Zapozyczone z ratlook.pl
Definicje Stylu Rat
1. Rat-Rod (Classic Rat-Rod)
Są to auta tworzone według klasycznej idei Rat Rodding’u. Bazą do tego typu aut powinno być auto produkowane w latach ’20-’40, produkcji praktycznie dowolnej (chociaż najczęściej są to pojazdy amerykańskie), lub jego imitacją/repliką. Auto powinno charakteryzować się:
• Dużym i mocnym silnikiem (często przerobionym, lecz w granicach „tuningu z epoki”).
• Napędem na tylną oś
• Utwardzonymi i obniżonymi zawieszeniami
• Szerszymi i często większymi kołami z tyłu.
• Przelotowym wydechem (często osobnym dla każdego cylindra)
• Stylizacją z epoki – Urwane osłony silnika, brak szyb, urwane błotniki, odcięty dach, zdemolowane wnętrze.
2. Custom Rat-Rod (Dull / Matt Rod)
Pojazd stworzony według tych samych standardów co Rat-Rod’y w epoce Hot-Rod’ów (1945-1965). Bazą powinno być auto z lat ’20-’40 (najczęściej używa się, tak jak w przypadku współczesnych Hot-Rod’ów replik Ford’ów T i Ford’ów A), profesjonalnie przerobione/odbudowane z dużą ilością chromowanych i nowych detali oraz matowym lakierem. Auto to powinno charakteryzować:
• Duży i mocnym silnikiem (koniecznie z dużą ilością chromowanych/lakierowanych elementów, oraz wszelkimi nowocześniejszymi przeróbkami takimi jak wtrysk paliwa, czy turbosprężarka)
• Napędem na tylną oś
• Utwardzonymi i obniżonymi zawieszeniami
• Szerszymi i często większymi kołami z tyłu.
• Wydechem przelotowym wygłuszonym (często z chromowanymi rurami, puszczony po progach, ze specjalnymi tłumikami)
• Dopracowaniem stylistycznym – Dużo chromowanych i nowych elementów, dopracowane wnętrze, oraz dużo nowoczesnego osprzętu.
• Matowy Lakier (najczęściej Czarny, Biały, Szary oraz Tlenkowa Czerwień)
3. Vintage Rat (Junkyard Rat, Wreck On Wheels)
Są to pojazdy stworzone w bardzo specyficzny sposób. Najczęściej są to pojazdy dwudziesto, trzydziesto, czterdziesto i pięćdziesięcio letnie, które są w sposób naturalny „ugryzione zębem czasu”. Zaniedbane przez poprzednich właścicieli, zdemolowane, wiele razy odmalowywane, ze skrajnie zmęczonymi silnikami, liczną korozją, wgnieceniami i dziurami. Auta takie powinna charakteryzować, przede wszystkim, możliwie jak najmniejsza ingerencja w wygląd auta, ale za to bardzo dobre utrzymanie stanu podzespołów mechanicznych. Auto w takim stylu powinno:
• Być wyprodukowane w latach ’50 – ’70 (względnie do połowy lat ’80) – UWAGA! Ta zasada, nie jest regułą! Jeżeli auto wyprodukowane jest w okresie późniejszym, a reprezentuje sobą skrajny stopień zniszczenia, to można go uznać za Vintage Rat’a
• Być „nadgryzione zębem czasu” – pogniecione, z odpadającymi i brakującymi elementami, przemalowywane, posiadające liczną korozję i dziury
• Być niewiele (bądź praktycznie wogóle!) zmodyfikowane pod względem stylistycznym
• Posiadać podzespoły mechaniczne w stanie co najmniej przyzwoitym (wiele elementów mechanicznych powinno być wręcz nowych)
• Posiadać (choć nie jest to obowiązkiem) obniżone i utwardzone zawieszenia.
Pada zapewne pytanie „skąd brać takie auta?” Otóż przydaje się odrobina podróży, samozaparcia, no i dużo szczęścia. Auta tego typu można znaleźć praktycznie wszędzie! W starych garażach, lasach, opuszczonych gospodarstwach rolniczych, na auto-złomach, zapuszczonych wsiach, czy nawet na osiedlowych parkingach.
Sam pod-styl Vintage Rat można podzielić również na dwa odłamy. Mam tutaj na myśli auta klasy Show-Room i auta do jazdy normalnej. Wszystko zależy od intencji właściciela, czy auto ma dojeżdżać o własnych siłach na zlot (i jednocześnie być zarejestrowane i dopuszczone do ruchu), czy ma przyjeżdżać na zlot na lawecie. Oczywiście i ten i ten nurt mają swoje wady i zalety. Show-Room’owe auto może mieć bardzo wiele odchyłów jeśli chodzi o stan techniczny (co bardzo często polepsza jego prezencję), np. bardzo duże dziury w podłodze, czy części wręcz odpadające od całości. Wadą takiej konstrukcji są jej koszta przywożenia na zlot, oraz kłopot związany z drugim autem i przyczepą, którą się auto wystawowe przywiozło. Zaletą pojazdów przeznaczonych do jazdy o własnych siłach jest ich mobilność, oraz możliwość używania nawet jako codzienne auto. Wadą tego jest ograniczenie przepisami o stanie technicznym pojazdu, jakie narzuca nasze „kochane” państwo. Warto też wspomnieć, że Policja niezbyt przepada za autami, które w czasie jazdy gubią lakier…
4. Rost-Style (Rust-Style)
Jest to najczęściej auto w dobrym/bardzo dobrym stanie technicznym, pokryte w całości rdzą, bądź w większość, sztucznie wytworzoną rdzą. Auto w stylu Rost powinno wyróżniać się:
• Nadwoziem pokrytym w większości lub w całości sztucznie wytworzoną rdzą
• Kultowymi elementami takimi jak bagażnik dachowy z bagażem w stylu lat ’60, ’70 i ‘80
• Często naklejkami i emblematami kultowych koncernów samochodowych takich jak 76, Gulf, NGK, EMPI, czy Moon Equip.
