborghini Countach LP400 (1974-1978): Pierwsza wersja Countacha, znana również jako „Periscopio”, posiadała 4-litrowy silnik V12 o mocy 375 KM. Charakteryzowała się czystym, aerodynamicznym designem bez dodatkowych spojlerów czy skrzydeł, które pojawiły się w późniejszych modelach. Wnętrze było proste, ale funkcjonalne, z wykończeniem z wysokiej jakości materiałów.
  2. Lamborghini Countach LP400 S (1978-1982): Ta wersja wprowadziła szereg zmian w wyglądzie zewnętrznym, w tym szerokie opony Pirelli P7, nowy przedni spojler i opcjonalne tylne skrzydło. Wnętrze zostało nieznacznie ulepszone, z nowymi opcjami wykończenia.
  3. Lamborghini Countach LP500S (1982-1985): Model ten wprowadził większy, 4,8-litrowy silnik V12. Wprowadzono również drobne zmiany w wyglądzie zewnętrznym i wnętrzu, w tym nowe kolory i materiały wykończeniowe.
  4. Lamborghini Countach LP5000 QV (1985-1988): Ta wersja, znana również jako Quattrovalvole, wprowadziła 5,2-litrowy silnik V12 z czterema zaworami na cylinder. Było to pierwsze Lamborghini, które rozpędzało się od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 5 sekund.
  5. Lamborghini Countach 25th Anniversary (1988-1990): Ta edycja specjalna, zaprojektowana na 25-lecie firmy Lamborghini, wprowadziła szereg zmian w designie, w tym nowe spojlery, skrzydła i ulepszenia wewnętrzne. Wnętrze zostało zaktualizowane z nowymi materiałami i nowoczesnymi systemami rozrywki.
  6. Lamborghini Countach LPI 800-4 (2023): Najnowsza odsłona Lamborghini Countacha, która jest nowoczesną interpretacją klasycznego modelu. Zawiera wiele nowoczesnych technologii i ulepszeń, zarówno w zakresie wydajności, jak i komfortu.

Wszystkie wersje Lamborghini Countach były wyjątkowe i oferowały różne ulepszenia w zależności od modelu i roku produkcji. Każda z nich przyczyniła się do legendy, jaką jest Lamborghini Countach.

Design Lamborghini Countach

Design Lamborghini Countach jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych w historii motoryzacji. Jego ostre linie, płaski profil i podnoszone drzwi przyciągały uwagę od momentu jego debiutu. Wysokość zaledwie jednego metra i szerokość dwóch metrów emanowały ostrą dynamiką i zwinną agresywnością.

Lamborghini Countach zadebiutowało na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie 50 lat temu, ale nadal wydaje się, że nie chce się starzeć. Z niepowtarzalnymi liniami swojego designu, ten legendarny model jest nadal główną inspiracją dla projektowania wszystkich nowych pojazdów produkowanych w Sant’Agata Bolognese.

Mitja Borkert, szef działu projektowego Lamborghini, opisał Countach jako „dzieło sztuki, które zawsze pozostaje współczesne”. Jego design charakteryzuje się doskonałymi proporcjami, bardzo czystym i istotnym stylem. Jego charakterystyczną cechą jest jedna długa linia, która wizualnie łączy przód z tyłem. Jest to doskonała inspiracja, ponieważ nawet jeśli zmienimy resztę, przyjmuje formę elementu wizualnej ciągłości między przeszłością a teraźniejszością. Jest to suma DNA wszystkich projektów Lamborghini, tradycji języka stylistycznego od początków do dnia dzisiejszego.

Niski i szeroki, front Countach cechuje się diagonalnymi liniami na przedniej masce, które znajdują się również na masce silnika, co sprawia, że jest on natychmiast rozpoznawalny nawet z daleka. Ten sam kształt kabiny pasażerskiej, niski i kwadratowy, w połączeniu z klasycznym nachyleniem przedniej szyby, przyczynił się do charakterystycznego designu różnych modeli, które, zaczynając od Countach, następowały po sobie. Dokładnie te kształty pozostały niezmienione przez lata.

Warto również zauważyć, że Lamborghini Countach było jednym z ostatnich modeli, które zostały zbudowane pod kontrolą założyciela marki Ferruccio Lamborghini, w celu poprawy komfortu, atrakcyjności i wydajności rewolucyjnego Miura.

Podsumowując, design Lamborghini Countach jest prawdziwym dziełem sztuki, które pozostaje współczesne i inspirujące, nawet po 50 latach od jego debiutu. Jego unikalne linie, ostre kształty i innowacyjne rozwiązania przyczyniły się do jego niezapomnianej pozycji w historii motoryzacji.

Lamborghini Countach – najczęściej zadawane pytania

Ile kosztuje Lambo Countach?

Jego ceny zaczynają się od około 13 500 000 złotych.

Ile jest Lamborghini Countach w Polsce?

Brak danych.

Ile kosztuje nowy Countach?

14 mln złotych.

Ile kosztuje Lamborghini Diablo?

Od 1,3 do nawet 3,2 miliona złotych.

Sandra
Sandra
Cześć, nazywam się Sandra Stempniewska. Jako copywriterka i wielka entuzjastka motoryzacji, mam przyjemność prowadzić portal poświęcony samochodom marki VW. Moja pasja do tej niemieckiej ikony motoryzacji zrodziła się z fascynacji ich innowacyjnością, designem oraz niezawodnością, co skłoniło mnie do zgłębiania i dzielenia się wiedzą na temat wszystkich modeli VW – od klasycznych Garbusów, po najnowsze modele elektryczne oraz auta z grupy Volkswagen. Na portalu vwzone.pl znajdziecie rzetelne recenzje, porady dla kierowców, historie modeli oraz najświeższe wiadomości ze świata VW. Moje teksty są owocem dokładnych badań, testów i rozmów z innymi miłośnikami marki, co sprawia, że każdy artykuł jest nie tylko bogaty w informacje, ale też napisany z prawdziwą pasją i zaangażowaniem. Jestem przekonana, że każdy, kto ceni sobie jakość, design i technologię, znajdzie na portalu coś dla siebie. Zapraszam Was do wspólnego odkrywania świata Volkswagenów, gdzie dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem, aby pomóc Wam lepiej poznać te wyjątkowe samochody. Razem zanurzmy się w fascynujący świat VW, pełen historii, innowacji i motoryzacyjnej pasji.
Najnowsze artykuły
- Reklama -
Podobne artykuły
- Reklama -