11.3 C
Polska
piątek, 11 października, 2024

Audi A6: od spalinowej ikony do elektrycznego znaku przyszłości

Poznań, 10 września 2024 r. Audi A6, przez 30 lat będący jednym z flagowych modeli marki, zakończył erę spalinową. Przez te trzy dekady na rynku zadebiutowało pięć generacji tego pojazdu, prezentując różnorodne wersje. Najbardziej rozpoznawalnym modelem jest niewątpliwie Audi RS6, które w najnowszej odsłonie dysponuje mocą 630 KM. Teraz, po trzech dekadach, A6 odchodzi od silnika spalinowego, aby na nowo zdefiniować swój sukces w segmencie pojazdów elektrycznych.

Mimo że Audi A6 oficjalnie zadebiutowało w 1994 roku, to tak naprawdę historia tego modelu rozpoczęła się znacznie wcześniej. Pierwsza generacja A6 była tak naprawdę ulepszoną wersją modelu 100 C4. Z zewnątrz oba modele nie różnią się mocno – zmodyfikowano światła, grill oraz zderzaki i unowocześniono wnętrze. W ofercie pojawiły się również nowe silniki – m.in. wprowadzono mocniejszy 2.5-litrowy silnik diesla o mocy 140 KM. Do oferty trafił również wzmocniony silnik 2.8E o mocy 193 KM oraz zupełnie nowy 1.8-litrowy o mocy 125 KM. Najmocniejszy wariant S6 otrzymał wersję Plus, której moc wzrosła z 290 do 325 koni mechanicznych.

Pierwsza generacja Audi A6 była więc modyfikacją udanego modelu 100, wzbogaconą o nowe silniki i odświeżony wygląd. Konstrukcyjnie oba auta były bardzo do siebie zbliżone i nowe określenie modelu było głównie skutkiem zmiany nazewnictwa nowych modeli Audi.

C5: zupełnie nowe A6

Rok 1997 przyniósł znacznie więcej zmian w Audi A6. Właśnie wtedy zadebiutowała nowa wersja C5, która została zbudowana na nowej, znacznie bardziej zaawansowanej technologicznie platformie PL45. Był to pierwszy model A6 zbudowany zupełnie od podstaw. Nowa platforma znacznie poprawiła właściwości jezdne i komfort. Jej modularna konstrukcja pozwalała również na zastosowanie różnych typów napędu oraz bardziej różnorodnych silników. Był to również jeden z pierwszych modeli wyposażonych w pełne reflektory ksenonowe, co znacznie poprawiało widoczność w nocy. 

Zmiana koncepcji projektowania była widoczna już na pierwszy rzut oka. Model był znacznie bardziej opływowy od swojego poprzednika, a sama stylistyka opierała się na zaokrąglonych kształtach. Miało to swoje odzwierciedlenie w aerodynamice – współczynnik oporu powietrza wynosił 0,28. 

Istotną zmianą w drugiej generacji A6 był również ulepszony napęd quattro. Dyferencjał był bardziej zaawansowany technologicznie i precyzyjniej rozkładał moment obrotowy, co znacznie poprawiło właściwości jezdne i stabilność samochodu. Ten został również wyposażony w elektroniczne systemy wspomagania, tj. ABS i ESP, które współpracowały z napędem, żeby zapewnić jak największą kontrolę i bezpieczeństwo na drodze.

To wtedy wprowadzono również silniki benzynowe z turbosprężarką. W ofercie pojawił się napęd 1.8T, który był dostępny z mocą 150 i 180 KM i stał się jednym z najpopularniejszych wariantów tego modelu. A6 C5 zyskało również jednostki V6 o pojemności 2.4 (160-170 KM), 2.8 (193 KM) i 3.0 (220 KM), które były zupełnie nową konstrukcją w tym modelu. Pojawiła się również wersja 2.7-litrowa z podwójną turbiną o mocy 230 lub 250 KM. W ofercie nie zabrakło wersji V8, która w A6 generowała 300 KM. Silnik V8 oferowano również w wersjach S6, RS6 i RS6 Plus – o mocy kolejno: 340 KM, 450 KM i 480 KM.

W ofercie silników wysokoprężnych klienci mogli wybierać między dwiema sprawdzonymi jednostkami w różnych wariantach – 1.9 TDI oraz 2.5 TDI z silnikiem V6. Silniki generowały od 110 do 130 KM w przypadku 1.9 TDI oraz od 150 do 180 KM w wersjach 2.5-litrowych. 

