2.6 C
Polska
poniedziałek, 30 grudnia, 2024

30-lecie Audi A4: od klasyki po nowoczesność

Poznań, 1 października 2024 r. Dokładnie trzydzieści lat minęło od premiery modelu, który zastąpił znane Audi 80 i otworzył nowy rozdział w historii marki – Audi A4. Przez te trzy dekady model doczekał się pięciu generacji, zdobył liczne nagrody, uznanie klientów i wywołał wiele emocji. Teraz nadszedł czas, by historia zamknęła pełne koło, a Audi A4 rozpoczęło nowy rozdział w erze elektromobilności.

Audi A4 zadebiutowało w 1994 roku, kiedy zastąpiło pierwszy model marki, który osiągnął milion sprzedanych egzemplarzy – Audi 80. W odróżnieniu do większego A6, który był wtedy ulepszoną wersją modelu 100, A4 pierwszej generacji znacząco różniło się od swojego poprzednika.

Powstał on na nowej platformie B5 (PL45), która oferowała znacznie więcej nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Pozwalała ona na zastosowanie wielowahaczowego zawieszenia oraz centralnego mechanizmu różnicowego Torsen dla systemów napędu quattro. Właśnie A4 było modelem, który na szeroką skalę wprowadził napęd na cztery koła do tego segmentu aut – w modelu Audi 80 był on dostępny tylko w wyższych wersjach. Był to również model, który zadebiutował z systemem ESP oraz nową skrzynią Tiptronic, która pozwalała na wybór manualnego lub automatycznego trybu pracy. Pod maską A4 oferowane były silniki benzynowe o pojemności od 1,6 do 2,8 litra, które generowały od 101 do 193 KM. Oprócz tego dostępne były silniki wysokoprężne TDI o pojemności 1,9 i 2,5 litra z mocą od 75 do 150 KM.

Sylwetka A4 była zdecydowanie bardziej opływowa i wyróżniała się eleganckimi, aerodynamicznymi liniami, które nadawały mu dynamiczny i jednocześnie klasyczny wygląd. Nowe, bardziej aerodynamiczne kształty oraz zmniejszone opory powietrza przyczyniły się do poprawy osiągów i mniejszego spalania. Pierwsza generacja była produkowana do 2001 roku i przeszła dwa liftingi – pierwszy w 1997 i drugi w 1999.

B6: nowa definicja elegancji i innowacji

Kolejna generacja A4 trafiła na rynek w 2000 roku, wnosząc ze sobą istotne zmiany w stylistyce, technologii i komforcie. Projekt nadwozia opracowany przez Waltera de Silvę podkreślał nowoczesną, elegancką sylwetkę, która charakteryzowała się ostrzejszymi liniami, nową atrapą chłodnicy i bardziej dynamicznymi proporcjami. Wprowadzono również nową platformę PL46, przez co auto nieco urosło i gwarantowało więcej miejsca wewnątrz.

W 2001 roku do gamy dołączyła wersja Avant, a rok później wersja z otwartym dachem. Wprowadzenie kabrioletu stanowiło ważny krok w historii modelu, przyciągając kierowców poszukujących stylu i luksusu.

W drugiej generacji duży nacisk położono na nowe rozwiązania oraz bezpieczeństwo – była ona standardowo wyposażony w ESP, wspomaganie hamulców i boczne poduszki powietrzne. Po raz pierwszy wprowadzono również silniki FSI oraz bezstopniową skrzynię Multitronic, która zastąpiła skrzynie Tiptronic w modelach z napędem na przednią oś.

Pod maską drugiej generacji kryły się zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne o szerokim zakresie mocy, w tym popularne jednostki 1.8T. Oprócz nich dostępne były silniki benzynowe bez turbosprężarek o pojemnościach od 1,6 do 3 litrów, dysponujące mocą od 102 do 220 KM. Wariant z silnikami wysokoprężnymi oferował dwie jednostki – 1.9 oraz 2.5 TDI z mocą od 101 do 180 KM.

Druga generacja Audi A4 była nie tylko bardziej nowoczesna pod względem technologicznym, ale także wyznaczała nowe standardy w zakresie jakości wykonania wnętrza i komfortu jazdy, co dodatkowo umocniło pozycję marki na rynku premium.

