15.8 C
Polska
piątek, 26 kwietnia, 2024

Audi TT: kompaktowa elegancja o sportowym duchu

Poznań, 12 lutego 2024 r. Wprowadzone w 1998 roku, Audi TT stanowi sportowe uzupełnienie oferty marki w segmencie kompaktowych pojazdów. To samochód skierowany do osób poszukujących emocji płynących z jazdy sportowym autem oraz zaawansowanej technologii rodem z samochodów wyścigowych, a wszystko to zapakowane w relatywnie niewielkie karoserii. Audi TT, dzięki swoim kompaktowym rozmiarom, sprawdza się zarówno w codziennym zgiełku miejskim, jak i podczas weekendowych eskapad na tor wyścigowy.

Pierwsza generacja Audi TT została zaprezentowana podczas Frankfurt Motor Show w 1998 roku i jeszcze jesienią tego roku trafiła do sprzedaży. Model doczekał się trzech generacji i od samego początku do dziś jego przeznaczenie i cel jest niezmienny – dostarczanie sportowych wrażeń i emocji w kompaktowym nadwoziu. Jest to jedno z tych aut, które kupuje się wyłącznie sercem.

Audi TT: początki

Pierwsza generacja Audi TT była produkowana do 2006 roku. Początkowo model był oferowany jednym silnikiem o pojemności 1.8-litra w dwóch wariantach. Słabsza, z napędem na przednią oś dysponowała mocą od 150 do 180 KM. Mocniejsza wersja była dostępna z napędem quattro i mocą na poziomie 225 KM. Różnica w mocy wynikała z zastosowania większej turbosprężarki, zmodyfikowanego układu wydechowego oraz dodatkowego intercoolera. Rok później do gamy dołączyłą wersja roadster, która była dostępna w takich samych wariantach silnikowych.

Pierwsze zmiany przyniósł rok 2000. Audi TT otrzymało zmodyfikowane ustawienia zawieszenia, tylny spojler oraz system ESP w standardzie. Miało to poprawić właściwości jezdne przy prędkościach powyżej 160 km/h. Sportowy charakter modelu TT podkreślono jeszcze bardziej 2003 roku, kiedy do oferty dołączył silnik VR6 o pojemności 3.2-litra i mocy 250 KM z napędem quattro. Rok później ten model był oferowany również z automatyczną skrzynią biegów S tronic.

Kolejnych zmian model doczekał się w 2005 roku. Odświeżono wtedy silniki 1.8T, które zyskały więcej mocy. Wersję 150 KM zastąpiła wersja 163 KM, natomiast wersję 180 KM zastąpiono wersją 190 KM. Mocniejsza odmiana otrzymała wtedy wersję limitowaną TT Coupe quattro Sport. Oprócz zwiększonej mocy do 240 KM, model odchudzono o 75 kg – m.in. z przodu zastosowana lekkie kubełkowe fotele Recaro oraz usunięto tylną kanapę. 

Druga generacja: lepiej, więcej, szybciej
Druga generacja: lepiej, więcej, szybciej. Zdjęcie: Audi AG

Druga generacja: lepiej, więcej, szybciej

Druga generacja Audi TT pojawiła się w 2006 roku. Oprócz dostosowania designu do nowej linii modelowej Audi, TT stało się nieco większe. Mimo to było lżejsze i bardziej sztywne od poprzednika – nadwozie w 69 proc. było wykonane z aluminium. Dzięki temu auto stało się wygodniejsze w środku i jednocześnie bardziej sportowe w prowadzeniu.

Model zadebiutował z silnikami 1.8 i 2.0 TFSI o mocy kolejno 160 i 200 KM. Gamę uzupełniał silnik VR6 o pojemności 3.2-litra i mocy 250 KM. Wszystkie dostępne w wersji ze skrzynią manualną lub automatyczną. Słabsza wersja (1.8 TFSI, 160 KM) była dostępna wyłącznie z napędem na przód. Wersja 2.0 TFSI oraz 3.2 VR6 były dostępne dodatkowo z napędem quattro oraz automatyczną skrzynią S tronic.

W 2007 roku do gamy dołączyła również wersja roadster, a rok później Audi wzbogaciło model TT o silnik TDI o pojemności 2 litrów i mocy 170 KM. Był on dostępny tylko w wersji quattro.

