VW forum vwzone.pl | Forum VW Maniaków VAG'a
https://vwzone.pl/forum/

[Bora] Jak to jest wkońcu z tym 4motion ???
https://vwzone.pl/forum/viewtopic.php?f=32&t=36931
Strona 1 z 2

Autor:  BartoL [ Nie 15 Lut, 2009 ]
Temat postu:  [Bora] Jak to jest wkońcu z tym 4motion ???

Witam. Szukałem już w kilku miejscach ale jeszcze nigdzie nie trafiłem na satysfakcjonującą mnie odpowiedź, otóż jak to wkońcu jest z tym 4motion-em ? Planuje obniżyć nieco samochód ok -60 przód i tył (stabilizator mam odpowiedni), do tego chce dołożyć delikatny dystans na przednią i tylną oś, do tego wszystkiego przyjdą koła w rozmiarze przód 8Jx18" tył 9Jx18" i teraz moje pytanie czy przy tym napędzie musi być jednakowa szerokość całego koła na każdą oś, czy np. na przód może pość węższa opona na tył szersza, i czy będzie miało to jakiś konkretny wpływ na funkcjonowanie i działanie napędu, nikt konkretnie nie porafi mi na to odpowiedzieć, jak pytałem w ASO tweirdzą że musi być jednakowe koło z przodu jak i z tyłu. Jakie mogą być konsekwencje montażu takich kół i ewentualnie jaka musiała by pojść na to opona, planuje dać 215/35 18" Pozdrawiam

Autor:  djbros [ Nie 15 Lut, 2009 ]
Temat postu: 

moim zdaniem to opony daj takie same, felgi moga byc szersze/wezsze, ale et musi byc takie same, czyli daj 8 na przod i 9 na tyl, czyli rant i beben szerszy po pol cala i wtedy felga tylna trafia w przednia (slad opony) a opona wcale tak bardoz sie nie zmniejsza jak sie naciaga, wiec bedzie git, wg mnie (tak na zdrowy rozsadek)
ewentualnie jak felgi nei skrecane to skoryguj et dystansami i tyle
tak na zdrowy inzynierski umysl, to masz przod i tyl opony te same, et to samo musi byc dobrze

Autor:  turpik [ Pon 16 Lut, 2009 ]
Temat postu: 

glownie chodzi o taki sam obwod kola na 2 osiach poniewaz naped 4motion to staly naped na 4 kola i moment obrotowy w optymalnych warunkach jest przekazywany 50:50 to opona 215 bedzie miala inny odwod na feldze 8,5j niz 9j i przez to ESP/ASR bedzie wariowac i moze pracowac niewlasciwie albo wogole sie wylaczyc. Inna szerokosc opon z przodu jak i z tylu moze doprowadzac do tego ze naped nie bedzie rozdzielany 50:50 tylko np 40:60 poniewaz szersza opona ma wieksze opory toczenia a naped 4motion (wyposazony w sprzeglo Haldex)jest czuly na zmiane oporow toczenia i wedlug tego rozdzielana jest moc na poszczegolne kolo.

Autor:  djbros [ Pon 16 Lut, 2009 ]
Temat postu: 

mowie, ze jak sie naciagaja opony, wcale nie maja innych obwodow...
opona sie naciaga, ale na wysokosc zostaje taka sama, przeciez to nie jest tak jak z prostokatem, ze jak sie go pochyli to sie robi nizszy (patrzac prostopadle)
obwod kola zostaje taki sam i tyle, mialem 195/40 na 6ciu calach i na 7 i na 8 i na 7,5 i na wszystkich wysokosc opony byla taka sama, teraz mam 195/40 na 8,5 i 9 i tez jest taka sama (roznica wynika jedynie z tego, ze nie sa tak samo zuzyte)

poza tym jak patrzy sie na felge od frontu, czyli tak jak widac ja w aucie, to obwod opony musi jakby nie patrzec zostac taki sam, bo nie moze sie ona "scisnac"

aha, jeszcze jedno, czy haldex na pewno wyczuwa opory w toczeniu?? wg mnie wyczuwa roznice predkosci obrotowych kol, a nie roznice w oporach toczenia...

Autor:  lucek [ Pon 16 Lut, 2009 ]
Temat postu: 

BartoL, masz tam Haldexa, zwykłe sprzęgło płytkowe przy tylnej osi. To nie jest stały napęd na 4 koła, normalnie wszystko idzie na przód. Powinieneś mieć 4 opony w tym samym rozmiarze, inaczej sterownik będzie wariował, bo będzie dostawał info o różnej prędkości obrotowej kół na przedniej i tylnej osi i będzie to interpretował jako poślizg na przodzie. Jednakże jest na to, nie pamiętam teraz jak to nazwać, powiedzmy "margines błędu" i jeśli założysz opony różniące niewiele się obwodem, nie powinno być problemu.

djbros, rozsądnie podpowiada.

Autor:  vwbartus [ Pon 16 Lut, 2009 ]
Temat postu: 

djbros, nie wierze w to ze opona 195/40 na 7J ma taki sam obwod kola jak na feldze 9 J . Jesli tak mowisz to zmierz to do MILIMETRA moim zdaniem obwód zmniejszy sie o okolo 2 cm a co za tym idzie marginest tolerancji jest okolo 3 % co daje ze w 4mation zaczyna juz warjowac ESP poniewaz tak jak pisal Lucius Snow, ze
Lucius Snow napisał(a):
inaczej sterownik będzie wariował, bo będzie dostawał info o różnej prędkości obrotowej kół na przedniej i tylnej osi i będzie to interpretował jako poślizg na przodzie
.

