11.2 C
Polska
środa, 12 marca, 2025

Audi A6 e-tron: Rewolucja w recyklingu, redefinicja przyszłości motoryzacji

Poznań, 17 lutego 2025 r. – Audi A6 e-tron to przełom w recyklingu i zrównoważonym rozwoju w motoryzacji. Nowy model wykorzystuje innowacyjne technologie, aby maksymalnie wykorzystać materiały z odzysku, a także minimalizować wpływ na środowisko poprzez rewolucyjne zmiany w procesach produkcyjnych.

„Nowe Audi A6 e-tron udowadnia, że luksus i zrównoważony rozwój mogą iść w parze” – podkreśla Gerd Walker, członek zarządu AUDI AG odpowiedzialny za produkcję. „Wykorzystanie materiałów z recyklingu w tak szerokim zakresie, zarówno w elementach konstrukcyjnych, jak i wykończeniowych, to przełom w segmencie premium. To nie tylko deklaracja, ale realne działanie na rzecz ochrony zasobów naturalnych i budowy przyszłości opartej na gospodarce obiegu zamkniętego”. 

Design for Circularity – projektowanie z myślą o przyszłości

„To znacznie więcej niż tylko design” – wyjaśnia Christine Maier, Designer w Color & Trim w Audi. „Zmieniamy sposób, w jaki projektujemy pojazdy. Naszym punktem wyjścia jest koniec: zanim produkt rozpocznie swój cykl życia, myślimy o tym, jak go zakończy i jak możemy zaprojektować go zgodnie z zasadami gospodarki obiegu zamkniętego.” W interdyscyplinarnych zespołach eksperci z działów Designu, Rozwoju Technicznego, Zakupów i Jakości współpracują, aby części i materiały mogły być wielokrotnie wykorzystywane i poddawane recyklingowi. 

Luksusowe wnętrze Audi A6 e-tron w zgodzie z naturą

Mikrofibra Dinamica, wykorzystywany w tak zwanym soft wrapie deski rozdzielczej, lusterkach, podłokietnikach i konsoli środkowej, w prawie 50 procentach składa się z przetworzonego poliestru, oferując jednocześnie wygląd i dotyk przypominający zamsz. 

Szczególną uwagę zwraca wykorzystanie materiałów z recyklingu w fotelach. W wersji S line zastosowano tkaninę Cascade, wykonaną w 100% z poliestru, z czego połowa pochodzi z recyklingu. Przypomina ona naturalne włókna, zawiera 15 procent przędzy z recyklingu i 35 procent przetworzonego poliestru. Co więcej, w trosce o środowisko, materiał ten nie jest barwiony. 

Fotele sportowe wykończone mikrofibrą Dinamica dostępne są z efektownym przeszyciem kaskadowym w kolorze Steel Gray lub Express Red. Podsufitka i słupki wykonane są częściowo z tkaniny zawierającej 100% przetworzonego poliestru, a dywaniki podłogowe produkowane są z włókna Econyl – nylonu w 100% pochodzącego z recyklingu starych sieci rybackich, resztek dywanów i odpadów przemysłowych. 

Ekologiczne DNA rodziny e-tron
Ekologiczne DNA rodziny e-tron. Zdjęcie: Audi AG

Ekologiczne DNA rodziny e-tron

Filozofia zrównoważonego rozwoju Audi znajduje odzwierciedlenie również w innych modelach elektrycznych marki. W nowym Q6 e-tron zastosowano innowacyjne rozwiązania w zakresie materiałów pochodzących z recyklingu. Intymny charakter wnętrza podkreślono wysokiej jakości materiałami, takimi jak tkanina Argument i mikrofibra Dinamica, które w znacznej części pochodzą z recyklingu. W wariancie S line zastosowano wykonaną z materiałów pochodzących z recyklingu tkaninę Elastic Melange. 

Szczególną uwagę zwraca tzw. soft wrap, który rozciąga się od drzwi przez całą deskę rozdzielczą aż do konsoli środkowej, tworząc spójną i przyjazną przestrzeń. Podsufitka, słupki i osłony przeciwsłoneczne wykonane są z tkaniny Draft, w 100 procentach pochodzącej z przetworzonego poliestru. W wariantach S line i S model klienci mogą wybrać techniczną tkaninę Anthracite, również wykonaną z materiałów z recyklingu. Alternatywnie dostępne jest także drewno brzozowe Linear Stone Gray natural, którego proces produkcji został zoptymalizowany pod kątem minimalizacji odpadów. 

Nie tylko wykończenie wnętrza – Audi dba też o zrównoważoną produkcję

W 2025 roku zmodernizowana lakiernia w zakładzie w Neckarsulm będzie jedną z najnowocześniejszych w przemyśle motoryzacyjnym. Wprowadzono już liczne optymalizacje procesów i przyjazne dla środowiska procedury. Nowy proces malowania wykorzystuje farbę pre-zone, którą można nakładać metodą mokre-na-mokre, eliminując konieczność osobnego suszenia podkładu. Pozwala to zaoszczędzić do 140 kWh energii na jeden pojazd. 

W Neckarsulm Audi stosuje nowoczesne i efektywne metody zapobiegania korozji. Proces kataforetycznego nakładania powłok obejmuje zanurzanie i obracanie karoserii w zbiorniku. Jest to metoda oszczędzająca przestrzeń i dokładniejsza, ponieważ zapobiega powstawaniu pęcherzyków powietrza i osadów. Do suszenia powłoki kataforetycznej wykorzystywany jest również nowy, bardziej energooszczędny proces. Zamiast poprzedniego zewnętrznego procesu suszenia, stosuje się tzw. suszenie poprzeczne. Powietrze jest wdmuchiwane do wnętrza, a karoseria ogrzewana od środka. Oprócz większej efektywności energetycznej, suszarka poprzeczna jest lepiej dostosowana do przyszłych pojazdów elektrycznych i hybrydowych oraz ich wzmocnionych zespołów podłogowych. 

Dzięki nowemu procesowi separacji lakieru Audi osiąga dodatkową oszczędność energii rzędu 50 kWh na pojazd. Wcześniej mgła lakiernicza była zbierana w wodzie przy użyciu 100-procentowo świeżego powietrza i utylizowana. W nowym procesie suchej separacji jest ona wychwytywana przez najnowocześniejsze filtry. Proces ten pozwala na ponowne wykorzystanie ponad 90 procent przefiltrowanego powietrza, eliminując w dużej mierze potrzebę energochłonnego klimatyzowania świeżego powietrza. Jednocześnie, w przeciwieństwie do konwencjonalnej separacji na mokro, wyeliminowano zużycie świeżej wody i chemikaliów. 

Innowacyjna gospodarka wodna

Audi zobowiązało się do odpowiedzialnego wykorzystywania zasobów wodnych we wszystkich swoich zakładach. Do 2035 roku firma planuje zmniejszyć o połowę ekologicznie ważone zużycie wody w produkcji. W zakładzie w Neckarsulm wdrożono zamknięty obieg wody wykorzystujący lokalną oczyszczalnię ścieków. Nowa infrastruktura i technologia zapewnią od 2025 roku redukcję zużycia świeżej wody nawet o 70%. Audi będzie dodatkowo oczyszczać wodę z oczyszczalni ścieków przy pomocy systemów filtracyjnych i membran, po czym woda procesowa będzie zawracana do oczyszczalni.

Mariusz Brzeziński
Mariusz Brzeziński
Prowadzenie VW to jak płynąć przez życie z elegancją i precyzją. Każdy zakręt, niczym kolejny rozdział, odkrywa przed nami nowe możliwości, a dźwięk silnika śpiewa pieśń o wolności. W tej maszynie, każda podróż staje się bardziej niż przejażdżką; to dialog z drogą, w którym każdy szczegół, od delikatnego dotyku pedału gazu, do pewności, jaką daje mocne uchwycenie kierownicy, tworzy harmonię ruchu. VW, to nie tylko samochód, to towarzysz przygód, który rozumie pasję do odkrywania... Bywam poetą, ale jestem przede wszystkim miłośnikiem szybkiej i dobrej jazdy. Nazywam się Mariusz Brzeziński, a Vwzone.pl to przestrzeń, w której dzielę się swoją pasją do aut z grupy Volkswagen. Z zawodu jestem mechanikiem, dlatego znajdziecie tu wartościowe porady dotyczące serwisu i warsztatu samochodów, ale również wszelkie nowości motoryzacyjne, porady i informacje. Dzięki forum dostępnym na naszej stronie, możecie dzielić się opinią z innymi użytkownikami i dobrze spędzać czas. Z nami będziecie na bieżąco z premierami samochodów, nowinkami motoryzacyjnymi i wszystkim, czego potrzeba do szczęścia we własnym garażu. No to jazda!
Najnowsze artykuły
- Reklama -
Podobne artykuły
- Reklama -