W 1999 roku wprowadzono na rynek wersję A6 Allroad, która wyróżniała się terenowymi aspiracjami. Model wyróżniało pneumatyczne zawieszenie, umożliwiające dostosowanie go do terenu. Miał on również większe koła oraz nielakierowane zderzaki, które lepiej znosiły jazdę po bezdrożach. W tym wariancie do wyboru były jednostki 2.5 TDI, 2.7 biturbo oraz 4.2-litrowym V8.

C6: ikoniczna generacja
C6: ikoniczna generacja. Zdjęcie: Audi AG

C6: ikoniczna generacja

W roku 2004 przyszedł czas, aby światło dzienne ujrzała nowa generacja modelu A6. Zmiany były widoczne na pierwszy rzut oka – auto miało bardziej nowoczesny i dynamiczny design oraz wyróżniało się grillem. Właśnie wtedy w modelu zadebiutował charakterystyczny Singleframe, który jest znakiem rozpoznawczym Audi do dziś. 
Cała sylwetka Audi A6 stała się bardziej nowoczesna w porównaniu do poprzedniej generacji. Projektanci postawili na połączenie sportowego charakteru marki z luksusem i elegancją limuzyny. Takie połączenie sprawiło, że trzecia generacja A6 stała się jednym z najbardziej ikonicznych modeli marki.

To czego nie było widać od razu, to nowa platforma MLB, bardziej zaawansowana technologicznie i lżejsza w porównaniu do platformy używanej w poprzedniej generacji (C5). Zastosowanie nowych materiałów (np. aluminium) pomogło zmniejszyć masę pojazdu, co przełożyło się na lepsze osiągi i efektywność paliwową. Trzecia generacja oferowała opcjonalne zawieszenie pneumatyczne, które pozwalało na regulację wysokości i twardości zawieszenia, dostosowując się do różnych warunków drogowych i stylu jazdy. Dzięki temu kierowcy mogli wybierać pomiędzy trybem komfortowym a bardziej sportowym. Poprawiono również napęd quattro, który stał się jeszcze bardziej zaawansowany, z asymetrycznym rozkładem momentu obrotowego (40:60) między osiami, co poprawiało dynamikę i stabilność pojazdu w różnych warunkach.

Dużo zmieniło się również we wnętrzu A6. Auto zostało zaprojektowane z myślą o jeszcze większym komforcie i nowoczesności. Wykończenie kabiny stało na bardzo wysokim poziomie, a zastosowane materiały były najwyższej jakości. Wprowadzono również zaawansowane systemy multimedialne, w tym MMI (Multi Media Interface), który umożliwiał intuicyjne sterowanie różnymi funkcjami pojazdu i jest rozwijany we wszystkich modelach Audi do dziś.

W 2008 roku model doczekał się liftingu. Odświeżono design z nowymi zderzakami, reflektorami LED i bi-ksenonowymi, a także nowymi tylnymi lampami LED, które nadały pojazdowi nowoczesny wygląd. Wnętrze zyskało na jakości dzięki lepszym materiałom i zaktualizowanemu systemowi MMI, który stał się bardziej intuicyjny i wydajny. Technologicznie model wzbogacono o zaawansowane systemy wspomagające kierowcę, takie jak adaptacyjny tempomat i monitorowanie martwego pola.

Wśród jednostek benzynowych znalazły się m.in. czterocylindrowy 2.0 TFSI o mocy 170 KM oraz mocniejsze V6, takie jak 3.2 FSI generujące 255 KM, a także topowy 4.2 V8 o mocy 350 KM. Wersja S6 była napędzana potężnym 5.2-litrowym silnikiem V10, rozwijającym 435 KM. W ofercie silników wysokoprężnych dostępne były m.in. popularny 2.0 TDI o mocy od 140 do 170 KM, a także mocny 3.0 TDI V6, rozwijający 225-240 KM. W późniejszych latach wprowadzono ekologiczny wariant 2.0 TDIe, charakteryzujący się niskim zużyciem paliwa dzięki zastosowaniu technologii start-stop.

Ta generacja szczególnie zasłynęła swoją najbardziej ekstremalną wersją. RS6 C6 był napędzany potężnym 5.0-litrowym silnikiem V10 biturbo, generującym imponującą moc 580 KM i moment obrotowy 650 Nm, co czyniło go jednym z najmocniejszych samochodów w swojej klasie. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało zaledwie 4,5 sekundy, a prędkość maksymalna była elektronicznie ograniczona do 250 km/h, choć opcjonalnie można było ją podnieść do 280 km/h. RS6 wyróżniał się również zaawansowanym napędem quattro, sportowym zawieszeniem DRC (Dynamic Ride Control) oraz agresywnym wyglądem z szerokimi nadkolami, unikalnymi zderzakami i charakterystycznymi, dużymi końcówkami wydechu. We wnętrzu, wykończonym luksusowymi materiałami, znalazło się miejsce na sportowe fotele, liczne akcenty z włókna węglowego i nowoczesne technologie. RS6 C6 był dostępny zarówno jako sedan oraz Avant.

