7 C
Polska
poniedziałek, 5 maja, 2025

Cupra Born – elektryczny konkurent Volkswagena ID.3

Cupra Born - elektryczny konkurent Volkswagena ID.3
Cupra Born – elektryczny konkurent Volkswagena ID.3 / flickr

Cupra Born początkowo miał wyjść spod szyldu SEATA, ale właściciele marki VAG, uznali że to odpowiedni moment na elektryka w ofercie Cupry. W marcu 2019 roku został zaprezentowany właśnie jako SEAT el-Born, ale do produkcji trafił w 2021 roku, jako Cupra Born. To naprawdę zaskakujący pojazd, który traktowany jest nie tylko jako ładniejszy Volkswagen Id.3 ale i solidny konkurent.

Cupra Born vs Volkswagen ID.3 – konkurencja samochodów elektrycznych

Zacznijmy od nazwy Cupry Born – nie chodzi tu o narodziny, ale dzielnicę w Barcelonie oraz miasta w Holandii. Chodzi jednak tutaj przede wszystkim o utrzymanie tradycji, podkreślania pochodzenia Cupry jako hiszpańskiego auta. Od samego początku Cupra Born jest porównywania z Volkswagenem ID.3 Czy robi mu konkurencję? Tylko pozorną, ponieważ oba auta należą do grupy VAG. Born powstała na platformie Volkswagena MEB i podobnie jak on, produkowana jest w Zwickau. Jednak posiada znacznie bardziej drapieżną stylistykę oraz sportowe zawieszenie i układ kierowniczy.

Eksperci twierdzą, że Born jest lepiej wykończona niż VW ID.3, poza tym zachowuje wygląd bardziej zbliżony do aut spalinowych. Czy to dobrze czy źle? Kwestia gustu. Ten hatchback dobrze sprawdzi się w poruszaniu po mieście, chociaż deklarowany zasięg to ponad 400 km – choć w przypadku elektryków, należy brać duży margines poprawki na te dane. W trasie jednak nie powinno być większych problemach – poza miastem też sobie poradzi. 

Podobnie, jak w przypadku innych aut elektrycznych, Cupra Born to ciche auto. Jest wygodny i komfortowy, a do tego przyjemny w prowadzeniu.

Nowa Cupra Born – dane techniczne

SegmentC
Typy nadwozia5-drzwiowy hatchback
Napędtylny
Długość4262 mm
Szerokość1809 mm
Wysokość1552 mm
Rozstaw osi2765 mm
Masa własna1600 kg
Liczba miejsc5
Bagażnik380 l

Napęd elektryczny Cupry Born:

  • Born 45 kWh (150 KM, 275 Nm) – akumulator o pojemności 45 kWH netto, tylny napęd, przyspieszenie do 100 km/h w 8,9 sekundy. Maksymalna prędkość 160 km/h. Zasięg na jednym ładowaniu do 350 km. 
  • Born 58 kWh (204 KM, 310 Nm) – akumulator o pojemności 58 kWh netto, tylny napęd, przyspieszenie do 100 km/h w ciągu 7,3 sekund, maksymalna prędkość 160 km/h, średnie zużycie energii to około 15,5 – 16,9 kW/100 km. Zasięg na jednym ładowaniu do 425 km.
  • Born e-Boost 58 kWh (231 KM, 310 Nm) – akumulator o pojemności 58 kWh netto, tylny napęd, przyspieszenie do 100 km/h w ciągu 6,6 sekundy, maksymalna prędkość to 160 km/h, a średnie zużycie energii waha się pomiędzy 15,8 – 16, 8 kWh/ 100 km. Zasięg na jednym ładowaniu do 420 km.
  • Born e-Boost 77 kWh (231 KM, 310 Nm) – akumulator o pojemności 77 kWh netto, tylny napęd, przyspieszenie do 100 km/h w ciągu 7 sekund. Prędkość maksymalna 160 km/h, a średnie zużycie energii waha się pomiędzy 15,8 – 16,7 kWh/100 km. Deklarowany zasięg do 548 km. 

Cupra Born – wyposażenie

Co oferuje nam wyposażenie Cupry Born? Przede wszystkim nie brakuje tutaj czujników parkowania z przodu i z tyłu, automatycznej klimatyzacji dwustrefowej, pakietu Full LED – pełne światła LED z przodu i z tyłu, czujniki deszczu i zmierzchu, automatycznie ściemniającego się lusterka wstecznego, kubełkowych foteli,  przednich i łopatek do zmiany biegów przy kierownicy. Do tego Cupra Drive Profil, czyli profile jazdy umożliwiające zmianę reakcji silnika i wspomagania kierownicy. W środku mamy wirtualny kokpit z kolorowym ekranem TFT 5,3 – cala, sportową podgrzewaną wielofunkcyjną kierownicę obszytą skórą i 7 poduszek powietrznych. Ponadto 18 calowe felgi, zestaw naprawczy, dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera, system przypominający o zapinaniu pasów na przednich i tylnych siedzeniach.

Dodatkowo pojazd można wyposażyć w Navi System +, który zawiera ekran dotykowy 12-calowy, nawigację satelitarną z mapami, Radio, 5 głośników, 2 gniazdka USB typu C i dwa wejścia USB. Ponadto do tego dochodzi także funkcja rozpoznawania mowy i sterowania głosem.

Sandra
Sandra
Cześć, nazywam się Sandra Stempniewska. Jako copywriterka i wielka entuzjastka motoryzacji, mam przyjemność prowadzić portal poświęcony samochodom marki VW. Moja pasja do tej niemieckiej ikony motoryzacji zrodziła się z fascynacji ich innowacyjnością, designem oraz niezawodnością, co skłoniło mnie do zgłębiania i dzielenia się wiedzą na temat wszystkich modeli VW – od klasycznych Garbusów, po najnowsze modele elektryczne oraz auta z grupy Volkswagen. Na portalu vwzone.pl znajdziecie rzetelne recenzje, porady dla kierowców, historie modeli oraz najświeższe wiadomości ze świata VW. Moje teksty są owocem dokładnych badań, testów i rozmów z innymi miłośnikami marki, co sprawia, że każdy artykuł jest nie tylko bogaty w informacje, ale też napisany z prawdziwą pasją i zaangażowaniem. Jestem przekonana, że każdy, kto ceni sobie jakość, design i technologię, znajdzie na portalu coś dla siebie. Zapraszam Was do wspólnego odkrywania świata Volkswagenów, gdzie dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem, aby pomóc Wam lepiej poznać te wyjątkowe samochody. Razem zanurzmy się w fascynujący świat VW, pełen historii, innowacji i motoryzacyjnej pasji.
Najnowsze artykuły
- Reklama -
Podobne artykuły
- Reklama -