• Posiadać wnętrze wystylizowane pod szczurzy styl, bądź pod styl kultowy.
• Posiadać wiele kultowych bądź wyścigowych dodatków z lat ’60, ’70 i ‘80
• Posiadać (choć nie jest to obowiązkiem) obniżone i utwardzone zawieszenia.
Rok produkcji aut przeznaczonych na styl Rost jest praktycznie nieograniczony. Mogą to być zarówno pojazdy z lat ’70 takie jak VW Golf mk. I, czy VW Jetta mk. I, jak i pojazdy czysto współczesne, jak np. Opel Vectra, czy Opel Astra, jak i wręcz auta całkowicie nowe! Rost-Style jest ściśle powiązany ze stylem Cult-Style.
5. Half-Rost (Rost-Macha, Rost-Dodatki)
Są to samochody, na których w rdza została sztucznie wytworzona na niektórych elementach (najczęściej maska, pokrywa bagażnika lub drzwi). Half-Rost powinien charakteryzować się:
• Elementami nadwozia pokrytymi sztucznie wytworzoną rdzą (np. maska, klapa bagażnika, drzwi)
• Lakier matowy, bądź zmatowiony naturalnie, ze starości (nie jest to konieczne)
• Kultowymi elementami takimi jak bagażnik dachowy z bagażem w stylu lat ’60, ’70 i ‘80
• Często naklejkami i emblematami kultowych koncernów samochodowych takich jak 76, Gulf, NGK, EMPI, czy Moon Equip.
• Posiadać wnętrze wystylizowane pod styl kultowy
• Posiadać wiele kultowych bądź wyścigowych dodatków z lat ’60, ’70 i ‘80
• Posiadać (choć nie jest to obowiązkiem) obniżone i utwardzone zawieszenia.
Również w tym przypadku rok produkcji bazowego pojazdu nie ma dużego znaczenia, chociaż najbardziej mile widziane są kultowe pojazdy z lat ’70 – ’80.
6. Demolished Rost (Disaster, Demolka, Trash-Rost)
Pojazdy te są najczęściej mocno zdemolowanymi samochodami w stylu Rost, lecz ze zniszczeniami zachodzącymi na bardzo dużą skalę. Pojazdy ten powinny mieć:
• Nadwoziem pokrytym w większości lub w całości sztucznie wytworzoną rdzą, oraz wiele wgnieceń, przetarć, pęknięć i sztucznie wybitych dziur
• Kultowymi elementami takimi jak bagażnik dachowy z bagażem w stylu lat ’60, ’70 i ‘80
• Często naklejkami i emblematami kultowych koncernów samochodowych takich jak 76, Gulf, NGK, EMPI, czy Moon Equip.
• Posiadać wnętrze wystylizowane pod szczurzy styl, bądź pod styl kultowy.
• Posiadać wiele kultowych bądź wyścigowych dodatków z lat ’60, ’70 i ‘80
• Posiadać (choć nie jest to obowiązkiem) obniżone i utwardzone zawieszenia.
7. Hood Ride
Jest to termin odnoszący się do praktycznie wszystkich stylów Rat, lecz ograniczony do jednej marki – starych, chłodzonych powietrzem Volkswagen’ów. Są to Volkswagen’y:
• Garbusy (Split, Oval, oraz klasyki do lat ’70, aczkolwiek często Hood Ride’y robione są z późniejszych Garbusów)
• Typ 3 oraz Typ 4
• Karman Ghia
• Transporterów (Bullików, Ogórków i T3)
• Kubelwagen, Shwimmwagen, Typ 181
• Innych bazujących na osprzęcie VW Garbusa
Hood Ride’y możemy swobodnie podzielić na:
• Rat Volksrod – pojazdy wzorowane na Rat Rod’ach
• Custom Rat – pojazdy wzorowane na Custom Rat-Rod’ach
• Vintage Hood Ride – pojazdy wzorowane na Vintage Rat’ach
• Rost i Half-Rost – wzorowane na Rostach i Half-Rost’ach
8. Custom Rat
Jest to styl oparty na matowych Rat-Rodach, lecz reprezentowany przez pojazdy nieco młodszych roczników i ściśle powiązany ze stylem Cult. Bazą do tworzenia takiego auta powinno być auto z lat ’70 lub początku ’80, które powinno być wyposażone w:
• Nadwozie pokryte lakierem matowym, często powstałym w wyniku przetarcia, bądź pomalowania podkładem.
• Kultowymi elementy takie jak bagażnik dachowy z bagażem w stylu lat ’60, ’70 i ‘80
• Naklejki i emblematy kultowych koncernów samochodowych takich jak 76, Gulf, NGK, EMPI, czy Moon Equip.
• Wnętrze wystylizowane pod szczurzy styl, bądź pod styl kultowy.
• Wiele kultowych bądź wyścigowych dodatków z lat ’60, ’70 i ‘80
• Obniżone i utwardzone zawieszenia (choć nie jest to obowiązkiem)
|