Aby naprawić drobne uszkodzenie powłoki lakierniczej naszego samochodu, na przykład otarcie, niekoniecznie musimy oddawać go do lakiernika. Możemy zrobić to sami, przy pomocy lakieru w sprayu. Wystarczy przestrzegać kilku podstawowych zasad.
Lakier w sprayu do samochodu służy do szybkiej naprawy niewielkich uszkodzeń powłoki lakierniczej – takich jak otarcia czy zarysowania. Z jego pomocą można też pomalować na inny kolor większy nieuszkodzony element, na przykład atrapę chłodnicy. Co ważne, aby go używać, niekoniecznie trzeba od razu odstawiać auto do lakiernika (aczkolwiek, jeśli nie jesteśmy specjalistami, warto skorzystać z jego porady przy dobieraniu koloru lakieru). Naprawę możemy wykonać samodzielnie, i to relatywnie niewielkim kosztem.
Lakiery w sprayu – rodzaje i zastosowanie
Jest kilka głównych rodzajów lakierów samochodowych w sprayu:
1) Podkładowy lakier samochodowy – wypełniający (akryl), epoksydowy, podkład na tworzywa sztuczne. Stosowany jest jako pierwsza warstwa podczas lakierowania.
2) Lakier samochodowy bazowy – nadaje kolor lakierowanemu elementowi dostępny jest w wersji matowej, metalik oraz perłowej.
3) Lakier bezbarwny – wierzchnia warstwa, służąca zabezpieczeniu powłoki lakierniczej przed drobnymi uszkodzeniami.
Lakiery w sprayu – jak używać?
Stosowanie lakieru samochodowego w sprayu jest stosunkowo proste, nie wymaga fachowej wiedzy. Jest jednakże kilka prostych zasad, których trzeba przestrzegać, aby dobrze wykonać pracę i osiągnąć zamierzony efekt. Oto one:
1) Przygotowanie powierzchni pod lakier – naprawiana powierzchnia musi zostać dokładnie oczyszczona z resztek starego lakieru i odtłuszczona. Pobliskie elementy należy osłonić. Etykieta każdego aerozolu zawiera dokładnie informacje o przygotowaniu podłoża do lakierowania – koniecznie trzeba się z nią zapoznać.
2) Optymalne warunki: temperatura powinna mieścić się w przedziale 20-25 stopni Celsjusza. Zdecydowanie nie należy prowadzić prac lakierniczych w pełnym słońcu ani w dużej wilgotności! Czynność lakierowania wykonujemy w dobrze wentylowanym pomieszczeniu lub na zewnątrz.
3) Przed lakierowaniem należy dokładnie rozmieszać lakier, energicznie wstrząsając puszką przez około dwie minuty. Dwie kulki w środku powinny być wyraźnie słyszalne.
4) Trzeba też przeprowadzić test lakieru, by dobrać odpowiednią odległość natrysku (najczęściej waha się ona między 25 a 30 cm). W tym celu wykorzystujemy jakiś niepotrzebny kawałek metalu.
5) Należy nałożyć dwie lub trzy warstwy lakieru, w odstępach wynoszących 2 do 3 min. Lakierujemy na krzyż – pierwszą warstwę nakładamy, przesuwając pojemnik ze spreyem od lewej do prawej, a drugą – z góry na dół.
6) Po zakończeniu pracy warto oczyścić dyszę pojemnika ze spreyem, by można go było używać w przyszłości. W tym celu obracamy go do dyszą w dół i naciskamy ją na chwilę, pozbywając się resztek lakieru w zaworze.
Udanego lakierowania!