14.6 C
Polska
sobota, 12 lipca, 2025

Gdzie jest filtr kabinowy w VW Golf V i jak go wymienić?

Filtr kabinowy zapewnia czyste powietrze w kokpicie, a także przyczynia się do sprawnej pracy klimatyzacji i skutecznego odparowywania szyb. Z reguły aby się do niego dostać, nie trzeba być szczególnie biegłym w mechanice – dostęp do filtra jest zwykle stosunkowo prosty i nie wymaga demontażu wielu części. Dlatego bez większych problemów można przeprowadzić wymianę samodzielnie. Gdzie jest filtr kabinowy w Golfie V i jak zamontować nowy?

Filtr kabinowy do Golfa V – gdzie można go znaleźć?

Filtr kabinowy Volkswagena Golfa V jest ukryty pod schowkiem na desce rozdzielczej, przed fotelem pasażera. Aby uzyskać do niego wygodny dostęp, wystarczy odsunąć fotel całkowicie do tyłu. Zanim jednak przystąpimy do wymiany, trzeba zaopatrzyć się w nowy filtr. Można go znaleźć na https://deler.pl/czesci-do/vw, gdzie łatwo dopasujemy części zamienne do różnych modeli Volkswagena.

Wymiana filtra kabinowego w VW Golf V krok po kroku

Gdy mamy już nowy filtr kabinowy pasujący do piątej generacji Golfa, można rozpocząć jego wymianę.

  1. Po odsunięciu fotela pasażera maksymalnie do tyłu, należy odkręcić i zdjąć gumową osłonę zamontowaną w miejscu nad nogami pasażera.
  2. Filtr kabinowy jest umieszczony pod pokrywą o podłużnym prostokątnym kształcie – przesunięcie pokrywy w prawą stronę odblokuje zaciski i pozwoli ją zdemontować.
  3. Następnie wystarczy zdjąć pokrywę – filtr powinien się nieco wysunąć na zewnątrz, co ułatwi jego całkowite wyciągnięcie.
  4. Po wyjęciu filtra należy wsunąć nowy do gniazda zgodnie z kierunkiem jego montażu.
  5. Na koniec pozostaje założyć osłonę filtra oraz przykręcić gumową osłonę z powrotem.

Ile kosztuje filtr kabinowy do Golfa V i jaki wybrać?

Podstawowy przeciwpyłkowy filtr kabinowy do Golfa V można kupić już za kilkanaście złotych. Za 25-60 złotych dostępne są filtry z warstwą węgla aktywnego. Jej działanie pozwala skuteczniej absorobować zapachy, spaliny oraz związki chemiczne, przez co lepiej sprawdzają się w obszarach z mocno zanieczyszczonym powietrzem i zapewniają lepszy komfort. Wydając około 65-75 złotych można zaopatrzyć się w filtr antyalergiczny z warstwą polifenolu, która pomaga zatrzymywać alergeny. Najdroższe filtry cechują się dokładnym oczyszczaniem pm 2.5, mają działanie antybakteryjne oraz grzybobójcze. Mogą one okazać się odpowiednim wyborem dla alergików i osób szczególnie wrażliwych na jakość powietrza w aucie.

Jakie objawy wskazują na zużyty filtr kabinowy i co ile km należy go wymieniać?

O konieczności wymiany filtra kabinowego mogą świadczyć problemy z pracą nawiewów, klimatyzacji czy ogrzewania. Zużyty i zatkany filtr utrudnia przepływ powietrza, przez co znacznie spada siła dmuchania z nawiewów. Dodatkowo powietrze z nawiewu ma przy tym nieprzyjemny zapach. Gdy filtr kabinowy kwalifikuje się do wymiany, to zwykle również da się zauważyć, że odparowywanie szyb działa mniej efektywnie. Oprócz tego alergeny mogą przedostawać się do kabiny, co zaostrzy objawy alergii u osób uczulonych np. na pyłki. 

Rekomendacje dotyczące wymiany filtra w Golfie V zalecają, aby nowy filtr kabinowy montować co około 15-20 tys. km. Dobrą praktyką jest jednak wymieniać filtr minimum raz w roku, jeżeli wykonujemy mniejszy przebieg. W przypadku poruszania się w mocno zanieczyszczonym obszarze, a także jeżeli autem poruszają się alergicy, zaleca się skrócić interwał wymiany do 7,5-10 tys. km. 

Oprócz przestrzegania zalecanego okresu wymiany warto również wizualnie skontrolować stan filtra – najlepiej na wiosnę, gdy filtr ma za sobą wymagającą pracę w okresie zimowym. Dobrze jest sprawdzić kondycję filtra przed nadejściem zimy. Jeżeli stan filtra wskazuje na znaczny stopień zużycia, warto wymienić go niezwłocznie, niezależnie od pokonanego przebiegu.

Mariusz Brzeziński
Mariusz Brzeziński
Prowadzenie VW to jak płynąć przez życie z elegancją i precyzją. Każdy zakręt, niczym kolejny rozdział, odkrywa przed nami nowe możliwości, a dźwięk silnika śpiewa pieśń o wolności. W tej maszynie, każda podróż staje się bardziej niż przejażdżką; to dialog z drogą, w którym każdy szczegół, od delikatnego dotyku pedału gazu, do pewności, jaką daje mocne uchwycenie kierownicy, tworzy harmonię ruchu. VW, to nie tylko samochód, to towarzysz przygód, który rozumie pasję do odkrywania... Bywam poetą, ale jestem przede wszystkim miłośnikiem szybkiej i dobrej jazdy. Nazywam się Mariusz Brzeziński, a Vwzone.pl to przestrzeń, w której dzielę się swoją pasją do aut z grupy Volkswagen. Z zawodu jestem mechanikiem, dlatego znajdziecie tu wartościowe porady dotyczące serwisu i warsztatu samochodów, ale również wszelkie nowości motoryzacyjne, porady i informacje. Dzięki forum dostępnym na naszej stronie, możecie dzielić się opinią z innymi użytkownikami i dobrze spędzać czas. Z nami będziecie na bieżąco z premierami samochodów, nowinkami motoryzacyjnymi i wszystkim, czego potrzeba do szczęścia we własnym garażu. No to jazda!
Najnowsze artykuły
- Reklama -
Podobne artykuły
- Reklama -