6 C
Polska
poniedziałek, 24 marca, 2025

Ducati Diavel – piekielnie dobry! Dane techniczne modeli

Ducati Diavel - piekielnie dobry! Dane techniczne modeli
Ducati Diavel – piekielnie dobry! Dane techniczne modeli / Unsplash

Ducati Diavel został zaprezentowany pod koniec roku 2010 w Mediolanie i od razu wzbudził ogromne zainteresowanie. Był strzałem w 10 dla tej marki. Połączenie cruisera i naked bike’a mimo obaw, przyniosło sukces, a motocykl doczekał się kilku generecji. 

Ducati Diavel – pierwsza odsłona

Ducati Diavel do produkcji trafił w 2011 roku i od tego czasu jest jednym z najlepiej sprzedających się motocykli od Ducati. Jego pierwsza odsłona napędzana była dwucylindrowym silnikiem Testastretta o pojemności 1198 cm3. Podczas swojego debiutu został zaprezentowany, jako jeden z najszybszych motocykli na świecie, który osiągał prędkość 100 km/h w ciągu zaledwie 2,5 sekundy. Według pogłosek, prototyp został określony, jako „zły jak diabeł”, choć w tym przypadku to bardzo pozytywne określenie, które nadało mu ostatecznie imię Diavel, ponieważ w bolońskim dialekcie oznacza to właśnie diabła.  

Wyposażenie standardowe obejmowało ABS i kontrolę trakcji z kilkoma trybami pracy. Do tego aluminiowa rama, przednie elementy zawieszenia od firmy Marzocchi, a tylne amortyzatory od Sachsa z hamulcami marki Brembo. W wersji opcjonalnej, można dokupić turystyczną awiewkę i m.in. sportowy układ wydechowy. 

Podstawowe dane techniczne:

DANE TECHNICZNE
Silnik dwucylindrowy L-Twin, 4 zawory na cylinder Desmodromic, chłodzony cieczą
Pojemność 1198.4 cm3
Moc 162 KM przy 9000 obr/min
Moment obrotowy 127 Nm przy 8000 obr/min
Skrzynia biegów 6-biegowa
WYMIARY
Wysokość siedzenia 770 mm
OSIĄGI
V-max B.D.

Pierwszy Ducati Diavel sprzedawany był w wersji Diavel oraz Diavel Carbon. Carbon posiada kute alufelgi od Marchesini, co pozwoliło uzyskać wagę 207 kilogramów. Do tego dochodzi dwucylindrowy silnik Ducati Testastretta 11° o pojemności 1198 ccm, co daje 162 KM przy 9500 obr/ min oraz 127 Nm przy 8000 obr/min. Dzięki elektronicznie sterowanym przepustnicą i zaprojektowanemu układowi wydechowego, krzywa przebiegu momentu obrotowego w tym modelu jest płaska. 

Ducati Diavel Carbon (2011)

SILNIK
Typ:czterosuwowy, chłodzony cieczą
Układ:dwucylindrowy, widlasty,
kąt rozwarcia cylindrów 90 stopni (układ L)
Rozrząd:DOHC, cztery zawory na cylinder, rozrząd desmodromiczny
Pojemność skokowa:1198,4 ccm
Średnica x skok tłoka:106 x 67,9 mm
Stopień sprężania:11,5:1
Moc maksymalna:162 KM (119 kW) przy 9500 obr./min
Moment obrotowy:127 Nm przy 8000 obr./min
Zasilanie:wtrysk paliwa
Smarowanie:mokra miska olejowa
Akumulator:12 V
Zapłon:z mikroprocesorem
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Silnik-sprzęgło:koła zębate
Sprzęgło:wielotarczowe, mokre
Skrzynia biegów:sześciostopniowa
Napęd tylnego koła:łańcuch
PODWOZIE
Rama:kratownicowa, boczna, stalowa
Zawieszenie przednie:teleskopowe, upside-down, Ø 50 mm,
skok 120 mm, pełna regulacja
Zawieszenie tylne:jednostronny wahacz aluminiowy, system dźwigni,
skok 120 mm, pełna regulacja
Hamulec przedni:podwójny, tarczowy, Ø 320 mm, zaciski czterotłoczkowe
Hamulec tylny:tarczowy, Ø 265 mm, zacisk dwutłoczkowy
Opony przód / tył:120/70–17 / 240/45-17
WYMIARY I MASY
Długość:2257 mm
Szerokość:860 mm
Wysokość:1192 mm
Wysokość siedzenia:770 mm
Rozstaw osi:1590 mm
Kąt pochylenia główki ramy:28 stopni
Wyprzedzenie:130 mm
Masa pojazdu w stanie suchym/
gotowym do jazdy:
207 / 236 kg
Zbiornik paliwa:17 l

Historia generacje motocykli Diavel

Jeśli chodzi o powiększanie rodziny generacji Diavel, Włosi nie próżnowali i dostarczali kolejnych modeli w różnych wariantach.

