Czas w końcu zaprezentować moje wozidło, jakim jest Derby z 1982 roku. Kupione w marcu od kolegi z forum polo, trasę spod Poznania do Krakowa pokonałęm z duszą na ramieniu, jako że auta nie znałem, pozycyjne świeciły jak sobie o tym przypomniały, a lewe tylne łożysko było totalnie zmasakrowane...
Silnik: 1.3 3F
Moc: nigdy tak do końca nie sprawdzana, więc trudno powiedzieć.
Kolor: LA3A MarsRot
Data zjazdu z linii montażowej: 11 marca 1982
Przebieg: 254kkm w dniu zakupu
Koła i opony:Było:
-jakiś szrot na stali
-BBS G40
-Nankang 175/60/13
Jest:
-RSL Mohag 13' 7j et26, pseudopolerowany rant, roto w kolorze nadwozia
-Nankang 175/60/13
Plan:
-felga 14 cali, trwają poszukiwania
Zawieszenie:Było:
-springi -40/-40
Jest:
-amortyzatory i sprężyny ST Suspensions -60/-40, tył lekko podniesiony bo opona ocierała o rant
-poszerzenie rozstawu tylnych kół o 1 cm na stronę dzięki dystansom pod piastę od Ko Zacka
Plan:
-przód: gewinde lub kit z Golfa mk1 na zaadoptowanych zwrotnicach z powyższego
-tył: gewinde z Golfa mk1
Układ hamulcowy:Było:
-seria na pompie starego typu z czujnikiem stopu w pompie
Jest:
-pompa i serwo z poprzedniego polo, które poszło na złom, krańcówka przy zespole pedałów (genderów...?)
-nowe przewody miedziane
-elastyczne przewody w oplocie Black Diamond
-korektory siły hamowania
-przód: zaciski VWII po regeneracji, pomalowane proszkowo w czerwony, nowe tarcze Mikoda GT Red i klocki Mikoda
-tył: zaciski Bora/Golf mk4 po regeneracji, pomalowane proszkowo w czerwony, nowe tarcze Mikoda GT Red i klocki Textar
Plan:
-przód: swap na tarczę 256mm
Wnętrze w szczegółach:Było:
-czarna deska, fotele w czarną szachownicę (na linii montażowej)
Jest:
-brązowe wnętrze
-brązowe fotele, kierowcy z regulacją wysokości
-siłowniki maski
-prędkościomierz z obrotomierzem
-Fisher box na kasety
-radio VW Beta
Plan:
-czarno-czerwone wnętrze, stołki z Corrado, licznik z obrotomierzem
-4x VDO: ładowanie i pobór prądu aku, ciśnienie i temperatura oleju (nie wiem jeszcze gdzie to wcisnę, może w tunel)
-przyzwoite Car Audio
Wygląd zewnętrzny w szczegółachJest:
-front derby w składzie: używana listwa i grill, nowe ori lampy Hella
-lakier po zabiegu glinkowania i użycia cleanera, oraz wosk
-listwy boczne na wysokości rantu tuż pod klamką z wersji GL
Plan:
-??
Aktualne bolączki wymagające pogłaskania-brak hamulca postojowego, zdjęte już wymiary by zamówić customową, pasującą do układu hamulcowego
-rozrusznik do regeneracji
-alternator do regeneracji
-wymiana rozrządu, pompy wody
-generalna blacharka, zaspawanie niepotrzebnych otworów pozostałych po ogarnięciu cleanlooka, lakierowanie całej budy
-szyberdach... Tu nie wiem, co wykombinować. Faltdach to wycięcie środkowego wzmocnienia dachu, co osłabia konstrukcję...
Planowane zmiany:-swap na g40 w dalszej perspektywie
-rozpórka przód, góra, może też na dole, rozpórka na tył
-clean look pod maską, pokrywa na szerokość na aku, nagrzewnicę i bezpieczniki
Cóż, jak widać, moje plany trochę odbiegają od zamysłów poprzedniego właściciela, niemniej jednak weźcie pod uwagę fakt, że inny właściciel, to inna wizja samochodu. Jeden klasyk mi już wystarczy, vide Garbus

