2.6 C
Polska
sobota, 20 grudnia, 2025

Jak zimowe warunki wpływają na samochody elektryczne?

Zimowe warunki mogą być wyzwaniem dla każdego pojazdu, ale samochody elektryczne stają przed szczególnymi wyzwaniami związanymi z utrzymaniem wydajności i zasięgu. Jakie strategie mogą pomóc kierowcom elektryków poradzić sobie z niskimi temperaturami?

Jak zimowe warunki wpływają na samochody elektryczne?
Jak zimowe warunki wpływają na samochody elektryczne? Zdjęcie: elements.envato.com

Baterie litowo-jonowe a ekstremalne temperatury

Wysokie temperatury mogą być przyjemne dla ludzi, szczególnie podczas letnich wakacji, ale niskie temperatury zimowe są problemem zarówno dla nas, jak i dla naszych elektrycznych pojazdów. Baterie litowo-jonowe, które napędzają większość elektryków, nie przepadają za skrajnymi temperaturami. W niskich temperaturach procesy chemiczne i fizyczne zachodzące wewnątrz baterii znacząco zwalniają, co obniża ich wydajność i wpływa na ogólną wydajność pojazdu.

Zarządzanie temperaturą baterii dla optymalnej wydajności

Większość samochodów elektrycznych jest wyposażona w systemy, które umożliwiają podgrzewanie zarówno kabiny, jak i baterii trakcyjnej. Optymalna temperatura dla baterii litowo-jonowych to około 48-52°C. W takich warunkach bateria jest w stanie przyjąć maksymalną moc ładowania z szybkich stacji DC. Na przykład, Tesla Model 3 w wersji Standard może przyjąć 170 kW, a wersja Long Range nawet 250 kW.

Inteligentne strategie ładowania w warunkach zimowych

Podczas jazdy zimą do szybkiej stacji ładowania, na przykład w samochodzie Tesla, wybranie jej jako destynacji w systemie nawigacji spowoduje, że system zarządzania baterią (BMS) automatycznie zacznie podgrzewać baterię, aby osiągnąć optymalną temperaturę na czas dojazdu. Dodatkowo, przed wyjściem z domu można zdalnie włączyć podgrzewanie kabiny, co nie tylko zapewnia komfort, ale także pomaga w utrzymaniu optymalnej temperatury baterii.

Podsumowanie – dbałość o baterię to klucz do komfortowej jazdy

Ogólnie rzecz biorąc, system zarządzania baterią w większości samochodów elektrycznych dba o utrzymanie optymalnej temperatury baterii. Jednakże, ręczne uruchomienie podgrzewania kabiny i baterii przed jazdą może znacznie poprawić komfort podróży oraz skrócić czas ładowania na stacji. W zimowe dni utrzymanie wyższej temperatury baterii nie tylko zwiększa komfort jazdy, ale także wpływa na większy zasięg pojazdu.

Sprawdź także: Rola odpowiednich opon w sezonie zimowym!

Mariusz Brzeziński
Mariusz Brzeziński
Prowadzenie VW to dla mnie coś więcej niż jazda – to pasja, wolność i dialog z drogą. Nazywam się Mariusz Brzeziński, jestem mechanikiem i twórcą VWzone.pl, gdzie dzielę się wiedzą, poradami serwisowymi oraz nowościami ze świata aut grupy Volkswagen. Jeśli kochasz dobrą i dynamiczną jazdę, jesteś w odpowiednim miejscu.
Najnowsze artykuły
- Reklama -
Podobne artykuły
- Reklama -