C7: skok w przyszłość

Kolejna generacja modelu zadebiutowała w 2011 roku i była produkowana do 2018. Audi A6 C7 zyskało zdecydowanie bardziej nowoczesny wygląd oraz wiele nowych zaawansowanych technologii – m.in. światła Matrix LED.

Nowy model był wyraźnie inaczej zaprojektowany. Linie nadwozia zostały poprowadzone bardziej agresywnie i zastosowano więcej ostrych krawędzi, co nadawało mu jeszcze więcej sportowego charakteru, z jednoczesnym utrzymaniem odczucia elegancji. Przemodelowano osłonę Singleframe, która również była narysowana z bardziej wyraźnymi i ostrymi krawędziami. Boczne przetłoczenia karoserii podkreślały muskularność sylwetki, a linia dachu płynnie opadająca ku tyłowi nadawała samochodowi smukły, aerodynamiczny kształt.

Czwarta generacja mocno różniła się również światłami i technologią oświetlenia. Reflektory miały zupełnie inny kształt i po raz pierwszy wprowadzono reflektory Matrix LED, które pozwalały na dynamiczne dostosowywanie wiązki światła do warunków drogowych i obecności innych pojazdów. Technologia ta znacznie poprawiała bezpieczeństwo nocnej jazdy, eliminując problem oślepiania innych kierowców.

Model był zbudowany na platformie MLB Evo, która była ewolucją platformy poprzedniego modelu. Inne zmiany technologiczne, poza reflektorami Matrix LED, to m.in. head-up display, integracja MMI z Google Earth oraz system Pre Sense, który monitorował otoczenie pojazdu i w razie ryzyka kolizji automatycznie przygotowywał samochód do zderzenia poprzez napięcie pasów, zamknięcie okien i aktywację hamulców.

W ofercie znalazły się zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne, wszystkie wyposażone w technologie poprawiające osiągi i efektywność paliwową. Jednostki benzynowe obejmowały m.in. popularny 2.0 TFSI o mocy 180-252 KM oraz dynamiczne 3.0 TFSI V6, które rozwijało 310 KM, oferując doskonałe połączenie mocy i płynności pracy. Z kolei dla miłośników diesli Audi przygotowało szeroką gamę jednostek TDI, od ekonomicznego 2.0 TDI o mocy od 136 do 190 KM, po potężny 3.0 TDI V6, który w zależności od wersji generował od 204 do 326 KM. Nowością była wersja hybrydowa, łącząca 2.0 TFSI z silnikiem elektrycznym, oferująca łączną moc 245 KM oraz możliwość jazdy w trybie elektrycznym na krótkich dystansach. 

Dostępne były również wersje S6 i RS6, które zadebiutowały kolejno w 2012 i 2013 roku. S6 było napędzane potężnym silnikiem 4.0 TFSI V8 z podwójnym turbodoładowaniem, który generował 450 KM i 550 Nm momentu obrotowego. Dzięki zastosowaniu systemu cylinder-on-demand (COD), który przy niższym obciążeniu wyłączał cztery cylindry, samochód był bardziej ekonomiczny, zachowując jednocześnie imponujące osiągi. S6 przyspieszało od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,4 sekundy, a jego prędkość maksymalna była ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Napęd quattro z centralnym mechanizmem różnicowym oraz sportowe zawieszenie adaptacyjne zapewniały doskonałą trakcję i pewne prowadzenie. Zewnętrznie S6 wyróżniało się subtelnymi, sportowymi akcentami, takimi jak aluminiowe lusterka, podwójne końcówki wydechu i charakterystyczne, agresywne detale, które podkreślały jego wyjątkowy charakter.

Pod maską RS6 znalazł się ten sam 4.0 TFSI V8, co w S6, ale w topowej wersji rozwijał on jeszcze większą moc – aż 560 KM i 700 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało zaledwie 3,9 sekundy, co czyniło RS6 jednym z najszybszych kombi na świecie. Prędkość maksymalna, standardowo ograniczona do 250 km/h, mogła zostać podniesiona do 305 km/h dzięki opcjonalnemu pakietowi Dynamic. RS6 wyposażone było w zaawansowane zawieszenie pneumatyczne i sportowy układ wydechowy, który podkreślał brutalny dźwięk V8. Wersja RS6 wyróżniała się agresywnym wyglądem z szerokimi nadkolami, dużymi wlotami powietrza, specjalnie zaprojektowanymi zderzakami i unikalnymi, matowymi lub błyszczącymi akcentami, które jednoznacznie identyfikowały ten model jako flagową wersję sportową.

