Wzmacniacze temat szeroki i można by pisać o nim godzinami więc postaram się omówi to co najważniejsze
Wzmacniacze dzielimy na klasy budżetowej, średniej i wyższej. Wygląda mniej więcej to tak. (Mowa o nowych urządzeniach).
Klasa budżetowa - 1000 zł
Klasa średnia - 1000 - 3000 zł
klasa wyższa - powyżej 3000 zł.
Oczywiście są odstępstwa od tej reguły.
Wzmacniacz przeznaczony do napędzania subwoofera powinien charakteryzować się konstrukcją monofoniczną (monoblock), wysoką sprawnością (S/N), jak najmniejszymi stratami (Wzmacniacz cyfrowy), konstrukcją mostkowalną stabilną najlepiej w 2 omach oraz w zwrotnice aktywną dolnoprzepustową (LP) - najlepiej płynie regulowaną, podbicie basu, sporym radiatorem do odprowadzenia ciepła, i mocy rms nie mniejszej jak 150 watt.
Konstrukcja monofoniczna (Monoblock) - Krótko mówiąc jest to niezależna końcówka mocy (wzmaniacz basowy). Pracuje najczęściej na jednym kanale.
S/N (sygnał do szumu)- podawane w parametrach wzmacniacza w decybelach (dB) >90
Wzmacniacz cyfrowy potocznie nazywany wzmacniaczami klasy D - oczywiście słowo cyfrowy daleko odbiega od rzaczywiśtości gdyż nie ma nic wspólnego z cyfrowym przetwarzaniem dźwięku czyli przetwarzania sygnału zero-jedynkowego. Zbierzny element który pasuje do cyfrowego wzmacniacza jest konwertowanie analogowego sygnału audio do postaci sygnał/brak sygnału. Najwiekszym problem jaki stwarza nam zasilanie częstotliwości najniższych czyli powszechnie znanego subwoofera jest niewysoka sprawność klasycznych wzmacniaczy (analogowych) która rzadko przekracza 30% czyli krótko mówiąc pozostała reszta prądu 70 % jest marnowana bezodwracalnie. Natomiast wzmacniacz cyfrowy pozwala osiągnąć sprawność rzędu ponad 80 %.
Konstrukcja mostkowalna - co wogule rozumiemy przez mostkowanie. Jest to nic innego jak zwiększenie mocy wzmacniacza poprzez przełączenie końcówki stereofonicznej w tryb pracy mono.
Stabilność - Przez stabilność rozumiemy pracę przy obciążeniu najczęściej 4 - 2 om. Oczywiście można pracować na odpowiednich wzmacniaczach również z obciążeniem 1 ohm a nawet 0,5 ohma jednak taka konfiguracja jest strasznie trudna do zestrojenia czyli do wyregulowania odpowiedniej pracy subwoofera.
Zwrotnica LP - jest to filtyr elektryczny, przepuszczający w tym przypadku tylko dolne pasmo. Płynnie regulowana to taka która posiada potencjometr który poprzez obrót ustawia częstotliwość która najbardziej nam odpowiada np. pokrętło rozpoczyna się od 40 Hz a kończy na 150 Hz. Kręcimy nim i wybieramy przedział. Regulowana skokowo to tak która przeskakuje i zatrzymuje się na odpowiednich częstotliwościach np. 40 Hz, 50 Hz, 60 Hz itd czyli nie podamy np. 55 Hz.
Podbicie basu - jest podawane w decybelach i pozwala na znaczne podgłoszenie danego pasma odtwarzania np. podbicie o 6 dB, 12, dB, 18dB, 24 db w zależności od wyposażenia wzmacniacza.
Radiator - jest to użebrowanie wzmacniacze powodujące odpowiedni przepływ powietrza w celu stałego odprowadzania ciepła od pracującej jednostki.
Moc RMS - rzeczywista efektywna moc wytworzona przez obwód elektryczny. Miara mocy wyjściowej wzmacniacza przy określonym poziomie zniekształceń. Nas najbardziej interesuje podawana moc przy napięciu 13, 8 V.
Na fotografi pierwszej pokazałem poszczególne podzespoły dla lepszego zrozumienia.
Natomiast na drugiej schematy jak podpinać głosniki (subwoofer) do różnych impedencji wyjściowych wzmacniaczy.
Na następnej pola przekroju kabla w zależności od jego długości i mocy wzmacniacza. Do zasilania stosujemy tzw. miedziaki linowe czyli plecione jak warkocze z cieniutkich drutów miedzianych. Oczywiście są i z domieszką srebra jaki i złota a nawet platyny ale tych nie opisyje (wysoka cena).
Na ostatniej pokazałem dla przykładu 3 wzmacniacze z wszystkich klas cenowych. Na rynku wtórnym ceny się różnią
Jak bedę miał czas to jeszcze coś dodam bo pewnie o czym zapomniałem i wyjdzie w praniu podstawy jednak są[/b]
Opis wzmacniacza
http://forum.vwgolf.pl/download.php?id=2821
Podłączenie subwooferów
http://forum.vwgolf.pl/download.php?id=2822
Kable
http://forum.vwgolf.pl/download.php?id=2823
Opisy wzmacniaczy
http://forum.vwgolf.pl/download.php?id=2824