4 C
Polska
sobota, 20 kwietnia, 2024

Jak smarować łożyska stożkowe?

Łożyska stożkowe to istotne elementy często instalowane w piastach kół różnych pojazdów. Ponieważ pracują pod znacznym obciążeniem, bardzo ważne jest ich prawidłowe i regularne smarowanie.

Zanim przejdziemy do opisu procesu smarowanie łożysk stożkowych, warto dowiedzieć się jakim siłom są poddawane w czasie pracy. Otóż są to siły o kierunkach osiowych i promieniowych, do tego o znacznym natężeniu. Siły te zwiększając docisk rolek do bieżni, przez co rośnie tarcie miedzy elementami tocznymi. W konsekwencji szybciej się zużywają i wymagają wymiany. Ale nie tylko – skutkiem bywa też zwiększony opór ruchu pojazdu, który bezpośrednio przekłada się na większe zużycie paliwa.

Po co smarować łożyska? Jak często to robić?

Smarowanie łożysk stożkowych służy do redukcji tarcia. Wykonuje się je przy pomocy specjalnych smarów i jest niezbędne w konstrukcjach tradycyjnych z parą oddzielnych łożysk stożkowych. Istniejące na rynku pojedyncze łożyska stożkowe pokryte są zaledwie cienką i oleistą warstwą smaru, który ma zadanie zapobiegania korozji. Dlatego ta warstwa nie może zastępować właściwego smarowania. Nawet nowo kupione łożyska trzeba wypełnić odpowiednią ilością środka smarnego.

Po co smarować łożyska? Jak często to robić?
Group of industrial ball bearings in row. Isolated on white background 3d

Warto dodać, że istnieją nowoczesne łożyska, w których producent umieszcza zapas smaru wystarczający na cały okres eksploatacji. Dzięki temu pojazd nie wymaga tej części obsługi serwisowej. W łożyskach, w przypadku których jest to jednak wymagane, smarowanie należy przeprowadzać w cyklach. Częstotliwość określa instrukcja producenta danego pojazdu. Ponadto smarowanie łożyska powinno nastąpić, kiedy wymieniamy zużyte elementy na nowe.

Jak prawidłowo smarować łożyska stożkowe?

Smarowanie to dość prosty proces, który jednak wymaga precyzyjni i staranności. Pierwszy etap polega na tym, że odpowiednią ilość smaru (określoną w instrukcji) należy wprowadzić do wnętrza piasty. Ponadto za pomocą palca nakładamy go na osadzoną już bieżnię zewnętrzną. Następnie jedną ręką bierzemy pierścień wewnętrzny z koszem i rolkami, a drugą nabieramy smar z pojemnika. Patrzymy, czy środek dostał się dokładnie pomiędzy rolki i przegrody kosza. Należy też pamiętać, aby pokryć grubą warstwą smaru wszystkie rolki i bieżnie. Upewniamy się obracając go stopniowo aż do momentu, gdy wypełni on wszystkie szczeliny i pokryje bieżnię wewnętrzną na całej jej szerokości. Identyczną operację przeprowadzamy na drugim łożysku piasty. Następnie przystępujemy do montażu łożyskowania. Polecane smary do łożysk pod adresem: https://www.akcesoria.cnc.info.pl/4277-chemia-przemyslowa/smary-oleje/smary-stale

Na co zwrócić szczególną uwagę?

Na koniec chcemy zwrócić uwagę na dwie kwestie, które niekiedy bywają lekceważone. Po pierwsze wymianę łożyskowań kół trzeba przeprowadzić zarówno dla obu łożysk tej samej piasty, jak i pozostałych łożysk danej osi. Aby przypomnieć o tej zasadzie dostępne w sklepach łożyska FAG występują też w pełnych, to znaczy podwójnych kompletach naprawczych.

Drugi problem dotyczy często napraw piast przednich kół napędzanych. I to bez znaczenia, jaki jest rodzaj łożyskowań naprawczych. Mianowicie chodzi o hałaśliwą pracę naprawionych piast. Trzeba tu wiedzieć, że źródłem hałasu nie są łożyska, lecz zbyt luźne połączenia wielowypustów półosi napędowych. Dlatego przed ponownym montażem należy je starannie wyczyścić oraz pokryć specjalną pastą klejąco-wypełniającą. Środek trzeba aplikować obwodowym pasmem o szerokości 3-4 mm na koniec wielowypustu półosi, od strony jej gwintowanej części. Teraz należy wsunąć półoś do wielowypustu piasty, dzięki czemu uzyskamy dokładnie spasowane połączenie elementów.

Artykuł powstał przy współpracy ze sklepem Akcesoria.cnc.info.pl oferujący wysokiej jakości łożyska igiełkowe: https://www.akcesoria.cnc.info.pl/200-mechanika/lozyska-tuleje-i-akcesoria/lozyska-igielkowe

Mariusz Brzeziński
Mariusz Brzeziński
Prowadzenie VW to jak płynąć przez życie z elegancją i precyzją. Każdy zakręt, niczym kolejny rozdział, odkrywa przed nami nowe możliwości, a dźwięk silnika śpiewa pieśń o wolności. W tej maszynie, każda podróż staje się bardziej niż przejażdżką; to dialog z drogą, w którym każdy szczegół, od delikatnego dotyku pedału gazu, do pewności, jaką daje mocne uchwycenie kierownicy, tworzy harmonię ruchu. VW, to nie tylko samochód, to towarzysz przygód, który rozumie pasję do odkrywania... Bywam poetą, ale jestem przede wszystkim miłośnikiem szybkiej i dobrej jazdy. Nazywam się Mariusz Brzeziński, a Vwzone.pl to przestrzeń, w której dzielę się swoją pasją do aut z grupy Volkswagen. Z zawodu jestem mechanikiem, dlatego znajdziecie tu wartościowe porady dotyczące serwisu i warsztatu samochodów, ale również wszelkie nowości motoryzacyjne, porady i informacje. Dzięki forum dostępnym na naszej stronie, możecie dzielić się opinią z innymi użytkownikami i dobrze spędzać czas. Z nami będziecie na bieżąco z premierami samochodów, nowinkami motoryzacyjnymi i wszystkim, czego potrzeba do szczęścia we własnym garażu. No to jazda!

NordVPN Promocja

Najnowsze artykuły
- Reklama -
Podobne artykuły
- Reklama -

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Ads Blocker Detected!!!

Wykryliśmy, że używasz rozszerzeń do blokowania reklam :(   

Uprzejmie prosimy o wsparcie nas poprzez wyłączenie blokad reklam.   

Dziękujemy i życzymy miłej lektury :)

Powered By
100% Free SEO Tools - Tool Kits PRO