Druga generacja Ducati Diavael zadebiutowała w roku 2015 z wyposażeniem w silnik dwuiskrowy, przeprojektowano reflektory i otwory wentylacyjne chłodnicy. Ponadto powstały dodatkowe warianty i kolejne generacje. 

  • Edycja AMG – stworzony na platformie generacji carbon. AMG  z 2012 roku to indywidualny wzór kół, przeprojektowane otwory wentylacyjne chłodnicy, do tego biały lakier w paski i żebrowane siedzenia. Silnik dostrojony z rozrządem i nowym wydechem.
  • Diavel Chromo – oparty na platformie z generacji 1. Powstał w 2013 roku. Model posiada chromowany zbiornik paliwa z klasycznym logiem Ducati, srebrną dolną osłonę reflektora oraz błyszczącą czarną osłonę siedzenia. 
  • Diesel Edition – jak na diabła przystało, wersja limitowana wyprodukowana została w 666 egzemplarzach, pojazd oparty na platformie Generacji 2. Zadebiutował w 2017 roku i wyróżniał się detalami z ręcznie szczotkowanej stali z widocznymi spawami i nitami, jak pokrywa paliwa, owiewka reflektora czy pokrycie siedzenia pasażera. Spawy pojawiają się także na anodyzowanych na czarno, bocznych przenośnikach z czerwoną metakrylową osłoną środkową, z logiem Diesel. Czerwień pojawia się także na panelu wskaźników LCD, zaciskach przednich hamulców oraz pięciu ogniwach łańcucha. Rury wydechowe pokryto czarną powłoką ceramiczną Zircotec, podobnie jak tłumiki z kęsiskami. 
  • Xdiavel – zaprezentowany w 2016 roku model Xdiavel dostępny również w wersji S, był pierwszym modelem Ducati z napędem pasowym. W momencie swojej premiery był najszybciej przyspieszającym motocyklem od Ducati, dzięki niskiemu profilowi i długiemu rozstawowi osi. Ducati Xdiavel S z 2019 roku miał silnik o pojemności 1262 c3 i wytwarzał 126 Nm, moment obrotu 5000/min oraz 152 KM (112 kw) przy 9500 obr/ min. 
Historia generacje motocykli Diavel
Historia generacje motocykli Diavel / Unsplash

Ducati Diavel Titanium – luksusowy motocykl w wersji limitowanej

Warto przy generacji 2 wspomnieć jeszcze o Titanium. W listopadzie 2014 roku w Mediolanie, Ducati zaprezentowało nowości na rok 2015. Jednym z nich był właśnie Ducati Diavel Titanium, czyli luksusowy model z serii limitowanej. Uzyskał tym samym obrabiane maszynowo lusterka, siedzenia wykończone skórą i alcantarą, a także ramę wykończoną ciemnym chromem i osłony wydechu ze stali nierdzewnej. Wykorzystano również carbon do budowy osłony chłodnicy, spoilera, a także wlewu paliwa, błotnika nad tylnym kołem, większych rur dolotowych, a nawet do osłony tylnego siedzenia. Zastosowano również tytan (stąd też nazwa) do budowy osłony zbiornika paliwa, siedzenia oraz przedniej lampy. Model otrzymał również nowe kute koła. Do sprzedaży trafiło zaledwie 500 egzemplarzy tego motocyklu.

Ducati Diavel Strada

W 2013 roku zaprezentowano również Diavel Strada, motocykl z dodatkami dla podróżników. Podniesiono o 15 mm i cofnięto o 60 mm kierownicę, dodano wysoką szybę, oparcie pasażera, podgrzewane manetki, turystyczne siedzenia, zmieniono ustawienia podnóżków i dodano dwa elastyczne kuferki. Strada otrzymała tytanowy kolor, który niekoniecznie mógł się podobać, ale za to pojazd był bardzo praktyczny. Jednak fani Ducati raczej nie tego oczekują od marki, dlatego po dwóch latach Strada zniknęła z rynku.

