Ewolucja logo Volkswagena

Na pewno nie dowiesz się z serwisu internetowego firmy Volkswagen, że „samochód dla mas” -swoje początki zawdzięcza Adolfowi Hitlerowi.

Po I-wszej Wojnie Światowej Niemiecka gospodarka była bliska upadku, co spowodowało, że ceny samochodów były bardzo wysokie.Co za tym idzie większość społeczeństwa nie mogła sobie pozwolić na własny środek lokomocji jakim był samochód. W roku 1933 na Berlińskiej wystawie samochodów przemówił A. Hitler wysuwając pomysł stworzenia nowego i taniego samochodu dla mas.

W tym samym jeszcze roku A. Hitler spotkał się z Ferdinandem Porsche i przekazał mu podstawowe specyfikacje nowego samochodu który ma posiadać maksymalną prędkość 100 km/h, spalał mniej niż 7l/100km i powinien pomieścić 2 dorosłe osoby z trójkę dzieci. Podał również pomysł i prawdopodobnie odręczny szkic samochodu (już wtedy sylwetka przypominała „garbusa”). Prototyp wybudowany miał być przez fabrykę Daimler-Benz.

W 1937, utworzono – Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH, po roku nazwę zmieniono na Volkswagenwerk GmbH. A w roku 1938 A. Hitler otworzył fabrykę Volkswagena mieszczącą się w Wolfsburgu – produkowano tam KdF-wagen (kraft durch freude co oznacza „siła poprzez zabawę”). Niestety wyprodukowano tylko kilka sztuk, w zamian rozpoczęto produkcję samochodów bojowych Schwimmwagen i Kommandeurwagen opartych na tej samej konstrukcji.

Dopiero później odkryto, że A. Hitler zaplanował to od początku, dodał tylko małe zmiany do projektu Porsche (pojazd ten mógł pomieścić 3 mężczyzn, karabin maszynowy i amunicję).

Po zakończeniu II Wojny Światowej, Anglicy przejęli fabrykę Volkswagena, w tym samym czasie zmienili nazwę samochodu z KdF-Wagen na Beetle. Po czasie rząd brytyjski chciał przekazać władzę nad fabryką wpierw dla Ford Motor Company później francuskiemu rządowi, na końcu firmie Fiat – niestety wszyscy odmówili – bojąc się strat.Nie mieli więc wyboru i oddali fabrykę w zaufaniu niemieckiemu rządowi.
Volkswagen „garbus” stał się najlepiej sprzedającym się samochodem na świecie do dziś – sprzedano 21 milionów sztuk.

Logo VW zostało zaprojektowane przez Franza Xaviera Reimspiess, pracownika Porsche – wygrał konkurs na najlepsze logo, a zarazem zdobył główna nagrodę w wysokości 100 Reichsmarks (oko?o 1.000 z?).

źródło: vw-oldtimer.pl