C8: ostatni z gatunku

W 2018 roku ukazała się kolejna generacja A6 – jak już teraz wiemy, ostatnia w wersji spalinowej. Nowy model był inspirowany i swoim designem nawiązywał do flagowego A8 i A7. 

Projektanci poszli o krok dalej i jeszcze bardziej skupili się na tym, aby podkreślić sportowy charakter modelu. Nadwozie było narysowane bardziej ostrymi liniami, a sam Singleframe stał się zdecydowanie większy i jeszcze bardziej agresywny. Reflektory, w których zastosowano nowoczesną technologię LED, są smuklejsze i bardziej wyraziste, co podkreśla nowoczesny charakter auta. Samochód stał się bardziej muskularny, dzięki szerszym przetłoczeniem na bokach oraz większemu rozstawowi osi. Z tyłu model C8 wyróżnia się poziomymi lampami LED, które połączone są chromowaną listwą, co optycznie poszerza pojazd i dodaje mu prestiżowego wyglądu.

Jest to model, który powstał w momencie mocnego rozwoju cyfryzacji w motoryzacji, dlatego też wnętrze jest wyraźnie inne, niż w przypadku poprzednika – bardziej postawiono tu na minimalistyczny design oraz zastąpienie tradycyjnych przycisków dotykowymi panelami. Model A6 C8 otrzymał również cyfrowy kokpit, składający się z cyfrowych ekranów, które zastąpiły tradycyjne zegary, panel guzików do sterowania radia i panel klimatyzacji. 

Wprowadzono liczne systemy wspomagania kierowcy, takie jak adaptacyjny tempomat z asystentem jazdy w korku, system kamer 360 stopni oraz zaawansowany system wspomagania parkowania. C8 jest także pierwszym modelem A6, który oferuje funkcję zdalnego parkowania, umożliwiającą parkowanie samochodu za pomocą aplikacji na smartfona, bez konieczności przebywania w pojeździe.

Audi A6 C8 oferuje szeroką gamę zaawansowanych jednostek napędowych, które łączą wysoką wydajność z efektywnością paliwową. W ofercie znajdują się zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne, wszystkie wyposażone w technologię mild hybrid (MHEV), która pozwala na oszczędność paliwa i poprawę dynamiki jazdy. Wśród silników benzynowych wyróżnia się 2.0 TFSI o mocy 245 KM oraz 3.0 TFSI V6, który generuje imponujące 340 KM. Z kolei gama jednostek wysokoprężnych obejmuje popularny 2.0 TDI o mocy 204 KM oraz 3.0 TDI V6 dostępny w wersjach o mocy 231 KM i 286 KM. Wszystkie silniki współpracują z automatycznymi skrzyniami biegów: 7-biegową S tronic lub 8-biegową tiptronic.

W Europie Audi S6 C8 zadebiutowało z nowym podejściem do sportowych osiągów, oferując silnik 3.0 V6 TDI z układem mild hybrid oraz elektrycznym kompresorem, co zapewnia moc 349 KM i 700 Nm momentu obrotowego. To połączenie pozwala na dynamiczne przyspieszenie do 100 km/h w około 5 sekund, a jednocześnie zachowuje doskonałą efektywność paliwową. W innych regionach, jak USA, S6 jest dostępne z silnikiem benzynowym 2.9 TFSI V6 o mocy 450 KM. Napęd quattro, sportowe zawieszenie i zaawansowane systemy wspomagania jazdy sprawiają, że S6 C8 jest samochodem, który łączy sportowe osiągi z komfortem i codzienną użytecznością.

Z kolei model RS6 jest wyposażony w potężny 4.0 V8 biturbo, który generuje aż 600 KM i 800 Nm momentu obrotowego, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,6 sekundy. Dzięki opcjonalnemu pakietowi Dynamic prędkość maksymalna może zostać zwiększona do 305 km/h. RS6 C8 wyposażono w zaawansowane zawieszenie pneumatyczne, które pozwala na komfortową jazdę w trybie standardowym i niesamowitą precyzję w trybie sportowym. Charakterystyczne, poszerzone nadwozie, duże wloty powietrza, szerokie nadkola oraz specjalne, sportowe detale podkreślają agresywny, dynamiczny charakter tego modelu. RS6 jest dostępne wyłącznie w wersji Avant, łącząc ekstremalne osiągi z praktycznością przestronnego kombi, co czyni go jednym z najbardziej wszechstronnych i pożądanych samochodów sportowych na rynku.