Czas na parę fotek:
19.04.15 - wymiana sprzęgłaAuto odebrane od mechesa, ale co krok to kwiatek:
-wiatrak się nie włącza, i temperatura niebezpiecznie rośnie
-cieknie spod obudowy termostatu
-oleju jest stanowczo za dużo.
Potwierdzone zostało, że silnik to jednak 3f.
Namierzona została też usterka wiatraka, mechanik wyjmując skrzynię prawdopodobnie zawadził o wiatrak i obudowę termostatu, co spowodowało, że kostka się upierdzieliła, a spod termostatu cieknie. Dobrze chociaż że mam parę części ze Szczura i białasa.
8.05.15 - MajówkaMajówka przebiegła całkiem spokojnie, chcąc wypocząć, po prostu jeździliśmy tu i tam. Odwiedziliśmy Kopiec Kościuszki, a także domek letniskowy moich rodziców. Nie obyło się bez strat, ponieważ listwa na maskę, uzupełniająca front, po prostu odpadła...

Wracając do silnika, sprawdziłem rozrząd i jest ustawiony ładnie na znakach, rozebrałem przepływkę, okazało się, że obudowa filtra powietrza miała ponawiercane otwory od spodu(!), niemniej jednak, nie uważam, by to miało wpływ na osiągi silnika. Zalepiłem otwory pałertejpem, i jak na razie spokój. Co do samej przepływki, to nie jestem pewien, ściażki wyglądają okej, ale sami oceńcie, nie bardzo wiem, czego mam się spodziewać.
9.05.15 - Kolejne fantyUdało się zebrać kilka części w jednym miejscu, to też i wrzucam

Znaczki 8v, nie wiem jeszcze, który założyć, ale raczej ten prostokątny wpadnie. Z ciekawszych fantów: licznik z obrotkiem, poszerzenia pod piastę tylnej osi od Ko Zacka, korektory siły hamowania z Seata chyba, zestawy montażowe zacisków, aluminiowa pokrywa zaworów sprowadzana z DE, no i rarytasik: nowe (!) oryginalne (!) lampy Hella, które komuś przeleżały na półce kilkanaście, kilkadziesiąt lat! I to 20 kilometrów od mojego miejsca zamieszkania.
11.05.15 - Paczka!Grill z niemcowni, jeszcze zapakowany
24.05.15 - Spot PKP w Bonarka City CenterJak co niedzielę, mieliśmy spot w Krakowie, a że było jeszcze nieco chłodnawo, to spotkaliśmy się na parkingu podziemnym w Bonarce. Obecni byli Kubrick, Franz, Darek i Prezes_Kołodziej.
25.05 - 04.06.15 - Przygotowania na ZlotRozbiórka zaczęła się w poniedziałek, wyleciała przepustnica, przepływomierz, pompa z serwem, pedały, zawieszenie, półosie oraz przewody hamulcowe. Udało się w końcu położyć większą część przewodów hamulcowych, razem z korektorem siły hamowania.
Widać także, w jakim stanie były szczęki jednego z hamulców, jeden z klocków na przodzie też praktycznie nie istniał.
Położyłem kolejne przewody, do tyłu, a także zacząłem składać zawieszenie.
Przyszły mi także przewody elastyczne w oplocie, całkiem fajna rzecz, nie obyło się jednak bez zgrzytu, na szybkości potrzebowałem kupić śruby przelotowe do tylnych zacisków, na szczęście Fox poratował. Z pomocą znajomego, który wymienił mi łożysko w jednej z kolumn, oraz pomógł składać auto na godziny przed wyjazdem, udało się pojechać na zlot

