VW forum vwzone.pl | Forum VW Maniaków VAG'a https://vwzone.pl/forum/ |
|
[golf mk4] Co lepsze 1.9TDI 130PS czy 1.9TDI 150PS? https://vwzone.pl/forum/viewtopic.php?f=36&t=29522 |
Strona 1 z 3 |
Autor: | sandwich [ Wto 15 Kwi, 2008 ] |
Temat postu: | [golf mk4] Co lepsze 1.9TDI 130PS czy 1.9TDI 150PS? |
Czesc wam, mam pytanie kumpel chce kupic golfa mkIV tdi i ma dylemat czy tdi 130 PS czy tdi 150 PS? Od razu mowie, ze chip-y odpadaja ;-) tylko seria, moze ktos wie, a moze ma jakies doswiadczenie w tej kwestii, a dokładniej czy sa odczuwalne róznice w osiagach, jak z awaryjnoscia, jakie sa roznice w w budowie (silnik, skrzynia itp).Jakie sa roznicew kosztach eksploatacji (czesci itp) Jesli by ktos miał dane tech. tych dwoch modeli mk 4 to WLK dzieki. Bardzo mi zalezy na info na ten temat. Pozdro ![]() ![]() |
Autor: | oziaczek [ Wto 15 Kwi, 2008 ] |
Temat postu: | |
nie wiem na ile ci to pomoze. generalnie zbieralem sobie kiedys materialy i wklejam to co znalazlem. zapewne moc bedzie odczuwalna... 150 pewnie tez bedzie lepiej wyposazona niz 130. panuje ogolnie opinia ze 130 to sa w sumie najlepsze PD. sam czailem sie na 150 ale byla dosc zajechana (francuz) wiec sobie odpuscilem. jesli auto jest dbane to w zasadzie nic sie nie dzieje. przez 3 lata ATD wymienilem tylko podstawowe elementy eksplaatacyjne. cos tam alternator pod koniec zaczal szwankowac ale mial prawo po tylu km. obecnie mam 130. ma bucika i jezdzi naprawde swietnie. dlugo szukalem i trafilem naprawde zadbany egzemplarz. ponizej materialy jakie posiadam...moze jakos sie przydadza.: rózne są turbiny - w ARL dmucha w seri 1,55 Bar a w ASZ 1,35 Bar Inny material denka tłoka. Chlodzenie wodne recyrkulacji spalin. Wiekszy IC i inaczej poprowadzone orurowanie. Minimalnie inne zmiany w wezach do klimy i wodnych. ASZ ma 130KM/310Nm a ARL 150KM/320Nm czyli nieduża różnica WSIO IDENTYCZNE - blok, korby, wał korbowy, tłoki, wtryski etc. Do tej pory, za każdym razem jak się wymieniało różnice pomiędzy silnikami ASZ(130KM) oraz ARL ( 150KM) wyliczanka brzmiała: 1. Inna turbina 2. Inny Intercooler 3. Inny wał korbowy. Były to pewniki, pojawiały sie jeszcze głosy, że inne moga być tłoki ( kiedyś sprawdziłem i dla ASZ i ARL są takie same). Potem była teoria ,ze inne mogę być uszczelki pod głowicą. Sprawdziłem, dla ASZ i ARL są takie same. Ale ostatnio robiac sobie przerwę w nauce do kolejnych egzaminów postanowiłem sprawdzić, co innego moze być w tym wale, łysy kiedyś mi powiedział,ze może panweki są inne??? No i sprawdziłem, dysponujac ETKĄ Seata, sprawdzięłm numery dla Ibizy ASZ z 2002r oraz Leona ARL z 2002r i co sie okazało?? Otóz panewki mają te same numery: 038-105-701 A lub B w zależności od tego czy jest to górna czy dolna Zacząłem sie zastanawiać na czym moze polegać ta inność wału i pokusiłem sie o sprawdzenie numerów i się okazało, że numer wału zarówno dla ASZ i ARL jest taki sam: 038-105-021K Do tej pory zawsze uwazano ja zresztą też, że róznią sie one, a tutaj taka niespodzianka ![]() Miałbym jeszcze prośbę, by ktoś dysponujący ETKĄ sporawdził jak ma sie sprawa może w