Jak działa zawieszenie pneumatyczne?

1
840
Zastosowanie zawieszenia pneumatycznego
Zastosowanie zawieszenia pneumatycznego

Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że układ zawieszenia w każdym samochodzie to jeden z ważniejszych elementów mających znaczący wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Awaria tego układu powoduje nie tylko zwiększenie się dyskomfortu podczas jazdy po nierównej drodze ale także pogorszenie się parametrów jezdnych pojazdu, zwłaszcza podczas wchodzenia w zakręty. Niesprawne zawieszenie może doprowadzić do utraty kontroli nad pojazdem i w efekcie być przyczyną poważnego wypadku, dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na ten element.

Zawieszenie pneumatyczne – co to jest?

Dobry układ zawieszenia w samochodzie ma również znaczący wpływ na komfort jazdy i im lepszej klasy auto tym zazwyczaj wyższej jakości układy stosuje się w danym pojeździe.

Obecna technologia pozwala na wykorzystanie, najlepszych obecnie, zawieszeń pneumatycznych. Mają one co prawda takie same zadania jak klasyczne układy mechaniczne, charakteryzują się jednak tym, że do w swoim działaniu wykorzystują zalety sprężonego gazu zapewniającego duże lepsze parametry zarówno pod kątem komfortu jak i bezpieczeństwa.

Ten rodzaj zawieszeń stosuje się w motoryzacji od stosunkowo niedawna bo do użycia weszły dopiero około trzydziestu lat temu, ale zasada ich działania pozostaje podobna.

Jak działa zawieszenie pneumatyczne?

Zatem jak działa zawieszenie pneumatyczne? Pomysł jest dość prosty. Klasyczne elementy sprężyste, stosowane w tradycyjnych układach, zostały tu zastąpione workami z powietrzem. Te miechy napełniane są gazem, najczęściej powietrzem ale często też azotem, dzięki podłączonemu do układu sprężarkom. Zasilane są one zwykle kompresorem podłączonym do silnika samochodu albo do jego układu elektrycznego. Zaletą takiego rozwiązania jest przede wszystkim to, że ten system jest w stanie zareagować na zmianę warunków. Na przykład podczas zwiększenia obciążenia pojazdu do miechów dopompowywane jest dodatkowe powietrze co sprawia, że prześwit pozostaje bez zmian. Jest to ważne nie tylko ze względów wizualnych, samochód załadowany znacznym ciężarem zwykle “siada” po stronie obciążonej, co wygląda po prostu fatalnie, ale również ma wpływ na właściwości trakcyjne.

Auto jest bardziej przewidywalne i pewniejsze w prowadzeniu, dzięki czemu znacznie zwiększa się zarówno komfort jak i bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi. Niektóre układy zawieszenia pneumatycznego reagują również na zmieniającą się prędkość z jaką jedzie pojazd. Przy niższych prędkościach auto jest wyżej od powierzchni drogi i dużo lepiej tłumi wszelkie zawieszenia, zatem sprawdzi się doskonale podczas podróżowania większością polskich dróg. Podczas przyśpieszenia zawieszenie stopniowo obniża się, przystosowując się do prędkości i zapewniając poprawę parametrów jezdnych. Istnieją również możliwości zmiany ugięcia zawieszenia podczas pokonywania zakrętów co polepsza między innymi przyczepność samochodu.

Zawieszenia adaptacyjne montowane są fabrycznie zwykle w samochodach z najwyższej klasy, ale na szczęście ta technologia staje coraz popularniejsza, dzięki czemu można je już spotkać w bardziej przystępnych cenowo pojazdach.

 Zastosowanie zawieszenia pneumatycznego
Zastosowanie zawieszenia pneumatycznego

Zastosowanie zawieszenia pneumatycznego

Najczęściej można je spotkać w przystosowanych do pokonywania, niespecjalnie skomplikowanych, nierówności suvach ale często też podobne układy stosowane są także i w innych autach premium. O ile w przypadku “bulwarowych terenówek” zawieszenie pneumatyczne ma przede wszystkim ułatwiać przystosowanie się do wertepów, to w bardziej ekskluzywnych samochodach mają przede wszystkim poprawiać komfort jazdy. Zdarza się również, że pneumatyczne układy zawieszenia stosowane są wyłącznie na tylnej osi samochodu, zwłaszcza w lepszych autach kombi. Pozwala to załadować większy ciężar bez utraty parametrów jezdnych pojazdów.

Regularne serwisowanie zawieszenia pneumatycznego

Oczywiście jak każdy skomplikowany układ także i zawieszenie pneumatyczne wymaga zwrócenia szczególnej uwagi na kontrolę jego sprawności. O ile naprawa niewielkiej, w porę zauważonej usterki, nie powinno być specjalnie kosztowna, to już jeśli pozwolimy na zaniedbanie drobnej awarii, może się okazać, że rachunek od mechanika przyprawi nas o prawdziwy ból głowy.

Oprócz regularnego przeglądu w renomowanej stacji kontroli pojazdów, a już najlepiej w autoryzowanym serwisie, którego pracownicy zdają sobie sprawę z najczęstszych możliwych usterek w układzie stosowanym w konkretnym modelu, warto również zwracać uwagę czy nie zmienia się np. prześwit auta. O awarii mogą również wycieki czy pogorszenie się możliwości kontroli samochodu na nierównej drodze. Na szczęście w przypadku awarii nie trzeba od razu wymieniać całego systemu i możliwa jest regeneracja poszczególnych elementów.


Artykuł napisany przy współpracy z https://shop.limak-airsuspension.pl/pl/

1 KOMENTARZ

Comments are closed.