Autor:  djbros [ Pon 16 Lut, 2009 ]
Temat postu: 

vwbartus napisał(a):
obwód zmniejszy sie o okolo 2 cm

wooooow, bez przesady, bieznik sie by musial wypaczyc...
az zejde do agrazu dzisiaj i zmierze obwody na 8,5 i na 9, bo na 6,7, 8 nie mam przy sobie

Autor:  turpik [ Pon 16 Lut, 2009 ]
Temat postu: 

Lucius Snow napisał(a):
[To nie jest stały napęd na 4 koła, normalnie wszystko idzie na przód.


naped 4motion to staly naped na 4 kola i wszystkie kola sa napedzane jednoczesnie tylko w zaleznosci od warunkow na drodze moment obrotowy jest roznie przekazywany na dane kolo wlasnie dzieki sprzeglu Haldex
http://www.volkswagen.pl/firma/technologia/7

Autor:  Pro rider [ Pon 16 Lut, 2009 ]
Temat postu: 

4 motion nie jest napędem stałym na 4 koła!! Jest aktywowany gdy pojawi sie róznica prędkosci obrotowej między osią przednią i tylnią.

Autor:  turpik [ Pon 16 Lut, 2009 ]
Temat postu: 

cytat ze strony VW

Cytuj:
Przy poruszaniu się po suchej nawierzchni 90% mocy kierowane jest na oś przednią.

Autor:  lucek [ Pon 16 Lut, 2009 ]
Temat postu: 

turpik, pozostawny foldery reklamowe w spokoju, powiem Wam jak to jest, najeździłem się do bólu T5 prycza/doka z napędem na 4 koła, właśnie z Haldexem, bo to VW stosuje przy silnikach ułożonych poprzecznie.
Prawda jest taka, że wał na tył kręci się cały czas i coś tam sobie w skrzynce ze sprzęgiełkami miesza, ale ten moment obrotowy przekazywany na tylne koła jest tak niewielki, że służy tylko temu, by spiąć lekko tylne koła ze skrzynią. I póki jest sucho i przednie koła się nie ślizgają, to Haldex służy wyłącznie do podnoszenia zużycia paliwa, bo ma swoje wewnętrzne opory.

Autor:  GroobY [ Śro 18 Lut, 2009 ]
Temat postu: 

Lucius Snow napisał(a):
turpik, pozostawny foldery reklamowe w spokoju, powiem Wam jak to jest, najeździłem się do bólu T5 prycza/doka z napędem na 4 koła, właśnie z Haldexem, bo to VW stosuje przy silnikach ułożonych poprzecznie.
Prawda jest taka, że wał na tył kręci się cały czas i coś tam sobie w skrzynce ze sprzęgiełkami miesza, ale ten moment obrotowy przekazywany na tylne koła jest tak niewielki, że służy tylko temu, by spiąć lekko tylne koła ze skrzynią. I póki jest sucho i przednie koła się nie ślizgają, to Haldex służy wyłącznie do podnoszenia zużycia paliwa, bo ma swoje wewnętrzne opory.


hm no to teraz trochę mi sie w głowie pomieszało.
czyli tak krótko mówiąc jak jest sucho 4 koła podnoszą spalanie i taki napęd głównie przydaje sie jak są niezbyt dobre warunki pogodowe?

sorry za OT ale szukam informacji o 4motion , a i jeszcze jedno pytanie czy w audi napęd quattro działa na takiej samej zasadzie czy innej?

Autor:  KadareK [ Pią 20 Lut, 2009 ]
Temat postu: 

Dokladnie kazde auto z napedem na 4 kola bedzie palilo wiecej niz te z napedem na jedna os ( sprawdzane w praktyce)

Autor:  BartoL [ Pią 20 Lut, 2009 ]
Temat postu: 

Spalanie najmniej mnie martwi, poprostu chce aby wszystko było sprawne, tak aby uniknąć jakiejkolwiek awarii, nie chciałem auta z 4motion, ale wyszło jak wyszło. Więc tak powiedzcie mi Panowie w przypadku zamontowania kół ASA AR-1 8 i 9x18" prawdopodobnie to samo ET, które wynosi 35 lub 40 na felgi planuje dać opony 215/35 przód i tył (tutaj będzie większy naciąg) czy ma to jakiś wpływ? i wypadałoby dać jakiś dystans, bo koło bedzie delikatnie schowane, i tutaj dodatkowe pytanie czy na przednią i tylną oś musi być taki sam dystans żeby pzostało to samo ET czy można dać na przód węższy na tył szerszy. Musze być pewny nim to zamontuje, bo nie chce później martwić się tym że przestanie to w jakiś sposób funkcjonować.
Pozdrawiam :)

Autor:  vwbartus [ Pią 20 Lut, 2009 ]
Temat postu: 

BartoL napisał(a):
Więc tak powiedzcie mi Panowie w przypadku zamontowania kół ASA AR-1 8 i 9x18" prawdopodobnie to samo ET, które wynosi 35 lub 40 na felgi planuje dać opony 215/35 przód i tył (tutaj będzie większy naciąg) czy ma to jakiś wpływ?


jeżeli tak jak pisze djbros, nie zmieni sie średnica kola to bedzie dobrze ;-) a jezeli się zmieni to najprawdopodobniej bedzie Ci szalało ESP.

Co do ET to powiem tak przy ET 32 i 7.5 J felga 17 jest na równo z błotnikiem z przodu a tył lekko schowany .
Image

Strona 1 z 2 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/