Dostępna jest również jeszcze bardziej szalona wersja RS6 – Performance. W tej wersji modelu moc 4.0-litrowego silnika V8 biturbo została podniesiona z 600 KM do imponujących 630 KM, a moment obrotowy wzrósł do 850 Nm. Dzięki temu Audi RS6 Performance przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,4 sekundy, co czyni go jednym z najszybszych kombi na świecie. Wyróżnia się również bardziej sportowym zawieszeniem, które zostało dostrojone dla jeszcze lepszej precyzji prowadzenia, oraz bardziej agresywnym wyglądem, z unikalnymi akcentami stylistycznymi, takimi jak matowe wykończenia, specjalne wzory felg i ekskluzywne opcje kolorystyczne. Wnętrze tego modelu oferuje sportowe fotele, wysokiej jakości materiały wykończeniowe, takie jak Alcantara i karbon oraz liczne detale podkreślające wyczynowy charakter samochodu.

Elektryzująca przyszłość A6

Piąta generacja jest ostatnim przedstawicielem modelu A6 w wersji spalinowej. Kolejny z nich będzie już modelem w pełni elektrycznym i wyznacza standardy w obszarach designu i zasięgu. A6 e-tron będzie pierwszym modelem marki dostępny w wersjach Sportback i Avant. Dzięki zastosowaniu nowej platformy PPE, architekturze 800 V i standardowej maksymalnej mocy ładowania prądem stałym (DC) wynoszącej 270 kW nowe Audi A6 e-tron umożliwia krótkie postoje na ładowanie. Oznacza to, że w ciągu zaledwie 10 minut ładowania na odpowiednio szybkiej stacji nowe A6 Sportback e-tron performance może zyskać do 310 kilometrów zasięgu, a stan naładowania (SoC) może wzrosnąć z 10 do 80 procent w ciągu 21 minut. Kluczowe składowe tej imponującej mocy ładowania to inteligentne, wysoko wydajne i predykcyjne zarządzanie temperaturą.

Ważnym elementem zwiększającym efektywność i zasięg Audi A6 e-tron jest zaawansowany układ rekuperacji (hamowania regeneracyjnego). Może on obsługiwać około 95 proc. codziennych procesów hamowania. Połączenie tych wszystkich rozwiązań oraz nowo opracowany dla platformy PPE akumulator litowo-jonowy, składający się z 12 modułów i 180 ogniw pryzmatycznych o łącznej pojemności 100 kWh brutto (94,9 kWh netto), zapewniają ponad 750 kilometrów zasięgu w przypadku A6 Sportback e-tron oraz ponad 720 kilometrów dla A6 Avant e-tron.

Mariusz Brzeziński
Mariusz Brzeziński
Prowadzenie VW to jak płynąć przez życie z elegancją i precyzją. Każdy zakręt, niczym kolejny rozdział, odkrywa przed nami nowe możliwości, a dźwięk silnika śpiewa pieśń o wolności. W tej maszynie, każda podróż staje się bardziej niż przejażdżką; to dialog z drogą, w którym każdy szczegół, od delikatnego dotyku pedału gazu, do pewności, jaką daje mocne uchwycenie kierownicy, tworzy harmonię ruchu. VW, to nie tylko samochód, to towarzysz przygód, który rozumie pasję do odkrywania... Bywam poetą, ale jestem przede wszystkim miłośnikiem szybkiej i dobrej jazdy. Nazywam się Mariusz Brzeziński, a Vwzone.pl to przestrzeń, w której dzielę się swoją pasją do aut z grupy Volkswagen. Z zawodu jestem mechanikiem, dlatego znajdziecie tu wartościowe porady dotyczące serwisu i warsztatu samochodów, ale również wszelkie nowości motoryzacyjne, porady i informacje. Dzięki forum dostępnym na naszej stronie, możecie dzielić się opinią z innymi użytkownikami i dobrze spędzać czas. Z nami będziecie na bieżąco z premierami samochodów, nowinkami motoryzacyjnymi i wszystkim, czego potrzeba do szczęścia we własnym garażu. No to jazda!

NordVPN Promocja

Najnowsze artykuły
- Reklama -
Podobne artykuły
- Reklama -
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Ads Blocker Detected!!!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam :(   

Uprzejmie prosimy o wsparcie nas poprzez wyłączenie blokad reklam.   

Dziękujemy i życzymy miłej lektury :)

Powered By
100% Free SEO Tools - Tool Kits PRO