VW gdzie także były montowane te silniki zadalem sobie troche trudu i sprawdzilem (oraz skonsultowalem ze znajomym guru) za wzor wzialem bore 2003 silniki : asz 130km pd arl 150KM pd atd 115KM pd axr 101KM pd atd 100KM pd agr 90km pompa rotacyjna edc ahf 110km pompa rotacyjna edc Cytat: silniki te nie sa identyczne -osprzet (kolektory,wtryskiwacze...) sa calkiem inne wtryskiwacze to 038 130 073al (ta sama pozycja dla asz i arl) kolektor ssacy 038 129 713af (ta sama pozycja dla asz i arl) ... nie wiem co oznaczaja trzy kropki wiec sprawdzilem osprzet i motor: walek rozrzadu 038 109 101r (taki sam do wszystkich 1.9TDI!!!!) to samo dla pd arl,asz,axr,atd zawory ssace 038 109 601b i wydechowe 038 109 611f(inne tylko w axr 101KM znaczy 89,5 zamiast 90 ssacy i 89 zamiast 89,5 wydechowy jak w reszcie - ale porownujemy arl do asz przeciez ), dla nie pd (czyli edc) sa inne zawory. komplet korbowodow 038 198 411d (to samo dla arl i asz) kolo zamachowe 038 105 266ag (to samo dla arl i asz) za to wal korbowy jest inny 038 105 021k (arl) 038 105 021l (asz) ale panewki sa te same jak i pierscienie oporowe (takie same we wszystkich 1.9tdi) wiec wal moze byc ciezszy (albo inaczej wywazony jezeli tloki sa inne) wiec sprawdzmy tloki: takie same dla arl i asz 038 107 065 el (tloki 1,2) oraz 038 107 065 em (tloki 3,4) wiec pewnie waly sie roznia cena Cytat: sprzeglo,zawieszenia,hamulce -inne tarcza sprzegla jak i docisk ta sama 038 141 032 g(tarcza) 038 141 025r(docisk) - powiem wiecej to samo w osce jak i 4-motion skrzynie: arl: eef, eff, fmh, fek, fgv, fel asz: fel, fmq, eum, drw, erf, fmh i kupa innych w kazdym razie te same skrzynie sa montowane w obu silnikach co widac po przykladzie fmh i fel blok silnika z tlokami jest ten sam (kosztuje 8500pln) icon_smile.gif jak i glowica z pokrywa rozrzadu (tez pare koni nie?) icon_smile.gif intercoolery roznia sie numerem pomiedzy arl 1j0 145 803h i asz 1j0 145 803e lub 803m.Tez weze sie roznia, ale klamry mocujace sa te same wiec wnioskuje ze sa te same srednice (pewnie maja rozne materialy - np arl alu, a asz plastic - weze nie intercoolery!!) ale wracam do hamulcow: wiec wystepuja w trzech wielkosciach 280x22, 288x25, 312x25 nie wiem ktore do czego ale raczej bym rozroznial na klasa 1,6, klasa 1.9, klasa 1.8, 2.3 i dalej to w zasadzie do sprawdzenia w katalogu klockow hamulcowych - moze ktos ma dostep. Co do zawieszenia to znalazlem pakiet sprezynowania komfortowego to calej masy silnikow miedzy innymi agr, arl, asz, agu(1.8t)... |
Autor: | Kevin [ Śro 16 Kwi, 2008 ] |
Temat postu: | |
sandich wez wcisnij chlopakowi pomogl bo sie troche wysilil ![]() |
Autor: | sandwich [ Śro 16 Kwi, 2008 ] |
Temat postu: | |
oziaczek, kurna kolego nie wiem jak Ci mam dziekowac w zasadzie mi to bardzo duzo pomoze a własciwie kumplowi dzieki wielkie ![]() |
Autor: | oziaczek [ Śro 16 Kwi, 2008 ] |
Temat postu: | |
ciesze sie bardzo ze jakos pomoglem. to teraz tylko znalesc spoko egzemplarz. pozdrawiam. |
Autor: | sandwich [ Śro 16 Kwi, 2008 ] |
Temat postu: | |
oziaczek napisał(a): ciesze sie bardzo ze jakos pomoglem.