Zamontowane zostały: nowe przewody hamulcowe sztywne oraz elastyczne w oplocie, regenerowane zaciski VWII z przodu oraz z bory/golfa mk4 z tyłu, tarcze Mikoda GT Red, klocki Textar i Mikoda, korektory siły hamowania, tłumik układu kierowniczego, zawias ST Suspension -60/-40 zbity na -50, elementy zawieszenia zostały wymienione na nowe bądź wypiaskowane i pomalowane, a także kółka RSL Mohag od Kondzia, z pseudopolerowanym rantem i rotorem w kolor, obute w Nankangi 175/60/13
Auto fajnie usiadło, co można zobaczyć na zdjęciach

4.06-7.06.15 - Zlot w ŚlesinieŚlesin, Ślesin i po Ślesinie. Zabawa przednia, czekam na następny zlot z Polo Klub Polska

Auto udało się skończyć na godziny przed planowanym wyjazdem, głównie dzięki pomocy Michał Ghany i jego MGHGarage. Na chwilę obecną Derbiak ma nieco wyższy tyłek, jako że tylne zawieszenie okazało się być nieco za miękkie, i opona ocierała o rant nadkola, jest już sposób by to ogarnąć

21.06.15 - Spot PKP pod Kraków PlazaKolejny spot, trochę mało polówek, ale parę osób przyjechało dupowozami. Obecni: Franz, Prezes_Kołodziej, Kaśka i Kubrick
Przy okazji, Derbiak w końcu został przerejestrowany

8.07 - 9.07.15 - Działamy z frontem DerbyJak parę osób wie, na zlocie odebrałem maskę z listą do frontu Derby, mam więc już kompletny ładny przód

Czas więc coś podziałać, podjechałem do kumpla, który mi okleił maskę na czarny połysk, następnego dnia założyłem grill i nowe lampy. Przykleiłem też listwę. Maska się odróżnia, ponieważ nie miałem jak zamocować tej listwy do starej maski, a skoro by się owa maska odróżniała, to czemu by nie? Rozwiązanie tymczasowe, i nawet mi siadło.
10.07.15 - Myślenickie Klasyki NocąMała wycieczka do Myślenic na spotkanie z innymi właścicielami klasyków. Po powrocie spotkaliśmy z Frankiem naszego znajomego z Krakowskich Klasyków Nocą, niejakiego Dzidzię od Jetty mk1.
11.07.15 - Wash It Day: KKN i Kuro DetailingCzas nastąpił na choć lekką poprawę zewnętrznego wizerunku auta, tym razem, pod tytułem lakier. W ruch poszła piana aktywna, szampon, glinka, cleaner, ultimate compound i wosk. Auto teraz prezentuje się nieco lepiej

5.08.15 - Naprawa ramek reflektorówZebrałem się w końcu, aby podjechać do MGHgarage. Chciałem pospawać ramki reflektorów w pasie przednim, które kiedyś zostały nacięte, by przeprowadzić parę kabelków. Michał ramki pospawał, oczyścił i prysnął podkładem. W końcu lampy się (tak bardzo) nie trzęsą!
Zostały też założone gumy wydechów, ale niestety nie zrobiłem fotek....
15.08.15 - Wiązka elektryczna pod deskąWymiana starej wiązki elektrycznej u Bruczyka. Zamontowana była rzeźba z 2f, i to grubo porzeźbiona. Bardzo gruba rzeźba, cieszę się, że mi się to nie zwarło, nie zapaliło... W końcu oryginalne przełączniki działają, pozycja mi się świeci wtedy kiedy powinna, stop też jest, wsteczny zatrybi, jak się wymieni czujnik w skrzyni.
Na dniach wrzucę fotki z poskładanego tymczasowo wnętrza, gdzie jest już oryginalny przełącznik migaczy i wycieraczek, trzeba jeszcze do końca ogarnąć kabelkologię, radio, i założyć kieszenie pod deskę.
16.08.2015 - Spot PKPCotygodniowy spot PKP w Krakowie. Zawitał nowy kolega Arek ze swoim Foxem. Podobno od stycznia zrobił nim 50.000 km co jest naprawdę ogromnym przebiegiem, zwłaszcza, że ma podobno cięte sprężyny...