Pod kątem sportowego charakteru auta, najistotniejszą zmianę przyniosły lata 2008-2009. Do oferty dołączył najpierw model TTS, w którym silnik 2.0 TFSI wzmocniono do 272 KM, a później model TT RS, który był wyposażony w nowy motor 2.5 TFSI o mocy 340 KM. 

W 2010 druga generacja TT przeszła lifting. Oprócz delikatnych zmian wizualnych, silnik 2.0 TFSI zyskał dodatkowe 11 KM i z oferty zniknęła jednostka 3.2 VR6.

Ostatnia zmiana drugiej generacji przyszła w 2012 rok – wtedy pojawił się model TT RS Plus. Był on mocniejszy od standardowego RS o 20 KM, generując łącznie 360 KM z 2.5-litrowego silnika TFSI. Pozwalało to rozpędzić kompaktowy model do 280 km/h. Oprócz zwiększonej mocy, TT RS Plus miał nowe czterotłoczkowe zaciski hamulcowe, zmieniony grill i karbonowe wstawki.

Trzecia generacja: TT do potęgi trzeciej

Trzecie i aktualna generacja Audi TT pojawiła się w 2014 roku. Model zadebiutował z 2-litrowymi silnikami TFSI o mocy 230 KM i 310 KM w wersji TTS. Oprócz silników benzynowych, w gamie po raz kolejny pojawiła się jednostka 2.0 TDI o mocy 184 KM. 

Model zyskał jeszcze bardziej agresywny i sportowy wygląd, który odpowiadał aktualnej linii designu Audi. Auto z przodu otrzymało ostrzejsze linie zderzaków i maski, znacznie szerszy grill oraz ledowe reflektory. Charakterystyczna linia TT się nie zmieniła, jednak zyskała ostrzejsze i bardziej agresywne kształty, upodabniając ją do modelu R8.

Przydomek „Baby R8” zyskał na wartości w 2016 roku, kiedy do gamy dołączyła wersja Audi TT RS. Model był wyposażony w 2.5-litrowy motor TFSI o imponującej mocy 400 KM z napędem quattro. Auto wyróżniało się większymi wlotami powietrza, większymi felgami i spojlerem z tyłu. Dodatkowo Virtual Cockpit był standardem w tym modelu. Ówczesne Audi R8 było tylko 0,1 sekundy szybsze w przyspieszeniu do 100 km/h od TT RS.

TT w 2018 roku przeszło lifting. Model otrzymał nowe zderzaki oraz światła i większy grill. Również model TT RS został odświeżony, zyskując większe wloty powietrza i nowe światła. 

Trzecia generacja Audi TT jest ostatnią odsłoną, która zakończy ponad 25-letnią historię tego modelu.

Mariusz Brzeziński
Mariusz Brzeziński
Prowadzenie VW to jak płynąć przez życie z elegancją i precyzją. Każdy zakręt, niczym kolejny rozdział, odkrywa przed nami nowe możliwości, a dźwięk silnika śpiewa pieśń o wolności. W tej maszynie, każda podróż staje się bardziej niż przejażdżką; to dialog z drogą, w którym każdy szczegół, od delikatnego dotyku pedału gazu, do pewności, jaką daje mocne uchwycenie kierownicy, tworzy harmonię ruchu. VW, to nie tylko samochód, to towarzysz przygód, który rozumie pasję do odkrywania... Bywam poetą, ale jestem przede wszystkim miłośnikiem szybkiej i dobrej jazdy. Nazywam się Mariusz Brzeziński, a Vwzone.pl to przestrzeń, w której dzielę się swoją pasją do aut z grupy Volkswagen. Z zawodu jestem mechanikiem, dlatego znajdziecie tu wartościowe porady dotyczące serwisu i warsztatu samochodów, ale również wszelkie nowości motoryzacyjne, porady i informacje. Dzięki forum dostępnym na naszej stronie, możecie dzielić się opinią z innymi użytkownikami i dobrze spędzać czas. Z nami będziecie na bieżąco z premierami samochodów, nowinkami motoryzacyjnymi i wszystkim, czego potrzeba do szczęścia we własnym garażu. No to jazda!

NordVPN Promocja

Najnowsze artykuły
- Reklama -
Podobne artykuły
- Reklama -
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Ads Blocker Detected!!!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam :(   

Uprzejmie prosimy o wsparcie nas poprzez wyłączenie blokad reklam.   

Dziękujemy i życzymy miłej lektury :)

Powered By
100% Free SEO Tools - Tool Kits PRO