Ducati Diavel 1260 – dane techniczne 

W 2019 roku Ducati wprowadziło model 1260 z dostępną wersją 1260 s. Charakterystyczne dla tego modelu okazała się masa przeniesiona na przód, co nadało motocyklowi nieco bardziej agresywnej postawy, którą dopełniał opływowy tył i masywna tylna opona (240 mm szerokości). Pokrywy silnika wykonano z blachy, stały się również bardziej smuklejsze przy kontakcie z siedziskiem, co pozwoliło poprawić ergonomię. Wloty powietrza wykonano ze szczotkowanego aluminium, co nadało wyjątkowy charakter. Do tego mamy niewielki ogon, który mieści wysuwany uchwyt pasażera oraz zestaw świateł, który zapewnił sportowy charakter. Przednie kierunkowskazy umieszczono w bocznych osłonach chłodnicy. 

DANE TECHNICZNE
Silnik V4 Granturismo, V4 – 90°, 4 zawory na cylinder, przeciwbieżny wał korbowy, kolejność zapłonu Twin Pulse, chłodzenie cieczą
Pojemność skokowa 1158 cm3
Moc 168 KM przy 10750 obr./min
Max. moment obrotowy 126 Nm przy 7500 obr./min
Rama Monocoque, aluminiowa
ZAWIESZENIE Z PRZODU
Widelec upside-down W pełni regulowany, średnica goleni 50 mm

Model Ducati Diavel 1198 Carbon (2017 – 2018)

Kolejną generacją Ducati Diavel, okazał się Diavel 1198 Carbon, który swoją premierę miał w 2017 roku. Jak sama nazwa wskazuje, nie szczędzono tu carbonu, zastosowana go m.in.: w osłonach wahacza, pokrywki zbiorniczków płynów na kierownicy CNC, osłonę ramy, osłonę wlewu paliwa i licznika, wloty powietrza, osłonę wlotów powietrza, tunele chłodzenia hamulców przednich, osłonę czujnika ABS, tylny błotnik,  osłonę tylnej zębatki, osłonę pod siedzeniem, osłonę lampy przedniej góry i dół, osłonę kierownicy, osłonę pompy wody, osłonę koronki zębatki i wiele więcej. 

Maksymalna moc to 152 KM/113 rpm, maksymalny moment obrotowy wynosi 125.5 Nm/ 8000 rpm.

Ducati Diavel V4

Ducati Diavel V4 to najnowszy z diabelskiej rodziny. Model z 2023 roku posiada czterocylindrowy silnik o pojemności 1158 cm3 o mocy 168 KM i 125 Nm momentu obrotowego. V4 dobrze się prezentuje, dzięki muskularnemu i szerokiemu przodowi i wydechem z czterema końcówkami. Do tego dochodzą przednie i tylne oświetlenia LED z dynamicznymi kierunkowskazami. Ponadto charakterystyczne są tutaj także koła wykonane ze stopu aluminium i opona tylne w rozmiarze 240/45. Do dyspozycji kierowców są trzy tryby mocy i cztery tryby jazdy: Sport, Touring, Urban i Wet (przeznaczony do jazdy po powierzchni o niskiej przyczepności). Tryb mocy silnika można dostosować do własnych preferencji – Ducati Traction Control, Cornering ABS, Ducati Wheelie Control.  Dostępne kolory tego modelu to klasyczny Ducati Red i Thrilling Black.

Sandra
Sandra
Cześć, nazywam się Sandra Stempniewska. Jako copywriterka i wielka entuzjastka motoryzacji, mam przyjemność prowadzić portal poświęcony samochodom marki VW. Moja pasja do tej niemieckiej ikony motoryzacji zrodziła się z fascynacji ich innowacyjnością, designem oraz niezawodnością, co skłoniło mnie do zgłębiania i dzielenia się wiedzą na temat wszystkich modeli VW – od klasycznych Garbusów, po najnowsze modele elektryczne oraz auta z grupy Volkswagen. Na portalu vwzone.pl znajdziecie rzetelne recenzje, porady dla kierowców, historie modeli oraz najświeższe wiadomości ze świata VW. Moje teksty są owocem dokładnych badań, testów i rozmów z innymi miłośnikami marki, co sprawia, że każdy artykuł jest nie tylko bogaty w informacje, ale też napisany z prawdziwą pasją i zaangażowaniem. Jestem przekonana, że każdy, kto ceni sobie jakość, design i technologię, znajdzie na portalu coś dla siebie. Zapraszam Was do wspólnego odkrywania świata Volkswagenów, gdzie dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem, aby pomóc Wam lepiej poznać te wyjątkowe samochody. Razem zanurzmy się w fascynujący świat VW, pełen historii, innowacji i motoryzacyjnej pasji.
Najnowsze artykuły
- Reklama -
Podobne artykuły
- Reklama -