B7: ewolucja technologiczna i sportowy charakter
B7: ewolucja technologiczna i sportowy charakter. Zdjęcie: Audi AG

B7: ewolucja technologiczna i sportowy charakter

Kolejne zmiany i nową generację A4 zaprezentowano w 2004 roku. Design B7 wyróżniał się nową, bardziej dynamiczną linią nadwozia oraz charakterystycznym, szerokim grillem Singleframe, który stał się znakiem rozpoznawczym marki Audi. Te zmiany nadawały modelowi bardziej sportowy i agresywny wygląd. Sporo zmian zaszło również wewnątrz auta – zastosowano nowy system MMI (Multi Media Interface), który upraszczał obsługę multimediów i systemów pokładowych. W tym przypadku, również obok sedana i Avanta, była dostępna wersja bez dachu. Sporo zmian zaszło również wewnątrz auta.

Audi A4 B7 wprowadziło także szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych, takich jak ulepszony napęd quattro, który jeszcze lepiej rozdzielał moment obrotowy pomiędzy osiami, zwiększając stabilność i przyczepność w każdych warunkach. Dodatkowo, Audi skupiło się na poprawie bezpieczeństwa, wprowadzając m.in. adaptacyjne reflektory ksenonowe i systemy wspomagające jazdę, które uczyniły A4 jednym z najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie.

Pod względem jednostek napędowych, Audi A4 B7 oferowało szeroki wachlarz silników, w tym nowoczesne turbodoładowane silniki benzynowe FSI oraz mocne jednostki wysokoprężne TDI. W szczególności popularny stał się 2.0 TDI, który dzięki nowej technologii wtrysku common-rail zapewniał lepszą wydajność i niższe zużycie paliwa. W przypadku modeli z silnikami benzynowymi, dostępne były jednostki o pojemności od 1,6 do 3,2 litra, z mocą od 102 do 256 KM. Silniki diesla były dostępne w pojemnościach od 1,9 do 3 litrów i mocą od 116 do 233 KM.

B8: nowa platforma, innowacyjne technologie i elegancja

Zdecydowanie więcej zmian przyniosło kolejne pokolenie – wprowadzono zupełnie nową platformę MLB (Modular Longitudinal Platform), co pozwoliło na lepsze rozmieszczenie komponentów i poprawę właściwości jezdnych. Nowa platforma umożliwiła przesunięcie przedniej osi do przodu, co korzystnie wpłynęło na rozkład masy i prowadzenie pojazdu. Dzięki temu A4 B8 stało się bardziej zwinne i stabilne na drodze.

Pod względem designu, auto zdecydowanie odmłodniało – miało bardziej wyraziste i dynamicznie poprowadzone linie nadwozia. Dłuższy rozstaw osi, krótki przedni zwis oraz wyraziste przetłoczenia nadawały samochodowi nowoczesny i prestiżowy wygląd. Z przodu dominował charakterystyczny grill Singleframe, a reflektory w technologii LED stały się jednym z elementów rozpoznawczych modelu, podkreślając jego nowoczesny charakter.

Pod względem technologii, Audi A4 B8 było naszpikowane nowoczesnymi rozwiązaniami. Wprowadzenie adaptacyjnych amortyzatorów Audi Drive Select umożliwiało dostosowanie charakterystyki zawieszenia do stylu jazdy kierowcy – od komfortowego po sportowy. Innowacyjny system MMI (Multi Media Interface) został jeszcze bardziej rozbudowany, oferując intuicyjną obsługę nawigacji, multimediów oraz systemów wspomagających kierowcę.

Audi A4 B8 oferowało szeroką gamę jednostek napędowych, zarówno benzynowych, jak i diesla, z których wiele wyposażono w nowoczesną technologię bezpośredniego wtrysku paliwa. Wśród silników benzynowych wyróżniały się jednostki TFSI, które łączyły turbodoładowanie z efektywnym wtryskiem paliwa, oferując wyższe osiągi przy niższym zużyciu paliwa. W gamie dostępne były jednostki benzynowe o pojemności od 1,8 do 3,2 litra, z czego ostatni był w układzie V6 i generowały od 120 do 265 KM. W wersjach z silnikami diesla dostępny był motor o pojemności od 2 do 3 litrów, dysponujący mocą od 120 do 245 KM.

Audi A4 B8 zostało również zmodernizowane podczas liftingu w 2011 roku, który przyniósł drobne zmiany stylistyczne, jeszcze bardziej wyrafinowane wnętrze oraz dodatkowe systemy wspomagające, takie jak system rozpoznawania znaków drogowych i aktywny tempomat.

B9: idealne zwieńczenie

Ostatnia generacja spalinowej odsłony A4 została zaprezentowana w 2015 roku. Wprowadziła ona jeszcze bardziej zaawansowane technologie i podkreślała elegancki, sportowy charakter auta. Dzięki nowej platformie MLB Evo, B9 stało się lżejsze i bardziej dynamiczne, zyskując na efektywności i komforcie jazdy – w zależności od wersji, była on nawet o 120 kg lżejsza od poprzednika. Był to również model, który jeszcze wyżej podniósł poprzeczkę w aerodynamice. Współczynnik oporu powietrza wynosił zaledwie 0,23, co czyniło go jednym z najbardziej opływowych samochodów w klasie, co przekładało się na niższe zużycie paliwa i wyciszenie kabiny.

Sama sylwetka oraz ogólna forma modelu nie zmieniła się znacząco, to wprowadzono wiele subtelnych zmian, które sprawiły, że model nabrał jeszcze więcej sportowego charakteru. Linia nadwozia zyskała ostrzejsze przetłoczenia, które nadały samochodowi bardziej dynamiczny wygląd, a charakterystyczny grill Singleframe stał się szerszy i niższy, podkreślając sportową sylwetkę. Wnętrze samochodu przeszło znaczną modernizację, oferując jeszcze bardziej luksusowe wykończenia i przestronność, zwłaszcza dla pasażerów tylnej kanapy.

Audi A4 B9 powstało w momencie dużej cyfryzacji w branży motoryzacyjnej. Dostępne w niej były najnowsze rozwiązania, w tym Audi Virtual Cockpit, czyli w pełni cyfrowy zestaw wskaźników, który zadebiutował właśnie w tej wersji. Nowy system infotainment MMI Navigation Plus z dotykowym ekranem oraz rozbudowane systemy wspomagania kierowcy, takie jak aktywny tempomat, asystent pasa ruchu czy systemy rozpoznawania znaków drogowych, sprawiły, że jazda Audi A4 B9 stała się jeszcze bardziej komfortowa i bezpieczna.

Model był dostępny z ulepszonymi silnikami benzynowymi TFSI – 1,4 oraz 2 litry o mocy od 150 do 245 KM. Dostępne były również jednostki wysokoprężne o pojemnościach od 2 do 3 litrów i mocy od 136 do 286 KM.

W 2019 roku Audi A4 B9 przeszło lifting, który przyniósł odświeżoną stylistykę z bardziej agresywnymi reflektorami LED, nowymi zderzakami oraz ulepszoną technologią wewnątrz pojazdu, w tym nowy system MMI z większym ekranem dotykowym i lepszą integracją z systemami mobilnymi.W 2019 roku Audi A4 B9 przeszło lifting, który przyniósł odświeżoną stylistykę z bardziej agresywnymi reflektorami LED, nowymi zderzakami oraz ulepszoną technologią wewnątrz pojazdu, w tym nowy system MMI z większym ekranem dotykowym i lepszą integracją z systemami mobilnymi.

A4 w sportowej odsłonie

Poza standardowymi wersjami, Audi od zawsze oferuje warianty dla osób, które szukają w samochodach więcej sportowych emocji i adrenaliny. Dla takich osób powstały wersje S4 i RS4, które wyróżniały się nie tylko zwiększonymi osiągami, ale także unikalnym designem i zaawansowaną technologią.

Pierwsza wersja RS4 pojawiła się już w 2000 roku, będąc bezpośrednim następcą legendarnego RS2 i przeszło do historii jako jeden z najmocniejszych samochodów tego segmentu, oferując 2,7-litrowy silnik V6 biturbo o mocy 380 KM. Podobnie jak jego poprzednik, występowało tylko w wersji Avant i miało zdecydowanie bardziej agresywny wygląd, niż standardowe A4. Poszerzone nadkola, większe zderzaki, unikalne felgi oraz układ wydechowy podkreślały jego sportowy charakter. Dodatkowo, napęd quattro zapewniał doskonałą trakcję i prowadzenie, zarówno na suchych, jak i śliskich nawierzchniach.

Kolejna generacja RS4 zadebiutowała w 2006 roku i tym razem była dostępna w każdym oferowanym nadwoziu – sedan, kombi (Avant) oraz kabriolet. Tym razem Audi zdecydowało się na umieszczenie pod maską wolnossącego 4,2-litrowego silnika V8, który generował 420 KM i 430 Nm momentu obrotowego. Silnik ten był wyjątkowy nie tylko ze względu na moc, ale także dzięki wysokiemu zakresowi obrotów, sięgającemu aż 8250 obr./min, co dawało kierowcy niezwykłe wrażenia akustyczne i dynamiczne. W tej generacji wykorzystano nowy napęd quattro, który rozdzielał moment obrotowy w stosunku 40:60, zapewniając bardziej dynamiczne prowadzenie i większą radość z jazdy. Pod względem stylistycznym RS4 B7 wyróżniało się szerokimi nadkolami, agresywnym bodykitem, nisko osadzonym zderzakiem przednim oraz charakterystycznym grillem Singleframe. Zmodernizowane hamulce ceramiczne i lekkie felgi dodatkowo podkreślały sportowy charakter samochodu.

Trzeci i ostatnia odsłona RS4 zadebiutowała w 2021 roku i był to powrót do korzeni, gdzie dostępna była tylko wersja Avant. Pod maską znalazł się znany z poprzedniej generacji wolnossący 4,2-litrowy silnik V8, generujący 450 KM i 600 Nm momentu obrotowego, co czyniło go jednym z najmocniejszych wolnossących silników w tej klasie. Dzięki temu RS4 Avant osiągało 100 km/h w zaledwie 4,1 sekundy. Podobna była również dystrybucja mocy na koła – tu również zastosowano podział w stosunku 40:60. Nowością w tej generacji było zastosowanie 7-biegowej skrzyni S tronic z podwójnym sprzęgłem, co zapewniało szybkie zmiany biegów i lepszą kontrolę nad mocą silnika. Pod względem stylistycznym RS4 B8 wyróżniało się agresywną, ale elegancką linią. Szerokie nadkola, sportowe zderzaki, duże wloty powietrza i charakterystyczny grill Singleframe podkreślały muskularny wygląd auta. We wnętrzu znajdowały się sportowe fotele, kierownica spłaszczona u dołu oraz liczne detale wykonane z aluminium i włókna węglowego, podkreślające sportowy charakter tego modelu.

Jeśli RS4 było zbyt ekstremalne, zawsze istniała alternatywa w postaci S4. Pierwsza generacja Audi S4, oparta na modelu A4 B5, wprowadzona została w 1997 roku. Auto napędzane było 2,7-litrowym silnikiem V6 z podwójnym turbodoładowaniem, generującym moc 265 KM i moment obrotowy 400 Nm. Dzięki tym osiągom S4 B5 rozpędzało się od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,6 sekundy. Model ten wyróżniał się sportową stylistyką, z bardziej agresywnymi zderzakami, poszerzonymi nadkolami i charakterystycznymi lusterkami w kolorze aluminium. Standardowo wyposażony w napęd quattro, S4 oferował znakomitą trakcję i stabilność, co czyniło go jednym z najbardziej wszechstronnych sportowych sedanów tamtych lat. Wnętrze wyróżniało się sportowymi fotelami Recaro i aluminiowymi akcentami, które podkreślały jego dynamiczny charakter.

W 2003 roku zadebiutowała druga generacja S4 i przyniosła znaczące zmiany, zarówno pod względem stylistyki, jak i technologii. Największą nowością był potężny, 4,2-litrowy silnik V8 o mocy 344 KM, który zastąpił wcześniejszy silnik V6 biturbo – taki sam, jak w modelu RS4. Ta zmiana znacząco podniosła osiągi S4, pozwalając na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,3 sekundy. Zewnętrznie model wyróżniał się bardziej muskularną sylwetką, agresywnymi zderzakami, 18-calowymi felgami, a także charakterystycznymi lusterkami w kolorze aluminium i podwójnymi końcówkami wydechu. Wnętrze S4 B6 kontynuowało sportową estetykę, oferując luksusowe wykończenia z elementami skórzanymi, sportowe fotele i aluminiowe detale.

Zaledwie dwa rok później, w 2004 roku pojawiła się kolejna generacja S4. Zmian w silniku nie było, ciągle dostępny był silnik V8 o mocy 344 KM, znany z generacji B6, jednak sporo zmieniło się na zewnątrz. B7 różnił się od poprzednika bardziej agresywnym wyglądem, z nowym przednim grillem typu „single frame”, przeprojektowanymi zderzakami oraz zmodyfikowanymi reflektorami i tylnymi lampami. Wnętrze nadal oferowało luksus i sportowy charakter, z wysokiej jakości materiałami, sportowymi fotelami oraz bogatym wyposażeniem, a napęd quattro wciąż stanowił fundament dynamicznych właściwości jezdnych.

Ostatnia odsłona S4 zadebiutowała w 2009 roku, na bazie modelu A4 B8. Największą nowością było zastąpienie wolnossącego silnika V8 nowoczesnym, doładowanym 3-litrowym silnikiem V6 TFSI, generującym 333 KM. Choć zmniejszono liczbę cylindrów, wydajność i osiągi znacząco się poprawiły, przyspieszenie do 100 km/h zajmowało jedynie 5 sekund, a jednocześnie zwiększono efektywność paliwową. Audi S4 B8 charakteryzowało się bardziej nowoczesnym designem – ostrzejsze linie nadwozia, szerszy grill i LED-owe reflektory nadały mu świeży, dynamiczny wygląd. Z technicznych nowinek, pojawiła się nowa, siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa skrzynia S tronic, która zapewniała jeszcze szybszą i bardziej precyzyjną zmianę biegów. Tradycyjny napęd quattro został dodatkowo usprawniony dzięki systemowi torque vectoring, co zwiększyło dynamikę jazdy na zakrętach.

Przyszłość pod znakiem elektromobilności

Kolejna generacja Audi A4 będzie już modelem elektrycznym, opartym na nowej platformie PPE. Oznacza to, że będzie możliwość zastosowania w nim architektury 800 V oraz wszelkich nowych rozwiązań związanych z tą platformą, co przełoży się na znakomite osiągi pod kątem zasięgu, jak i szybkości ładowania, zachowując jednocześnie sportowy charakter modelu.

Mariusz Brzeziński
Mariusz Brzeziński
Prowadzenie VW to jak płynąć przez życie z elegancją i precyzją. Każdy zakręt, niczym kolejny rozdział, odkrywa przed nami nowe możliwości, a dźwięk silnika śpiewa pieśń o wolności. W tej maszynie, każda podróż staje się bardziej niż przejażdżką; to dialog z drogą, w którym każdy szczegół, od delikatnego dotyku pedału gazu, do pewności, jaką daje mocne uchwycenie kierownicy, tworzy harmonię ruchu. VW, to nie tylko samochód, to towarzysz przygód, który rozumie pasję do odkrywania... Bywam poetą, ale jestem przede wszystkim miłośnikiem szybkiej i dobrej jazdy. Nazywam się Mariusz Brzeziński, a Vwzone.pl to przestrzeń, w której dzielę się swoją pasją do aut z grupy Volkswagen. Z zawodu jestem mechanikiem, dlatego znajdziecie tu wartościowe porady dotyczące serwisu i warsztatu samochodów, ale również wszelkie nowości motoryzacyjne, porady i informacje. Dzięki forum dostępnym na naszej stronie, możecie dzielić się opinią z innymi użytkownikami i dobrze spędzać czas. Z nami będziecie na bieżąco z premierami samochodów, nowinkami motoryzacyjnymi i wszystkim, czego potrzeba do szczęścia we własnym garażu. No to jazda!

NordVPN Promocja

Najnowsze artykuły
- Reklama -
Podobne artykuły
- Reklama -