6 C
Polska
poniedziałek, 24 marca, 2025

Audi 50: jubileusz 50-lecia pierwszego małego samochodu z Niemiec

Ingolstadt, 4 kwietnia 2024 r. W momencie, gdy świat stanął w obliczu kryzysu naftowego w 1973 roku, Audi 50 zadebiutowało jako idealna odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na ekonomiczne pojazdy. Ten model, będący pierwszym małym samochodem niemieckiej marki wprowadzonym na rynek w 1974 roku, wyróżniał się dzięki swojej oszczędności paliwowej i innowacyjnej konstrukcji. Charakteryzował się napędem na przednie koła, montowanym poprzecznie silnikiem, dwudrzwiową karoserią typu hatchback z obszernym bagażnikiem i możliwością składania tylnych siedzeń, kompaktowymi wymiarami oraz doskonałymi osiągami i właściwościami jezdnymi. Audi 50 posłużyło także jako inspiracja dla VW Polo, wprowadzonego na rynek siedem miesięcy później, dzięki czemu oba modele czerpały z synergii w ramach Grupy Volkswagen. To podejście okazało się przepisem na sukces już pięć dekad temu.

Audi 50: Innowacja i wszechstronność w kompaktowym rozmiarze
Audi 50: Innowacja i wszechstronność w kompaktowym rozmiarze. Zdjęcie: Audi AG

Audi 50: Innowacja i wszechstronność w kompaktowym rozmiarze

Nowe Audi 50 miało być nowoczesne i wszechstronne, a jego zadaniem – uzupełnienie gamy modeli Audi 80 i Audi 100. Już w 1970 r. inżynierowie z Audi NSU Auto Union AG rozpoczęli prace nad projektem, któremu przewodził CTO Ludwig Kraus. Szukali oni następcy solidnego małego samochodu NSU, który zbliżał się do końca produkcji. Projektanci nieustannie stawiali sobie cel: „Współczesny samochód musi mieć odpowiedni rozmiar dla dzisiejszych potrzeb”, jak stwierdzono w manifeście projektowym Audi 50. Kluczem do sukcesu był poprzeczny silnik. Pozwoliło to inżynierom z Ingolstadt stworzyć samochód o stosunkowo dużym wnętrzu, pomimo całkowitej długości 3,49 metra. Na rynku pojawiły się dwie wersje „mini Audi”, ważące zaledwie 685 kilogramów: Audi 50 LS o mocy 50 KM i Audi 50 GL o mocy 60 KM, oba z silnikami o pojemności 1,1 litra. Audi 50 LS osiągało maksymalną prędkość 142 km/h, a Audi 50 GL 152 km/h. Wersja 50-konna używała zwykłej benzyny, ale mocniejszy samochód 60-konny wymagał benzyny super. W 1977 r. ten ostatni wariant został zastąpiony nowo opracowanym silnikiem o pojemności 1300 cm3, który działał na zwykłej benzynie. Odpowiedzialność za zaprojektowanie wyglądu Audi 50 powierzono Hartmutowi Warkußowi, który wcześniej zaprojektował Audi 80. Warkuß stworzył delikatną, ponadczasową formę wokół pakietu zbudowanego przez Ludwiga Krausa.

Zespół z Ingolstadt zaprezentował Audi 50 międzynarodowym mediom na Sardynii latem 1974 r. Do dealerów model trafił po raz pierwszy 26 października: Audi 50 LS wyceniono na 8 195 marek niemieckich, a Audi 50 GL na 8 510 marek niemieckich. „Mini Audi” zostało zaplanowane i opracowane początkowo w Neckarsulm, a później w Technical Development Ingolstadt i zostało zbudowane w fabryce Volkswagena w Wolfsburgu. Dokładnie 43 002 modele Audi 50 zjechały z linii montażowych w Wolfsburgu do 31 marca 1975 r., kiedy to rozpoczęto produkcję niemal identycznego VW Polo. Produkcja Audi 50 zakończyła się latem 1978 r., kiedy to zbudowano 180 828 modeli. Od tego momentu Audi skoncentrowało się bardziej na samochodach klasy średniej i wyższej. Nawet jeśli model 50 rozkwitł tylko na kilka krótkich lat, ustanowił standard segmentu małych samochodów w Grupie Volkswagen – miliony VW Polo zostały zbudowane w różnych generacjach.

Mariusz Brzeziński
Mariusz Brzeziński
Prowadzenie VW to jak płynąć przez życie z elegancją i precyzją. Każdy zakręt, niczym kolejny rozdział, odkrywa przed nami nowe możliwości, a dźwięk silnika śpiewa pieśń o wolności. W tej maszynie, każda podróż staje się bardziej niż przejażdżką; to dialog z drogą, w którym każdy szczegół, od delikatnego dotyku pedału gazu, do pewności, jaką daje mocne uchwycenie kierownicy, tworzy harmonię ruchu. VW, to nie tylko samochód, to towarzysz przygód, który rozumie pasję do odkrywania... Bywam poetą, ale jestem przede wszystkim miłośnikiem szybkiej i dobrej jazdy. Nazywam się Mariusz Brzeziński, a Vwzone.pl to przestrzeń, w której dzielę się swoją pasją do aut z grupy Volkswagen. Z zawodu jestem mechanikiem, dlatego znajdziecie tu wartościowe porady dotyczące serwisu i warsztatu samochodów, ale również wszelkie nowości motoryzacyjne, porady i informacje. Dzięki forum dostępnym na naszej stronie, możecie dzielić się opinią z innymi użytkownikami i dobrze spędzać czas. Z nami będziecie na bieżąco z premierami samochodów, nowinkami motoryzacyjnymi i wszystkim, czego potrzeba do szczęścia we własnym garażu. No to jazda!
Najnowsze artykuły
- Reklama -
Podobne artykuły
- Reklama -