Poznań, 16 lutego 2024 r. Audi RS oznacza szczyt osiągów i technologii wśród samochodów produkowanych w Ingolstadt, łącząc innowacje z niezrównaną mocą. Dążąc do przekroczenia już wysokich standardów, inżynierowie Audi przesunęli granice możliwości, tworząc wersje performance modeli RS 6 Avant i RS 7 Sportback z zaawansowanym silnikiem V8 biturbo TFSI o czterech cylindrach.
Już standardowe wersje RS 6 i RS 7 mogą pochwalić się niesamowitymi osiągami – oba modele wyposażone są w silniki generujące 600 KM oraz 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który pozwala na przyspieszenie do 100 km/h w 3,6 sekundy. To osiągi, których nie powstydziłyby się auta typowo wyścigowe, a mówimy tu o przestronnym RS 6 Avant i eleganckim RS 7 Sportback.
Te osiągi to jednak nie koniec możliwości tych modeli, co udowodnili inżynierowie Audi, podnosząc poprzeczkę jeszcze wyżej. Zarówno RS 6 Avant, jak i RS 7 Sportback są dostępne w wersji performance – i nie są w żaden sposób limitowane.
Wersje performance to przede wszystkim większa moc. Udało się ją osiągnąć m.in. dzięki zwiększeniu ciśnienia doładowania z 2,4 do 2,6 bara w czterolitrowym silniku V8 biturbo TFSI. Dzięki temu silnik generuje 630 KM oraz 850 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co przekłada się na przyspieszenie do pierwszych 100 km/h w 3,4 sekundy.
Modele RS 6 Avant i RS 7 Sportback w wydaniu performance mają w standardowym wyposażeniu pakiet RS Dynamic. Obejmuje on zwiększenie prędkości maksymalnej do 280 km/h, dynamiczny układ czterech kół skrętnych (aktualizacja oprogramowania charakterystycznego dla RS wspomaga kierowcę aktywnymi korektami skrętu na przedniej i tylnej osi) oraz sportowy mechanizm różnicowy quattro na tylnej osi. Pakiet RS Dynamic plus jest dostępny w wyposażeniu opcjonalnym i oferuje jeszcze wyższą prędkość maksymalną – 305 km/h i ceramiczny układ hamulcowy RS.
Czasem mniej znaczy więcej
Oba modele performance zjeżdżają z linii produkcyjnej na standardowych 21-calowych aluminiowych felgach odlewanych w kształcie dziesięcioramiennej gwiazdy oraz na oponach o rozmiarze 273/35. Opcjonalnie mogą być wyposażone w lekkie, 22-calowe felgi w kolorach: czarnym wypalanym na połysk, szarym matowym, czarnym matowym lub matowym złotym neodymowym. Inspirowana sportami motorowymi, przewiewna konstrukcja ramion w designie pięciu liter Y (5-Y) wspomaga chłodzenie hamulców, a lżejsze obręcze są produkowane w zaawansowanym technologicznie procesie kucia i frezowania. Nowa lekka obręcz jest o około pięć kilogramów lżejsza od 22-calowej felgi aluminiowej stosowanej w standardowych modelach RS 6 Avant lub RS 7 Sportback. W połączeniu z opcjonalnym, ceramicznym układem hamulcowym, masa tych modeli spadła aż o 54 kg.
To nie jedyna redukcja wagi w modelach performance. Biorąc pod uwagę sportowy charakter samochodów, zredukowano izolację pomiędzy komorą silnika i wnętrzem, która oprócz lżejszej wagi, zapewnia też lepsze wrażenia dźwiękowe silnika V8. Dzięki temu zabiegowi udało się zaoszczędzić łącznie ok. 80-90 kg w obu przypadkach.
Nowe RS 6 Avant performance i RS 7 Sportback performance są dostępne w sumie w szesnastu kolorach nadwozia. Po raz pierwszy zadebiutowały na nich lakiery: metaliczny lub matowy niebieski Ascari Blue oraz srebrny matowy Dew Silver. Modele performance wyróżniają się standardowymi elementami nadwozia RS, w tym lusterkami zewnętrznymi, przednim spojlerem, przednimi chlapaczami bocznymi, nakładkami na progi, relingami dachowymi oraz listwami przy szybach bocznych i tylnym dyfuzorze, w kolorze matowej szarości. Opcją jest pakiet matowy carbon/black optics, w którym relingi dachowe i listwy przy szybach bocznych są czarne. Pierścienie i nazwa modelu Audi dostępne są w wybranym przez klienta kolorze: chromu lub czarnym.
Wnętrze z charakterem
We wnętrzu, oprócz znanych już pakietów stylistycznych RS w kolorze szarym i czerwonym, pojawia się kolor niebieski. Czarne koło kierownicy z Alcantary, ale również dywaniki podłogowe, boczna część konsoli środkowej i manetka dźwigni zmiany biegów, mają w tym przypadku kontrastowe przeszycia w kolorze niebieskim Mercato. Cała powierzchnia pasów bezpieczeństwa ma kolor błękitu oceanicznego z dekoracyjnymi wstawkami o strukturze carbon twill z opcjonalnymi niebieskimi akcentami. Gałka dźwigni zmiany biegów i boki konsoli środkowej są wykonane z mikrofibry Dinamica, która składa się w około 45% z włókien PET pochodzących z recyklingu, a fotele sportowe posiadają wysokiej jakości skórzaną tapicerkę Valcona perforowaną szwami o strukturze plastra miodu, z kontrastowymi przeszyciami w kolorze niebieskim Mercato. Kolejnym elementem wyróżniającym jest dioda w przednich drzwiach, która rzuca na podłoże obok samochodu świetlny napis „RS performance”.
Klienci mogą zamówić pakiety stylistyczne RS w trzech dostępnych wariantach kolorystycznych z opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym: dekoracyjnymi wstawkami oraz podłokietnikami drzwi i podłokietnikiem środkowym z mikrofibry Dinamica. Dodatkową zaletą tego wariantu wyposażenia jest panel środkowy siedzeń z szarą, czerwoną lub niebieską wkładką. W tym przypadku wybrany przez klienta kolor jest widoczny w tle siedzisk i oparć perforowanych foteli sportowych. Dodatkowo oparcia posiadają wytłoczenia RS w dopasowanych kolorach.
Wyświetlacze standardowego 12,3-calowego systemu Audi virtual cockpit plus oferują dodatkowe funkcje, w tym migający wskaźnik zmiany biegów w trybie manualnej skrzyni biegów, który by wskazać optymalny moment zmiany biegu zmienia kolor wskazań liczby obrotów z zielonego przez żółty na czerwony, migając w sposób identyczny jak dzieje się to w sportach motorowych. Dodatkowo, system Launch Control, który w pełni wykorzystuje potencjał przyspieszenia RS 6 Avant performance i RS 7 Sportback performance, nowymi kontrolkami świateł drogowych sygnalizuje idealny moment do przyspieszenia z linii startu.
Cena Audi RS 6 Avant performance rozpoczyna się od 683 tys. złotych. Z kolei za wersję RS 7 Sportback performance trzeba zapłacić od 687 tys. złotych.