to teraz tylko znalesc spoko egzemplarz. pozdrawiam. postaramy sie cos wypatrzec co bedzie grało jak trzeba, ale raczej cel zachodnie strony pzdr ![]() |
Autor: | kiler [ Śro 16 Kwi, 2008 ] |
Temat postu: | |
Spalanie i osiągi w/g książki serwisowej. ASZ 130KM miasto-7,0 trasa-4,3 średnie-5,2 0-100km/h 9,6 sek. ARL 150KM miasto-7,0 trasa-4,3 średnie-5,3 0-100km/h 8,6 sek. |
Autor: | Kevin [ Śro 16 Kwi, 2008 ] |
Temat postu: | |
w czasy bym wierzyl... ale w spalanie..... ![]() |
Autor: | oziaczek [ Śro 16 Kwi, 2008 ] |
Temat postu: | |
hehehe...dokladnie....emerycka jazda czasami jest ciezko uzyskac to co w tych danych. generalnie nockami moge spalic z 6.5 w miescie...w normalny dzien z innymi uzytkownikami to jest stan kolo 7.5-8.2. na trasie chyba najmniej zszedlem do 5.2. mowie tu caly czas o jezdzie a nie turlaniu sie bo po co mi tyle mocy i turbo jak go nie przeganiam;] |
Autor: | Kevin [ Śro 16 Kwi, 2008 ] |
Temat postu: | |
dokladnie... na VP TDIki jeszcze byly oszczedne... i przy podniesiu mocy jak np w afnie z 110 na 160-170 spalanie pozstaje takie samo ale PDeki juz malo maja wspolnego oszczednoscia.... |
Autor: | sandwich [ Śro 16 Kwi, 2008 ] |
Temat postu: | |
kiler napisał(a): Spalanie i osiągi w/g książki serwisowej.
ASZ 130KM miasto-7,0 trasa-4,3 średnie-5,2 0-100km/h 9,6 sek. ARL 150KM miasto-7,0 trasa-4,3 średnie-5,3 0-100km/h 8,6 sek. dzieki kiler [ Dodano: Sro 16 Kwi, 2008 ] dzieki panowie za info na ten temat pzdr wlk. |
Autor: | Soad7 [ Śro 16 Kwi, 2008 ] |
Temat postu: | |
NIech bierze 150! Ja bym sie nie zastanawiał. Do tego chip u dobrego kowala i 190 pęknie ![]() Wszystko zostało napisane czym sie róźnią po za tym że 150 moga byc lepiej wyposażone w środku (inne fotele, itd) niz 130 Kevin napisał(a): PDeki juz malo maja wspolnego oszczednoscia....
Zalezy jaki, mój PDek jest oszczędny ![]() ![]() |
Autor: | oziaczek [ Śro 16 Kwi, 2008 ] |
Temat postu: | |
Soad7 napisał(a): 150 moga byc lepiej wyposażone w środku (inne fotele, itd) niz 130
bylo o tym wspomniane kolego ![]() ![]() |
Autor: | Kevin [ Śro 16 Kwi, 2008 ] |
Temat postu: | |
Soad7 napisał(a): Zalezy jaki, mój PDek jest oszczędny nawet po chipie
pedek to pedek to dziwne.. chyba ze zrobili ci chipa zmniejszajacego moc... bo pedeki juz takie sa ze po chipie pala wiecej nie zaleznie od stylu jazdy.... |
Autor: | Soad7 [ Czw 17 Kwi, 2008 ] |
Temat postu: | |
Kevin napisał(a): Soad7 napisał(a): Zalezy jaki, mój PDek jest oszczędny nawet po chipie pedek to pedek to dziwne.. chyba ze zrobili ci chipa zmniejszajacego moc... bo pedeki juz takie sa ze po chipie pala wiecej nie zaleznie od stylu jazdy.... Jest zrozumiałe ze każdy silnik po modyfikacji zwiększający moc będzie palił więcej, czy VP czy PD. W VP jest przyrosto ok 0,5 l do 1,5 l w PD troszkę wiecej. A mój pali śladowe ilości gnojówki bo ma malutką pojemność 1,2 TDI ![]() |
Strona 1 z 3 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni) |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |