VW forum vwzone.pl | Forum VW Maniaków VAG'a
https://vwzone.pl/forum/

[All vw] Większe hamulce - zasady dobierania
https://vwzone.pl/forum/viewtopic.php?f=32&t=57042
Strona 1 z 19

Autor:  darek-vw [ Wto 07 Gru, 2010 ]
Temat postu:  [All vw] Większe hamulce - zasady dobierania

Jakie są zasady dobierania wielkości/średnicy hamulcy głównie chodzi o tył, tak aby zgrany był z większym przodem.

Często zmieniamy w swoich autach hamulce przód na większe, aby poprawić ich skuteczność, ale co z tyłem?
O ile tarcz musi być mniejsza, aby było to bezpieczne i miało jak najlepszą skuteczność hamowania?

Przykład 4x100, aby nie rozmawiać o suchych danych:
- przód seria 280 zwiększenie do 305, 312, 3…
- tył seria 226 tył ---> …..???


Jeżeli ktoś uzna, a po co zwiększać tył skoro ma mniejszy wpływ na hamowanie niż przód?
Liczą się też względy estetyczne :)

Dzięki za wszelkie podpowiedzi :)

Autor:  turpik [ Wto 07 Gru, 2010 ]
Temat postu:  Re: [All] Większe hamulce - zasady dobierania

jezeli chodzi o tyl to on zawsze slabiej hamuje po to zeby przypadkiem cie nie wyprzedzil przy mocnym hamowaniu. wieksze hamulce w standardzie mialy wersje 4x4 bo tylne kola tez byly napedzane i potrzebowaly wiekszej sily zeby je zahamowac. w strszych VW z tylu byl zakladany korektor hamowania ktory zmniejszal sile nacisku zeby hamulce sie nie zablokowaly. seryjnie w autach np mk4 jak z przodu byly tarcze 288 na tyl zakladano 230 chyba ze to 4motion to juz wkladano 239, jak z przodu zakladano 312 to na tyl wkladano 256. tak jest w seryjnych autach ale w tuningowanym zawsze mozna wlozyc wieksze. ja na tyl wkladalbym wieksze hamulce dopiero jak bym na przod zalozyl 312 bo inaczej mija sie to z celem jak i to tak nie bedzie hamowac tylo beda rdzewiec tarcze z powodu malego docisku

Autor:  darek-vw [ Wto 07 Gru, 2010 ]
Temat postu:  Re: [All] Większe hamulce - zasady dobierania

turpik
dzięki za opis
oczywiście mnie też interesuje taka zmiana dopiero jak na przodzie jest już >300mm

wiesz może jakie były montowane tarcze z tył w rozstawie 4x100 w różnych modelach VW?

wiem oczywiście o 226 i 232


temat mnie zaciekawił jak u Bati'ego widziałem przód 280 i zacisk S2, a tył custom 257 z seryjnym zaciskiem.

Autor:  Kuman [ Wto 07 Gru, 2010 ]
Temat postu:  Re: [All] Większe hamulce - zasady dobierania

Większe hamulce na tył to dopiero od modeli MK4 i pochodnych, np Octavia RS ośka ma wentylowane 256 z tyłu. Niestety nie da się tego zamontować p&p do naszych modeli z racji innej konstrukcji belki. Jedyna alternatywa dostępna w Polsce to wyżej wspomniany zestaw od BSK.

Autor:  turpik [ Wto 07 Gru, 2010 ]
Temat postu:  Re: [All] Większe hamulce - zasady dobierania

wersje syncro mk2 i pochodnych mialy tarcze 239mm na tyle ale niestety nie zalozysz ich do normalnej oski bo sa inaczej skonstruowane. jedyne rozwiazanie to wlasnie zestaw od batiego na 256 na tyl ale pewnego czasu powstal tez zestaw do mk2 na tarcze 280 na tyl tylko ze wlasciciel niestety nie zdradza szczegolow ale wszystko sie da jak sie chce ;) zestaw od BSK to zestaw P&P ale mozna sie tez zatroszczyc o wieksze zaciski na tyl zeby jeszcze je polepszyc :-D

Autor:  darek-vw [ Wto 07 Gru, 2010 ]
Temat postu:  Re: [All] Większe hamulce - zasady dobierania

ja myślałem właśnie aby na seryjnych gratach VW przerobić tył tak aby była piast 4x100 osobno i tarcz osobno (to już wiem jak zrobić) a nie jak w serii 226, a później można do tego szukać dużych tarczy i mocniejszych zacisków bo nie ogranicza mnie że musi być mocowane bezpośrednio na czop

coś właśnie na wzór BSK tylko seryjne graty VW

z tego co znalazłem to powinno się udać poskładać nawet 280 wentylowane z rozstawem 4x100 na tył i powinno hamować bez jakiś niebezpiecznych sytuacji :)

Autor:  krzyh [ Śro 08 Gru, 2010 ]
Temat postu:  Re: [All] Większe hamulce - zasady dobierania

darek-vw napisał(a):
O ile tarcz musi być mniejsza, aby było to bezpieczne i miało jak najlepszą skuteczność hamowania



dla przykładu - Chvrolet Corvette C5 Z06 przód 330 mm tył 310 mm i to fabrycznie ;)


turpik napisał(a):
w strszych VW z tylu byl zakladany korektor hamowania ktory zmniejszal sile nacisku zeby hamulce sie nie zablokowaly



nie we wszystkich mkII ;) co jest przykładem i dowodzi że ten badziew był do niczego nie potrzebny ;)

Autor:  jaaano [ Czw 30 Gru, 2010 ]
Temat postu:  Re: [All vw] Większe hamulce - zasady dobierania

I jak ? jakieś konkrety ?

Autor:  djbros [ Pią 31 Gru, 2010 ]
Temat postu:  Re: [All vw] Większe hamulce - zasady dobierania

ale namotaliscie...

w corvette moze i tak jest za na obydwu osiach duze tarcze, ale jest znacznie lepiej wywazona niz nasze vw, a to wlasnie od tego zalezy (miedzy innymi) stosunek hamulcow przod/tyl

nie da sie tego jednoznacznie stwierdzic, bez liczenia, dlatego najlepiej skoro licza sie wzgledy estetyczne, to zakladc jak najwieksze, kupic korektor hamowania willwoda i nim sobie wszystko wyregulowac, tak zeby tylu nie blokowalo


korektor hamowania w mk2 to nie byl po to, zeby zmniejszyc sile hamowania na tyl, tylko po to, ze w razie kata ugiecia belki (tam jest takie ramie) czyli w razie wzrostu obciazenia tylu, byly coraz mocniejsze hamulce z tylu, przypominam, ze ten korektor nie jest myslacy i przy obnizeniu auta wlasnie dla niego to jest tak jak auto byloby zaladowane i sa mocniejsze hamulce z tylu, stad problem blokowania tylnych kol w bardzo obnizonym aucie z korektorem (sprawnym)

czyli zasada jak w corvette - coraz ciezszy tyl (coraz lepiej wywazone auto) - coraz mocniejsze hamulce

Autor:  Rumak [ Pią 31 Gru, 2010 ]
Temat postu:  Re: [All vw] Większe hamulce - zasady dobierania

Jesli juz rozmawiacie na temat hamulców to mam małe pytanko. Mam u siebie w Borze AJM (85KW)na przedniej osi tarcze 288mm i chciał bym wiedziec z jakimi silnikami wystepowały tarcze 312mm czy 130km tdi też je miał???czy tylko 2.3 i V6?? I czy to podejdzie do mnie plug & play

Autor:  turpik [ Pią 31 Gru, 2010 ]
Temat postu:  Re: [All vw] Większe hamulce - zasady dobierania

lukasz5oo 1.9 tdi i V5 nie mialy tarcz 312mm jedynie wersje z silnikiem 1.8T i VR6. a zeby zalozyc 312 potrzebujesz tylko jarzm od tarcz 312 bo zacisk jest taki sam

Autor:  Rumak [ Pią 31 Gru, 2010 ]
Temat postu:  Re: [All vw] Większe hamulce - zasady dobierania

Turpik jestes pewien ze 2.3 v5 nie miały 312???Wiec jesli załoze same jarzma np v6 to wtedy spokojnie wkładam tarcze 312 ;).Rozumiem ze wtedy klocki tez sa inne??? Iile musi miec ninimum cali koło aby weszło na taki zestawic??

Autor:  darek-vw [ Pią 31 Gru, 2010 ]
Temat postu:  Re: [All vw] Większe hamulce - zasady dobierania

312x25 były w modelach PR-1ZQ i 1LJ i tu turpik pytanie do ciebie, co to oznacza i jak to rozszyfrować?

Autor:  Kuman [ Pią 31 Gru, 2010 ]
Temat postu:  Re: [All vw] Większe hamulce - zasady dobierania

lukasz5oo napisał(a):
ze 2.3 v5 nie miały 312??

Ośki na pewno nie miały, 4motion mogły mieć ale trzeba to sprawdzić.
lukasz5oo napisał(a):
Wiec jesli załoze same jarzma np v6 to wtedy spokojnie wkładam tarcze 312

Jak przechodzisz z 288 to potrzebujesz same jarzma, jak ktoś miał 280mm to musi zmieniać całe zwrotnice.
lukasz5oo napisał(a):
Rozumiem ze wtedy klocki tez sa inne???

Są takie same.
lukasz5oo napisał(a):
Iile musi miec ninimum cali koło

Minimum 16 cali.

Autor:  piotrus_s [ Pią 31 Gru, 2010 ]
Temat postu:  Re: [All vw] Większe hamulce - zasady dobierania

djbros napisał(a):

w razie wzrostu obciazenia tylu, byly coraz mocniejsze hamulce z tylu


chyba na odwrót , jak hamujesz to tył sie delikatnie unosi

Strona 1 z 19 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/