Łożyska stożkowe to istotne elementy często instalowane w piastach kół różnych pojazdów. Ponieważ pracują pod znacznym obciążeniem, bardzo ważne jest ich prawidłowe i regularne smarowanie.
Zanim przejdziemy do opisu procesu smarowanie łożysk stożkowych, warto dowiedzieć się jakim siłom są poddawane w czasie pracy. Otóż są to siły o kierunkach osiowych i promieniowych, do tego o znacznym natężeniu. Siły te zwiększając docisk rolek do bieżni, przez co rośnie tarcie miedzy elementami tocznymi. W konsekwencji szybciej się zużywają i wymagają wymiany. Ale nie tylko – skutkiem bywa też zwiększony opór ruchu pojazdu, który bezpośrednio przekłada się na większe zużycie paliwa.
Po co smarować łożyska? Jak często to robić?
Smarowanie łożysk stożkowych służy do redukcji tarcia. Wykonuje się je przy pomocy specjalnych smarów i jest niezbędne w konstrukcjach tradycyjnych z parą oddzielnych łożysk stożkowych. Istniejące na rynku pojedyncze łożyska stożkowe pokryte są zaledwie cienką i oleistą warstwą smaru, który ma zadanie zapobiegania korozji. Dlatego ta warstwa nie może zastępować właściwego smarowania. Nawet nowo kupione łożyska trzeba wypełnić odpowiednią ilością środka smarnego.
Warto dodać, że istnieją nowoczesne łożyska, w których producent umieszcza zapas smaru wystarczający na cały okres eksploatacji. Dzięki temu pojazd nie wymaga tej części obsługi serwisowej. W łożyskach, w przypadku których jest to jednak wymagane, smarowanie należy przeprowadzać w cyklach. Częstotliwość określa instrukcja producenta danego pojazdu. Ponadto smarowanie łożyska powinno nastąpić, kiedy wymieniamy zużyte elementy na nowe.
Jak prawidłowo smarować łożyska stożkowe?
Smarowanie to dość prosty proces, który jednak wymaga precyzyjni i staranności. Pierwszy etap polega na tym, że odpowiednią ilość smaru (określoną w instrukcji) należy wprowadzić do wnętrza piasty. Ponadto za pomocą palca nakładamy go na osadzoną już bieżnię zewnętrzną. Następnie jedną ręką bierzemy pierścień wewnętrzny z koszem i rolkami, a drugą nabieramy smar z pojemnika. Patrzymy, czy środek dostał się dokładnie pomiędzy rolki i przegrody kosza. Należy też pamiętać, aby pokryć grubą warstwą smaru wszystkie rolki i bieżnie. Upewniamy się obracając go stopniowo aż do momentu, gdy wypełni on wszystkie szczeliny i pokryje bieżnię wewnętrzną na całej jej szerokości. Identyczną operację przeprowadzamy na drugim łożysku piasty. Następnie przystępujemy do montażu łożyskowania. Polecane smary do łożysk pod adresem: https://www.akcesoria.cnc.info.pl/4277-chemia-przemyslowa/smary-oleje/smary-stale
Na co zwrócić szczególną uwagę?
Na koniec chcemy zwrócić uwagę na dwie kwestie, które niekiedy bywają lekceważone. Po pierwsze wymianę łożyskowań kół trzeba przeprowadzić zarówno dla obu łożysk tej samej piasty, jak i pozostałych łożysk danej osi. Aby przypomnieć o tej zasadzie dostępne w sklepach łożyska FAG występują też w pełnych, to znaczy podwójnych kompletach naprawczych.
Drugi problem dotyczy często napraw piast przednich kół napędzanych. I to bez znaczenia, jaki jest rodzaj łożyskowań naprawczych. Mianowicie chodzi o hałaśliwą pracę naprawionych piast. Trzeba tu wiedzieć, że źródłem hałasu nie są łożyska, lecz zbyt luźne połączenia wielowypustów półosi napędowych. Dlatego przed ponownym montażem należy je starannie wyczyścić oraz pokryć specjalną pastą klejąco-wypełniającą. Środek trzeba aplikować obwodowym pasmem o szerokości 3-4 mm na koniec wielowypustu półosi, od strony jej gwintowanej części. Teraz należy wsunąć półoś do wielowypustu piasty, dzięki czemu uzyskamy dokładnie spasowane połączenie elementów.
Artykuł powstał przy współpracy ze sklepem Akcesoria.cnc.info.pl oferujący wysokiej jakości łożyska igiełkowe: https://www.akcesoria.cnc.info.pl/200-mechanika/lozyska-tuleje-i-akcesoria/lozyska-igielkowe
Ciekawy wpis, dzięki!